Kirjoittaja TaMar » 15.04.2026 12:55
Jaksoin jossain vaiheessa pyöräillä noin niinku urheilun kannalta tavallisella pyörällä, mutta nyt kun mulla on sähköpyörä, pyöräilyn määrä on kyllä lisääntynyt tosi paljon. Normipyörää en voinut yhtään käyttää auton korvikkeen, koska tuli kohtuu lyhyestäkin matkasta niin hirvee hiki (olen ihan mahdoton hikoilemaan). Nyt voin pyöräillä nimenomaan niin, että menen sillä harrastuksiin ja kaupunkiin, koska perillä ei ole suihkun tarpeessa ja voi jopa ihan ihmisten ilmoille mennä pyörimään. Ja kyllä tuolla lähtee urheilunkin kannalta pyöräilemään paljon helpommin, kun se ajaminen ei ole ihan hirveetä puurtamista. Täällä päin kun noita mäkiä on ihan riittävästi, niin kun se pyöräily ei mene jalkalihastreeniksi niin jaksaa pidempään. Ja koska niitä mäkiä on, niin kyllä se sähköpyöräily ihan kuntoilusta menee kun käyttää matalinta avustusta.
Tuo sähköpyörä on työsuhdepyörä, joten nyt kun se etu lähti ja kun tuon sopimus loppuu, täytyy nyt sitten katsoa mitä teen. Olin kyllä ajatellut lunastaa pyörän itselleni, mutta akku alkaa nyt jo osoittaa merkkejä huononemisesta. Ilmeisesti siihen kyllä vois kai vaihtaa akun jollain muutamalla satasella, mikä on kuitenkin ihan eri kuin se joku 4000€ mitä tuokin maksaisi uutena.
Ja siihen pyöräily aiheuttamaan kipeytymiseen ei taida auttaa mikään muu kuin tottuminen, koska ainakin mulla satula aiheuttaa aika kokonaisvaltaisen sattumisen koko alapäähän, eli pelkkä läski ei auta. Pehmustettu satula on toki edes vähän parempi kuin ei mitään, mutta ei se ihan hirveesti auta. Pyöräilyhousuja joskus kokeilin, mut ei nekään auttanut tarpeeksi niiden muuhun epämukavuuteen nähden. Eli loppukesästä alkaa aina vähän sujumaan, mutta en minä mitään kymmenien kilometrien pyöräilyjä ala tekemään, ei vaan paikat kestä. Mulla lisäksi alkaa puutua varpaat kohtuu nopeasti, eli jotenkin se satulassa istuminen painaa jotain hermoja tai jotain, eli ei sitä pyöräilyä ihan mielikseen kauheen pitkään tee.