Kirjoittaja Belgiter » 16.01.2026 01:10
Joo siis saaliilla kimppuun käyvät on erityisen vaarallisia. Semmoista ei pysty koulimaan pois ja se voi yllättää omistajan.
Peruspaimen on yleensä epävarma tai resurssiaggre ja sen hyökkäys on niittaa ja väistä. Se niittauskin on useimmilla lähinnä närhäisy. Mutta on malikkakin saanut ihmiseltä hengen pois.
Mun tarkoitus ei ollut vängätä siitä. Vain mainita siitä ilmiöstä, että ääliöt siirtyy seuraavaan rotuun ja mylly pyörii.
Sitä en tiedä, voiko niillä pälkähtää päähän alkaa jalostaa turvallisena pidetyistä roduista jotain tappomixiä, kun kaikki pölhöstanin jalanpurijabullydogitkin on ehditty kieltää.
Sitten omaan vähäiseen kokemukseen. Mun naapuriin otettiin saku-husky-colliemix. Reilu puoli vuotta myöhemmin se oli hullu räyhä, lajista viis, ja naapurin mummot pelkäsivät sitä. Enkä kyllä itekään olisi halunnut sitä yllättäen naamalleni hissistä. Oli silkkaa tuuria, ettei osuttu mun koiran kanssa yhtä aikaa yllättäen nenätysten jonkun kulman takaa. Kohtaamiset jäi meluisiin mielenosoituksiin pihalla. Ei se välttämättä olisi tappanut ketään, ainakaan aikuista, eikä hiipisi makkariin pureksimaan nukkuvaa vauvaa. Se (lapseton) nuoripari on sittemmin muuttanut pois. En tiedä, miten koiran on käynyt. Sit jos kuvittelee tommoseen kotiin jonkun laumis-tyypin tai täpäkämmän taistelu/villisianmetsästystaustaisen rodun... verta on ilmassa.
Mun tapaamat staffit ja sen tyyppiset koirat on ollu ihmisiä kohtaan iloisia nahkatykinkuulia, mutta koiraani en niiden lähelle vie enkä itse tule koskaan hankkimaan tuollaista. Ensinnäkin, mun hienohelman mielestä ne on liian rajuja, ja toiseksi, mä en luota, että ne ei hermostu hienohelman hermostuneeseen räkytykseen.
Editti. Pk-roduistakin on onnistuttu kasvattelemaan ties mitä paperittomia ja heikkohermoisia elukoita ja myymään näitä sekopäille ja kädettömille, joten jos ne olisivat sinänsä yhtä vaarallisia kuin taistelukoirataustaiset rodut, niin kuolemantapauksia tai vakavia raateluita olisi varmaan ollut jo vuosikausia... mutta näin yhtäkkiä muistan vaan pari poliisimalin rouhimaa kättä Suomessa ja sen yhden saksankielisessä maassa sotakoirakennelissä tapetun henkilön.