Koirametsät

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koirametsät

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 29.10.2025 13:37

Näitä näyttää nyt nousevan kuin sieniä sateella.

Meillä on käymättä vielä Kuopiossa olevat Punapihjala ja yksi uusi jonka nimeä en muista mutta se on aivan luonnontilainen ja n. 130 km:n päässä että tuskin koskaan mennäänkään.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 29.10.2025 13:51

Nyt vaan odottelemaan Kuopion seudulle ensimmäistä koirapeltoa, niitähän riittäisi pilvin pimein kun kukaan ei viljele enää mitään. Olisi helppo aidatakin ja aina on pellolle valmiina jonkinlainen kulkureitti. Jos olisi rahaa ostaisin tai vähintään vuokraisin oman pellon. Heinät saisi joku käydä niittämässä omiin tarpeisiinsa ilmatteeks.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 29.10.2025 13:55

Olikohan se justiinsa joku Kuopioon tullut uusi koirametsä jossa oli myös pelto?
En muista nimeä, mutta miehelle siitä eilen illalla mainitsin.

Tässä linkki Muuruveden koirametsään.
https://tassunpohja.fi/
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 29.10.2025 14:32

Meillä on onneksi koirametsä 5 minsan ajomatkan päässä, varmaan niitä Suomen ensimmäisiä. Olin juuri tiistaina siellä puoli tuntia juoksuttamassa koiria, ihanasti väsyvät rallateltuaan täysillä. Mulla on ongelma siinä, kun avaan portin ja päästän koirat sisään, niin nehän häipyy samantien sinne kahteen hehtaariin. Näen ne aina silloin tällöin mutta ei hajuakaan, ovatko käyneet tarpeillaan tms mitä mun pitäisi siivota. Kuljen kyllä lapio tai kakkapussi kädessäni ja siivoan jos satun näkemään. Olen sitten vastapainoksi korjaillut jonkun muun jätöksiä (joita onneksi on tosi vähän), sillä luulen, että muilla on samaa ongelmaa.
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 29.10.2025 14:48

Sama se on varmaan kaikilla. En ola missään koirametsässä ikinä nähnyt yhtään kakkaa missään, mutta jos näen niin noukin pois, oli se sitten kenen tahansa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 29.10.2025 14:56

Muuruvedelle meiltä 100 km
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 29.10.2025 18:05

Meiltä n. 140 km. Liian kaukana.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 29.10.2025 18:19

Thirteen_2 kirjoitti:Meillä on onneksi koirametsä 5 minsan ajomatkan päässä, varmaan niitä Suomen ensimmäisiä. Olin juuri tiistaina siellä puoli tuntia juoksuttamassa koiria, ihanasti väsyvät rallateltuaan täysillä. Mulla on ongelma siinä, kun avaan portin ja päästän koirat sisään, niin nehän häipyy samantien sinne kahteen hehtaariin. Näen ne aina silloin tällöin mutta ei hajuakaan, ovatko käyneet tarpeillaan tms mitä mun pitäisi siivota. Kuljen kyllä lapio tai kakkapussi kädessäni ja siivoan jos satun näkemään. Olen sitten vastapainoksi korjaillut jonkun muun jätöksiä (joita onneksi on tosi vähän), sillä luulen, että muilla on samaa ongelmaa.

Oho, meillä ei ole yhtään tällaista. Ei noille tulisi mieleenkään hukata mua. Ne kyllä juoksevat hulluna mutta pysyvät koko ajan näköetäisyydellä tai jos hieman katoavat niin tulevat lujaa takaisin. Koko viiden koiran lauma pysyy yhdessä ja pitää huolen että minä pysyn myös. Jos lähden risteyksestä eri suuntaan kuin ne luulivat niin tulevat hirveällä ryminällä takaisin ja jatkavat samaan suuntaan mihin olin menossa. Saan ihan helposti korjattua omat kakat koska näen ne kyllä kaikki.

En yhtään tiedä mistä tämä johtuu? Luulin että kaikki koirat ovat tällaisia. En ainakaan ole kouluttanut näitä! :D
Mea

ViestiKirjoittaja MJK » 29.10.2025 18:29

^ Meillä myös pysytään hyvinkin lähellä eikä kyllä juurikaan revitellä. Nuuskutellaan ja ravaillaan vähän...ja meidän koirametsät 4-6 hehtaaria. Olen käynyt kahdenkin hehtaarin mutta ehditään tunnissa kävellä se miljoona kertaa ympäri niin ei oikein nappaa niin pieni...Meille pitäisi olla varmaan parikytä hehtaaria :roll:
MJK

ViestiKirjoittaja Mea » 29.10.2025 18:40

Meillä ei kyse ole edes siitä etteikö juostaisi pää viidentenä jalkana. Todisteita koirakuvaketjussa!
Mea

ViestiKirjoittaja tuhti » 29.10.2025 19:08

Mea kirjoitti:
Thirteen_2 kirjoitti:Meillä on onneksi koirametsä 5 minsan ajomatkan päässä, varmaan niitä Suomen ensimmäisiä. Olin juuri tiistaina siellä puoli tuntia juoksuttamassa koiria, ihanasti väsyvät rallateltuaan täysillä. Mulla on ongelma siinä, kun avaan portin ja päästän koirat sisään, niin nehän häipyy samantien sinne kahteen hehtaariin. Näen ne aina silloin tällöin mutta ei hajuakaan, ovatko käyneet tarpeillaan tms mitä mun pitäisi siivota. Kuljen kyllä lapio tai kakkapussi kädessäni ja siivoan jos satun näkemään. Olen sitten vastapainoksi korjaillut jonkun muun jätöksiä (joita onneksi on tosi vähän), sillä luulen, että muilla on samaa ongelmaa.

Oho, meillä ei ole yhtään tällaista. Ei noille tulisi mieleenkään hukata mua. Ne kyllä juoksevat hulluna mutta pysyvät koko ajan näköetäisyydellä tai jos hieman katoavat niin tulevat lujaa takaisin. Koko viiden koiran lauma pysyy yhdessä ja pitää huolen että minä pysyn myös. Jos lähden risteyksestä eri suuntaan kuin ne luulivat niin tulevat hirveällä ryminällä takaisin ja jatkavat samaan suuntaan mihin olin menossa. Saan ihan helposti korjattua omat kakat koska näen ne kyllä kaikki.

En yhtään tiedä mistä tämä johtuu? Luulin että kaikki koirat ovat tällaisia. En ainakaan ole kouluttanut näitä! :D

Se miten lähellä koirat pysyvät omistajaansa, johtuu usein rodusta. Jos rotu on jalostettu toimimaan itsenäisesti ilman ihmistä, ne usein ottavat kunnolla etäisyyttä vapaina ollessaan. Lisäksi riista- ja saalisvietti vaikuttavat etäisyyteen myös. Melko usein koira on kuitenkin tietoinen ihmisensä liikkeistä, vaikkei ihminen itse koiraa näkisikään. Tässä on vielä rodun sisällä yksilöeroja. Mutta joo, toiset koirat ovat perskärpäsiä ja toiset viilettävät menemään laajalla kaarella. Kouluttamalla toki asiaan voi vaikuttaa paljonkin mutta ihan kaikkia rotuominaisuuksia ei voi koirasta karsia pois.
tuhti

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 29.10.2025 19:16

Meillä nimenomaan nautitaan siitä kun voidaa antaa rottweilereiden huidella ihan missä lystäävät kun ollaan koirametsässä.
Normilenkeillä maastossa kun ovat vapaana niin pitää jatkuvasti pitää ne siinä lähellä ja tarkkailla ympäristoä, kuunnella ääniä että voi kutsua koirat luokse ja kytkeä ne tarvittaessa.
Ne ovat siis vapaana ollessaankin normilenkillä kuitenkin käskyn alla sillä lailla että niiden pitää olla kuulolla ja minun pitää nähdä ne koko ajan enkä voi päästää niitä kauas ellei ole joku iso aakee laakee.
Koirametsässä on ihanaa kun tietää ettei siellä voi olla ketään muita ja rottweileritkin saavat mennä miten haluavat. Ja niillä on suuri toimintasäde- Voi olla ettei niitä näy pitkään aikaan. Ne nauttivat tuosta totaalisesta vapaudesta.

Basenjikin pysyy paremmin mukana koirametsässä kuin rottweilerit. Se ei itse asiassa lähde kuin pienille retkille rottweilereiden mukaan ja tulee takaisin sitten. Rottweilereita ei näy missään vielä siinä vaiheessa. Kyllä nekin sitten tulevat takaksin kun ovat tutkineet tarpeeksi.

Borrierit huitelevat välillä jossain mutta tulevat kuitenkin aika nopeasti takaisin liikkumaan siihen lähelle.
Sheltit aikoinaan suunnilleen pyörivät jaloissa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 29.10.2025 19:33

Ehkä tämä on rotujuttu? Täältähän siis löytyy kultsu, 2 x partis, toy-villis ja pommi/toy-villis.
Mea

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 29.10.2025 20:16

Kyllä nuo kaksi labradoria ainakin viilettää ihan täysillä, siten, etten aina tiedä missä suunnassa ovat. Toki kahden hehtaarin alueella ne aina välillä näkyy. Annan niiden tosiaan juosta siellä ihan vapaasti, joskus pillitreeniä vetänyt sielläkin ja silloin ne tietysti tulevat heti vierelle. Nautin kun saan nähdä niiden viilettävän into piukeena hajujen perässä, se on mulle terapiaa :D
Toista koirista käytetään metsästyksessä ja toinen on mun harrastuskoira pelastuskoirapuolella. Kyllä se sielläkin tykkää viilettää mutta siellä kuitenkin tehdään yhteistyötä, ainakin yritetään.
Tuo 30 minuuttia ihan sopiva aika tuon kokoiseen metsään, siellä kun ei kauheasti pääse itse kävelemään.
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 29.10.2025 20:27

Mea kirjoitti:Ehkä tämä on rotujuttu? Täältähän siis löytyy kultsu, 2 x partis, toy-villis ja pommi/toy-villis.

On nimenomaan. Toiset rodut pysyttelevät enemmän omistajan lähellä ja toiset eivät. Ellei käsketä.
Me ollaan yleensä koirametsässä kaksi tuntia. Ensin viilettävät, sitten kävellään yhdessä, sitten grillataan ja sitten taas kävellään yhdessä ja sitten lähdetään kotiin. Grillaaminen on tärkeää ja koirille on omat makkarat.
Ja toki jos haluan niin voin kutsua ne siellä koirametsässä luokseni, tulevat kyllä heti pusikot ryskyen.
Mutta kuten mainitsin, niin normaalisti jos ovat maastolenkillä vapaana niin ovat kuitenkin tietyllä lailla käskyn alla. Siksi olen iloinen, ja varmaan nekin ovat, että saavat koirametsässä olla aivan vapaasti. Puolisen tuntia monesti tutkivat aluetta ja sitten ilmaantuvat luoksemme.

Borrierit meillä ovat lähellä suurimman osan aikaa ja seuraavat kuin hai laivaa. Sheltit olivat aina jaloissa.
Töyvillakoira aikoinaan pyöri myös siinä lähellä. Samoin bordercollie. Isovillakoirat eivät myöskään lähteneet mihinkään näköetäisyydeltä.
Tokihan koirayksilön luonne vaikuttaa myös.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 29.10.2025 20:30

tuhti kirjoitti:[
Melko usein koira on kuitenkin tietoinen ihmisensä liikkeistä, vaikkei ihminen itse koiraa näkisikään.

Väittäisin kyllä että koirat tietävät ihan koko ajan että missä se oma ihminen on.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja tuhti » 29.10.2025 20:38

Koiruuksia kirjoitti:
tuhti kirjoitti:[
Melko usein koira on kuitenkin tietoinen ihmisensä liikkeistä, vaikkei ihminen itse koiraa näkisikään.

Väittäisin kyllä että koirat tietävät ihan koko ajan että missä se oma ihminen on.

Onkohan näin vaikkapa ajokoiran kohdalla, joka seuraa tunteja saaliin jälkeä ilman ihmistään :?: Tai jokin iso vinttikoira, joka juoksee saaliin perässä kilometritolkulla :eh:
tuhti

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 29.10.2025 21:14

Nyt puhutaan koirametsistä :-)
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 30.10.2025 07:14

Kyllä munkin koirat pysyvät suht näköetäisyydellä koirametsässä. Ensi alkuun saattavat spurttailla vähän pidemmälle. On tosiaan varmaan rotukysymys.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja tuhti » 30.10.2025 08:24

Koiruuksia kirjoitti:Nyt puhutaan koirametsistä :-)

Mulla lähti ajatus vain laukalle tuosta Mean kommentista, että eikö kaikki koirat pysy ihmisen lähellä vapaina ollessaan :lol: Tosiaan aidatut koirametsät on hyviä ja turvallisia paikkoja sellaisille camelbuutsikoirille. Täällä pääkaupunkiseudulla on Sipoon koirametsä, joka on koirien vapaana pitoon tarkoitettu metsä, joka ei ole aidattu. Joskus vuosia sitten kävin siellä ja muistan, kuinka pariskunta seisoskeli parkkipaikalla ja etsi toista beagleaan, joka oli ottanut ritolat. Niillä oli siis kaksi beaglea, joista toinen oli erittäin riistaviettinen ja sillä oli pannassa jokin paikannusvempain. Noh, toinen ei kuulemma yleensä lähtenyt kovin kauaksi ja sillä ei sitä tutkahärpäkettä ollut. Ja sehän se sitten oli lähtenyt jäljestämään. Muistan, että olin omien silloisten koirieni kanssa toista tuntia metsässä ja kun lähdin, sama pariskunta seisoskeli edelleen parkkiksella. Yhtään en tiedä, miten koiran kävi ja löysivätkö ne sitä koskaan :cry: Metsän ympärillä on moottoritie ja muita ajoteitä :(
Muoks: Sipoossa taitaa olla myös yksityinen, aidattu koirametsä mutta tämä, josta kirjoitin on Helsingin kaupungin maa-aluetta Sipoossa ja taitaa löytyä kaupungin sivuilta koirapuistojen kohdilta :think:Ja nimenä Östersundomin koirametsä kaupungin sivuilla.
tuhti

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 30.10.2025 09:24

Enossa on 8 hehtaarin koirametsä. Sinne voi jo kadotakin sellainen koira joka ei halua tulla löydetyksi :D
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 31.10.2025 08:02

^Ai kamala!! Me ei ehkä tuonne lähdettäisi. Varmuuden vuoksi. 8 hehtaaria on jo aikamoinen alue metsästää koiraa.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 31.10.2025 09:52

:lol:

Mä olen suunnitellut että mennään ensi kesänä, varaisin kolmeksi tunniksi.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 31.10.2025 12:36

^ Luin siitä suunnitelmastasi ja haluaisin tehdä saman! Eli mökki sieltä suunnalta ja sitten hengailisi tuolla. Meiltä vaan on sellainen 7 tunnin ajomatka tuonne. Mutta oltiin toki viime kesänä Kolilla minne oli sama matka, ja monena kesänä ollaan oltu Juukassa jonne ajaa käytännössä 9 tuntia. Kahdeksan hehtaarin metsä kuulostaa ihanalta! <3
Mea

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 31.10.2025 13:14

Menkää ihmeessä! Minusta tuo 8 hehtaarin metsä on paikka joka on nähtävä ja koettava :-)
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 31.10.2025 13:32

Meillä ei edes ole vaaraa että koirat katoavat, korkeintaan eksyvät omistajineen päivineen.
Mea

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 31.10.2025 13:40

:D

Onneksi siellä on kuitenkin aidat niin että eksyessään seuraa vaan aitaa niin jossain vaiheessa tulee portille :lol:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 31.10.2025 16:18

^Totta! Hyvä varmaan pitää tuo mielessä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 31.10.2025 16:59

Samaa sanoin lapsenlapsille kun olivat pienempiä. Pelkäsivät eksyvänsä jos lähtisivät "seikkailemaan" maastoon.
Sanoin että sitten jos että tiedä missä olette,eikä taloa näy niin alatte vaan kulkemaan aidan vieressä. Tulette kyllä sitten sellaiseen kohtaan jonka tunnistatte tai josta talo näkyy :D
Meillä on siis tässä hehtaari aidattuna.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja MJK » 02.11.2025 09:35

Pohjois-Pohjanmaalla Iissä on kuuden hehtaarin koirametsä, jossa on myös pieni mökki missä voi yöpyä. Mökkiä ei mainita kotisivuilla koska on aika vasta valmistunut mutta mökin ovessa lukee, että siinä voi yöpyä. Vuodenajasta riippuen metsässä on punkkeja, hyttysiä ja hirvikärpäsiä :roll:
MJK

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät