Koirapulina 2

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koirapulina 2

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 26.11.2025 08:45

Mainitsin jo aikaisemmin :D

Myyjän mukaan se emä oli karhukoiran ja kettutetterrierin sekoitus ja isä labradori.
Mutta ei tuohon aikaan ollut mitään geenitestejä joten ei ole faktatietoa. Muut pennut olivat mustavalkoisia.
Joonas sairasti parvon 4 kk:n iässä ja melkein kuoli siihen.
Mietin että olisiko se ollut syy että se oli niin pieni? Ei ole mitään tietoa että vaikuttaako parvo pennun kasvuun mutta onhan se aika rankka juttu kuitenkin.
Joonas oli siis n. 40 cm korkea ja painoi 11 kg. Aika lailla basenjin kokoinen siis.
Emo oli mielestäni suurempi, ja jos isä oli labradori niin olisi luullut sieltä tulevan enemmän kokoa.
Mutta kettuterrieri taas on pieni. Mistäs näitä tietää.

Millin isähän on bordercollie (ihan geenitestattu fakta) ja Milli painaa 7 kg :D
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Merkkari » 26.11.2025 09:59

Alkukantaiset rodut

Tässä eri rotuihin tutustuessa on tullut törmättyä siihen, että rodun kerrotaan olevan alkukantainen. Onko sulla / onko ollut / tunnetko tällaisten rotujen yksilöitä? Mitä alkukantaisuus tarkoittaa siinä rodussa / koirissa ylipäätänsä? Onko samanlaisia ominaisuuksia myös ei-alkukantaisissa roduissa? Voiko rotu jotenkin muuttua alkukantaisesta ei-alkukantaiseksi jossain vaiheessa? Paljon kysymyksiä, kun aihe on alkanut kiinnostaa. Kun mulle on tullut vähän sellainen olo, että joissain roduissa alkukantaisina pidetään sellaisia piirteitä, joita löytyy myös muista roduista. Olisi mukava kuulla tästä aiheesta käytännön tietoa ja näkemyksiä. :-)
Merkkari

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 26.11.2025 10:41

On ollut kaksi espanjanmastiffia. Laumanvartijoitahan pidetään alkukantaisina mutta ei varmaan samalla tavalla ole alkukantainen kuin esimerkiksi basenji.
Oma käsitys alkukantaisesta rodusta on se, että se on ikivanha eikä sen alkuperää oikein tiedetä.
Esimerkiksi basenjin sanotaan olevan yksi vanhimmista koiraroduista, Alkukantaisuuteen kuuluu myös se, ettei rotua ole kehitetty systemaattisen jalostuksen avulla. Rotua ei ole "muokattu" ihmisen mielihalujen mukaan.
Luulen kuitenkin, että nykyään pidetään alkukantaisina myös joitain rotuja joissa on jo ulkomuotojalostusta.

Ja varmaan alkukantaisuus tai miten se tulkitaan, riippuu myös siitä että keneltä kysytään.

Jos vertaan omia espanjanmastiffejani omaan basenjiin niin yhteistä niillä on eniten siinä että ruoka on pyhä. Sen kanssa ei leikitä. Se voi olla voimakas resurssi. Espanjanmastiffeilla oli voimakas ruoka-aggressio joka jäi jotenkin päälle niin että vielä puoli tuntiakin ruokailun jälkeen koira puolusti raivokkaasti kuppiaan muilta saman lauman koirilta. Tästä syystä 1. ne söivät erillään muista ja erillään toisistaan. 2. Kupit korjattiin heti pois kun olivat syöneet.
Ruoka-aggressiota esiintyi nuorilla koirilla myös pihalla sillä lailla että jos toinen oli syönyt luuta jossain paikassa aikaa sitten, ja syönyt sen jo kokonaan ja sitten toinen sattui kävelemään siitä ohi niin se luuta siinä paikassa syönyt saattoi hyökätä sen ohi kävelevän kimppuun, puolusti vielä sitä paikkaa missä oli luuta aiemmin syönyt.
Tästä seurasi se että koirat söivät luunsa omissa tarhoissaan ja jos pihalla oli vaikka joku naudan sääriluu, niin estiffit eivät olleet koskaan yhtä aikaa pihalla keskenään eivätkä varsinkaan muiden koiriemme kanssa. Siinä olisi henki lähtenyt jokaiselta kun 100 kiloinen estiffi käy raivolla päälle.

Tällaisia juttuja olen kuullut muiltakin laumanvartijoitten omistajilta. Toki on varmaan myös niitä yksilöitä joilla ei ole mitään ruoka-aggressiota, laumanvartijarodusta riippumatta. Yksilöitähän ne kaikki ovat. Ja joillain roduilla ruoka-aggressiot ovat yleisempiä kuin toisilla. Olen kuullut että esimerkiksi keskiaasiankoirilla olisi ruoka-aggressiota. Ja myös espanjanmastiffeilla.

Lakulla on pari kertaa ollut ruoka-aggresiota joka on kyllä loppunut välittömästi kieltämällä.
Nuo kerrat ovat aina liittyneet Lakun suureen kiihtymykseen jostain ruoasta.
Yksi kerta oli keittiössä kun oli vissiin jotain niin hyvänhajuista ruokaa että Laku kiihtyi. Se hyökkäsi Ainon kimppuun.
Toisen kerran mies toi meille maksamakkaraleivät olohuoneeseen. Laku oli edessäni kun istuin sohvalla. Maksamakkaran haju oli Lakulle jostain syystä niin kiihdyttävä että ruoka-aggressio punkesi esille ja taas Ainon päälle. Mitään tappelua ei ole tullut koska Laku lopettaa kun sitä kieltää. Ja Ainohan ei oikein välitä pikkukirpun pullisteluista. Ja ovat tosi hyviä kavereita keskenään. Laku ja molemmat rottweilerit. Leikkivät joka päivä keskenään ja Laku leikkii kummankin kanssa myös erikseen. Hyvin leppoisaa touhua. Niillä ei ole mitään jännitteitä keskenään.
Eri asia voisi olla jos olisi siinä tilanteessa kaksi "Lakua."
Laku on vähän niinkuin minä :D Kiihtyy joskus nollasta sataan sadasosasekunnissa ja sitten on heti sen jälkeen ihan ok. Ei jää aggressiot päälle.
Lakulla on nyt varmaan tuo ikäkin, kokeilee että mitä voi tehdä?
Aina kun on kyse koiralaumasta, se vaatii omistajalta hyvää koiranlukutaitoa ja sitä että koirat ovat hallinnassa.

Toisen kerran kun söimme (varmaan seuraavana päivänä) taas olohuoneessa maksamakkaraleipiä niin ne eivät aiheuttaneet Lakussa enää mitään reaktiota.

En osaa sanoa että onko ruoka-aggressiot miten yleisiä rodussa ja miten ihmiset esimerkiksi ruokkivat koirinsa jos on useampia koiria. Ei ole rotupalstalla ollut mitään juttua asiasta joten en usko että se on rodussa yleisesti mikään ongelma.

En ole asiasta ollenkaan huolissani ja jos näyttää pahenevan niin sitten tehdään tarvittavia toimenpiteitä. Vastaavissa tilanteissa osaan nyt tarkkailla Lakua ja olla valmiina kieltämään jos näkyy jotain viitteitä siitä että se kiihtyy. Nuo kaksi kertaa tulivat sillä lailla puskista että en osannut ollenkaan aavistaakaan mitään sellaista enkä katsonut ollenkaan Lakun olemusta. My bad.

Alkukantaisuuteen kuuluu mielestäni myös jollain lailla ns.miellyttämishalun puuttuminen. Alkukataiset rodut ovat ns. itseohjautuvia, eli ne on kehitetty usein sellaiseen käyttöön jossa ne eivät varsinaisesti tee töitä ihmisen kanssa (kuten vaikka joku palveluskoirarotu) vaan ne tekevät enemmän itsenäisiä päätöksiä eivätkä ole ihmisestä samalla tavalla riippuvaisia kuin jotkut muut, nimenomaan ihmisen kanssa töitä tekemään jalostetut rodut.

Alkukantaiset rodut taitavat aika usein olla omiin ihmisiinsä syvästi kiintyviä mutta eivät sitten niin välitä vieraista ihmisistä.
Vartiointikäytössä olleet rodut, kuten laumanvartijat toimivat tietenkin eri tavalla kuin metsästyskoirat.

Ja kyllähän rotu voi varmaan muuttua alkukantaisesta vähemmän alkukantaiseksi kun ihminen alkaa sitä oikein jalostaa.
Ruoka-aggressiotakin esiintyy monissa yksilöissä rodusta riippuen. Mulle ei ole ennen espanjanmastiffeja osunut kohdalle esim. rottweilereissa yhtään vahvasti ruoka-aggressiivista yksilöä. Eikä muissakaan roduissa. Sellaista on ollut iät ja ajat että joku koira on syönyt luunsa muista erillään tai syönyt ruokansa muista erillään, ihan varmuuden vuoksi kun on ollut viitteitä että haluaa syödä rauhassa.

Tällaisia pohdintoja. Ei tietenkään mitään faktaa, vain omia ajatuksiani siitä mitä alkukantaisuus voisi koirarodussa merkitä ja minkälaisia kokemuksia itselläni on alkukantaisten koirien kanssa eläessäni.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 26.11.2025 11:39

Niin, alkukantaisuus tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Kun katsoo FCI:n listaa alkukantaisista (ja pystykorvat) roduista, voi sieltä silmäillä kuinka monen kohdalla kannatta puhua alkukantaisesta. Saattaa sitä olla hyvinkin rodun alkuperämaassa, mutta onko sitä muualla, mene ja tiedä. Itselle alkukantaisuus merkitsee toimintakykyistä koiraa, joka tekee tarpeen vaatiessa omat ratkaisunsa selvitäkseen hengissä. On myös hyvin laumasidonnainen ja uskollinen omistajalleen.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 26.11.2025 11:51

Tuo uskollisuus on muuten jännä juttu, tai se minkälaista koiran toimintaa pidetään uskollisuutena?
Jos vertaa Lakua ja vaikkapa rottweilereita tai borriereita niin voisi sanoa että Laku on hyvin uskollinen. Se ei taatusti tappelematta lähtisi vieraan ihmisen kanssa mihinkään.
Kun taas rottweilerit ja varsinkin borrierit lähtisivät vertauskuvallisesti kenen tahansa mukaan jos olisi makkaraa tarjolla.

Laku on sellainen että kun se (niin on usein) on vaikkapa sohvalla vieressäni tai pötkötellään sängyllä ja mies pyytää sitä johonkin niin se ei mene. Katsoo minua ja kun sanon "Mene vaan" niin sitten menee.
Muilla koirilla ei ole samaa "ongelmaa."

Ja voihan sen uskollisuuden ajatella sitäkin kautta että sitä ei kiinnosta muut ihmiset. Se on "uskollinen" meille ja näyttää kaiken kiintymyksensä vain meille.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 26.11.2025 13:34

Alkukantaisuus on minulle koiratyypin ap ulkoista olemusta edelleen lähellä olevaa koiraa. Luonteen puolesta usein eleettömyys, aggressiopotentiaali, työkäytössä olo ja mm. oman toiminnan matala kynnys, eri ominaisuuksien vahva läsnäolo ja matalahko yhteistyöhalu ja -kyky ihmisen kanssa. Ja silti ihan ihmisen kanssa toimeentuleva! Ja yksilötason erot huomioiva.

Se ei ole siis mikään yksittäinen juttu vaan nippu erilaisia asioita. Siksi niitä asioita on myös kaikissa koirissa.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 27.11.2025 07:28

On ollut ja on edelleen alkukantaisia: tiibetinmastiffi. Mulle se tarkoittaa oikeastaan vain sitä, että juoksut ovat vain kerran vuodessa, ja uroskin hoitaa pennut jos siihen annetaan sille mahdollisuus. Eivät nuo ole "koiraa kummempia".
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Merkkari » 27.11.2025 12:00

Suomenpystykorvasta osui tällainen teksti silmiin: "Se on jalostettu ilman risteytyksiä suoraan luonnonkannasta, mikä tekee sen metsästyskoirana koko maailman mittakaavassakin harvinaisuuden." Mutta kuitenkaan rotumääritelmässä ei mun mielestä puhuttu alkukantaisuudesta mitään.

Lähes(?) kaikkia nykyisiä rotuja jalostetaan ihmisen toimesta. Monen rodun kohdalla tällainen rotuihin keskittyvä jalostus on alkanut ehkä jossain 1800-1900-lukujen vaihteessa. Lapinkoiria ja porokoiria toisaalta taas ehkä enemmän vasta sotien jälkeen? Pääosin jalostetaan ulkonäön perusteella, mutta sentäs vielä jotain rotuja myös käyttöominaisuuksien mukaan. Niin onko esim. pystykorva sitten jalostuksen myötä muuttunut ei-alkukantaiseksi? Ja miksi sitten esim. basenji on edelleen alkukantainen, vaikka samalla lailla sitäkin jalostetaan länsimaissa, varmaan pääosin ulkonäköön perustuen seura- / harrastuskoiraksi (eikä tähtäimessä ole mahdollisimman hyvä metsästyskoira)? Toisaalta basenjeja ilmeisesti on edelleen Afrikassa alkuperäisissä olosuhteissa, eikä niitä varsinaisesti jalosteta? Vinttikoirissa taitaa olla myös samantapaisia tilanteita, että alkuperämaissa on vielä kenneltoiminnan ulkopuolella olevaa "luonnonkantaa", joka lisääntyvät edes jotenkin vapaasti (tai ei ainakaan jalosteta länsimainen rotumääritelmän mukaan)? Tai onko lapinkoira / porokoira alkukantaisia, kun niitä edelleen otetaan rotuun ja ovat olleet saamelaisilla käytössä satoja vuosia? Eihän näihin tietysti ole mitään oikeita vastauksia, mutta mun mielestä kiinnostavaa pohdintaa. Kunhan ehdin, niin pitää kysäistä tekoälyltä. :D

Uskollisuudesta sen verran, että nämä mun paimenet voi laskea varmaan siihen kastiin (vaikka eivät varmaan mitään alkukantaisia olekaan). Mökillä esim. saattavat norkoilla ovella, jos on ollut liian tylsää. Mutta jos ulos on lähdössä joku muu kuin minä, eivät useimmiten halua lähteä mukaan kuitenkaan. Eli valitsevat tylsän sisällä kököttämisen mun kanssa ennemmin kuin lähtisi jonkun muun mukaan ulos tekemään jotain. Myös, jos laitan ne keskenään ulos, käyvät korkeintaan pissalla ja tulevat sitten oven taakse päivystämään. Noutajat ja terrieri oli eri maata. :mrgreen: Molemmat lähti kenen hyvänsä mukaan, jos niille nätisti jutteli saati oli jotain herkkua tarjolla. Erona oli se, että noutajat pysytteli ihmisten luona, mutta terrieri kykeni myös itsenäisiin seikkailuihin.

Jonkin asteinen ruoka-aggressio on mun mielestä myös aina vähän niinkuin oletuksena kaikilla koirilla. Oikein hirvittää välillä katsoa somessa koiravideoita, missä useampi koira vaikkapa syö samasta kupista. Musta aina tuntuu, että kohta tulee iso riita... Tästä voi siis varmaan päätellä, että mun koirien kanssa ei ole voinut tehdä koskaan noin. Aggressio ei onneksi ole lähelläkään koiruuksien espanjanmastiffien tasoa. Kuitenkin ruokakupit laitetaan selvästi erilleen ja toisten kupille ei ole asiaa ennen kun kaveri on selvästi lopettanut syömisen ja lähtenyt pois. Puruluiden kanssa tarkkailen tilannetta, että nopein syöjä ei lähde kärkkymään toisten omia. Luita ei myöskään koskaan loju lattialla, koska silloin joku saattaa sen hyvinkin omia ja rähistä ohikulkijoille (koirille, ei onneksi ihmisille). Yksi koira myös kiihtyi nurmikolle heitellyistä nameista niin, että se teki etsintähommat yksin. Myös pitää olla tarkkana, jos koirat on kerjuulla ja ruokaa tippuu maahan. Jos ei kiellä, niin siihen hyökkää kaikki (tai molemmat, joskus oli 3 koiraa) ja voi tulla riita. Nameja taskusta jakaessa myös sanotaan sen koiran nimi, joka namin saa. Mutta pidän siis tällaista aivan normaalina ja olen ihan ihmeissäni, kun joskus törmää sellaisiin "syödään yhdessä" tyyppisiin koiriin. :shock:
Merkkari

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 27.11.2025 13:24

Kyllä. Aina jos on useampia koiria niin järki mukana ruokitaan jne.
En ikinä antaisi noiden syödä samasta kupista, luulen että Reino söisi ja muut katselisivat.

Vaikeahan se on määritellä että mitkä piirteet ovat ns. alkukantaisia ja mitkä eivät. Monissa koirayksilöissä on ns. alkukantaisia piirteitä ihan rodusta riippumatta.
Jos talon portailla tönöttäminen (kun minä olen sisällä) lasketaan uskollisuudeksi niin sitten Lakukaan ei ole uskollinen :D
Tuohon ohjaajasta irtautumiseen vaikuttaa eniten, luulen, se miten itsenäinen koira on. Ja miten paljon se haluaa nimenomaan tehdä yhdessä ihmisen kanssa.
Meillä näistä viidesta koirasta Peppi ja Milli ovat vähiten itsenäisiä. Mitään perslärpäsiä eivät nekään ole.
Ja tietenkin vaikuttaa se että jos koira asuu paikassa missä se ei ole pennusta saakka tottunut olemaan yksin/muiden saman lauman koirien kanssa ulkona ja sitten kun mennään jonnekin mökille kissä koiralla olisi mahdollisuus olla paljon ulkona itsekseenkin niin eihän se siellä todennäköisesti yksinään halua olla.
Meillä näistä nykyisistä koirista jokainen on tullut pentuna tähän asumismuotoon.

Jossain (oliko joku basenjiteksti, en muista) sanottiin mielestäni aika hyvin, että jos rodun alkuperää ei oikein voida sanoa, kukaan ei tiedä tarkalleen niin se olisi yksi alkukantaisuuden määritelmä.
Esimerkiksi basenji.
Sitten taas on rotuja joiden alkuperä tiedetään hyvinkin tarkkaan. Esimerkiksi dobermanni. Sehän on tarkoituksella ihmisen luoma.

Jotkut rodut ovat alkukantaisia ja jotkut eivät.
Ihan paras rotu mulle on rottweiler ja sitä nyt ei voi parhaalla tahdollakaan sanoa alkukantaiseksi.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 27.11.2025 16:48

Meillä ei ole ruoka-aggressioita siinä mielessä että jokainen syö kyllä omasta kupistaan eivätkä ole ihan kylki kyljessä, mutta ruoka-ajat ovat melko rauhallista aikaa täällä. Eli niinkun Koiruuksia sanoi, järki ruokintaan. Ja erityisesti namien jakamiseen. :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 27.11.2025 17:34

Näiden nykyisten kanssa voi heittää kourallisen nameja pihalle, ihan sulassa sovussa etsivät niitä.
Kun palkkaan Lakua, on siinä 4 muutakin "Lakua" joiden pitää tietenkin saada myös.
Sanon aina ennen namin antamista koira nimen jolloin ne, keiden nimeä ei sanottu, tietävät että ei ole oma vuoro eivätkö yritä ottaa.
Tärkeää on myös sanoa lopuksi "Kaikki sai." Se on merkki että namia on turha sillä kerta enää kytätä.

Nykyään jo, kun kutsun Lakua tai kiellän sitä niin 4 muuta koiraa juoksee myös luokseni Lakun kanssa. Kyllähän ne ovat oppineet.
En raaski olla antamatta muille.
Lakulle sana EI tarkoittaa että mene hakemaan mammalta nami. Ja niin ilmeisesti kaikille muillekin :lol:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 27.11.2025 17:40

^ :D V0in kuvitella tilanteen!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Dacrest » 27.11.2025 17:41

Mun mielestä ruoka-aggressio on ihan normaalia, joten se täytyy aina ottaa huomioon.

Klassikkovideo, jossa neljä ruoka-aggressiivista koiraa syö rivissä. Jokainen on pentuna opetettu hallitusti lauman ruokailuetikettiin:
Ruuasta ei tapella.
Kaikenlainen murina ja jäykistely ruuan lähellä on kielletty.
Toisen kupille ei mennä, ennenkuin syöjän kuono nousee kupista (tää on merkki että kuppi on tyhjä) - näkyy hyvin videolta, miten koirat noudattavat tätä.
Tyhjä kuppi on "vapaata riistaa", sitä ei jäädä vahtimaan, vaan sinne saa kuka tahansa mennä.
Tyhjä kuppi tai kattila on ei-kenenkään, joten sitä voidaan tiskata yhdessä.

Omaa ruokaansa saa puolustaa, jos joku olisi niin pöljä että yrittäisi sitä ottaa. Kaikki nää koirat tietävät että siitä seuraisi armoton tappelu, ja lauman sovun vuoksi kukaan ei halua turhaan kokeilla.

Tyhjät kupit on mulla aina saaneet lojua pihalla tai lattialla, samoin luut - niitä luitakaan ei saa jäädä vahtimaan.
Maahan pudonneen ruuan ottaminen (esim keittiössä) on ehdottomasti kielletty - se on mun, ei korien, jollei erikseen anneta lupaa ottaa. Ilman tätä sääntöä ruoka-aggressiivisten laumassa olisi ollut jatkuvasti rähinää.
Oon aina myös heitellyt nappuloita nurmikolle ja koirat on niitä keskenään sieltä etsineet.

Ainoat, joiden kanssa on pitänyt olla paljon tarkempi, oli keskiaasiankoirat (söivät aina muista erillään), sekä jotkut kodinvaihtajat. Ja pentuna tulleella russelilla kesti 2 vuotta tajuta ettei ruuasta tapella.

https://youtu.be/bKED_8DrYgQ?si=OK-shwiWoVmpaORN
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 27.11.2025 17:50

Meillä ei ole myöskään ollut muiden kanssa toimenpiteitä vaativia ruoka-aggressioita kuin estiffeillä.

Meillä syövät tällä hetkellä Laku ja rottweilerit keittiössä. Kupit laitetaan eri nurkkiin, kaikki odottavat ja kun lupa tulee, alkavat syömään.
Kukaan ei mene toisen kupille jos siinä vielä syödään. Kun on syöty, käyvat ratsaamassa toistensa kupit.
Peppi ja Milli syövät portin takana koska ovat paluumuuttajia enkä ota mitään riskiä.

Liian monesti jäävät kupit lojumaan ruokailun jälkeen (vaikka pyrin pesemään ne heti samantien) lattialle eikä niistä ole koskaan tullut mitään sanomista.

Puruluita syövät kaikki keskenään, usein jopa naamat vastakkain. Oikeat luut Laku syö keittiössä, rottweilerit olkkarissa ja borrierit eteisen puolella.
Ihan varmuuden vuoksi.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 27.11.2025 18:18

Tilasin Ukolle fleecen ja kaksi nimilaattaa. Oli nopeaa, su tein tilauksen ja paketti tuli kotiin tänään. Mutta vain yksi nimilaatta paketissa. Äh.
No kirjoitin heille, saas nähdä selkiääkö? Sana sanaa vastaan.
https://sbt1935.com/?srsltid=AfmBOorav9 ... fKueOt_70U
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 27.11.2025 20:47

Tuolta en tajunnut että oliko kuva fleesestä?

Meillä on kaikilla ns. metsäpannoissa, missä ovat vapaana, nimilaatat joissa on mun nimi ja puhelinnumero.
Lakulla on laatta myös toppapuvussa. Ihan siksi että jos vaikka joskus pääsee pihalta omille teilleen ilman pantaa niin on sitten tieto mihin voi ottaa yhteyttä jos joku sen löytää.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 28.11.2025 02:19

^On joo, fleecet on tässä: https://sbt1935.com/collections/staffor ... eece-coats
ja Ukolla tämä harmaa https://sbt1935.com/products/staffordsh ... -coat-grey

jonka näen vanhemmalle koiralle kivana lisänä esim. autossa tai BOT:in alla.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 28.11.2025 09:24

Aikalailla saman näköinen kuin jumppapomppa joka Lakulla on.
https://pomppadogwear.com/products/jumppapomppa-lime
On ostettu Lakun ekana syksynä. Koko 40, mietin että pitäisikö ostaa seuraavaksi suurempi koko vai meneekö tuo vielä.
Kuva

Lakulla on myös vähän vastaavanlainen Kivalo Luppo.
https://dreampetstore.com/kivalo-koiran ... aita-luppo
Kuva

Kummasti kertyy näköjään vaatetta.
Lakulla on tuo jumppapomppa, Kivalo lämpöpaita Luppo, yksi fleecevuorellinen itsetehty (ei minun tekemäni) syksypuku, Kivalo Ohto sadepuku, Toppapomppa, Kivalo Luosto toppapuku. Lisäksi käytössä kovemmilla pakkasilla Minja märrierin vanha villapuku Kivalo toppapuvun alla. Niin, ja Nupun vanha BOT.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 28.11.2025 10:19

Joo hyvin saman tyylinen on.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja aunet » 28.11.2025 10:40

Meillä on aina koirilla ruokarauha. Jokainen syö omaa tahtiaan ilman, että tarvitsee pälyillä ympäriinsä. Välissä useimmiten portti. Puruluut niin ikään omassa rauhassa, pentu tai vanhus syö naatiskellen, toisin kuin joku vetäisee sekunneissa. Vettä voidaan lipsiä samasta sankosta helposti kaikki päät yhdessä ja ulkopihanamit niin ikään nenät vastakkain nuuskuen. En koskaan ole edes ajatellut aggressiota ruuasta, kun en tieten tahtoen tilanteita järjestä.

Ja toivottavasti se ikiaikainen koulutusmetodi, jossa koiran suusta otetaan luu/ruokaa pois, on jäänyt unholaan. Rauha syödessä ja pureskellessa on taattava kaikille.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 28.11.2025 10:54

Se on tosiaan ihan käsittämätön tapa että mennään välillä ottamaan kuppia tai luuta pois kun koira syö.
Rottweiler urospennuilla on joskus ollut aika voimakaskin ruoka-aggressio varsinkin joihinkin possunkorviin tai raakoihin luihin kohdistuen.
Pentu on aluksi ollut huulet rullalla otsaan saakka jos on kävellyt ihan vaan ohikin siinä missä se on aarrettaan järsinyt.
Silloin heitän ohimennessäni sille jonkun herkkupalan siihen luun viereen että tajuaa että en ole ottamassa siltä mitään pois, päinvastoin minun ilmestymiseni lähistölle tarkoittaa lisää herkkuja.

Rottweilerpentu syö monesti niin että istun lattialla ja kuppi on sylissäni. Ja siinä teen myös samaa että laitan kuppiin jotain herkkupaloja aina välillä.
Pentu oppii pienestä saakka että en ole uhka sen ravinnolle, päin vastoin.

Ihan rauhassa saavat syödä ilman että ihminen (tai mikään toinen koirakaan) menevät siihen härkkimään. Mutta jos jostain syystä tarvitsee mennä niin se on koiralle ihan ok. Joskus olen antanut Reinolle ja Ainolle väärät kupit ja silloin olen äkkiä vaihtanut ne. Koirat ovat olleen vähän hämmästyneitä kun kuppi häviää naaman edestä mutta jatkavat sitten syömistä kun saavat oman kupin eteensä.

Basenji oli myös aluksi välillä ihan hurjana jos sillä oli raaka luu tai joku muu vastaava herkku. Sen kanssa sama homma. Oppi nopeasti että ei tarvitse puolustaa luutaan minulta. En aio sitä ottaa pois.
Lakulla toimii myös aivan uskomattoman hyvin irroituskäsky "Kiitos." Se on jotenkin sisäistänyt sen niin hyvin että ihan sama mitä sillä on suussa niin päästää irti kun sanoo "kiitos." Tätä en lakkaa ihmettelemästä. Lakun luonteen tuntien olisi sille tyypillisempää jurnottaa itsepäisenä aarre suussaan. En olisi uskonut että käsky tulee toimimaan sillä noin hyvin.

Mies ei tunnu ikinä muistavan että Lakulla on eri irroituskäsky kuin muilla ja sanoo sille "irti" ja siten ihmettelee kiun koira ei tottele. Kun sitten sanoo "kiitos" niin Laku pudottaa suussaan olevan asian heti.
Tästäkin tulee Lakulle aina possunappula palkaksi. Ihme miten se jaksaakin tehdä kaikkensa saadakseen sellaisen pienen kuivan koppuran suuhunsa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Rigge » 28.11.2025 11:56

Koiruuksia kirjoitti:Tuo uskollisuus on muuten jännä juttu, tai se minkälaista koiran toimintaa pidetään uskollisuutena?

Hyvä kysymys. Olin juuri neljä yötä työmatkalla pitkästä aikaa, ja se olikin Varpulle niin kova paikka, ettei ruoka oikein maistunut, kun vasta myöhään iltaisin. Osa lääkkeistä, mitkä annetaan ruoan kanssa, piti siis jättää siltä kerralta antamatta, ja vasta illalla kun ruoka maistui. Varpu oli siis ihan omassa kotona isännän kanssa, ei edes hoitopaikassa, ja käytännössä kaikki päivärutiinit jatkuivat, kuten minä olen ne hoitanut. Ei joutunut edes olemaan pitkiä aikoja yksin, kun isäntä oli enimmäkseen kotosalla. Onko ikä tehnyt nyt tämän, että oman ihmisen poissaolo on näin suuri järkytys? Juuri kun kehuin, että Varpu on kaikkien kaveri. Nykyään on siis yhä enemmän yhden ihmisen koira.
Rigge

ViestiKirjoittaja Umac » 28.11.2025 13:09

^Yksi muoto eroahdistuksesta? Siis viitaten mm. syömättömyyteen.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Rigge » 28.11.2025 14:17

Umac kirjoitti:^Yksi muoto eroahdistuksesta? Siis viitaten mm. syömättömyyteen.

Tosiaan, sitähän se on, historia huomioiden.

Eroahdistushan voi palata iällä takaisin jossain muodossa. Toivottavasti ei pahene.

Viimeksi reilu vuosi sitten kun Varpu oli mummulassa viikonlopun hoidossa, oli kuulemma syönyt hyvin.
Rigge

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 28.11.2025 15:25

Basenjeille tuli uusi JTO.
Enkä tajua sitäkään. Jos joku viisaampi osaisi selittää.

Siellä lukee:
4.3.1 PEVISA-ohjelmaan sisällytetyt sairaudet
PEVISA-ohjelman voimaantulovuosi sekä ohjelman muutokset
Basenji ei ole PEVISA-ohjelmassa.

PEVISA-ohjelmaan sisällytetyt viat ja sairaudet
Basenji ei ole PEVISA-ohjelmassa

Eli rotu ei kuulu PEVISAan.

Miksi JTO:ssa sitten kuitenkin lukee että:
Lonkkaniveldysplasia on kasvuhäiriö, jossa lonkkamaljakko ja reisiluunpää ovat epänormaalisti
kehittyneet. Lonkkaniveldysplasia on monigeeninen sairaus. Myös ympäristötekijät (esim. ruokinta ja
kasvunopeus) vaikuttavat muutosten kehittymiseen. Tauti on harvinainen basenjilla.

Mikäli toisella osapuolella on todettu dysplasiaa (tulos C tai D), tulisi toisella osapuolella olla terveet lonkat (tuloksena A tai B).
Koiraa, jolla on todettu vakava-asteinen dysplasia (tulos E), ei saa käyttää jalostukseen.

Miten voidaan määritellä tällaisia ehtoja kun koirien luustoa ei tarvitse kuvauttaa?

Lukee myös:

Spondyloosi on selkärangan rappeumasairaus, jossa selkänikamien päihin muodostuu luupiikkejä ja/tai
luusiltoja. Käytettäessä spondyloosia sairastavaa koiraa on suositeltavaa käyttää partneria, joka on
spondyloosivapaa (SP0) tai jolla on vain lieviä muutoksia.
]Välimuotoinen lanne-ristinikama (LTV)[/b] on
synnynnäinen ja perinnöllinen nikamaepämuodostuma. LTV:llä tarkoitetaan nikamaa, jossa on sekä
lanne- että ristinikaman piirteitä. Väimuotoinen nikama voi olla viimeinen lannenikama (L7), jolloin
muutosta kutsutaan sakralisaatioksi tai ensimmäinen ristiluun nikama (S1), jolloin muutosta kutsutaan
lumbalisaatioksi. Muutokset voivat olla symmetrisiä tai epäsymmetrisiä.
LTV1–LTV4 -tuloksen saaneet
koirat suositellaan yhdistämään vain LTV0-koirien kanssa.

Jalostuskäytön raja-arvoina ovat kyynärniveldysplasian aste 2, kyynärnivelen inkongruenssin aste 2, patellaluksaation aste 3,spondyloosin aste SP3 ja olkanivelen osteokondroosin aste tulkinnanvarainen.
Mikä koiralla on todettu vakavampi aste edellä mainituissa sairauksissa tai sillä on niihin liittyviä kliinisiä oireita, sitä ei saa
käyttää jalostukseen.

Miksi en tajua tätä? Kun ei tarvitse kuvata, niin siellähän voi olla jalostukseen käytettävillä koirilla ihan mitä tahansa.
Eikö ole aivan turhaa kirjoitella mistään raja-arvoista kun koiria ei kuvata ja niiden luuston terveydestä ei ole mitään tietoa.
Ja mitä tarkoittaa JTO:ssa "olkanivelen osteokondroosin aste tulkinnanvarainen." ?
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 28.11.2025 15:46

Tuo JTO on TAVOITEohjelma, eli suosituksia vaan. Vaikkei rodulla ole kuvauspakkoa, joku "onneton" on voinut koiransa kuvauttaa ja saanutkin vaikkapa E:n lonkat niin JTO:n mukaan sitä koiraa ei sitten voi jalostukseen käyttää.

Ja tulkinnanvarainen on tulkinnanvarainen, sitä ei ole pystytty kategorisoimaan. Ei selkeä. Näin ymmärrän tuon asian itse.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 28.11.2025 17:04

Ymmärrän tuon. Mutta miksi annetaan jotain rajoja jalostukseen käytettäville koirille luustoin osalta kun kuvauspakkoa ei ole.
Nyt jos joku vaikka haluaa käyttää C-lonkkaista narttuaan (jonka on siis kuvauttanut) niin sille pitää löytyä A-lonkkainen uros. Mistä voi tietää kenellä on A:n lonkat kun niitä ei tarvitse kuvata.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 29.11.2025 02:49

Umac kirjoitti:Mutta vain yksi nimilaatta paketissa. Äh.
No kirjoitin heille, saas nähdä selkiääkö? Sana sanaa vastaan.

Sähläperheestä päivää. Se "kadonnut" nimilaatta löytyi takkahuoneen sohvalta :crazy: Olin avannut siinä paketin ja se on siis paikka missä Ukko saa pedata, lue repiä, kangasta. No oli onnistunut möyhimään siihen jonkun jemman ja sinne se toinen nimilaatta oli hulahtanut. Eilen sitten suoristin sitä noin tuhannenviidensadannen kerran ja katso, laatta löytyi! :angel:

Kirjoitin perään, että unohtakaa edellinen, kaikki ok!
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 29.11.2025 08:01

^^Tuo JTO saattaa jo vähän "pedata" sitä, että basenjille on jossain vaiheessa tulossa pevisa. Basenjin tapauksessa tuo JTO on pelkkää sanahelinää tässä vaiheessa.

^Hyvä, että kadonnut nimilaatta löytyi! Ehtikö paketin toimittaja jo pahoitella?
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 29.11.2025 08:54

^Ei ehtinyt.
(Harri Gustafsberg)
Umac

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit