Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 26.11.2025 11:06

Kiitos vinkeistä :-)
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 26.11.2025 11:20

Tutut vinkit, mutta nuo kalliit litkut ei auta. Mulla suihkepullossa runsaalla vedellä laimennettua KOIRAN hoitoainetta, ihan paras tähän saakka. Ja koirathan ei sitä hoitoainetta tarvii, kun en pääsääntöisesti pese niitä lainkaan tarpeen puuttuessa. Immeisten suihke on myös.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 26.11.2025 11:31

Muumisuihke! Miten unohdin. Nuppua kun ei enää ole niin olin unohtanut koko tuotteen.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.11.2025 11:53

aunet kirjoitti:Tutut vinkit, mutta nuo kalliit litkut ei auta. Mulla suihkepullossa runsaalla vedellä laimennettua KOIRAN hoitoainetta, ihan paras tähän saakka. Ja koirathan ei sitä hoitoainetta tarvii, kun en pääsääntöisesti pese niitä lainkaan tarpeen puuttuessa. Immeisten suihke on myös.

Saako kysyä minkä merkkinen koiran hoitosuihke?
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 26.11.2025 13:51

Ei ole valmis koiran hoitosuihke, vaan aikoinaan ostettu tiivisteenä oleva hoitoaine. Laimennettuna laitetaan koirankin turkkiin. Valitettavasti ei ole alkuperäispakkaus tallella. Mulla oli sitä koirillekin valmiina laimennettuna sitä varten, kun kovilla pakkasilla takkia poisotettaessa turkki sähköistyy. Samaan aikaan pari suihkausta turkkiin ja kädellä veto, ei turkki ritise ja rätise. Toki vesikin toimii tuohon. Ne sähkärit saattoi olla koviakin ihan äänen kanssa kun itsellä toppavaatteet päällä, tuntuu koirasta tosi inhottavalta ja voi alkaa pelätä pukemista.
aunet

ViestiKirjoittaja Umac » 26.11.2025 13:53

Minulla tämä tuote kampaajaltani ostettuna, älyttömän riittoisa lyhyisiin hiuksiin ja kosteuttaa hyvin:
https://www.oloapteekki.fi/four-reasons ... gIQa_D_BwE

Kampaaja mainittu juuri siksi, että sitä saa siis muualtakin. Kympin pullo ollut tyyliin vuosia.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 27.11.2025 17:35

Oon joskus pähkäillyt että ovathan nuo koirien laadukkaammat shampoot ja hoitoaineet aika hinnakkaita, mutta ovat laimennettavia eli yksi pullo meillä ainakin kestää tosi pitkään. Just täydensin varastoja Findogsilta.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.11.2025 17:43

Juu monesti näkee suositeltavan koirien hoitosuihkeita kun ovat niin hyviä mutta kukaan ei ole ikinä muistanut mitä merkkiä itse koirillaan käyttävät kun olen kysynyt suosituksia omiin hiuksiini. Tiiviste kuulostaa järkevältä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 28.11.2025 15:23

Mä tykkään vähän vaihdella noita. Laser Lightsiä käyttää moni tibbenomistaja. Ollut mullakin, aika ajoin. Nyt ostin Isle of Dogin tuotteita, niissä on monessa aika voimakas tuoksu mutta laimennettavia kun ovat niin ei paha.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 29.11.2025 02:44

Mulla menee pata jumiin näiden törkeiden ihmisten kanssa: https://www.hs.fi/suomi/art-2000011530166.html
Potilas sanoi kerta toisensa jälkeen, kuinka iljettävältä näytän, kertoo sairaan­hoitaja Jari-Pekka Kehus
Ulko­näkö|Hengenvaarassa ollut potilas epäili Kehuksen olevan valehoitaja. Oululainen Kehus on saanut huomata, että tatuointeja ei koeta yhdentekeviksi.

Juttu on maksumuurin takana mutta jo otsikosta selviää asia, myös lukemalla kommenttikenttää alhaalta tavoittaa ihmisten mielipiteitä asiasta. Mielipiteitä saa olla, siitä se ei jää kiinni. Mutta millä oikeudella niitä lauotaan päin naamaa tuntematta ihmistä, apua saamassa? En ymmärrä en.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja tuhti » 29.11.2025 09:49

Umac kirjoitti:Mulla menee pata jumiin näiden törkeiden ihmisten kanssa: https://www.hs.fi/suomi/art-2000011530166.html
Potilas sanoi kerta toisensa jälkeen, kuinka iljettävältä näytän, kertoo sairaan­hoitaja Jari-Pekka Kehus
Ulko­näkö|Hengenvaarassa ollut potilas epäili Kehuksen olevan valehoitaja. Oululainen Kehus on saanut huomata, että tatuointeja ei koeta yhdentekeviksi.

Juttu on maksumuurin takana mutta jo otsikosta selviää asia, myös lukemalla kommenttikenttää alhaalta tavoittaa ihmisten mielipiteitä asiasta. Mielipiteitä saa olla, siitä se ei jää kiinni. Mutta millä oikeudella niitä lauotaan päin naamaa tuntematta ihmistä, apua saamassa? En ymmärrä en.

Mä olen usein joutunut toteamaan tällaiseen käytökseen törmättyäni, että ihmisissä on nyt vain olemassa pohjimmiltaan todella mulkeroita tyyppejä :cry: Joskus olen miettinyt, miten tällaiseksi kasvetaan. Ehkä niitä on lapsina kohdeltu kaltoin kotona ja siitä se sitten on lähtenyt kehitys vinoon: toiset ovat kääntyneet sisäänpäin ja toiset pursuavat sitä pahaa oloaan ulospäin. Ihan kyökkipsykologiaa tietenkin mutta aina välillä näihin törmää ja silloin vaan miettii, että onneksi ei tarvitse olla tekemisissä sen enempää. Jos ammattina ja työnä on ihmisten auttaminen, tällaiseen törmää tietty useammin mutta niissä tilanteissa ammatti-identiteetti ja -rooli ovat suojaamassa jonkinverran. Tuskin kukaan silti ihan immuuni tuollaiselle käytökselle on.
tuhti

ViestiKirjoittaja TlGER » 29.11.2025 15:00

Onhan noi tatskat melko rajun näköisiä, joten en sinänsä ihmettele, että varsinkin vanhemmalle väestölle tulee mieleen linnakundit jne. Tietty ne mielipiteet voisi pitää omana tietonaan. Eipä tästä kovin monta vuotta ole, kun pp:ssäkin yleinen mielipide oli, että bändipaitoja ja shokkivärejä käyttävä aikuinen nainen ei voi koskaan olla vakavastiotettava ehdokas parisuhdemarkkinoilla, ja että on aivan oikein, jos kadulla vastaantulijat tulevat läksyttämään, jos joku kehtaa kulkea hiukset värjättyinä raskaana ollessaan.
TlGER

ViestiKirjoittaja Vieras » 29.11.2025 16:35

Mulle tulee tuosta mieleen että ettei vain olisi shokissa oleva potilas joka tuollaista puhuu? Voin hyvin kuvitella vaikkapa onnettomuuskohteessa kun olisi potilas sekaisin ja kaikki sekaisin ja ihmisiä siellä täällä että joku voisi kuvitella että joku narkkari linnakundi on nyt käyttämässä tilaisuutta hyväkseen ja tullut vaikkapa varkaille muiden hädän varjolla.
Itse asiassa ihmettelen jos tämä ei tuolle tatuoiulle tullut mieleen? Todellakin naama ja kaulatatuoinnit mielletään tiettyjen tyyppien touhuksi, eikä siinä aivan väärässä olla.
Vieras

ViestiKirjoittaja Hetuli » 29.11.2025 18:35

Vieraan kanssa samoilla linjoilla, että hätätilanteessa ihmisellä ei välttämättä ole puheessa samoja pidäkkeitä kuin normaalisti. Yksi jutun esimerkki oli hengilöstä, jolle tehtiin yön mittaan useita henkeä pelastavia toimenpiteitä.
Eihän se tietysti kaunista puhetta ole.

Aiemmin kyyneltatuointi on viitannut jengeihin, vankilatuomioon, murhaan eli kyselyt voi johtua siitäkin.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Umac » 29.11.2025 20:05

Päivystyksissä on suuri osa potilaita jotka eivät sinne kuulu. Koska heidän vaivansa eivät ole päivystyksellisiä. Se on kylmä ja tutkittu fakta kun perusterveydenhuolto ei vedä arkisin. Näin ollen tatuoidun henkilön kertomana ikäryhmä 50-70v ovat vain huonokäytöksisiä työikäisiä, ei ns. hätätilapotilaita.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Hetuli » 29.11.2025 21:20

Noinhan se on mutta hän itse mainitsi parikin esimerkkiä hengenvaarassa olevista ihmisistä.

” Vahva ammatillinen itsetunto suojelee häntä potilaiden tölväisyiltä. Se ei kuitenkaan auta kaikkeen: hengenvaarassa olevien potilaiden sanat menevät ihon alle. Kehus on paikalla nimenomaan auttaakseen ihmisiä, ja kiitokseksi potilas menee henkilökohtaisuuksiin.

Luulisi, että ihmisellä sellaisessa tilanteessa olisi muutakin mietittävää kuin minun tatuointini, Kehus hämmästelee.”

Tuo minusta kuulosti vähän erikoiselta, koska hengenvaarassa oleva ihminen ei välttämättä käyttäydy muutenkaan järkevästi vaikka luonnollisesti pitäisi arvostaa saamaansa apua eikä arvostella auttajaa.

Ikävähän se on, että huomautellaan ja varmasti sitä tekevät myös terveemmät potilaat. Uskon, että tervydenhuoltohenkilökunnalle huomautellaan paljon muustakin : ylipainosta, ei-kantasuomalaisen näköisestä sukujuurista yms.

Hoitoala on kyllä vaativaa työtä. Kiristyksiä tulee koko ajan lisää ja fyysisenkin väkivallan uhka on kasvussa. Voisin kuvitella, että seksuaalista häirintää tulee myös paljon vastaan.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 29.11.2025 21:33

Luulisi, ettei hengenvaarassa oleva potilas edes huomaa kenenkään tatuointeja. No, hengenvaarojakin on kait monenlaisia.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Vieras » 29.11.2025 22:01

Umac kirjoitti:Päivystyksissä on suuri osa potilaita jotka eivät sinne kuulu. Koska heidän vaivansa eivät ole päivystyksellisiä. Se on kylmä ja tutkittu fakta kun perusterveydenhuolto ei vedä arkisin. Näin ollen tatuoidun henkilön kertomana ikäryhmä 50-70v ovat vain huonokäytöksisiä työikäisiä, ei ns. hätätilapotilaita.

Sinun linkkaamassasi jutussa sanotaan kuitenkin näin:” Hengenvaarassa ollut potilas epäili Kehuksen olevan valehoitaja”
Eiköhän hengenvaarassa oleva ole päivystykseen kelpoinen. Tai nykyäänhän sitä ei tiedä vaikkei olisikaan. Mikäänhän sinne ei enää taida kelvata. Mulle ja tyttärelleni on useita kertoja sanottu ettei vaiva ole päivystyksellinen vaikka se sitä on ollut, ja myöhemmin todettu että hyvä kun tulit kuitenkin. Asianmukaiset palautteet on tietysti aina annettu.
Juttu on maksumuurin takana mutta otsikosta jo piti selvitä asia.
Hädässä olevat ihmiset saattavat puhua mitä sattuu, tämäkin on fakta.
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 30.11.2025 03:45

Liekö uskonnolla myös näppinsä pelissä kun OYS on lesta-aluetta vahvasti?

^Hänestä pidempi pätkä ns. elävää kuvaa nähtävissä mm. HS:n IG-julkaisussa. Siinä hän avaa sitä omaa näkemystään ikähaitarista ja mainitsee itse siis 50-70v "ongelmaryhmäksi" ja asiasta päivittäin työssä kuulemaansa. https://www.instagram.com/reel/DRnA11NkoD3/ Video näkyy kaikille.

Se ei vain ole tätä päivää, minkään syyn takia, että ihmisen ulkoiseen olemukseen puututaan. Hoitajan tai lääkärin ammatti ei tee sitä yhtään millään tavalla erilaiseksi.
Sama oli se syyskuinen juttu anelääkäri Jennistä ja vaatteistaan, hänelläkin vahvat tatuoinnit: https://www.hs.fi/suomi/art-2000011467569.html
Miltä lääkärin pitäisi näyttää?
Lääkäri Jenni Puoliväli, 35, pukeutui vapaapäivänään helteellä lyhyisiin shortseihin ja jakoi tästä kuvan suositulla sometilillään. Kuva jaettiin Ylilaudalle, jossa pohdittiin, onko pukeutuminen lääkärille sopivaa.

Sanaan Ylilauta ei kannata jäädä, sitä palautetta tulee siis ihan muuallakin. Hänkin niitä julkaissut silloin tällöin.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 30.11.2025 10:04

Olen viime vuosina ollut paljon tekemisissä sairaaloiden hoitohenkilökunnan kanssa, välillä olen ollut ihan hengenvaarassakin ja tehohoidossa,
Kaikennäköisiä hoitajia on olemassa. Mietin että miksi joku katsoo asiakseen alkaa arvostelemaan hoitaja ulkonököä?
Kyllä tuollaisen on jotenkin kuuluttava ihmisen perusluonteeseen ja sitten olemassa oleva paha olo (fyysisesti ja varmaan osn henkisestikin) saa aikaan sen että tuollaisia asioita tulee ulos suusta.

Hoitohenkilökunnan kanssa tulee oikein hyvin toimeen kun on asiallinen ja ystävällinen. Tarkkana kannattaa olla koska hoitajilla on nykyään ihan kamala kiire.
Sillä minkä näköinen hoitaja on, ei ole mulle merkitystä kunhan on muuten puhdas ja siisti. Ja niinhän he ovatkin, tietysti.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 30.11.2025 15:28

Minun täytyy kyllä tunnustaa semmoinen tyhmä asia, että minusta ihmiset, joilla on tatuointeja ylt'ympäriinsä ja etenkin kasvoissa, ovat vähän pelottavia. Jos itse viruisin päivystyksessä henkihieverissä ja minua tulisi hoitamaan joku mies, jolla on tatskoja naamassa, minua luultavasti pelottaisi. Tuskin siinä alkaisin ulkonäköä ääneen arvostelemaan, mutta uskon, että se pelko näkyisi epäluuloisuutena tms.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.11.2025 15:41

Tatuointien (varsinkin kasvotatuointien) ottajan pitäisi kyllä tiedostaa se riski, että ne herättävät huomiota sekä puolesta että vastaan ja saattavat aiheuttaa reaktioita myös työelämässä. Kaikki eivät tietenkään mielipiteitään ääneen kuuluta. Ne voivat olla myös työllistymisen este. Oma pomo ei palkannut asiakaspalveluun, jos oli näkyviä tatuointeja.
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 30.11.2025 15:52

Pelottavampaa minusta on, jos jollain on naamassaan lävistyksiä ja työnantaja on kieltänyt korujen käytön. Eli naama on reijitetty enemmän tai vähemmän. Elintarvikealallahan naamalävistyskorut on myös kiellettyjä, kerran näin reijitetyn naaman kalatiskillä asioidessani. Siis niitä reikiä ei ollut yksi tai kaksi, vaan koruineen olisi ollut melkoinen metallipaja. Myös esim. lasten päiväkodeissakaan niitä ei saa käyttää, tiedän erään puolitutun, jolla oli suht tavallinen pieni rengas korvassaan, mutta niin vain kakara sai otteen renkaasta pikkusormillaan ja repäisi korvanlehden auki. Tatuointejakin on monenlaisia, esim. tuon lehtijutun hoitajan toisessa kädessä lukee HATE. Mitä lie tarkoittanee? Itse en ole tatuointien ystävä, nähnyt ehkä liikaa niitä ja ajan henkeen muotia, jokaisella oltava jotain. Ja harvoin olen nähnyt todellisia taideteoksia.
aunet

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 30.11.2025 19:06

^ aasinsilta.

mulla on nenäkoru ja joskus mä ihmettelen miten vaikeaa on se koru joillakin ottaa pois. omassa työssäni on roikkuvien korujen kielto juuri olemassa repeytymisvaarran vuoksi ja se on vaikea rasti ainakin nuorille. jokin aika sitten kahvilassa mua palveli henkilö jolla teippi tms. nenäkorun peitteenä, ihan siis varmasti käyvä vaihtoehto, mutta silti joskus mietin, että eihän siinä mene kuin hetki kun korun ottaa pois ja laittaa takaisin. mä puhdistan omaa nenäkoruaa ja flunssassa en pidä sitä lainkaan, joten se voi olla viikon parikin pois nenästä, joten suhteessa siihen, jotenkin en aina ymmärrä.

omat tatskat on sellaisia, että ne pystyy peittämään vaatteilla ongelmitta ja näkyvälle paikalle (naama, ranteista kämmeniin, kasvot) en niitä ota.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja aunet » 30.11.2025 19:51

Teippi nenäkorun päällä? Ei helevata, mahto olla näky. Onhan niiden korujen oltava poistettavissa ja puhdistettavissa. Jos sormus ei jostain syystä lähde suosiolla enää sormesta, käteen laitetaan kertakäyttöhanska jos työpaikan hygienia sitä vaatii. Mutta teippi nenässä kuulostaa hassulta.
aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 30.11.2025 20:25

Enemmän mä ihmettelisin jotain teippiä nenän päällä kuin itse korua. Huh.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 30.11.2025 20:40

aunet kirjoitti:Tatuointejakin on monenlaisia, esim. tuon lehtijutun hoitajan toisessa kädessä lukee HATE. Mitä lie tarkoittanee?

Mielestäni näin, että toisessa kädessä luki LOVE?
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja aunet » 30.11.2025 20:49

Niin luki. Mutta saattaahan se potilaassa aiheuttaa kummastusta, kun hoitajan kädessä lukee HATE ja kun se käsi saattaa olla hyvinkin lähellä potilasta, sitä minä vaan meinasin, kun joku kirjoitti tatskojen mahdollisesti aiheuttavan pelkoa.
aunet

ViestiKirjoittaja Biarritz » 30.11.2025 21:24

aunet kirjoitti:Pelottavampaa minusta on, jos jollain on naamassaan lävistyksiä ja työnantaja on kieltänyt korujen käytön. Eli naama on reijitetty enemmän tai vähemmän. Elintarvikealallahan naamalävistyskorut on myös kiellettyjä, kerran näin reijitetyn naaman kalatiskillä asioidessani. Siis niitä reikiä ei ollut yksi tai kaksi, vaan koruineen olisi ollut melkoinen metallipaja. Myös esim. lasten päiväkodeissakaan niitä ei saa käyttää, tiedän erään puolitutun, jolla oli suht tavallinen pieni rengas korvassaan, mutta niin vain kakara sai otteen renkaasta pikkusormillaan ja repäisi korvanlehden auki. Tatuointejakin on monenlaisia, esim. tuon lehtijutun hoitajan toisessa kädessä lukee HATE. Mitä lie tarkoittanee? Itse en ole tatuointien ystävä, nähnyt ehkä liikaa niitä ja ajan henkeen muotia, jokaisella oltava jotain. Ja harvoin olen nähnyt todellisia taideteoksia.

Itse tunnen itseni välillä "outolinnuksi" kun tuntuu että nykyisin "kaikilla" muilla on tatskoja. Omista kavereistanikin isolla osalla. Toki on paljon eroa eri tatskoissa, osa on munkin mielestä kauniita ja sopusointuisia. Mutta en siltikään itselleni ottaisi, vaikka välillä leikittelenkin ajatuksella vaikkapa Eiffel-torni-tatskasta. Vuonna 2008 kävin isäni ja tanskalaisen kaverini kanssa Amsterdamissa, kaveri oli vielä alaikäinen mutta halusi tatskan. Menin hänen mukanaan paikalliseen tatskapaikkaan, ja mieleen jäi se kuinka tatuoija kertoi hänellä itsellään olevan tatuoituna eksänsä nimi. Juuri tuollaisten takia musta kannattaa harkita todella tarkkaan mitä itseensä tatuoi... Yhdellä kavereistani on lastensa nimet ja syntymäajat, mielestäni se on järkevämpää kuin vaikka tuo seurustelukumppanin nimi, kumppani kun voi vaihtua vielä vaikka montakin kertaa, lapset ovat aina omia.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.11.2025 21:45

Täytyy kyllä olla totaalinen uuvatti ei kykene ymmärtämään sitä että naama ja kaula tatuoinnit ja varsinkin kädessä lukeva viha tatuointi ei saattaisi aiheuttaa jossain ihmisessä paheksuntaa. Minä luulen että jokainen tällä palstalla kyllä ymmärtää asian mutta yritetään olla niin mahdollisimman hienoja ja suvaitsevaisia että ei minua haittaa. Hädässä oleva ihminen ei voi valita kuka häntä hoitaa eikä voi valita sitä mihin itse on tottunut ja mihin on kasvatettu. Se että yhtä äkkiä pitäisi vain unohtaa kaikki esimerkiksi se että poskessa oleva kyynel tarkoittaa sitä että on tullut tapettua ihminen ei muka yllättäen tarkoita mitään. Kyseinen hoitaja on varmasti itse tietoinen asiasta joten ei voi kuin ihmetellä että hänellä on tällaisia ajatuksia Potilaista. Kivahan se on uhriutua jälleen kerran jostain täysin typerästä asiasta. Minä ja moni muu ollaan sitä ikäluokkaa että tällaiset ei paljon hetkauta, mutta olisi älyllisesti epärehellistä esittää että isolle osalle ihmisistä nämä olisi aivan sama. En ihmettele yhtään että hädässä oleva ihminen epäilee hoitajan ammattitaitoa jos on Mikki Hiiriä ja kyyneleitä pitkin naamoja. Joka muuta väittää on täysin todellisuudesta irtautunut.
Vieras

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät