Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.01.2026 10:44

Töissä vastaan niin kuin on ohjeistettu. En tykkäisi minäkään arvuutella kuka on puhelimessa jos töihini soittaisin, eli toivoisin kyllä että puhelimeen vastattaisiin tunnistettavasti. Kavereille ja tutuille vastaan puhelimeeni hei tai heippa. Tuntemattomille etunimellä jos taidan ehkä arvata soittajan, tai puhelu tulee normaalista numerosta normaaliin aikaan ja pelkkä haloo muissa tapauksissa. Mulle ei häiriöpuheluita soitella, numero on salainen eikä sitä ole annettu mihinkään sivustoille tai jaettu eteenpäin eikä se ole sattunut arvontakoneeseen.
Puhelimessa on yötäpäivää äänet päällä, paitsi viestit aina äänettömällä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.01.2026 11:23

Töissä vastaan puhelimeen organisaatio-yksikkö-oma etunimi. Soittajan tuttuudesta riippuen vastaan myös yksikkö-etunimi tai pelkkä etunimi. Kerran erehdyin vastaamaan esimiehelle vain tervehdyksellä, kun oletin hänen juuri lähtönsä jälkeen muistavan, kuka on töissä ja puhelimeen vastaamassa. Palaute oli välitön, joten sen jälkeen olen osannut pysyä ruodussa. Sukunimeäni käytän töissä lähinnä virallisissa sähköposteissa ja palavereissa, en niinkään arjessa. Kai se on sellaista yksityisyyden suojaamista, vaikkei se sinänsä mikään salaisuus olekaan ja halutessaan helposti kenen tahansa löydettävissä.

Omaan luuriin vastaan tutuille tervehdyksellä, vieraille etunimellä, ja jos tiedän odottaa virallista puhelua, etu- ja sukunimellä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 17.01.2026 13:17

Umac kirjoitti:Mulla Call insider, se auttaa lennättämään helposti estolle, kyllä.

En ole kuullut tällaisesta. Mulla on käytössä käsipeli: jokainen soitto => esto. Ei mulla ole asiaa kenellekään.
Mea

ViestiKirjoittaja aunet » 18.01.2026 17:32

Ihmettelen vaan, mitä kaikkea ihmisille voidaan myydä. Näin mainoksen nenäsuihkeesta, joka on siis merivettä. Sadan euron litrahintaan myydään merivettä? Siis suolaa ja vettä. Suomen hanoista tulee puhtaampaa vettä kuin yksikään "meri" on ja suola on käytännössä ilmaista. Eikun pulloon vaan ja sumuttelemaan.
aunet

ViestiKirjoittaja Vastaan » 18.01.2026 17:43

Minulla on puhelinetu: sama henkilökohtainen numero töissä ja vapaalla. Vastaan kaikkiin puheluihin, koska se on minusta yksinkertaisin ja nopein tapa selvittää millä asialla minua on tavoiteltu. Soitan myös takaisin, jos en ole voinut heti vastata. Tarpeettomat puhelut vievät vain pari minuuttia. Ei niitä niin paljoa tule, ettei siihen olisi aikaa.

Pääsääntöisesti puhelut ovat olleet hyödyllisiä. Omista asioista tuoreimpana se kun mökkitonttini uusi naapuri soitti ja kysyi saako kaataa huonokuntoisen puun minun puoleltani rajaa samalla kuin kaadattaa omalta tontiltaan heikkokuntoisia. Voi että! Joku toinen hoitaa ilmaiseksi minulle kuuluvan velvoitteen. Ei kuulema olisi uskaltanut koskea siihen ilman lupaa. Korvaukseksi hänelle riitti varmuus siitä, ettei puu pääse vahingoittamaan hänen taloaan tai autoaan, jos sattuisi siihen suuntaan kaatumaan. Kannatti vastata, vaikken soittajaa entuudestaan tuntenutkaan.

Tallennettuihin numeroihin vastaan tervehtimällä soittajaa hänen etunimellään riippumatta siitä onko soittaja tuttu töistä vai henkilökohtaisista ympyröistä. Muihin vastaan koko nimelläni. Vain nimelläni.
Vastaan

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 18.01.2026 18:08

aunet kirjoitti:Ihmettelen vaan, mitä kaikkea ihmisille voidaan myydä. Näin mainoksen nenäsuihkeesta, joka on siis merivettä. Sadan euron litrahintaan myydään merivettä? Siis suolaa ja vettä. Suomen hanoista tulee puhtaampaa vettä kuin yksikään "meri" on ja suola on käytännössä ilmaista. Eikun pulloon vaan ja sumuttelemaan.

mä mietin ihan samaa kun näin tuon mainoksen. tässähän voisi itse lanseerata nenäkannuveden ihmisille ostettavaksi. valmiissa näppärässä pullossa ja hyvällä hinnalla! ei tarttis enää ihmisten omaa hanavettä ja suolaa sekotella, kun joku olisi tehnyt sen valmiiksi! :mrgreen:
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja tuhti » 18.01.2026 18:45

aunet kirjoitti:Ihmettelen vaan, mitä kaikkea ihmisille voidaan myydä. Näin mainoksen nenäsuihkeesta, joka on siis merivettä. Sadan euron litrahintaan myydään merivettä? Siis suolaa ja vettä. Suomen hanoista tulee puhtaampaa vettä kuin yksikään "meri" on ja suola on käytännössä ilmaista. Eikun pulloon vaan ja sumuttelemaan.

Käytännössä se on varmaan 0,9% fysiologista keittosuolaa mutta myyntikikaksi on jostain keksitty tuo meri :lolno: Myytiinhän jossain vaiheessa turisteille poronpjaskaa pienissä pusseissa. Yhtään en muista, mitä taikavoimia sen piti sisältää :lol:
tuhti

ViestiKirjoittaja aunet » 18.01.2026 19:48

Niimpä, tolle litkulle on saatu litrahinnaksi sata euroo, kun ihan apteekkitavarana saa fys.keittosuolaliuosta halvimmillaan kympin litrahintaan. Ja jos ei suoneen aio tiputtaa, voi keittää nenänsä huuhteluun ihan kattilassa!

En muista kakkajuttua, mutta edelleen poronsarvijauhetta myydään potenssilääkkeenä. Kiinalaiset jopa kasvattaa poroja pelkästään sitä tarkoitusta varten.
aunet

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.01.2026 01:32

tuhti kirjoitti:

Käytännössä se on varmaan 0,9% fysiologista keittosuolaa mutta myyntikikaksi on jostain keksitty tuo meri :lolno: Myytiinhän jossain vaiheessa turisteille poronpjaskaa pienissä pusseissa. Yhtään en muista, mitä taikavoimia sen piti sisältää :lol:

Ethän nyt sekoita tuota poronpaskaa niihin pieniin Poronpipana-pusseihin, joissa on papanamaista salmiakkia? Edelleen Lapissa myynnissä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 19.01.2026 04:00

Mea kirjoitti:
Umac kirjoitti:Mulla Call insider, se auttaa lennättämään helposti estolle, kyllä.

En ole kuullut tällaisesta. Mulla on käytössä käsipeli: jokainen soitto => esto. Ei mulla ole asiaa kenellekään.

Joo, löytyy siis ihan illmaisena eikä vaadi mitään. Laskin just, että joulu-tammikuun aikana tullut 21 kpl puheluita numeroista jotka ovat myyjiä tms. Minusta siinä on 21 liikaa kun en tilaa, lahjoita tai osta puhelimessa yhtään mitään. Ja nämä siis siltikin, että käytössä on Robinson. Toki asiaan vaikuttaa miehen yritys ja ko numeron liittyminen häneen.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja tuhti » 19.01.2026 06:49

Vieras kirjoitti:
tuhti kirjoitti:

Ethän nyt sekoita tuota poronpaskaa niihin pieniin Poronpipana-pusseihin, joissa on papanamaista salmiakkia? Edelleen Lapissa myynnissä.

Nämä mun muistamat oli kyllä ihan ehtaa poron tuotosta. Jokin hämärä muistikuva, että niitä käytettiin ulkoisesti jotenkin terveyttä edistävänä aineena. Mutta aikaa tästä on useampi vuosikymmen.
tuhti

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.01.2026 12:11

” Tallennettuihin numeroihin vastaan tervehtimällä soittajaa hänen etunimellään”
Anteeksi miten siis? Puhelin soi, katsot että näytöllä lukee Sari, joten vastaat puhelimeen Sari?

” tässähän voisi itse lanseerata nenäkannuveden ihmisille ostettavaksi.”

Heh, sitä on jo olemassa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 19.01.2026 14:55

Nyt on taas sanottava etten tajunnut tästä mitään ja selittäkää ihmeessä joku.

https://yle.fi/a/74-20203734

Siis 80 000 ihmistä, ilmeisesti lähinnä lasta mutta silti, katsoo videoita - ei yhtään mistään? "Meikkaan ja kerron mitä aion sinä päivänä tehdä. " Miksi kukaan katsoo tuollaista? Ja ilmeisesti tämä "vaikuttaja" kehuu jonkun merkin meikkejä samalla ja saa siitä sitten rahaa. Eihän se edes ole mikään oikea mielipide kun sille maksetaan siitä? No sillä kai ei ole väliä, kun se jotain sanoo niin sillä tavalla se sitten on.

Mutta nyt menee yli korkealta ja kovaa. Miksi tuollaista katsotaan?
Mea

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 19.01.2026 15:06

Maailma on muuttunut niin valtavasti.
En enää edes yritä pysyä mitenkään "ajan hermolla." Tai ymmärtää kaikkea.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Vastaan » 19.01.2026 15:29

Vieras kirjoitti:” Tallennettuihin numeroihin vastaan tervehtimällä soittajaa hänen etunimellään”
Anteeksi miten siis? Puhelin soi, katsot että näytöllä lukee Sari, joten vastaat puhelimeen Sari?

Tiedän muuten ihmisiä, jotka vastaavat juuri noin. Silloin nimi tulee kysymyksenä. Siis ikään kuin "Mitä kuuluu, Sari?" tiivistettäisiin pelkkään etunimeen. Se on kyllä hämmentävä tapa. Luullakseni kaikuja kansainvälisestä bisnes-kulttuurista...

Ja vaikka tekstäni saa tosiaan tuon kuvan, niin ei mun kyllä pitänyt niin sanoa :D Tarkoitin, että vastaan tervehdyksellä ja soittajan etunimellä: "Tervehdys Sari".
Vastaan

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.01.2026 15:41

^ Kiitos tarkennuksesta :D
Vieras

ViestiKirjoittaja Seuraaja » 19.01.2026 17:00

Mea kirjoitti:Siis 80 000 ihmistä, ilmeisesti lähinnä lasta mutta silti, katsoo videoita - ei yhtään mistään? "Meikkaan ja kerron mitä aion sinä päivänä tehdä. " Miksi kukaan katsoo tuollaista? Ja ilmeisesti tämä "vaikuttaja" kehuu jonkun merkin meikkejä samalla ja saa siitä sitten rahaa. Eihän se edes ole mikään oikea mielipide kun sille maksetaan siitä? No sillä kai ei ole väliä, kun se jotain sanoo niin sillä tavalla se sitten on.

Mutta nyt menee yli korkealta ja kovaa. Miksi tuollaista katsotaan?

Kiinnostava ilmiö!
Luulen, että tästä lauseesta pääsee kiinni: "Ruotsala on luonut lyhyessä ajassa tiiviin yhteisön, jonka kanssa hän on jatkuvasti vuorovaikutuksessa." Eli että kyse olisi enemmänkin yhdessäolosta kuin asiasisällöstä. Hänellä on varmaankin erityinen kyky luoda virtuaalisia ihmissuhteita, ja on samaistuttava. Se kävisi sikäli järkeen, että kun on yksinäisyyttä, ahdistavia uutisia jne, niin kevyt rupattelu ja hyväksyvä yhteisö voi olla tärkeä pakopaikka. Pentuliven chatissä sattui silmiini tämän suuntaisia kommentteja - jäi mieleen, kun on minulle niin outo asia.

Tuotteiden suosittelu on minusta ihan ok, jos tuotteet ovat oikeasti omaan mieleen. Eikös se vaikuttajien juttu perustu juuri siihen, että on jotain omakohtaista ja rehellistä sanottavaa niistä...?
Seuraaja

ViestiKirjoittaja Hetuli » 19.01.2026 17:44

Tiktok-videot ovat yleensä lyhyitä, joten ei ole suurtakaan eroa katsooko video mitä joku tekee tänään vai lukeeko vaikka tältä palstalta ”mitä on tänään suunnitelmissa”. Videoissa samalla kun nuori meikkaa niin hän voi antaa vinkkejä vaatteista ja meikeistä seuraajilleen. Kyse on yhteisöstä tai ajankulusta- ei mistään kovin vakavasta.

Vaikuttajamarkkinoinnissa on etua, että voidaan kohdistaa tietylle ryhmälle. Nykyisin lehtimainonta eikä luultavasti myöskään tv-mainonta tavoita ainakaan nuorempia. Enkä itsekään viisikymppisenä kestä tv-mainoksia vaan katson kaikki ohjelmat muuten kuin lineaarisesta tv:stä.

Vaikuttajamarkkinoinnissa minusta on uskottavampaa ettei se ole liian ammattimaista ja ”ahnetta” - jos mainostetaan vähän sitä sun tätä niin uskottavuus menee.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Mea » 19.01.2026 18:02

Mutta eikö tuo vuorovaikutus ole kovin yksipuolista? En ole koskaan nähnyt tiktokia, varmaan siellä on kommenttikenttä jossa hän vastaa joillekin, mutta ei se nyt keskustelua ole.

Ja miksi meikkifirma maksaisi vaikuttajalle jos hän ei kehu tuotetta? Ainakin luulisi aiheuttavan painetta kehua kun saa firmalta rahaa
Mea

ViestiKirjoittaja Hetuli » 19.01.2026 19:13

Joo, tietysti kehuvat tuotteita. Se kai mainonnan idea on, oli kanava mikä tahansa. Se tietysti on huono puoli somemainonnalla, että luovat tarpeita ja tietysti uppoaa nuoriin. Jos itse näen seuraamani kissan ”mainostavan” sovelluksella toimivaa kissa hiekkalaatikkoa, joka analysoi tuotokset, niin tajuan etten tarvitse sitä mutta teini-ikäinen tarvitsee sen ja sen mainostaman tuotteen.

Tiktokissa on samanlainen keskusteluosio kuin vaikka facebookissa tai instagrammissa. Kai se pääasiassa on lyhyttä kommentointia mutta voi siis porukka jutella keskenään.

Itselleni tiktokin parasta antia ovat trump-vinoilut ja booktok- toisin sanoen viihdettä.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Mea » 19.01.2026 19:27

Eli se ei ole oikea mielipide. Vaikuttajalle on lähetetty tuote ja sitä pitää kehua.
Mea

ViestiKirjoittaja Hetuli » 19.01.2026 19:48

Piti lukea tuo juttu läpi mutta ei missään tosiaan sanotakaan, että olisi muuta kuin markkinointia. Hehän saavat rahaa videoista, joissa tuotteet näkyvät ja näkyvyys suunnitellaan mainostajan kanssa tarkkaan. Tunnetuimmat vaikuttajat tienaavat isojakin summia ja voivat työllistää esim. assistentin eli on ihan työtä.

Kirjoissa on kyllä niin, että voivat saada arvostelukappaleen ja arvostelevat oikeasti mutta näistä ei erikseen makseta.

Kaikissa videoissa ja postauksissa pitää ilmoittaa mainostaja/yhteistyötaho eli ei tuo ole sillä tavalla piilomainontaakaan.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Seuraaja » 19.01.2026 20:04

Vaikuttajia on varmasti moneen lähtöön ja joku varmaan kehuu ihan kaikkea.
Olen kerran ollut mukana projektissa, johon haettiin myös vaikuttaja-yhteistyötä. Kaikilla niillä, joita me harkitsimme, oli sopparipohjassa maininta siitä, että he itse päättävät mitä sanovat ja miten sisällön rakentavat. Heidän henkilöbrändinsä, nimittäin.
Seuraaja

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.01.2026 22:03

Mä seurailen instassa kaikenlaista itselleni sopivaa. Jossain vaiheessa kun alkaa tulla mainoksia, eli näitä ”yhteistöitä” niin lopetan seuraamisen.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 20.01.2026 04:13

No eikö se ole vähän riski mainostajalle lähettää vaikuttajalle tuote, jos hän sanoo 80 000 seuraajalleen että on muuten huono, ei kannata ostaa?
Mea

ViestiKirjoittaja Umac » 20.01.2026 04:24

^Olen antanut itseni ymmärtää, että somevaikuttaja itse valitsee mihin lähtee mukaan ja yrityksensä laskuttaa sitten asiasta.
Tässä vanhemmassa haastiksessa asiasta: https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/ ... 10291.html
ja kohta 7. Kuinka usein kieltäydyt yhteistöistä? Millaisista syistä kieltäydyt?

Koko juttu sitten avaa somevaikuttamisen eri tasoja noin muuten. Kelle sopii, kelle ei.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Hetuli » 20.01.2026 11:49

Varmasti valitsevat mihin lähtevät mukaan mutta siinä vaiheessa kun tekevät sopimuksen niin kehuvat tuotetta. Viime vuonna kuuntelin Sara Siepin kirjan, jossa hän kertoi myös työstään vaikuttajana ja ymmärsin siitä, että suurin osa ei kirjoita edes postauksen tekstejä itse ja varmaan mainostaja niissäkin tapauksissa käy tekstit läpi vaikka vaikuttaja itse kirjoittaisikin.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Mea » 20.01.2026 11:52

Sen takia tuntuukin hullulta ottaa vaikuttajan sanomiset tosissaan.
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.01.2026 12:49

No mutta siihenhän tämä on menossa että kohta tekoäly tekee mainoksia tekoälylle. Siihen ei enää ihmistä väliin tarvita :D
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 22.01.2026 08:39

Aamulla haastateltiin Helsingin yliopiston apurahatutkijaa, joka tutkii enkeleitä. Mitään järkevää sanottavaa ei hänellä ollut. Kaikki kunnia tutkimuksille, mutta ihmettelen vaan perusteita, joilla apuraha tähän tutkimukseen on myönnetty. Ei sitä yleensä ihan kuka tahansa saa.
aunet

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät