UMK ja Euroviisut 2026

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: UMK ja Euroviisut 2026

ViestiKirjoittaja Kaktus2 » 01.03.2026 16:37

Olipa pettymys, kun Ettan laulu meni ihan vihkoon :cry:
Chachi oli livenä mun suosikki, mutta ihan hyvä on voittajakin. Lindalle ja Petelle nyt vaan kovasti onnea viisuihin :thumbup:
Kaktus2

ViestiKirjoittaja Seuraaja » 01.03.2026 21:26

Oli kyllä harmi, ettei Etta saanut pideltyä liikutustaan. Ihmettelen, jos UMK:n organisaatiossa ei ole mitään henkisen puolen valmentajaa. Kun siis urheilijoillakin on, niin miten ei tuollaisen yleisömeren eteen meneville artisteille ole sellaista järjestetty? Joku joka käy artistin kanssa lävitse sitä, miten pääkoppa pidetään kasassa. Vai onkohan sellaiset henkilöt karsittu Ylen säästöjen myötä?

Myös lava-show't vaikuttivat myös pelkistetyimmiltä ja mielikuvituksettomammilta kuin aiempina vuosina. Olisiko ollut vähemmän kameramiehiä ja siksi kaikki esitykset oli niin pienellä alueella. Sekin teki esityksistä köyhän ja kotikutoisen oloisia. Karuimmin köyhäily näkyi Kikin ja Sinikka Monten esityksissä. Antti Paalasen esillepano oli todella kökkö. Se ei näyttänyt pelkästään halvalta, vaan myös ihan vasemmalla kädellä nopeasti kyhätyltä. Esiintyjät itse olivat kyllä loistavia ja pelastivat paljon, mutta olisihan UMK ollut paljon isompi katsojakokemus, jos olisi satsattu siten kuin aiemmin. Harmi.
Seuraaja

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 02.03.2026 07:25

Mitä siellä oikein tapahtui? Kun en itse katsonut ohjelmaa. Siis tämän Etan esitys?
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 02.03.2026 12:18

Katsoin äsken.
https://www.youtube.com/watch?v=QFscCvDLBL4

En mä nyt tiedä että mikä tuossa on vikana. En tosin ole aiemmin ole kuullut kysesistä artistia niin ei ole vertauskohtaa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Vieras » 02.03.2026 13:29

Olikohan jännitys syynä? En ole koskaan kuullut koko tyypistä niin en pysty sanomaan hänen laulustaan mitään kuin tämän esityksen perusteella. Autotunet kun otetaan laulusta pois niin silloin pitää pystyä itse laulamaan, se on monesti näissä ongelmana. Jotain vireongelmia oli myös toisella naislaulajalla, en muista kellä kun kaikki olivat niin samanlaisia.
Vieras

ViestiKirjoittaja TlGER » 02.03.2026 13:48

Seuraaja kirjoitti:Ihmettelen, jos UMK:n organisaatiossa ei ole mitään henkisen puolen valmentajaa. Kun siis urheilijoillakin on, niin miten ei tuollaisen yleisömeren eteen meneville artisteille ole sellaista järjestetty? Joku joka käy artistin kanssa lävitse sitä, miten pääkoppa pidetään kasassa. Vai onkohan sellaiset henkilöt karsittu Ylen säästöjen myötä?

Jaa, no kai sitä voisi olettaa, että jos on tuollaisen alan valinnut, niin silloin myös pääkoppa kestää sen. Mua aina ärsyttää, jos joku vuosia tai vuosikymmeniä keikkaillut rokki/poppistara valittaa, että edelleen lavalle nouseminen on niin kauhean hirveää ja pelottavaa joka kerta. No ei sinne ole mikään pakko mennä, voi ne hommat jättää sellaisillekin, joita ei pelota, hitto vie :lol:
TlGER

ViestiKirjoittaja Vieras » 02.03.2026 14:32

Ensiintymisammateissa käytetään todella paljon lääkkeitä jännitykseen.
Vieras

ViestiKirjoittaja Seuraaja » 02.03.2026 14:34

Tiibetinhelmi kirjoitti:Mitä siellä oikein tapahtui? Kun en itse katsonut ohjelmaa. Siis tämän Etan esitys?

Se Etan biisi on henkilökohtainen. Haastatteluista kuulee, että se koskettaa Ettaa yhä syvältä eli asiaa ei ole käsitelty vielä läheskään tarpeeksi. Omakohtaisesti kaikki varmaan tietää, että esim. lemmikin kuolemasta on ensi alkuun vaikea sanoa mitään. Mutta kun siitä vain sitkeästi puhuu, niin lopulta voi puhua ihan rauhallisesti. Etalla kyse ei taida olla ihan akuutista asiasta, vaan siihen liittyy syvempiä arpia. Juuri se tekee kappaleesta niin vahvan. Minulla valui kyyneleet myötäelämisestä, kun kuulin kappaleen ensimmäisen kerran.

Kenraalissa oli kuulema liikuttunut vielä vahvemmin kuin varsinaisessa esityksessä. Epäonnistumisen riski oli siis ihan ilmeinen. Myös ennen esitystä tehdyssä haastattelussa Etan ääni värisee liikutuksesta useaan otteeseen, kun hän kertoo biisinsä taustoista ja merkityksestä (n. klo 26:00 alkaen https://areena.yle.fi/1-77200088).

TlGER kirjoitti:Jaa, no kai sitä voisi olettaa, että jos on tuollaisen alan valinnut, niin silloin myös pääkoppa kestää sen. Mua aina ärsyttää, jos joku vuosia tai vuosikymmeniä keikkaillut rokki/poppistara valittaa, että edelleen lavalle nouseminen on niin kauhean hirveää ja pelottavaa joka kerta. No ei sinne ole mikään pakko mennä, voi ne hommat jättää sellaisillekin, joita ei pelota, hitto vie :lol:

UMK on Suomen mittakaavassa valtava koneisto, jonka tavoitteena on tuottaa ainutlaatuisen ammattimaista musiikkia. Itse artistin tukemisen pitäisi olla itsestäänselvä osa sellaista kokonaisuutta. Minusta UMK nyt epäonnistui siinä tehtävässään. Häpeällisesti. Kyse ei siis ollut esiintymispelosta, vaan siitä miten eläydytään, muttei anneta tunteiden viedä. Biisin esityksellehän on ehdottomasti eduksi se, että artisti eläytyy ja kokee biisin aidosti. Mutta samalla pitäisi myös pystyä laulamaan niin vahvasti kuin biisi edellyttää.

Eron kuulee helposti. Musiikkivideo: https://areena.yle.fi/1-73880443 ja live-esitys: https://areena.yle.fi/1-77482338
Seuraaja

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 02.03.2026 17:58

Miten usein minkä tahansa artistin live-esiintyminen on aivan samaa luokkaa kuin studiossa laulettu?

No, mäen vaan ymmärrä miksi tästä on tehty näin iso juttu. Ennen kuin katsoin se live-esityksen niin ajattelin että laulaja alkaa itkemään tai jotain vastaavaa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 02.03.2026 18:43

No eihän sen räppärin biisi ollut mistään kotoisin. On niin nähty näiltä artisteilta jo tuo ilmiö, että ollaan räppäreitä ja koitetaan laulaa sinne väliin. Toiset jopa osaa sen. Mutta nuorison idolihan hän onkin, esitys ei vakuuttanut kyllä. Studiossa laulettu versus livelava on vähän sama kuin nettiin laitetut muokatut valokuvat, eipä tunnista samaksi jos vastaan kävelee. Komioitten biisi varmaan raikaa kaikkialla koko kesän, vaikkei euroviisukamaa ollutkaan, hyvää humppaa ja jumppaa.
aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 02.03.2026 19:10

Seuraaja, kiitos kun avasit taustoja.

Komioitten biisi on kyllä kunnon korvamato!
Tiibetinhelmi

Edellinen

Paluu Rekisteröimättömät