Kirjoittaja Darre » 17.02.2026 09:53
Mä olen käyttänyt kaksi mitteliäni petotestissä (karhulla) ja katsoin juuri testikalenteria, että taidan viedä Hukan huhtikuun lopussa kun täällä on testi, on ollut siis tarkoitus viedä se, mutta jotenkin on jäänyt. Mun Vekku kävi testissä 2014 ja haukkui karhua hyvin pätevästi, lähti jopa peräänkin, mutta piti järkevän välimatkan. Sai hyvät arviot. Arttu oli silloin ihan pieni pentu ja toin sen hetkeksi katsomaan toimintaa, ja kun testaaja näki pennun mun sylissä niin hän innostui, että näytetään sille pennullekin vähän karhua. Karhu oli kauempana, liikehti vähän mutta ei mitenkään uhkaavasti kohti. Arttu katsoin vähän aikaa hiljaa ja hipsi sitten takavasemmalle eli hyvin järkevä reaktio. Sitten kun se aikuisena meni oikeasti testiin, niin karhun ilmaantuessa se teki välittömästi täyskäännöksen ja poistui paikalta, eikä todellakaan suostunut lähestymään karhua.
Minusta nuo testit ovat mielenkiintoisia, koska se reaktio petoon on aika "alkukantainen". Ekassa testissä muistan kuinka yksi metsästäjä kehui kuin hänen koiransa "pistää sen karhun kilon paloiksi". No, itse asiassa koira haukkui karhua omistajan jalkojen välissä, niin kävi miehellä vähän luonnon päälle. Sitä koiran reaktiota ei oikeastaan voi ennustaa. Siinä samaisessa testissä yksi akita juoksi suoraan autolle kun karhu ilmaantui.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras