Joulupöydän herkut

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Joulupöydän herkut

ViestiKirjoittaja Shepherd » 08.11.2022 17:16

Mitä teillä kuuluu ehdottomasti joulupöytään?
Mitä ilman sinun joulu ei ole onnistunut?

Meillä pöydästä löytyy aina puolison paistama ja kuorruttama kinkku, omatekoisella sinapilla.
Itselleni joulupöytään kuuluu ehdottomasti rosolli.
Tänä vuonna ajattelin uutena kokeilla aurajuustopiparkakkurullia.
Shepherd

Re: Joulupöydän herkut

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.11.2022 17:42

Joulutortut. Ehdottomasti. Pandan konvehteja.
Näitä ilman ei tule joulu. Kaikesta muusta voin melkein tinkiä, mutta noista en.
Nykyään myös persimonit kera piparkakkujen ja aurajuuston.
Taatelikakku. Sain monta joulua aina lahjana, mutta en enää hetkeen. Erehdyin sitten kerran ostamaan jonkun leipomotuotteen, mutta se oli kauhean kuiva, eikä maistunut oikeastaan yhtään taatelille. Pitäis viitsiä tehdä itse, mutta mun erinomainen resepti on kadonnut.
Jotain porsasta. Paistia siis, kinkkua ei ole ollut vuosikymmeniin.
Imelletty perunalaatikko, mutta en ole viitsinyt tehdä sitä vuosiin, nyt olisi tarkoitus, koska se tavallinen perunalaatikko on vain paistettua muussia.
Rosolli.
Kalaa, ainakin graavattuna. Voi olla siikaa tai lohta. Saaristolaisleivällä. Tai uusien perunoiden, joita ei nyt tullut pakastettua. Ehkä puikuloita nyt, viime jouluna ne jäi keittämättä kyllä.
Lipeäkalakin olisi vaihteeksi hyvää, vaikka niiden puikuloiden kanssa. Ja sillit, lasimestarin silli ja suutarin lohi. Valkosipulimuikut.
Täytyis vähän jaksottaa, aloittaa pikkujouluna ja itsenäisyyspäivänä, kun nykyään tuppaa tulla hankittua liikaa, eikä kaikkea saa syötyä. Tai ne on liian isoja satseja, että jää jämiä. Jouluruokia ei kuitenkaan ole kiva syödä muulloin. Tykkään siis aika perinteisistä jouluruuista, paitsi ne persimonit.
Varmaan jotain jäi poiskin, no esim karjalanpaisti.
Vieras

ViestiKirjoittaja tomten » 08.11.2022 17:43

Kyllä se on kinkku ja itse tehdyt laatikot. Itselleni joulutunnelma tulee vasta kun lanttulaatikon tuoksu leijuu keittiössä. Pakollisia laatikoita on lantun lisäksi bataatti- ja porkkanalaatikot. Rakastan isäni tekemää perunalaatikkoa, mutta en osaa tehdä yhtä hyvää enkä enää edes yritä. Sen tilalle teen bataattilaatikon.
Meillä on mieskin talossa mutta minä paistan kinkun, aina.
Muita vakiojoulupöytäruokia ovat savulohi ja kotijuusto. Rosollista en pidä yhtään.

Meillä ei myöskään ole koskaan jouluaterioilla jälkkäriä. Ei sitä kukaan jaksa syödä :D
tomten

ViestiKirjoittaja martesmartes » 08.11.2022 18:05

Ompas palsta nyt jo jouluisa :)

Kiva se on suunnitella joulupöytää hyvissä ajoin.

Aamupäivällä syödään aina riisipuuro ja joulutortut glögin kera. Viime jouluna oli tosi hyvää luomuomenaglögiä ja se pitäisikin tänäkin vuonna metsästää kun oli niin mukavan makuista.

Illalla sitten pukkia odotellessa syömme tuhdisti. Joulupöytä on notkuva ja siihen kuuluu vakioherkkuina laatikot ja kinkku sekä rosolli smetanalla. Niille jotka ei syö kinkkua on ainakin piimäjuustoa. Pakastinkylmä votka alkuun niille jotka tahtoo ja ruuan kanssa tumma olut tai punaviini, vissyjä ja muita juomia runsaasti myös.

Juustolautasen kanssa sitten vietetään iltaa pitkästi. Siinä on hedelmiä myös, toiset tortut myös tässä kohtaa monesti.
martesmartes

ViestiKirjoittaja Mea » 08.11.2022 20:45

Isän ja äidin paistama kinkku on tärkein. He käyvät jo niin vanhoiksi, että tätä ei voi enää montaa vuotta olla tarjolla - mitä minä sitten teen? Tuntuu "väärältä" ruveta paistamaan itse. Mutta eihän siinä muu auta. En tosin edes osaa. Kinkun lisäksi rosolli ja paljon kermavaahtoa. Siinäpä se sitten onkin, en tykkää mistään laatikosta. Äiti on paistanut minulle kinkun kanssa ranskalaisia. :D Jälkkäriksi on ollut aina kakkua, kun isällä on synttärit jouluna. Joulu on ollut perhejuhla siis, vielä ei ole tarvinnut ruveta tekemään omia traditioita, mutta ei siihen kauan enää mene. Mietin sitä sitten.

Pipareista alkaa kiintiö olla täynnä jo nyt, taikinasta puhumattakaan. Yksikään taikina ei siis selvinnyt uuniin asti joten ostin valmiita. Paradis-kiintiö alkaa myös täyttyä. Joulutorttuihin keksin viime vuonna laittaa vihreä kuula -hilloa ja tuli kyllä parempia kuin muuten. Täytyy katsoa viitsinkö tehdä tänä vuonna, kun ne eivät oikein ole herkkuani kuitenkaan.
Mea

ViestiKirjoittaja TlGER » 08.11.2022 22:44

Aurajuustolohi.
TlGER

ViestiKirjoittaja Purrfect » 09.11.2022 02:18

Kinkku on mulla se tärkein, mikä pitää löytyä joulupöydästä, ja sen lisäksi itsetehty rosolli niinkuin lapsuudenkodissakin oli. Sille kermaviiliin tehty rosollikastike. Viime vuonna tosin kokeilin rosollin sijaan uunirosollia, ehkä menen sillä tänäkin vuonna kun oli niin hyvää.
Kylmäsavulohta jossain muodossa on lähes aina kanssa, sille saaristolaisleipää mieluiten.

Jotenkin ne perinteiset laatikotkin yleensä on, toimii sen kinkun kanssa niin kivasti. Muutoin sitten vaihtelee.
Illaksi pitää olla kuoharia/glögiä ja Lindtin dessert- konvehteja.
Viimeksi muokannut Purrfect päivämäärä 09.11.2022 12:40, muokattu yhteensä 1 kerran
Purrfect

ViestiKirjoittaja Vieras » 09.11.2022 08:45

Lämminsavulohi ja riisipuuro kanelilla.
Vieras

ViestiKirjoittaja smörgen » 09.11.2022 08:50

Mulle tärkeimmät herkut on kalaosastoa. Graavilohta, kylmä- ja lämminsavulohta. Siikaa myös jossain muodossa. Mäti, smetana ja sipuli. Sillikaviaari. Mun joulupöytään kuuluu ehdottomasti myös lämmin sienimuhennos ja keitetty naudan kieli. Kinkkua harvemmin aattona tulee syötyä, kun ei mahdu :D mutta muuten kuuluu jouluun kyllä ja on miehelle taas se tärkein, jota ilman joulu ei tule.

Rosollia ei meillä ole, kukaan ei siitä tykkää. Laatikoista on yleensä lanttu ja joskus myös peruna - välillä tehdään keitetyn perunan lisäksi kermaperunoita tms. perunalaatikon sijaan.

Me ei myöskään syödä riisipuuroa tai torttuja aattona. Jälkkärinä on useimmiten ollut juustolautanen ja joku juustokakku.
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja kualcc » 12.12.2022 11:23

Minun joulupöytä on täydellinen, kun siitä löytyy graavilohta, isän tekemää imellettyä perunalaatikkoa, äidin tekemää rosollia, purkkiherneitä, kinkkua ja väkevää sinappia. Meillä vietetään jouluja vuorotellen minun vanhempien luona Vantaalla ja miehen vanhempien luona täällä Kuusamossa, ja joulupöytien tarjoilut on toooosi erilaiset.

Minun vanhempien luona joulupöytään kuuluu vain perusjutut ja semmoiset mistä suurin osa syöjistä tykkää. Mitään ei laiteta pöytään vaan siksi että sitä kuuluu olla, jos niitä ei kukaan kuitenkaan syö. :D Minun koko perhe tykkää perunalaatikosta, niin se on yleensä ainoa laatikko minkä isä tekee itse. Porkkana- ja lanttulaatikot ostetaan kaupasta valmiina, kun niillä on pienempi menekki. Lisäksi on kinkkua, graavilohta ja lämminsavulohta. "Lisukkeina" rosollia (äidin tekemää, valmisrosolli on karmeaa ylikypsää mössöä), sienisalaattia ja mätiä smetanalla ja punasipulilla. Ja keitettyjä perunoita ja purkkiherneitä.

Anoppilassa taas ruokaa on suunnilleen puolelle kylälle, ja laatuja on monen sorttista. Pääruokaan kuuluu kinkkua, poronkäristystä ja monenlaisia kaloja, graavi- ja lämminsavulohen lisäksi monesti myös siikaa ja muikkuja jos niitä on sattunut verkkoihin/nuottaan, keitetyt perunat ja perunamuusia. Laatikoita on lanttu-, porkkana-, aurajuusto-punajuuri-, maksa- ja bataattilaatikot, ja minua varten on yleensä myös pieni perunalaatikko (ja purkkiherneitä). :D Kuusamolaiseen joulupöytään ei perunalaatikko monillakaan kuulu, eikä miehen kotonakaan sitä koskaan syöty ennen kuin minä liityin perheeseen. Salaatteja on rosollia, perus vihreää salaattia, sienisalaattia, pastasalaattia ja waldorfinsalaattia. Ruokaa on paljon ja sitä syödään monena päivänä.

Jälkiruokapuoli on yleensä minun hoidettavaa. :D Yleensä olen tehnyt erilaisia jouluisia juusto/hyydykekakkuja. Glögikakku on aika vakio, mutta pipari-valkosuklaakakku on myös älyttömän hyvää. Tänä jouluna ajattelin tehdä pieniä suupaloja mihin tulee piparin päälle homejuustoa ja persimonsiivuja, päälle saksanpähkinää. Sopii vähän suolaisemman ystävillekin sen homejuuston vuoksi.
kualcc

ViestiKirjoittaja msk muualta » 12.12.2022 11:59

Juuri suunnittelen että mitä tänä vuonna laitetaan.
Vain sellaista jota oikeasti kanssa syödään.
Poikani sekä tytär miesystävänsä kanssa tulevat joulupäivänä syömään.

Graavilohi
Valkosipulisilakat
Lämminsavulohi
Kylmäsavulohituorejuustorullat
Lohipatee
Maksapatee
Coleslaw
Punakaalisalaatti
Juustoinen vihersalaatti

Kinkku
Karjalanpaisti
Keitetyt perunat
Lanttulaatikko
Perunalaatikko
Porkkanalaatikko
Feta-punajuurilaatikko

Suklaakääretorttu
Kurpitsakakku toffeekuorrutteella + pähkinät
Itse tehty mustikkajäätelö tai mascarponevaahto

Suolakeksejä
Juustoja
Persimonia
Omenaa

Pipareita
Toffifee joulutorttuja
Makeita paahdettuja manteleita
Tummaa suklaata

Itse tehtyä glögiä

Oma ruokavalioni vaikuttaa jonkin verran, lähinnä makeisiin tarjottaviin. Ne ovat ketogeenisiä (paitsi piparit ja joulutortut) että minäkin voin niitä syödä.
msk muualta

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 12.12.2022 12:50

Nämä on oltava: itsetehdyt karjalanpiirakat, graavilohi ja mustapekkajuusto, tai no joku pippurituorejuusto se kai nykyään on, sienisalaatti.

Kinkku ostetaan jos nuoriso tulee syömään, muuten laitellaan peuranpaisti (on paljon pienempi) laatikot ostan, pienet vain ja näillä varmaan mennään tänä vuonna, ei sen kummempaa.

Tai no tuoresalaatin varmaan teen jos tulee syöjiä enempi ja ehkä pikkuväelle lihapullia, ja kala voidaan savustaa pakkasesta, mutta jos ollaan kahdellaan, niin en viitsi edes kinkkua paistaa ja muutenkaan hirvesti hössöttää.
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Helmi* » 12.12.2022 14:51

Uunilohi (miehelle kinkku) ja suppilovahveromuhennos. Perinteiset laatikot, rosolli ja sienisalaatti. Herneet. Punaviini. Ja päälle erilaisia suklaita. Eiköhän näillä tästäkin joulusta selvitä! :lol:
Helmi*

ViestiKirjoittaja smörgen » 12.12.2022 15:03

Meilläkin alkaa menu olla kasassa:

graavilohi
graavisiika
lämminsavulohi
savulohimousse (en ole vielä päättänyt teenkö lämmin- vai kylmäsavulohesta)
kylmäsavulohi-tuorejuustorullat
mäti, smetana, sipuli
sillikaviaari
sinappisilli
maksapatee
sienisalaatti
joku vihersalaatti
keitetyt perunat
saaristolaisleipä

kinkku (savustettu hiiligrillissä)
keitetty naudan kieli
sienimuhennos (todnäk herkkutateista)
lanttulaatikko
perunalaatikko
paahdetut juurekset
herneet

juustot ja suolakeksit
jotkut makeat keksit
konvehdit
joku kakku, ehkä raikas sitrusjuustokakku tms
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.12.2022 15:25

Menu ei ole meillä yhtään kasassa, on tosiaan lista mitä kaikkea haluasi, mutta saa nyt nähdä. Mitään hirmupitkää listaa ei ainakaan toteuteta , koska niiden syömisessä on ollut ongelmia. Tai ajoitetaan niitä pitkin joulun aikaa. Mikään ähkysyöminen ei innosta yhtään. Jotain on hankittuna pakastimeen, esim leipiä, kyllä, leipiä, ja porsaan sisäfileet, mutta miten ne valmistetaan on aika ??. Ehkä tänään vuonna uunissa ja samalla joku uunirosolli , tai vaan paahdetut uunijuurekset, ja miten nuo eroavat toisistaan on sekin ? Lähinnä eroa kai omenan osalta. Uunirosolia ei olla ikinä syöty, ja tykätään kyllä ihan siitä perinteisestä.
Laatikot olisin halunnut ulkoistaa, mutta imellettyä perunalaatikkoa ( paistamatonta) en onnistunut metsästää, ts tekijää sille.
Joku valmislanttulaatikko on ollut tosi hyvää, porkkanalaatikko ei niinkään, enkä tykkää siitä riisisestä versiosta yhtään. Joululeivonnaiset jo tulikin syötyä pakastimesta, eli tortut . Sinne jäi vain leivät. :cry: Täytyy siis ostaa uudet.
Vieras

ViestiKirjoittaja Purrfect » 12.12.2022 16:42

Paistamatonta imellettyä perunalaatikkoahan saa myös pakastepötkönä, tai on ainakin vielä pari vuotta sitten saanut. Toki sekään varmaan ihan perinteistä ole, kerran taisin kokeilla ja ihan ok silti.

Me varmaan supistetaan joulumenua aikalailla tänä vuonna, en taida edes kuoharia ostaa. Josko edes joitain Lindtin konvehteja ja tekisi vielä hedelmäkakun ehkäpä.
Kinkku ostettiin jo pakastimeen, kun oli lähikaupassa kotimainen 4,90€/kg, eikä varmasti tuon edullisempaa löydä. Yleensä on ollut tuoresuolattu mutta nyt mennään halvemmalla.
Ystävän kautta saan kokkikartanon lanttu- ja perunalaatikot kun sai niitä edullisesti, porkkanalaatikot tein jo pakastimeen valmiiksi. Jää nähtäväksi tuleeko sitä kylmäsavulohta ollenkaan, jotenkin muutoinkaan ei nyt tuo jouluruoka innosta, en tiedä miksi. Noh, kyllä se siitä sitten kun kinkun saa paistettua aaton aattona, iskee se jouluruoan nälkäkin :D.
Purrfect

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.12.2022 17:32

Joo, nyt kun googlasin niin näkyy olevan yksi valmiste. Kiitti.
Siinä vain on käytetty siirappia, ja se on ihan nounou. Alunperin hain jotakuta paikallista tekijää, muttei tosiaan tärpännyt.
Ehkä yritän tänä vuonna taas, viimeksi ne eivät suostuneet sitten niin millään imeltymään. Ja olen aikaisemmin kyllä onnistunut. Se tavallinen perunalaatikko ei ole yhtään sama juttu.
Menuun supistaminen voisi kyllä olla ihan viisasta. Mutta kun tekee mieli vähän kaikkea, ja sitten tulee hankittua ihan liikaa.
Vieras

ViestiKirjoittaja piku » 12.12.2022 17:49

Minulle riittäisi jos on kinkkua, äitin tekemää sinappia, graavilohta, ruisleipää ja Nauvon limppua. Otan myös porkkanalaatikkoa pikkuisen kinkun ja sinapin kanssa.
Mutta koska syömässä on muitakin, on myös kaikki laatikot, enemmän kaloja, mätiä lisukkeineen, rosolli sekä teen aina jonkun suolaisen juustokakun, porosta tänä vuonna. Usein äiti tekee karjalanpaistin. Ja jälkiruoka tietysti.
Sillikaviaaria on ollut yleensä, mutta koska syön usein yksin sen, ajattelin jättää tekemättä.
piku

ViestiKirjoittaja Thirteen » 12.12.2022 18:05

Vapaana ulkoilevan possun kinkku haetaan tuosta naapurista (rauhoittaa vähän mun omaatuntoa), myyjäisistä ostin jo pakkaseen imelletyn perunalaatikon sekä lanttulaatikon. Kaupan rosollilla mennään. Suklaata sitten kaksin käsin.

Jouluruokailu on tosiaan supistunut minimiin, nyt on enää niitä, mitä me molemmat syödään. Lapset tulevat joulukuussa yleensä jonain muuna ajankohtana kuin itse pyhinä syömään ja silloin on tarjolla muuta kuin jouluruokaa.
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja pikku-haukku » 12.12.2022 22:19

JOS oltaisiin kotona (hiphurraa - vihdoinkin sain miehen ylipuhuttua :mrgreen: että lähdetään johonkin muualle joulun viettoon, kun kumpikaan lapsista ei tule suomeen)
Mutta jos siis oltaisiin kotona, niin joulupöytään kuuluisi (kuten on aina kuulunut):
kalat (kylmäsavulohi, graavilohi, lämminsavulohi, erilaiset sillit, kylmäsavulohirullat)
mätihyytelö
maksapatee
Punakaalisalaatti
keitetyt perunat

Kinkku
lanttulaatikko, porkkanalaatikko ja imelletty perunalaatikko
herneet (ja nimenomaan säilykeherneet liemessä, EI pakaste)

Jälkkäriksi jotain mitä kulloinkin innostaa tehdä, esim. tuorejuustokakku, glögikakku, banoffee tms

Myöhäisillan naposteltavaksi erilaisia juustoja, hedelmiä ja suolakeksejä

Mutta, tänä jouluna pääsen valmiiseen pöytään :D
Ei ole tärkeätä kuinka vanha olet, vaan kuinka olet vanha
- Marie Dressler
pikku-haukku

ViestiKirjoittaja Mea » 12.12.2022 23:12

Apua teidän menuja! Ei edes sormet riitä laskemaan kaikkea. :shock: Me ajateltiin syödä kinkkua ja ... kinkkua. No mutta, sitten kun päästään luomaan omia perinteitä niin otan noista mallia. Tänä vuonna mennään, kuten aina, mun vanhempien luokse eikä äiti osaa/jaksa laittaa tuollaisia. Siellä on laatikoita, joita en syö, ja kinkkua ja eipä sitten muuta. Ehkä kakkua kahvin kanssa. Oikeastaan harmittaa kun haluaisin itse laittaa joulupöydän meille, mutta sen pitäisi olla aattona. No vielä siihenkin ehditään.
Mea

ViestiKirjoittaja kuvatus » 13.12.2022 08:03

Todennäköisesti kinkkua, laatikoita (peruna tai bataatti, lanttu), punajuuripaistos, oman maun mukaan tehty iso italiansalaatti (must), graavilohi, uunilohi, ehkä kastiketta (karjalanpaisti tai patapaisti), silliä. Todennäköisesti jokainen vaivihkaa lisäilee tuohon jotakin omaa erikoistoivettaan. Mietityttää jo, oliko tuon kinkun osto sittenkään välttämätöntä. Kalalinjalla ja karjalanpaistilla oltaisiin hyvin selvitty ja olisi silti ollut yltäkyllin. Jälkiruuaksi varmaan jätskiä, kinuskikastiketta ja granaattiomenaa.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Purrfect » 13.12.2022 14:03

Me ollaan joskus viety valmiiseen joulupöytään mennessä tuliaisina jotain ruokaa mennessämme, esimerkiksi meidä tyylillä tehtyä rosollia mikä on mun herkkua (he kyllä söivät mielellään rosolliakin, mutta eivät vartavasten ostaneet sitä joulupöytään muutoin), tai joskus jälkkäriä tms.. Joskus ollaan viety mukanamme kinkkua, ettei isäntäväen ole tarvinnut sitä hommata, kun jokatapauksessa meillä ollut isompi kinkku, ja vastaanottajat hyvin pieniruokaisia, joskus tarjouduttu tekemään kalaa joulupöytään.

Toki aina varmistettu etukäteen että onko se ok, ja samalla saa osallistua edes vähän joulupöydän laittamiseeen ja sen antimiin. Ja saa samalla edes jotain just sellasta joulupöytään mistä ainakin tykkää :D.

Ja nyt alkoi tekemään mieli joulupöydän jälkkäriksi juustokakkua.... Toivotaan että rahaa tulisi vielä ennen joulua, niin ehkä raskisi ostaa aineksetkin.
Purrfect

ViestiKirjoittaja msk » 13.12.2022 15:07

Taidan kokeilla tehdä myös kukkakaalilaatikon. Löysin yhden kivantuntuisen keto-ohjeen.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja maaku » 14.12.2022 14:48

Meille oon suunnitellut jotain tällaista menua:

- Jotain kalaa (puoliso saa päättää mitä lajia)
- Tofu skagenröraa + saaristolaisleipää
- Hernefalafelejä
- Tofu'kinkku' Jalotofun ohjeella
- Uunijuureksia
- Punajuurihummusta
- Vihreä salaatti granaattiomenavinegretillä

Jälkiruaksi teen viski-taatelikakun.

Meillä ei tosiaan ihan kovin perinteisiä jouluruokia tule olemaan, kun ei kumpikaan kinkkua syödä ja puoliso taas ei välitä laatikoista enkä niitä jaksa pelkästään itselleni väsätä. Joulupäivänä mennään minun vanhempien luokse, jossa on sitten perinteinen joulupöytä, siellä pääsen sitten syömään suosikkejani porkkanalaatikkoa ja tölkkiherneitä :D
maaku

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6 » 14.12.2022 15:57

- kinkku, sen paisto on suuri innostuksen aihe eläinpuolella :lol:
- iso määrä erilaisia lohia
- salaatteja
- juustoja
- kohtuudella viiniä
- suklaata
Kissimyyr6

ViestiKirjoittaja Avokaado » 14.12.2022 17:18

Jos kaikki menee kuten on ajateltu, istutaan aattona valmiiseen pöytään. Jos ei niin syödään kotosalla ja aika vähillä sorteilla ruokaa. Pieni kinkku, bataattilaatikkoa, rosollia ja sen kastike, pakasteherneitä, piimäjuusto, miehelle jotain kalaa ja joku tekemänsä mätihyytelö ja jälkkäriksi luumurahka. Joulutortut leivoin ja söinkin ne jo. Jotain pitää leipoa, mutta se on vielä auki.
Avokaado

ViestiKirjoittaja pikku-haukku » 15.12.2022 21:02

maaku kirjoitti: Jälkiruaksi teen viski-taatelikakun.

Tää kuulostaa makoisalta! Ei sulla olisi ohjetta laittaa tähän ketjuun?
Ei ole tärkeätä kuinka vanha olet, vaan kuinka olet vanha
- Marie Dressler
pikku-haukku

ViestiKirjoittaja msk » 21.12.2022 18:37

Ihan kohta on jouluaatto <3

Meillä alkaa olla kaikki valmista. Valkosipulisilakat ovat nyt ekassa marinadissa, huomenna illalla teen toisen. Niiden pitää olla siinä 1- 2 päivää.

Mulle (tai siis ne mitä itsekin voin syödä) tulevat makeat leipomukset on vielä tekemättä. Suklaakääretorttu ja myskikurpitsakakku kinuskikuorrutteella.
Kurpitsakakun teen huomenna kuorrutetta vaille valmiiksi ja suklaakääretortun teen perjantaina.
Punakaalisalaatin ja coleslawn teen myös perjantaina. Tuoresalaatin vasta ennen ruokailua.

Lohet on hankittu, tuorejuustohässäkän teen vasta ennen ruokailua, mies graavaa lohen huomenna.
Kinkku paistetaan perjantain ja lauantain välisenä yönä.
Karjalanpaistilihat pitää vielä hankkia sekä perunoita.

Äsken tein (karppi)sokeroidut/ paahdetut kanelimantelit.
Mulla on ohje ketoglögiin, ihanaa että saan pitkästä aikaa juoda jouluna glögiä.

Kuola valuu :D
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Fran » 21.12.2022 19:51

Mä aattelin, että ostan Atrian joulukanan. Mitä jouluisaa tuon kanssa voisi syödä? Rosollia, laatikoita ja piimäjuustoa varmasti jää perheen joulupöydästä, mut muuten lyö tyhjää. Rosolliaineet uuniversiona on mielessä, mut ehdotuksia saa heittää :)
Fran

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät