Koirarotupohdintaa

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koirarotupohdintaa

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 09.06.2026 09:51

Löysin Ruskan rekisteripaperin missä oli virallinen väri oli juurikin noin punainen valkoisin merkein.
Pitää etsiä kuva koirasta jostain.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 09.06.2026 09:56

Tossa on Ruska ja vieressä vaaleampi veli. En tiedä näistä virallisista väreistä, en itse olis laittanut 'punainen', livenä koiran väri oli tuosta syvempi ja vähän tummempi
Koko kuva löytyy vielä https://www.hankikoira.fi/koirarodut/whippet
Liitteet
ruska ja veli.jpg
ruska ja veli.jpg (33.66 KiB) Katsottu 389 kertaa
Iidis79

ViestiKirjoittaja Darre » 09.06.2026 10:16

Mittelillä se ns. suomenpystykorvan väri on oranssi. Mun eka mittelini Fatsy oli hieno oranssi, ei siis soopeli koska siinä ei ollut mitään mustia karvoja. Välillä jo tuntui, että puhdas oranssi väri häviää mitteleillä kokonaan, mutta viime vuosina on ollut taas ilahduttavasti nuorissa koirissa hienoja oransseja. Mun lempiväri, mutta Fatsyn jälkeen en ole noin puhdasta oranssia saanut.

Kuva
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 09.06.2026 14:41

Kivat kuvat ja onpa hienot värit! Mulla varmaan päässä vikaa, näin nuo värit jo lankakerässä.... :D

Mies oli harjannut vanhemmalta mastippi- urokselta pohjavillat pois, toin ison säkillisen tänään tullessani ja nyt alkoi innostaa taas kehrääminen! Saa nähdä mitä pentu sanoo, tuolla se on makuuhuoneessa rukin vieressä yönsä nukkunut muttei ole koskaan sitä esinettä vielä käytössä nähnyt.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Outi.I » 09.06.2026 20:02

Minä ikuisena mustakoira ihmisenä olen katsellut erään italialaisen mudi ihmisen kuvia. Niissä on mukan myös hänen musta volopinonsa. Sellaisen voisin ottaa. Katsoin Koiranetistä niin ainakin yksi musta on rekisteröity tänne.
Outi.I

ViestiKirjoittaja JMTNT » 09.06.2026 21:28

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/rot ... ow/3306868

Mä näin pitkästä aikaa tälläisen katu kävelyllä omistajansa kanssa. Ei voi erikoisempaa koirarotua olla. Sininen kieli ja tuo ilmiasu. Niitä näkee harvoin ja silloin kun näkee pitää ihailla. :D
JMTNT

ViestiKirjoittaja Belgiter » 09.06.2026 22:10

Mä olen haaveillut, että seuraava koirani olisi pikimusta, mutta ei se ole mikään kiveenhakattu toive. Kaikissa miettomissäni roduissa ei edes ole mustaa. Mutta jos joku tulevista koiristani olisi musta. En tiennytkään, että volpinoita on muunkinvärisiä kuin valkoisia. Noin yleisesti ottaen tykkään selkeistä ja selvärajaisista, syväpigmenttisistä väreistä ja kuvioista ja vähiten nuhruisen näköisistä.

Punainen on vähän semmoinen termi koirien väristössä, että se voi tarkoittaa melkein mitä vain. Joillakin se on soopeli, toisilla ee keltainen, joillakin kumpi vain, joillakin tietty soopelin tai ee keltaisen sävy ja joillakin se on maksanruskea.
Belgiter

ViestiKirjoittaja Biarritz » 09.06.2026 23:41

Volpinoissa mulla mietityttää terveysasioiden lisäksi vähän myös se, että onko niissä kuinka paljon arkuutta. Arkuutta esiintyy niin monessa ns. "pikkurodussa" että se valitettavasti tulee ensimmäisenä luonnetta miettiessä mieleen jos/kun tälläistä ihan minikoiraa katselee. Ja toinen tietysti haukkuherkkyys, minkä vähäisyys on mulle aika tärkeä asia. Olisiko kellään parempaa tietoa näiden luonteesta ja/tai siitä terveydestä? Ainakaan tässä näyttelyssä seuraamistani kehistä volpinot ei ollut se, missä räkytettiin/ haastettiin riitaa. Vaan se sattui olemaan eräs paikallisesti hyväksytty italialainen paimenrotu, ne koirat olivat todella kauniita mutta ai hitsi miten monet niistä alkoivat haastaa keskenään riitaa ja räksyttämään toisilleen kehässä ja sen ulkopuolella. Toki on rotuja joissa esim. urokset eivät siedä muita uroksia, ja se ei tietenkään välttämättä vaikuta mitenkään muuhun luonteeseen tai kerro mistään arkuudesta tai vastaavasta. Ja näyttelyt voivat muutenkin olla koirille stressaava paikka, samat koirat eri ympäristössä voivat käyttäytyä eri lailla. Mutta sille en voi mitään että tuosta jäi väkisin se vaikutelma että tuon rodun edustajat ovat ainakin keskimäärin melko haukkuherkkiä.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Belgiter » 10.06.2026 02:50

^ Paikallisesti hyväksytty paimenrotu? Mikä?

Euroopassa on muutamakin vielä osittain tunnustamaton kiinnostava paimenrotu, mutta tuskin mulla on ikinä munasolua oikeasti tehdä muuta kuin ihailla niitä kuvissa. Tutut ja tunnustetut rodut ovat paljon helpompia vaihtoehtoja...

Plus kehässä räköttäminen ei kuulosta kauhean houkuttelevalta. Voihan sinne olla raahattu ne maalaiskylän kouluttamattomat ja sosialistamattomat navettakoirat... Mutta noin niinkun Pulma, kaikessa rasittavuudessaankaan, ei räkötä kehässä (muuta kotkotusta siellä voi kyllä keksiä), vaikka lenkillä tuntuu välillä kaavailevan remmirähjäksi ryhtymistä.
Belgiter

ViestiKirjoittaja Belgiter » 10.06.2026 03:05

20260215_155101(1)(1).jpg
20260215_155101(1)(1).jpg (172.06 KiB) Katsottu 320 kertaa

Niin ja punaisesta puheen ollen, Pulmakin on varsin punertava ja se on rekisteröity värillä punainen, musta maski. Tässä kuvassa väri vielä korostuu. Näiden punaisten tervujen väri on erityisen näyttävä lunta vasten, mutta tuon väri on edukseen myös kesäisellä nurmella tai sinitaivas taustalla. Geneettisestihän nämä ovat maskillisia soopeleita. Feomelaniinin määrä (punainen pigmentti) määrittää, onko tervueren harmaa, hiekka vai punainen. Toinen väriin vaikuttava asia on musta varjostuksen määrä, jota rodun harrastajat saattavat kutsua nimellä charbonne tai hiilikko.
Belgiter

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 10.06.2026 07:10

Chowit ovat kyllä ihanan näköisiä! Ed. asuinpaikassani niitä sattui olemaan useampia. Ovathan ne vähän sellaisia jäyhiä jököttäjiä, ja tietty se terveyspuoli... :?
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja tuhti » 10.06.2026 07:17

Mun naapurissa asui aikoinaan chowchow kasvattaja. Muistan että koiria oli vaikea saada liikkumaan ja myöhemmin kasvattaja totesikin minulle, että hänen oli pakko luopua rodusta, koska tervettä jalostuskoiraa on mahdoton löytää :cry:
Joitakin vuosia sitten meidän naapuristoon ilmestyi ko. rodun pentu ja muistan ihmetelleeni, miten jo sen ikäinen penikka ontuu jatkuvasti. Onhan ne vaikuttavan näköisiä mutta en ikinä haluaisi tukea noin sairaan rodun kasvatusta :?
tuhti

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 10.06.2026 07:20

Lemmikkipalstojen aikaan nimimerkki PätkäChowi kirjoitteli omistaan, en tiedä onko hän täällä mukana? Kertoi, että nuo lyhytkarvaiset olisivat terveempiä. Mene ja tiedä sitten. Kaukaa ihastelen, ei ole minun rotuni mitenkään päin.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Biarritz » 10.06.2026 08:31

Belgiter kirjoitti:^ Paikallisesti hyväksytty paimenrotu? Mikä?

Lessinia-lagorai paimenkoira. Suurin osa oli blue merlejä mikä muutenkin on yksi lempivärityksistäni.

Osa chow choweista osa on tosi nättejä, ne joilla on sitä kuonoa jonkin verran. Jostain syystä Etelä-Euroopan kaduilla aikanaan näki enemmän niitä kivoja kuonollisia kuin vaikka osassa Suomen näyttelyitä. Eksällä oli aikanaan chow hoitokoirana ja hän sanoi että ne ovat valitettavan sairaita.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Umac » 10.06.2026 08:39

Joo, ontuvia hitaasti liikkuvia nuo ovat. Ei olisi ikinä valintani ja turkkia liikaa. Etuosat tod huonossa kunnossa, katso yst KoiraNet ja jto, sivu 41: Chow chow ei lukeudu terveimpien koirarotujen joukkoon..... :silent:
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 10.06.2026 19:33

Juu, tutkin aikanaan chowien terveystuloksia ja linjoja vähän tarkemmin, mutta eipä tähän tiibetinkoirien sekaan voi kiinalaista koiraa ottaa! :lol:
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Belgiter » 10.06.2026 22:06

"Lessinia-lagorain paimenkoira"

Mä olen tainnutkin joskus ihailla tämmöisen kuvaa. Minkä kokoisia nää on luonnossa?

Mulle taas chow ei ole yhtään viehättävä rotu. Turussa sellaisen näin joskus vuoden 2009 paikkeilla. Olin tuohon aikaan tosin jo varsin tietoinen äärijalostuksesta (kiitos PP:n lyttyryttyvääntöjen ja Pedigree Dogs Exposed oli tullut televisiosta pari vuotta aiemmin tai noihin aikoihin, vaikka olisin voinut vannoa reportaasin olevan vanhempi) ja chowin tikkusuorat kulmaukset, tihrusilmät ja haluton luonne soittivat hälytyskelloa. Ei sillä, että olisin muutenkaan viehtynyt sellaisiin piirteisiin.
Belgiter

ViestiKirjoittaja JMTNT » 11.06.2026 00:53

Jos katsotaan KOIRAA koirana niin se ilmekkyys näkyy koiran sisältä. En minäkään ottaisi sellaista koiraa, mutta se näkemäni koira oli harvinaisuus ja siksi ilo katsella. Siis tää paksu turkki ja sininen kieli kertoi perimästä. Hänet ol luotu tälläiseksi.
Viimeksi muokannut JMTNT päivämäärä 12.06.2026 17:17, muokattu yhteensä 1 kerran
JMTNT

ViestiKirjoittaja JMTNT » 11.06.2026 01:08

JMTNT

ViestiKirjoittaja aunet » 11.06.2026 06:13

Tuossa pikku historiikkia chowista:

"Ensimmäiset länsimaiset havainnot chowista ovat vuodelta 1780 kun muutamia Kantonista tuotuja choweja saapui Englantiin. Näitä kuvataan Mr. Whiten teoksessa ”Natural History and Antiquities of Selbourne”. Teoksessa on tarkka kuvaus koirien ulkonäöstä ja luonteesta. Siinä mainitaan myös, että alkuperämaassa koira kasvatettiin myös syötäväksi. Siihen tarkoitukseen rotua ruokittiin riisipitoisella ruokavaliolla, jotta koirat olisivat maukkaita. Seuraava havainto kirjattiin vuonna 1833 Baltimoressa, kun Mr. Slacum kirjoittaa kiinalaisista syötävistä koirista. Samassa artikkelissa tuodaan esille se, että olisi tärkeää säilyttää rotu ennen kuin se syötäisiin täysin sukupuuttoon. Chowit olivat esillä eläintarhoissa syötävinä, villeinä ja koiran tapaisina eläiminä, joilla väitettiin olevan sukuyhteys kojootteihin ja dingoihin. Chow chow’n kasvatus tuli myöhemmin tärkeäksi erinomaisen turkin takia. Turkkia käytettiin turkisteollisuudessa ja kiinalaiset kauppiaat kauppasivat turkista ja turkiksia kuljetettiin ympäri maailmaa, myös Eurooppaan."

Näillä lähtökohdilla ei koiraa ole tarkoitettukaan liikkumaan. Ja noilla säälittävillä takaraajoilla se on varsin vaikeaa, ellei mahdotonta ja kivuliastakin. Tapasin hiljattain yhden chowin, ja omistaja sanoi sen olevan suuri harvinaisuus. Se nimittäin käveli ihan omin päin, jopa omistajansa tahdissa, ilman kipulääkkeitä. Ja kovin sairas rotu muutoinkin.
aunet

ViestiKirjoittaja Dacrest » 11.06.2026 13:56

^eli chowchow on ollut enemmän hyötyeläin kuin lemmikki?
Onhan kiinanpalatsikoiratkin jalostettu käyräjalkaisiksi etteivät pysty karkaamaan.

Mietin, ovatko kaikki Kiinassa alunperin jalostetut FCI-rodut jotain omituisuuksia? Em lisäksi on ainakin sharpei, mopsi, kiinanharjakoira.
Länkkärit on haalineet sieltä näitä erikoisen näköisiä koiria, tavalliset käyttökoirat on saaneet jäädä Kiinaan (jos tiibettiläisiä rotuja ei huomioida)?

Pohjoimaissa alkuperäisrotuina on paljon ajo- ja hirvikoiria sekä poropaimenia, Briteissä lammaspaimenia, vinttikoiria ja terriereitä, Saksassa palveluskoiria, maatilan vahti-/monitoimikoiria sekä terrierityyppisiä (ml mäyräkoira, snautseri/pinseri), Ranskassa ajavia koiria, spanieleita, lintukoiria - kerran laskin Ranskassa olevan yli 50 FCI-rotua.

Ja Kiinasta omituisten otusten kerho. :D
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Biarritz » 11.06.2026 19:03

Belgiter kirjoitti:"Lessinia-lagorain paimenkoira"

Mä olen tainnutkin joskus ihailla tämmöisen kuvaa. Minkä kokoisia nää on luonnossa?

Mulle taas chow ei ole yhtään viehättävä rotu. Turussa sellaisen näin joskus vuoden 2009 paikkeilla. Olin tuohon aikaan tosin jo varsin tietoinen äärijalostuksesta (kiitos PP:n lyttyryttyvääntöjen ja Pedigree Dogs Exposed oli tullut televisiosta pari vuotta aiemmin tai noihin aikoihin, vaikka olisin voinut vannoa reportaasin olevan vanhempi) ja chowin tikkusuorat kulmaukset, tihrusilmät ja haluton luonne soittivat hälytyskelloa. Ei sillä, että olisin muutenkaan viehtynyt sellaisiin piirteisiin.

Mun silmään juuri kivan/ sopivan kokoisia, sanoisin että käytännössä hieman sakemannia pienempiä (ei kuitenkaan niin pieniä kuin vaikka tsekinpaimenkoira). Ulkoisesti siis tosiaan munkin mielestä tosi hienoja sekä kooltaan että yleiseltä ulkonäöltään mutta se käytös vähän vähensi ihailua. Olin kyllä netin kuvien perusteella luullut huomattavasti pienemmäksi!
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Dacrest » 11.06.2026 20:21

^mikä niiden käytöksessä tökki?
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Biarritz » 11.06.2026 20:33

Biarritz kirjoitti:Ainakaan tässä näyttelyssä seuraamistani kehistä volpinot ei ollut se, missä räkytettiin/ haastettiin riitaa. Vaan se sattui olemaan eräs paikallisesti hyväksytty italialainen paimenrotu, ne koirat olivat todella kauniita mutta ai hitsi miten monet niistä alkoivat haastaa keskenään riitaa ja räksyttämään toisilleen kehässä ja sen ulkopuolella. Toki on rotuja joissa esim. urokset eivät siedä muita uroksia, ja se ei tietenkään välttämättä vaikuta mitenkään muuhun luonteeseen tai kerro mistään arkuudesta tai vastaavasta. Ja näyttelyt voivat muutenkin olla koirille stressaava paikka, samat koirat eri ympäristössä voivat käyttäytyä eri lailla. Mutta sille en voi mitään että tuosta jäi väkisin se vaikutelma että tuon rodun edustajat ovat ainakin keskimäärin melko haukkuherkkiä.

Tästä huolimatta rotumääritelmä kertoo, että niiden tulisi olla tasapainoisia ja tulla tavallisesti muiden koirien kanssa toimeen:

https://www.enci.it/media/7595/907.pdf

Joten en tiedä olivatko nuo poikkeusyksilöitä tai ehkä jännittivät näyttelytilannetta, lähinnä se kiinnitti huomioni miten moni yksilö käyttäytyi samalla tavalla.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Umac » 12.06.2026 03:57

JMTNT kirjoitti:Jos katsotaan KOIRAA koirana niin se ilmekkyys näkyy koiran sisältä. En minäkään ottaisi sellaista koiraa, mutta se näkemäni koira oli harvinaisuus ja siksi ilo katsella. Siis tää paksu turkki ja sininen kieli kertoi perimästä.

Ilo katsella, ilmeikkyys tai mikään entisaikojen vaaliminen, perimä, "koska mä haluun" kyseenalaistetaan nykyään ja/tai tulevaisuudessa mm. lailla ja asetuksilla:
https://www.ruokavirasto.fi/elaimet/ela ... atimuksia/

Koiraa ei saa käyttää jalostukseen, jos se ei kykene lisääntymään luonnollisesti, tai jos jalostukseen käyttö aiheuttaa todennäköisesti merkittävää hyvinvointihaittaa joko eläimelle itselleen, tai sen tulevalle jälkeläiselle. Jalostuksen seurauksena syntyvien eläinten tulee kyetä ominaisuuksiensa puolesta elämään lajilleen tyypillistä elämää.

Ja liikunta on siis mm. yksi koiran lajityypillinen tarve: https://sey.fi/publications/hyvinvoiva- ... aytyminen/

Tämän takia mm. somevaikuttajat rummuttavat näitä nyt jo tiedossa olevia terveysongelmia, eri maat tekevät linjauksia ja jopa rotukieltoja on jo. Kuten Norja kielsi cavat:
https://yle.fi/a/3-12295878

Eli ei riitä enää se, että näin on aina tehty ja toimittu. Näin on aina haluttu. Nyt pitää miettiä sitä eläimen elämää kokonaisvaltaisesti. Sen hyvinvointia, ei omia "mutku mä haluun"- asioita.

Tämä siis yleisenä pohdintana, en kohdista tekstiä nimimerkkiin JMTNT vaikka tässä käytän hänen tekstiään lainauksena. Jotta pääsen asiaan.
Ja joka vaikuttaa siis koirarodunkin valintaan ihan suoraan. Mitä haluan itselleni, tätä kautta miettiessä?
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 12.06.2026 07:09

Dacrestin kanssa samaa mieltä kiinalaisesta omituisten otusten kerhosta! Ja tosiaan, tiibetinkoiria ei tähän kastiin lasketa.

Chowistahan on sittemmin jalostettu terveempi versio eli eurasier, ripauksella keeshondia ja kuulemma myös samojedia. Ystävällä jo kolmas eurasier menossa, käy meidän mukana koirapuistoilemassa ja tosi kiva koira on, mielestäni.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Darre » 12.06.2026 08:01

Mun yhdellä ystävällä on ollut useampikin eurasier, ovat ihan kivoja perusmallisia koiria ja ainakin hänellä varsin terveitäkin.

Itse arvostan koirassa juurikin sellaista rakennetta, että se pystyy hengittämään ja liikkumaan niin kuin koiraeläimen kuuluu tehdä. Eli vaivattomasti.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja MJK » 12.06.2026 08:22

Oi kun kauniita nuo Lessinianpaimenkoirat <3
Onkohan siis virallisesti Lessinia-lagorain paimenkoira vai pelkkä Lessinianpaimenkoira?
MJK

ViestiKirjoittaja Biarritz » 12.06.2026 10:26

^ Rodulla ei ole virallista suomenkielistä nimeä, koska ei ole FCI:n eikä Kennelliiton hyväksymä ja koska ainakaan tietääkseni siitä ei löydy muuta suomenkielistä tietoa kuin Wiki-artikkeli. Itse käytän tässä italialaisten omaa virallista nimeä, joka on lessinia-lagorai. Nettitietojen perusteella hekin käyttävät rodusta kuitenkin myös molempia "lyhennenimiä" eli lessinianpaimenkoiraa ja lagorainpaimenkoiraa. Nykyäänhän muuten myös Suomi-Wikissä suositellaan että jos jollain rodulla ei vielä sitä virallista suomenkielistä nimeä ole, niin käytetään suoraan ulkomaista nimeä ilman mitään käännöksiä, tässä tapauksessa se olisi siis "pastore della lessinia e del lagorai".
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Biarritz » 12.06.2026 10:32

Darre kirjoitti:Mun yhdellä ystävällä on ollut useampikin eurasier, ovat ihan kivoja perusmallisia koiria ja ainakin hänellä varsin terveitäkin.

Itse arvostan koirassa juurikin sellaista rakennetta, että se pystyy hengittämään ja liikkumaan niin kuin koiraeläimen kuuluu tehdä. Eli vaivattomasti.

Eurasier on yksi mun lempiroduista. Eräs toisen rodun kasvattaja kutsui niitä aikanaan "räkyttäjiksi" mutta muualta kun asiasta kyselin niin niiden ei pitäisi olla erityisen haukkuherkkiä. Kaunis ulkonäkö, kiva koko, käyttötarkoitukseltaan puhdas seurakoira, ilmeisesti tasapainoinen luonne ja oman käsityksen mukaan ihan hyvä terveystilanne. :thumbup: Lähikoirapuistossa kävi musta eurasier ja silläkin on kiva luonne.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

Edellinen

Paluu Lemmikit