Minun joulupöytä on täydellinen, kun siitä löytyy graavilohta, isän tekemää imellettyä perunalaatikkoa, äidin tekemää rosollia, purkkiherneitä, kinkkua ja väkevää sinappia. Meillä vietetään jouluja vuorotellen minun vanhempien luona Vantaalla ja miehen vanhempien luona täällä Kuusamossa, ja joulupöytien tarjoilut on toooosi erilaiset.
Minun vanhempien luona joulupöytään kuuluu vain perusjutut ja semmoiset mistä suurin osa syöjistä tykkää. Mitään ei laiteta pöytään vaan siksi että sitä kuuluu olla, jos niitä ei kukaan kuitenkaan syö.

Minun koko perhe tykkää perunalaatikosta, niin se on yleensä ainoa laatikko minkä isä tekee itse. Porkkana- ja lanttulaatikot ostetaan kaupasta valmiina, kun niillä on pienempi menekki. Lisäksi on kinkkua, graavilohta ja lämminsavulohta. "Lisukkeina" rosollia (äidin tekemää, valmisrosolli on karmeaa ylikypsää mössöä), sienisalaattia ja mätiä smetanalla ja punasipulilla. Ja keitettyjä perunoita ja purkkiherneitä.
Anoppilassa taas ruokaa on suunnilleen puolelle kylälle, ja laatuja on monen sorttista. Pääruokaan kuuluu kinkkua, poronkäristystä ja monenlaisia kaloja, graavi- ja lämminsavulohen lisäksi monesti myös siikaa ja muikkuja jos niitä on sattunut verkkoihin/nuottaan, keitetyt perunat ja perunamuusia. Laatikoita on lanttu-, porkkana-, aurajuusto-punajuuri-, maksa- ja bataattilaatikot, ja minua varten on yleensä myös pieni perunalaatikko (ja purkkiherneitä).

Kuusamolaiseen joulupöytään ei perunalaatikko monillakaan kuulu, eikä miehen kotonakaan sitä koskaan syöty ennen kuin minä liityin perheeseen. Salaatteja on rosollia, perus vihreää salaattia, sienisalaattia, pastasalaattia ja waldorfinsalaattia. Ruokaa on paljon ja sitä syödään monena päivänä.
Jälkiruokapuoli on yleensä minun hoidettavaa.

Yleensä olen tehnyt erilaisia jouluisia juusto/hyydykekakkuja. Glögikakku on aika vakio, mutta pipari-valkosuklaakakku on myös älyttömän hyvää. Tänä jouluna ajattelin tehdä pieniä suupaloja mihin tulee piparin päälle homejuustoa ja persimonsiivuja, päälle saksanpähkinää. Sopii vähän suolaisemman ystävillekin sen homejuuston vuoksi.