Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja Umac » 21.02.2026 10:04

Valvira niitä rajoittaa ja poistaa. Syyt voi olla mm.päihteet, terveydentila, hähmäiset lääkemääräykset tai muu ongelma.
https://julkaisut.laakariliitto.fi/laak ... -valvonta/

Teksti vanhempi, AVI:t lopetettu mutta muutoin kattava teksti.

Ja tässä Lääkärilehden uusin OYS:in urkkimiseen:
https://www.laakarilehti.fi/terveydenhu ... onna-2023/
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 21.02.2026 10:41

Valvira on nykyään Lvv, lupa- ja valvontavirasto.
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 21.02.2026 10:57

Joo, Elyt ja AVI myös samassa.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 23.02.2026 17:15

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011836321.html

Näin saadaan Suomi nousuun! Ulkomailta työntekijät ja oman maan kansalsiset ulos.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 24.02.2026 08:13

On kyllä valtava ongelma, kun hoitajat eivät ymmärrä hoidettaviaan eivätkä aina edes heille annettuja ohjeita! Toivon todella, että kuolen ennen kuin joudun mihinkään hoidettavaksi.
Vieras

ViestiKirjoittaja Avokaado » 24.02.2026 13:23

Ihan vähän ihmettelen romaninaista, joka kauppakeskuksen parkkihallissa pysäytti mut ja kysyi, voisinko auttaa häntä ja antaa10 euroa, että hän saa ostettua perunoita ja maitoa. Juu, en antanut. Hän oli pukeutunut minkkiturkkiin ja kainalossa hän kantoi pientä koiraa, joten tuskin hän oli pikkurahan puutteessa. Ennemmin pidin häntä aika röyhkeänä.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Biarritz » 24.02.2026 14:08

Avokaado kirjoitti:Ihan vähän ihmettelen romaninaista, joka kauppakeskuksen parkkihallissa pysäytti mut ja kysyi, voisinko auttaa häntä ja antaa10 euroa, että hän saa ostettua perunoita ja maitoa. Juu, en antanut. Hän oli pukeutunut minkkiturkkiin ja kainalossa hän kantoi pientä koiraa, joten tuskin hän oli pikkurahan puutteessa. Ennemmin pidin häntä aika röyhkeänä.

Valitettavasti tuollaiset ovat nykyään yleistymässä. Kerran yhdessä nykyisen paikkakuntani kaupassa törmäsin ulkomaalaiseen perheeseen joka englanniksi pyysi että maksaisin myös heidän ostoksensa. Kun en suostunut, ne alkoivat seurata mua ympäri kauppaa ja huudella perään. Vähän alkoi ahdistaa, vaikka eivät sinällään vaarallisilta vaikuttaneetkaan.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 24.02.2026 15:48

Onneksi nykyään ei enää näe niitä romaneita, jotka tyrkkäävät käteen jonkun nahistuneen ruusun. Jos erehdyt häkellyksissäsi tarttumaan ruusuun, he alkavat vaatia siitä kovaa hintaa. Noita oli aikoinaan liikkeellä tosi paljon, mutta en ole nähnyt vuosiin.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.02.2026 14:53

Nyt helsinki tehnyt päätöksen jossa ruokapalveluista poistetaan 50% lihasta ja maitotuotteista ja korvataan ne kasviksilla.
Koulut nyt tulee ekana mieleen.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011845033.html

Maitoa en itse käytä kuin harvoin, riisipuurossa etc, lihaa menee muutaman kerran viikossa. En huomannut koskeeko päätös kananmuniakin, niitä meillä menee aika paljon. Laitan useimmiten esim wokkiin tofua ja juustoa kuin lihaa.
Ei myöskään selvinnyt puolitetaanko myös kala, ja koskeeko lihavähennys myös kanaa.

Ihmettelen mihin tarvitaan kauramaitoa? Sehän on kaurahiutaleiden liotusvettä. Eikö olisi sama syödä ne hiutaleet vaikka puurona ja juoda vettä päälle?
Lihankorvikkeita en ole koskaan oppinut syömään, joten taitaisi jäädä soijasuikaleet syömättä, mutta mites muut? Kelpaisiko teille tai lapsillenne tuleva suuntaus? Oletteko opetelleet syömään huononmakuista ruokaa ilmastosyistä?
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 26.02.2026 15:11

En tiiä ilmastosta mutta kyllä osa lihankorvikkeista on ihan hyviä! Tai no en edes ajattele jotain soijasuikaleita lihankorvikkeina. Ja eikös tofukin ole soijaa. Olen vaihtanut ainakin eineslihapullat kokonaan kasvisversioihin ja ne ovat aivan hyviä (paitsi koirien mielestä ovat puijausta). Ja se herne-nauta-jauheliha, siinä ei millään tavalla edes huomaa että osa on hernettä. Sanon että lisää näitä! Vähennän oikein mielelläni lihansyöntiä sen verran kuin se on helppoa, ja kun voitan eurojackpotissa niin kokkini tekeekin vain vegaaniruokaa siitä lähtien.

Kauramaitoa tarvitsee tietenkin kahviin. Se maistuu kahvissa paljon paremmalta kuin maito-maito.
Mea

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 26.02.2026 15:13

Minä käytän lihaa varmaan keskivertoa vähemmän enkä ole mikään vannoutunut lihansyöjä. En silti oikein innostu näistä julkisyhteisöjen lihanvähennystalkoista. Minulle kotimaisuus on ainakin arvona tärkeä, eli mieluummin kotimaista lihaa kuin ulkomailta tuotettua soijaa. Kasviksille kyllä peukku. Itse kierrän kaukaa kaura- ja soijamaidot, mielestäni ne ovat ihan turhan prosessoitua tavaraa. Mainittakoon, että olen viime aikoina itse ostanut Koivulan tilan maitoa, jonka pitäisi olla käsittelemätöntä ja pastöroimatonta. Sitä juottaisin lapsillekin mieluummin kuin "kauranliotusvettä".
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 26.02.2026 15:14

Valkosipulisilakka kirjoitti:Minä käytän lihaa varmaan keskivertoa vähemmän enkä ole mikään vannoutunut lihansyöjä. En silti oikein innostu näistä julkisyhteisöjen lihanvähennystalkoista. Minulle kotimaisuus on ainakin arvona tärkeä, eli mieluummin kotimaista lihaa kuin ulkomailta tuotettua soijaa. Kasviksille kyllä peukku. Itse kierrän kaukaa kaura- ja soijamaidot, mielestäni ne ovat ihan turhan prosessoitua tavaraa. Mainittakoon, että olen viime aikoina itse ostanut Koivulan tilan maitoa, jonka pitäisi olla käsittelemätöntä ja pastöroimatonta. Sitä juottaisin lapsillekin mieluummin kuin "kauranliotusvettä".

Ihan samoilla linjoilla,
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.02.2026 18:00

Tofu ja soijasuikale ovat kuin yö ja päivä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Belgiter » 26.02.2026 20:42

Sain joskus näytteenä nyhtökauraburgerin ja se oli ihan hyvää.

En tykkää pavun mausta, joten se on aika iso miinus, jos tulee tuotteesta läpi. Kaura tulee myös läpi voimakkaasti: ostin joskus alesta kaakaokaurajuomaa. Ei se pahaa ollut ja voisin ostaa toistekin (tosin onkohan sitä enää), mutta olisin ehkä pettynyt, jos sitä tarjoiltaisiin kertomatta maitokaakaona. Tuli mieleen nestemäinen suklaapuuro. Sen sijaan vegedumlejuoma oli kamalaa, ei vegen takia vaan se oli överimakeaa. Se on paljon se, jos minä heitän suklaata roskiin...

Saisi opetella syömään enempi kasvisruokiakin. Noita kaiken maailman pyöryköitä ja nakkoja en ole syönyt, kun myydään pikkupaketteina ja hinnat ovat tavanneet olla korkeita (samoin kuin omat ennakkoluulot). Kasvispihvit on hyyyi, siis ne itsetehdyt, joissa on pohjana joku porkkana. Ihan liian makeita pääruokaan ja liian salaatinmakuisia jälkkäriksi. Syön kasvisruokaa joskus yleisissä ruokaloissa. Mutta usein se on jotain eksoottista eli tulista (mun suu palaa, ei kiva, en tykkää, että syöminen sattuu), tai sitten kelmeää mössöä. Tofuun en koske. Jäi trauma "suolatuista pyyhekuminpaloista" eräässä ruokalassa. Mausteet ei muuten ole ongelma, tilasin nepalilaisessa ruokaa, joka oli mausteista, mutta ei tulista. Se oli tosin liharuoka.

Lisäksi minua mietityttää, onko noiden vegetuotteiden tarkoitus korvata eläinperäiset vastineensa myös ravintoarvoissa vai vain maussa. Paputuotteissa (soija, herne, muut pavut) on muista kasviksista puuttuvia aminohappoja, mutta mites muut ravinteet? Onko esim. kauramaidolla muuta tarkoitusta kuin pehmentää kahvin makua niille, jotka sitä juovat.

Se mekkala, kun pk-seudun persut tajuaa, että lihaa vähennetään taas kouluruuasta, tulee enemmän kasvisruokapäiviä (mutta nämä kyllä mieluusti söi, kun niitä oli epävirallisesti, puuropäivät, pinaattilätyt ja pinaattikeittopäivät, tosin meillä oli koulussa rinnalla noina päivinä kananmuna, lihapiirakka (oli yleensä viikonpäivinä, jolloin mun luokalla oli liikuntatunti ja tultiin ruokalaan viimeisellä vuorolla, joten meille ei riittänyt ja tilalle oli tuotu kuivaa limppua, jota en syö, ja tää oli yleensä vielä pinaattikeiton kanssa, joka maistuu mielestäni räältä) tai maksamakkarasiivu) ja mitä muuta kauheaa pupunruokaa.
Onkohan ne keksinyt täällä Porissa, että koulun jauhelihakastike ei ole täällä enää pelkkää jauhelihakastiketta vaan siinä on osa jotain kasvisproteiinimurua.
Belgiter

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.02.2026 23:17

Mikä on pavun maku? Papuja kun on niin paljon erilaisia.
Vieras

ViestiKirjoittaja Hetuli » 26.02.2026 23:22

Liputtaisin kotimaisuuden puolesta ja toivon, että maatalouden tukeminen huomioidaan. Tuossa jutussa ei tosin mainittu mistä kasvisperäiset tuotteet ovat peräisin.

Täytyykö olla joko tai eli vaikka kastike joko jauhelihasta tai soijarouheesta vai voisiko olla jauhelihakastike, jossa lihan määrää on vähennetty ja lisätty kasviksia tai juureksia mukaan kastikkeeseen.

Tuo muutos kuulostaa dramaattisemmalta kuin onkaan, kyse oli vain punaisesta lihasta tai sen prosessoiduista muodoista. Kerran viikossa on varmasti kalapäivä, yksi lihapäivä, sitten ehkä 1-2 päivää broileria ja 1-2 päivää kasvisruokaa.

Mulla on parannettavaa kasvisehtojen suhteen. Eineksiä en juuri syö enkä siis ostaisi kasvisversioitakaan. Helposti tulee tehtyä samoja vanhoja ruokia mutta voisikin ottaa tavoitteeksi paneutua tähän asiaan.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.02.2026 00:04

Eli koskee siis vain punaista lihaa?
Meillä menee kasvisruokaa ihan kiitettävästi, on falafelit, kasvispannarit, pinaattiletut, minestronekeitto kikherneillä, kasvissosekeitot, wokit , pastat pavuilla, avocadolla, juustolla, korealaiset keitot ja muut ruuat, mutta missään ei ole korvikkeita. Syön usein eri lounaspaikoissa ja järjestään ne kasvis/vegevaihtoehdot on ihan hirveitä. Maistan aina kaikkea.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 27.02.2026 04:54

Hetuli kirjoitti:Täytyykö olla joko tai eli vaikka kastike joko jauhelihasta tai soijarouheesta vai voisiko olla jauhelihakastike, jossa lihan määrää on vähennetty ja lisätty kasviksia tai juureksia mukaan kastikkeeseen.

Tämähän olisi hyvä, itsellenikin.

Mutta mikä oikeastaan edes on "korvike"? Jos tekee ruuan soijasuikaleista niin se on ruoka soijasuikaleista eikä minkään korvike. Itse sanoisin korvikkeiksi näitä hirveitä nimiväännöksiä siinä kaupan yhdellä osastolla, jotain "vuustonakkeja" ja "maggaroita" ja mitä kaikkia niitä on. Jo nuo nimet ovat niin luotaantyöntäviä että kiitos ei. Paitsi että teoriassa haluaisin lihattoman version, ja olen näitä kokeillutkin. Ainakin ne kanasuikaleenkorvikkeet joiden nimeä en muista, olivat kamalia. Mutta ostan rehellisiä porkkananakkeja (paitsi koirille) ja ne ovat ihan hyviä. Edes vähän vähemmän lihaa niissä.
Mea

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 27.02.2026 07:49

^Olen samaa mieltä noista kaiken maailman korvikkeista! Jätin lihan pois vuonna 1982 enkä ole kertaakaan syönyt mitään lihan korvikkeita. Nakit on niin kuvottavan oloisia kaiken kaikkiaan, ei tulisi mieleenikään ostaa.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Avokaado » 27.02.2026 09:16

Ei mitään lihan-, maidon- ja juustonkorvikkeita meillekään. Eipä tulisi mieleen edes ostaa jauhelihaa, mihin on sekoitettu valmiiksi herneitä joukkoon. Hintakin tuolla saattaa olla korkeampi. En ole vaivautunut katsomaan. J.l.kastikkeen sekaan saa itse lisättyä mitä kasviksia haluaa ja se kannattaakin tehdä.
Soijasuikaleita en ole maistanut. Tofua olen syönyt, mutta mun huono maha ei sitä kestä. Muuten voisin sitä kyllä käyttää.
Grillimakkarasta ja nakeista, niiden hajukin on kamala, en ole koskaan tykännyt, joten en niitä syö. Siskonmakkarat on poikkeus.

Joku mainitsi "kauranpesuveden". Se hymyilytti ja on oikein osuva nimi ns. kauramaidolle.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Mea » 27.02.2026 09:21

Edelleenkään siinä jauhelihassa ei ole "sekoitettu herneitä joukkoon". Kannatan suuresti sitä että lihan vähentäminen tehdään mahdollisimman helpoksi. Ainoastaan sillä konstilla se saadaan oikeasti vähenemään.
Mea

ViestiKirjoittaja Avokaado » 27.02.2026 09:56

^ No jotain prosessoitua herneproteiinia kuitenkin. Ennemmin lisään oikeita herneitä tai muita kasviksia j.l.kastikkeen sekaan. Valintaa tietenkin mitä kukin haluaa.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 27.02.2026 10:14

Mäkin kokeilin kerran tofua makaronilaatikkoon, ei se oikein maistunut miltään siinä. Puolikas pakettia on vielä pakastimessa odottamassa.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Belgiter » 27.02.2026 11:14

Vieras kirjoitti:Mikä on pavun maku? Papuja kun on niin paljon erilaisia.

Semmonen puiseva hernekeittomainen maku. Arvaat varmaan nyt, mikä on mun inhokkiruoka. Kokonaiset pavut ei myöskään suutuntumaltaan ole mitään hyviä.

Kikherneitä olen syönyt, keittyivät niin pehmeiksi, etteivät häirinneet syömistä.

Ja siis Porin kouluruuassa on sekoitettu jauhelihaa ja jotain murumaista kasviproteiinilähdettä, joka kulkee listalla nimellä jauhis.
Belgiter

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.02.2026 12:47

^ thanks, eli myöskään vihreät pavut, ne pitkät, ei mene esim wokissa? Omaan suuhun pavuissa on hirveästi eroa keskenään.
Itse syön paljon kasvisruokaa mutta kun syön liharuokaa niin siinä on silloin lihaa eikä korviketta. Tosi hyvä että niille jotka haluavat välttämättä syödä makkaraa löytyy lihatonta makkaraa jos sitä haluavat syödä, ja korvikerouheita lihan asemasta, itse en noihin kuitenkaan taivu. Jos syön karjalanpaistia niin siinä on silloin lihaa, jos syön linssipapumuhennosta niin siihen ei liha kuulu, eikä korvikkeet nyt ainakaan, kuten ei mihinkään muuhunkaan. Muna ja maitotuotteista en luovu. Toki maitoa en juo lainkaan eli sen käyttö on hyvin vähäistä, ehkä litra kuukaudessa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Avokaado » 27.02.2026 13:23

Tiibetinhelmi kirjoitti:Jätin lihan pois vuonna 1982 enkä ole kertaakaan syönyt mitään lihan korvikkeita.

Mistä saat rautaa, kun et syö lihaa? Naudanlihassa ainakin rautaa on. Kalasta saa myös rautaa ja kalaa ilmeisesti syöt, muistaakseni.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Dacrest » 27.02.2026 17:35

^ainakin täysjyväviljat ja -riisi, soija, pähkinät, siemenet, linssit, pavut, kananmuna, kaakao ja hedelmistä banaani sisältävät rautaa. Tosin kasviperäinen on eläinperäistä huonommin imeytyvää, joten helposti jää vajaaksi jollei siihen kiinnitä huomiota.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 27.02.2026 18:31

Kyllä syön kalaa. Ja parsakaalia, kaksin käsin! :lol:
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Avokaado » 27.02.2026 19:18

^ Utelen edelleen. Kun olet ollut noin kauan lihattomalla ruokavaliolla, niin oletko tämän ajan pärjännyt pelkästään ruuasta saatavalla raudansaannilla?
Avokaado

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 28.02.2026 07:01

^No mielestäni ihan hengissä olen, ja ajoittain jopa hyvässä hapessakin! Vitamiinilisänä syön B:tä ja joukon muitakin.
Tiibetinhelmi

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät