Koirahyökkäykset

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koirahyökkäykset

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 13.01.2026 09:37

Oliko tää jo? Amerikanbulldoggi tappoi Saksassa.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011744969.html
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja aunet » 13.01.2026 10:04

Perin outo tapaus.
aunet

ViestiKirjoittaja pikku-haukku » 14.01.2026 08:30

^^Ihmettelin tuota myös että mitä ihmettä on tapahtunut :problem:
Ei ole tärkeätä kuinka vanha olet, vaan kuinka olet vanha
- Marie Dressler
pikku-haukku

ViestiKirjoittaja Outi.I » 14.01.2026 20:35

Olisiko koira kiihtynyt esimerkiksi toisesta koirasta ja kun ei päässyt sen kimppuun hyökkäsi omistajan päälle. Eikös aikanaan Tampereella selitetty sen bullmastiffin joka tappoi taluttajansa hyökkäys noin.
Outi.I

ViestiKirjoittaja Umac » 15.01.2026 03:14

Otin Google-kääntäjälle toisesta lehdestä:
Kuten Vechtan piirikunta ilmoitti NDR Ala-Saksille, koira, jonka poliisi tunnisti amerikkalaiseksi bulldogiksi, on tällä hetkellä turvallisessa kennelissä eläinsuojassa. Siellä sitä voidaan hoitaa ilman suoraa kontaktia, piirikunta totesi. Ala-Saksin koiralaki määrää, että virkaeläinlääkärin on ensin arvioitava eläimen vaarallisuus, piirikunta selitti. Lisäksi suoritetaan DNA-vertailu sen selvittämiseksi lopullisesti, tappoiko koira omistajansa, sanoi eläinlääkintätoimiston johtaja Andree Schmidt NDR:n haastattelussa.

----------

Koiran saa tappaa suoraan vain poikkeuksellisissa olosuhteissa.
Kuten Vechtan piiri totesi, koiran eutanasia on mahdollista vasta terapiayrityksen jälkeen – ja silloinkin vain, jos erikoistunut eläinlääkäri toteaa, että tällainen käyttäytymisterapia "ei voi onnistua missään olosuhteissa ja koira pysyy arvaamattomana ja aiheuttaa vaaran ihmisille". Eläin voidaan lopettaa suoraan vain, jos sillä on parantumaton sairaus, joka selittää sen käyttäytymisen, kuten aivokasvain.

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... e-122.html

Noh, teksti siis kääntäjällä joten siihen kannattaa suhtautua siten. Ei vaan taivu saksa sanaakaan.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 15.01.2026 11:50

Koirahyökkäys tämäkin, Thaimaassa suomalaisen turistin kimppuun.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011747257.html

Mä olen elämässäni kerran pelännyt irtokoiralaumaa, Kairossa.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Belgiter » 15.01.2026 12:25

Mulle on somen kautta tullut käsitys, että kun Briteissä hyökkäysten takia kielletään joku rotu (esim. viimeksi se XL bully), ääliöt siirtyy vaan seuraavaan sopivan hurjan ja päheen kuuloiseen rotuun, joka sitten joidenkin vuosien ja hyökkäysten kuluttua kielletään sekin. XL bullykin taisi olla joku tällainen sallittu vaihtoehto jollekin jo kielletylle rodulle ja sen kieltämisen jälkeen ääliöiden hankintakierroksessa on ilmeisesti nyt cane corso ja malinois, joita tulvii ylitarjonnan vuoksi tarhoille. Vaikka ei olisikaan taistelukoirataustainen rotu, niin rotikka-sakemanni-malikka-tyypin rodustakin saa pahaa jälkeä aikaan, kun niitä aletaan tehtailla (tuskin pahemmin luonteita ja terveyttä silloin setvitään) ja myydä täysin sopimattomiin koteihin. Malikkaa, holskua ja sakua on vaan hankala kieltää, kun niitä tarvitaan poliisikoirakäyttöön.
Belgiter

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 15.01.2026 18:40

Tossa on vaan se ero, että rotikkaa, saksanpaimenkoiraa, malikkaa ei ole jalostettu tappaman toisia koiria. Niitä ei ole luotu sitä tarkoitusta varten toisin kuin pitit.
Mikä tahansa (varsinkin iso) koira saa halutessaan pahaa jälkeä aikaan mutta se mekanismi jolla koira lähtee toisen koiran/ihmisen kimppuun on aivan erilainen ns, normaalilla koiralla verrattuna pittiin tai vastaaviin sekoituksiin.
Samoin mielentila. Ns. normaali koira on hyökätessään usein aggressiivinen. Se siis tarvitsee jonkun syyn.
Nämä pitit ja sen johdannaiset eivät tarvitse. Niille riittää katse -> ja sen jälkeen ne käyvät kiinni. Ja usein vielä ihan innoissaan, häntä heiluen. Niillä on kivaa. Eivät ne ole aggressiivisia.
Samanlaista intoa saaliin perään olen nähnyt esim. rottakoirilla kun ne ravistelevat saalistaan.
Nämä pitit sun muut saalistavat. Ne lukitsevat kohteen ja sen jälkeen on kyyti kylmää. Eivätkä ne irrota vaikka "saalis" olisi liikkumaton. Ne eivät vaan hyökkää ja pure. Ne tarttuvat kiinni ja tapporavistavat loputtomiin ellei niitä saada saaliistaan irti. Itse eivät irrota.

Aika iso ero.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Belgiter » 16.01.2026 01:10

Joo siis saaliilla kimppuun käyvät on erityisen vaarallisia. Semmoista ei pysty koulimaan pois ja se voi yllättää omistajan.

Peruspaimen on yleensä epävarma tai resurssiaggre ja sen hyökkäys on niittaa ja väistä. Se niittauskin on useimmilla lähinnä närhäisy. Mutta on malikkakin saanut ihmiseltä hengen pois.

Mun tarkoitus ei ollut vängätä siitä. Vain mainita siitä ilmiöstä, että ääliöt siirtyy seuraavaan rotuun ja mylly pyörii.

Sitä en tiedä, voiko niillä pälkähtää päähän alkaa jalostaa turvallisena pidetyistä roduista jotain tappomixiä, kun kaikki pölhöstanin jalanpurijabullydogitkin on ehditty kieltää.

Sitten omaan vähäiseen kokemukseen. Mun naapuriin otettiin saku-husky-colliemix. Reilu puoli vuotta myöhemmin se oli hullu räyhä, lajista viis, ja naapurin mummot pelkäsivät sitä. Enkä kyllä itekään olisi halunnut sitä yllättäen naamalleni hissistä. Oli silkkaa tuuria, ettei osuttu mun koiran kanssa yhtä aikaa yllättäen nenätysten jonkun kulman takaa. Kohtaamiset jäi meluisiin mielenosoituksiin pihalla. Ei se välttämättä olisi tappanut ketään, ainakaan aikuista, eikä hiipisi makkariin pureksimaan nukkuvaa vauvaa. Se (lapseton) nuoripari on sittemmin muuttanut pois. En tiedä, miten koiran on käynyt. Sit jos kuvittelee tommoseen kotiin jonkun laumis-tyypin tai täpäkämmän taistelu/villisianmetsästystaustaisen rodun... verta on ilmassa.

Mun tapaamat staffit ja sen tyyppiset koirat on ollu ihmisiä kohtaan iloisia nahkatykinkuulia, mutta koiraani en niiden lähelle vie enkä itse tule koskaan hankkimaan tuollaista. Ensinnäkin, mun hienohelman mielestä ne on liian rajuja, ja toiseksi, mä en luota, että ne ei hermostu hienohelman hermostuneeseen räkytykseen.

Editti. Pk-roduistakin on onnistuttu kasvattelemaan ties mitä paperittomia ja heikkohermoisia elukoita ja myymään näitä sekopäille ja kädettömille, joten jos ne olisivat sinänsä yhtä vaarallisia kuin taistelukoirataustaiset rodut, niin kuolemantapauksia tai vakavia raateluita olisi varmaan ollut jo vuosikausia... mutta näin yhtäkkiä muistan vaan pari poliisimalin rouhimaa kättä Suomessa ja sen yhden saksankielisessä maassa sotakoirakennelissä tapetun henkilön.
Belgiter

ViestiKirjoittaja Dacrest » 16.01.2026 07:43

^joo, 70-luvulla sakemannien suosio räjähti koska RinTinTin.
Pahimmillaan taisi syntyä 5000 pentua vuodessa - en muista mistä olen tän kuullut - mutta paljon niitä syntyi ja määrää lisättiin holtittomasti. Joka johti mm hermorakenteiden heikkenemiseen ja koirien päätymiseen ties mihin käsiin.
Tästä johtuen jokaisella on kumminkaimanserkku, jota on 70-luvulla purrut sakemanni.

Ja sakemanneja on ollut mm huoltoasemilla "vahtikoirina", siellä ne on pyörineet vapaana asiakkaiden seassa. Varmaan kaikenlaista on sattunut, mutten ole kuullut että kukaan olisi päässyt hengestään.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 16.01.2026 14:14

Mielestäni staffit ovat ihan mainioita kiitokinkkuja.
Olen joskus jopa miettinyt että jos ottaisin sellaisen. Mutta luulen että on kuitenkin liikaa voimaa ja energiaa mulle vielä vanhemmilla päivillä hallittavaksi.
Niitähän syntyy joskus kuulemma merkkivärisiä. Toivottavasti ei tule sellaista vastaan sitten kun/jos pentu on jossain vaiheessa ajankohtainen.
Jos tällainen tulisi vastaan niin en varmaan voisi vastustaa.
Kuva

Kuva

Yksi tuttu täällä kasvattaa staffeja ja olen nähnyt niitä paljon treeneissä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 16.01.2026 22:45

Joo, b&t ei ole toivottava mutta kyllä niitä maailmalla on. Ei väri, ainakaan b&t, koiraa pahenna! Kelpaisi myös minulle värinä! <3
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 17.01.2026 07:39

B&t on ihan paras väri koiralla! :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.01.2026 10:21

:D
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 02.02.2026 13:34

Tuossa yleistä juttua hyökkäyksistä ja tilastointia roduista. Silmiin pisti lause, jossa todettiin, että "Iltalehti kysyi Saksanpaimenkoiraliitosta, mistä rodun esiintymistiheys oikeuden päätöksissä johtuu. Sähköpostivastauksessaan rotuyhdistyksen puheenjohtaja Sami Baggström sanoo, että luvut kertovat ainoastaan rodun yleisyydestä."

Outo miete, että ainoastaan sakemannien yleisyydestä johtuisi tilastojohtajuus, eiköhän ne syyt ole aivan jossain muualla. Kuitenkin kärkisijoilla lukumäärissä olevat rodut loistavat poissaolollaan hyökkäystilastossa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4a74 ... 2d1e6c697e
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 02.02.2026 17:50

Mulle tuli kyllä mieleen että koska niitä on niin paljon niin siitä syystä hyökkäyksia on myös rekisteröity paljon.
Rotu jolla on kyky vahingoittaa, niin suurilukuisena rotuna voi esiintyä suurilukuisena myös hyökkäystilastoissa.

Jos suomessa rekisteröitäisiin 100 saksanpaimenkoiraa vuosittain niin ei rotu silloin todennäköisesti pääsisi ykköseksi hyökkäystilastoissa.

Roduissa on eroja. Mutta sitähän viranomaiset eivät myönnä, hokevat vaan mantraa että jokainen koira voi purra. Mikä on sinällään ihan totta.
Mutta jokainen järkevä ihminen tajuaa että on esi asia jäädä polkuauton kuin rekan alle. Vaikka kaikkienlaisten autojen alle voikin jäädä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 03.02.2026 07:42

Lisäksi saksanpaimenkoira on rotu, joka tyypillisesti tunnistetaan. Jopa niin, että mikä tahansa ruskeanmusta sekarotuinen on maallikolle helposti saksanpaimenkoira.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja aunet » 03.02.2026 08:55

Tilastossa on sekarotuiset erikseen, hyvänä kakkosena. Ja tilasto on siis käräjäoikeuden, kaikki kun ei suinkaan päädy oikeuteen asti. Tottakai rodun yleisyys vaikuttaa, jos syntyviä koiria on paljon, osa vääjäämättä päätyy vääriin ja osaamattomiin käsiin. Kennelliiton rekisteröintitilastokaan ei kerro koko totuutta, pentuja syntyy tuon rekisterin ulkopuolella. Ja miksi joka sessellä teetetään ylipäätään pentuja? Jalostuskoiran on oltava kaikin puolin priimaa ja keskivertoa parempi, mutta se siitä.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 03.02.2026 10:06

Olisi kiva tietää kuinka moni noista sekarotuisista on joku pitti/ tai vastaava voimakoirasekoitus?
Ja että miten roduntunnistus tehdään tuota tilastoa varten?

Fila brasileiro on harvinainen rotu. Silti yksi on päätynyt listalle.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 03.02.2026 10:53

En tosiaan tiedä, miten roduntunnistus on tehty tilastoa varten, ja nuo ovat vain oikeuteen päätyneitä tapauksia. Mutta mutuna naapuruston koirahyökkäyksistä sanoisin, että epävirallisissa tapauksissa saksanpaimenkoirat saavat syykseen muidenkin samankokoisten pystykorvien tekemisiä. Meillä päin varoiteltiin paikallisessa faceryhmässä vihaisesta saksanpaimenkoirasta, joka tosiasiassa oli jämtlanninpystykorvan ja rottweilerin pystykorvainen risteytys. Vastaavia tapauksia on monta. Hyökkäyksen kohteeksi joutuneelle rotu toki on sivuseikka.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 03.02.2026 14:22

Monilla on tosiaan vaikeuksia tunnistaa rotuja.

Omalla kokemuksella villakoira on lammaskoira, nöffi on karhukoira. Keltainen hoffi on kultainen noutaja, musta hoffi on vinttikoira. Käyttölinjainen malinois on faaraokoira. Ja coton on silkkikana.
Rottweilerin pentu on cockerpanieli. Nokinen (tummat merkit) rottweiler on labradorinnoutaja.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 03.02.2026 15:19

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011790802.html
Lasta täysin yllättäen Helsingin Vallilassa purrut koira lopetetaan -
Tuomiot|Koira puri lasta Helsingin Vallilassa kesälllä 2024.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 03.02.2026 15:28

Väärä ketju mutta en viitsinyt avata omaa. Oletteko jo https://areena.yle.fi/1-77075198?utm_me ... -ios-share
Kuunnelleet? Asiaa ulkomaan rescuekoirabisneksestä joka ei kestä päivänvaloa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 03.02.2026 15:35

Kiitos, tätä samaa on ennenkin käsitelty ja edes liippaa ketjua kun niitä rescuekoirien puremia tapahtuu ja/tai niistä uutisoidaan.
Laitan tuonne kirjautuneiden puolelle linkit myös, sekä podcastin, että yhdistyksen tiedotteen tältä päivältä.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 03.02.2026 15:54

^ Hienoa!
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 04.02.2026 18:10

Tässä vielä tästä syksyn sarjahyökkäyksestä, jossa poliisi ampui koiran heti.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ef56 ... fbdfa42a6c
aunet

ViestiKirjoittaja Dacrest » 04.02.2026 22:02

Koiruuksia kirjoitti:Monilla on tosiaan vaikeuksia tunnistaa rotuja.

Käyttölinjainen malinois on faaraokoira.

Ei vaan se(kin) on sakemanni. :D
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 05.02.2026 16:06

Okei :mrgreen:

Mun miehelle se on faaraokoira :D
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Dacrest » 05.02.2026 16:22

Kuitenkin sama laji kyseessä.