Eläinlääkärissä käydään-ketju

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Eläinlääkärissä käydään-ketju

ViestiKirjoittaja Umac » 25.10.2025 07:25

https://www.apteekki.fi/laakehaku.html?ehto=

Lääkehaku on näppärä, myös eläinlääkkeissä.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 25.10.2025 07:51

^Kiitos vinkistä!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Avokaado » 25.10.2025 09:18

Nappis kirjoitti:Eipä ole Evidensia vastannut sähköposteihin. Viikko sitten laitoin sähköpostia asiakaspalveluun ja tällä viikolla palauteosoitteeseen. Saattaa käydä niin, etten koskaan saa heiltä selitystä siihen miksi minulle soitti heidän koirani hoitoon mitenkään liittymätön edustajansa eri puolelta maata ja lateli minulle pokkana koirani potilastietoja puhelimessa. Ihmispuolella jos joku noin tekisi, niin päätyisi varmaan äkkiä otsikoihin.

Kyllä viikossa olisi pitänyt keretä vastaamaan. Pakkohan Evidensian on vastata tiedusteluusi. Uutta kyselyä vaan niin kauan että vastaavat. Itse on pidettävä huoli asioistaan, ei niitä noin vaan jätetä unholaan. Tuo puhelu oli kuitenkin niin kummallinen koskien koiraasi.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Hetuli » 25.10.2025 10:49

Luulisi, että Evidensian kannattaisi vastata. On kuitenkin mainehaittaa heille, jos tulee sellainen mielikuva että eläinten hoitotietoja jaetaan eteenpäin. Luultavasti on tilattu jonkinlainen asiakasseurantaprojekti alihankintana.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Nappis » 25.10.2025 11:01

Tuo lääkehaku tosiaan on näppärä. Sen avulla eilen tiesin, minne suuntaan. Muuten ei olisi ollut mitään toivoakaan osua sellaiseen apteekkiin, josta etsimänsä löytää. No oikein hyvällä tuurilla sen toisen lääkkeen ehkä, mutta sitä tosi harvinaista ei ainakaan. Ja tietenkään sellaista apteekkia ei löytynyt, missä nämä molemmat lääkkeet olisivat hyllyssä olleet, joten tiesin jo lähtiessäni, että joudun ajelemaan ympäri kaupunkia.

Toki apteekissa myös autetaan selvittämään, mistä lääkettä löytyy, jos heillä ei saatavilla ole. Ja lääkkeen voi myös tilata apteekkiin, jos ei samana päivänä tarvitse, mutta itse en eilen lähtenyt tilaamaan, kun olisin saanut lääkkeen vasta maanantaina illansuussa. Ei tilaaminen muutenkaan niin vaivatonta ole, kun joutuu silti tekemään kaksi reissua apteekkiin, ensin jättämään tilauksen ja sitten hakemaan lääkkeen, eikä mulla ole apteekkia ihan vieressä. Ja jos lääke on loppu tukusta kuten se nesteenpoistolääke oli, niin sittenhän ajelet tai matkustat julkisilla vaikka minne, missä lääkettä vielä hyllyssä sattuu olemaan se viimeinen pakkaus.

Melkoista lääkerumbaa kyllä. Onpa yllättävää sekin, että Norocarp on loppu, mullakin on ollut siitä mielikuva, että sitä nyt ainakin aina saa joka paikasta. Ja nyt tuon meidän nesteenpoistolääkkeen kanssa sama juttu, saa nähdä onko sitä saatavilla sitten kun meiltä loppuu.
Nappis

ViestiKirjoittaja Nappis » 25.10.2025 11:20

Niinhän sitä luulisi, että Evidensian kannattaa vastata palautteisiin. Sivuilla kerrottiin, että asiakaspalvelun posteihin vastataan 1-3 päivässä, mutta en ole saanut vastausta viikossakaan. Ja laitoin sitten vielä erikseen postia siihen palauteosoitteeseen myöhemmin. Yhdestä fb-keskustelusta luin, että Evidensia jättää vastaamasta palautteisiin, joten ei se ehkä ainutkertaista ole. Kai ne sentään joihinkin vastaavat... Ehkä sitten joskus yrittävät vaieta kiusalliset aiheet kuoliaaksi? En oikein tiedä, mitä kanavaa pitkin saan asian selvitettyä, jos eivät koskaan vastaa, kun en viitsi niiden maksullisiin numeroihin soittaakaan. Ja klinikoiden henkilökunta ei välttämättä tiedä asiasta mitään, jos joskus klinikalla poikkeaisin. Voin toki lähettää lisää sähköpostia ja odottaa, mutta voivat ne halutessaan ignoorata nekin postit.

Se mulle soittanut tyyppi oli sen verran kuutamolla, ettei todellakaan kuulostanut eläinlääkäriltä tai hoitajalta - joille ei silti myöskään pitäisi potilastietoja antaa, jos eivät ko. koiran hoitoon liity. Ei ollut mukava tunne, kun joku täysin ulkopuolinen, tuntematon ja tietämätön tunkee nenänsä minun ja hoitavan eläinlääkärin välisiin asioihin, joiden pitäisi olla luottamuksellisia.
Nappis

ViestiKirjoittaja Hetuli » 25.10.2025 11:46

Eläinten hoitotiedot on järjestelmässä, joten ne näkee tarpeen mukaan henkilökunta kuin ainoastaan hoitava lääkäri. Evidensialla on näköjään valtakunnallinen asiakaspalvelukeskus eli minä uskoisin, että kyseessä on sieltä hoidettu kontaktointikampanja mutta olisi kyllä mukava kuulla heidän vastauksensa.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Nappis » 25.10.2025 12:28

Hetuli kirjoitti:Eläinten hoitotiedot on järjestelmässä, joten ne näkee tarpeen mukaan henkilökunta kuin ainoastaan hoitava lääkäri. Evidensialla on näköjään valtakunnallinen asiakaspalvelukeskus eli minä uskoisin, että kyseessä on sieltä hoidettu kontaktointikampanja mutta olisi kyllä mukava kuulla heidän vastauksensa.

Joo niinhän potilastietoihin ehkä on pääsy laajasti Evidensian sisällä, mutta olen aina luullut, ettei niitä silti saisi ja pitäisi katsella kuin hoitotilanteeseen liittyen. Ei ihmispuolellakaan saa, onhan näitä juttuja ollut mediassa potilastietojen luvattomasta katselusta, vaikka katsoja olisi ollut alan ammattilainen. Onko se sitten eläinpuolella näin paljon vapaampaa ja villimpää. Evidensia toki on valtavan iso, vähemmän on tietojen katsojia, jos käyttää pientä ketjuun kuulumatonta klinikkaa. Silloin tuskin saa näin hähmäisiä puheluita.

Jos Evidensia joskus vastaa, niin luulenpa, että osaavat muotoilla ympäripyöreän ja mitäänsanomattoman vastauksen. Tai sitten kertovat minulle, että syiden x ja y takia henkilötietojani saa käyttää markkinointiin ja koirani potilastiedot katsotaan henkilötiedoikseni.

Jännä miten ammattitaidottomia ihmisiä päästetään näitä puheluita soittamaan. No ehkä siellä on sujuvampiakin tyyppejä joukossa. Miten se mulle soittanut tyyppi olisi edes voinut kunnolla myydä minulle mitään, kun ei edes tiennyt, minkä alan erikoislääkäreitä käyttämälläni klinikalla on tai ei ole. Sen hän ihan itse kertoi ja sanoi olevansa ihan eri puolelta maata. Sitä luulisi, että soittajan pitäisi tietää jotain Evidensian klinikoista ja niiden palveluista, mutta ei tuo soittaja tuntunut tietävän muutenkaan juuri mitään mistään.
Nappis

ViestiKirjoittaja Nappis » 25.10.2025 14:53

Vielä vähän Evidensiasta :D Tutkin heidän omia sivujaan, eikä siellä puhuta erikseen mitään potilastiedoista. Ehkä niitä tosiaan levitetään yhtä vapaasti kuin minua koskevia muita tietoja, henkilötietojen käyttämisestä kyllä löytyy tietoa. Ja löytyi myös lomake, jolla voi tehdä tietopyynnön tai rajoittaa omien tietojen käyttämistä. En vaan koskaan ole mitään lupiakaan antanut tietojeni noin laajaan käyttämiseen. Enkä tiedä, mitä lomakkeelle sitten tarkalleen kannattaisi laittaa, ja noita asioita näköjään hoidetaan ulkomailta käsin.

Edelleen tuntuu tosi oudolta, jos kuka vain Evidensian sisällä ja vähän ehkä ulkopuolellakin voi täysin vapaasti katsoa lemmikkien potilastietoja. Sittenhän sitä voi mennä uteliaana katsomaan, että mitä sairauksia sillä naapurin tai kummin kaiman mopella olikaan jne. Kyseessä on iso organisaatio ja iso asiakaskunta, joten tämä on ongelmallista.

Itse olen aina ollut avoin koirieni sairauksista, joten sinänsä se ei hetkauta, että joku niitä tietoja lukee. Tuo tapa ja asiayhteys vain oli väärä ja loukkaava, että joku ulkopuolinen lukee koirani eläinlääkärikäynnin potilaskertomusta koneelta. Ja mikä vielä oudompaa, niin tulkitsee tietoja väärin ja on muutenkin niin pihalla, että saan oikoa häntä muutamaankin kertaan :mrgreen: Voisivat vähän kiinnittää huomiota markkinoinnin laatuun Evidensialla :mrgreen: Tai ei tuo edes mitään markkinointia ollut, kun ei minulle suoraan lopulta mitään kaupattu.
Nappis

ViestiKirjoittaja Hetuli » 25.10.2025 16:05

Todella oudolta tuo puhelu kuulosti. Pitäisi selvästi tuoda esille miksi soitetaan: kaupataanko jotain, asiakastyytyväisyyspuhelu tai mikä on yhteydenoton syy.

Eläinten sairaustiedot ovat salassapidettäviä mutta tarpeen mukaan yrityksen sisällä niihin on pääsy. Puheluihin vastaavilla on sitten omalla klinikalla tai jossain keskuksessa on oltava pääsy.

Yleensä silloin kun katsotaan sensitiivisiä tietoja niin järjestelmästä on saatavilla tieto kuka tietoja on katsellut ja miksi.

Sinun sijassasi tekisin tietopyynnön ja laittaisin lomakkeelle,että mihin muuhun tarkoitukseen koiran tietoja on annettu kuin suoraan eläinlääkärikäynteihin liittyviin asioihin.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Nappis » 25.10.2025 17:00

Hetuli, joo, jotain tuollaista täytyy siihen lomakkeelle laittaa. Se tuossa puhelussa tosiaan myös vaivasi koko ajan, ettei soittaja kertonut miksi soitti. Vasta ihan lopuksi hän kertoi kartoittavansa hyvinvointiasioita. Mikä sekin tuntuu hullulta, koska hän kyseli minulta epämääräisesti vain parista koiran oireesta ja jätti muut asiat ja kokonaisuuden huomiotta. Ei tuo ollut hyvinvointikartoitusta nähnytkään :mrgreen:

Kysyihän soittaja myös kerran puhelun aikana, olisiko meillä tarvetta uudelle käynnille tai lääkitykselle, muttei lähtenyt niitä sen enempää markkinoimaan. Mitähän hittoa joku ulkopuolinen lääkityksistä kyselee? Eikä hän olisi osannut edes neuvoa minua palveluissa, sillä kun mainitsin tulevan kardiologikäynnin, niin hänellä ei ollut tietoa siitä, ettei meidän käyttämällä Evidensian klinikalla ole kardiologia, eikä hän lähtenyt ehdottamaan muitakaan Evidensian klinikoita, joista kardiologi löytyisi, vaikka markkinointihenkinen ihminen tekisi juuri niin. Hän ei varmaan yksinkertaisesti edes tiennyt. En oikeastaan vieläkään ole ihan varma, miksi tyyppi edes soitti minulle :think: :mrgreen:
Nappis

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 26.10.2025 07:37

Hyvin on epämääräistä tuohua tuo kyllä. Toivottavasti selviää ja saat edes jonkinlaisen vastauksen!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 26.10.2025 10:29

Todella outo tapaus tuo.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 26.10.2025 10:42

Nappis kirjoitti:Niinhän sitä luulisi, että Evidensian kannattaa vastata palautteisiin. Sivuilla kerrottiin, että asiakaspalvelun posteihin vastataan 1-3 päivässä, mutta en ole saanut vastausta viikossakaan. Ja laitoin sitten vielä erikseen postia siihen palauteosoitteeseen myöhemmin. Yhdestä fb-keskustelusta luin, että Evidensia jättää vastaamasta palautteisiin, joten ei se ehkä ainutkertaista ole. Kai ne sentään joihinkin vastaavat... Ehkä sitten joskus yrittävät vaieta kiusalliset aiheet kuoliaaksi? En oikein tiedä, mitä kanavaa pitkin saan asian selvitettyä, jos eivät koskaan vastaa, kun en viitsi niiden maksullisiin numeroihin soittaakaan. Ja klinikoiden henkilökunta ei välttämättä tiedä asiasta mitään, jos joskus klinikalla poikkeaisin. Voin toki lähettää lisää sähköpostia ja odottaa, mutta voivat ne halutessaan ignoorata nekin postit.

Se mulle soittanut tyyppi oli sen verran kuutamolla, ettei todellakaan kuulostanut eläinlääkäriltä tai hoitajalta - joille ei silti myöskään pitäisi potilastietoja antaa, jos eivät ko. koiran hoitoon liity. Ei ollut mukava tunne, kun joku täysin ulkopuolinen, tuntematon ja tietämätön tunkee nenänsä minun ja hoitavan eläinlääkärin välisiin asioihin, joiden pitäisi olla luottamuksellisia.

Ota yhteyttä iltapäivä lehtiin. Kyllä ne sitten kiinnostuu kommentoimaan. Ja lähtee vyyhti aukeamaan.

Olisko se voinut olla joku entinen Evidensian työntekijä tai joku jolla on joskus ollut pääsy tietoihin. Tai vaikka jonkun hoitajan tms puoliso/ läheinen... ?
Iidis79

ViestiKirjoittaja Nappis » 26.10.2025 14:29

Iidis79 kirjoitti:
Nappis kirjoitti:Niinhän sitä luulisi, että Evidensian kannattaa vastata palautteisiin. Sivuilla kerrottiin, että asiakaspalvelun posteihin vastataan 1-3 päivässä, mutta en ole saanut vastausta viikossakaan. Ja laitoin sitten vielä erikseen postia siihen palauteosoitteeseen myöhemmin. Yhdestä fb-keskustelusta luin, että Evidensia jättää vastaamasta palautteisiin, joten ei se ehkä ainutkertaista ole. Kai ne sentään joihinkin vastaavat... Ehkä sitten joskus yrittävät vaieta kiusalliset aiheet kuoliaaksi? En oikein tiedä, mitä kanavaa pitkin saan asian selvitettyä, jos eivät koskaan vastaa, kun en viitsi niiden maksullisiin numeroihin soittaakaan. Ja klinikoiden henkilökunta ei välttämättä tiedä asiasta mitään, jos joskus klinikalla poikkeaisin. Voin toki lähettää lisää sähköpostia ja odottaa, mutta voivat ne halutessaan ignoorata nekin postit.

Ota yhteyttä iltapäivä lehtiin. Kyllä ne sitten kiinnostuu kommentoimaan. Ja lähtee vyyhti aukeamaan.

Olisko se voinut olla joku entinen Evidensian työntekijä tai joku jolla on joskus ollut pääsy tietoihin. Tai vaikka jonkun hoitajan tms puoliso/ läheinen... ?

Varmaan yhteydenotto iltapäivälehtiin olisi herättävä tekijä, mutta mulla on iso kynnys tehdä niin. On kai se soittaja voinut olla kuka vaan, mutta tällä hetkellä kuvittelisin, että se on ollut joku joka on oikeasti palkattu näitä soittoja tekemään, mutta on vain ollut täysin ammattitaidoton ja kujalla. Mikä on outoa kyllä, luulisi että pitää olla edes vähän perehtynyt Evidensian palveluihin ym. Jos se on ollut joku ihan ulkopuolinen, niin mietin vain motiivia? Ja sitä ihmettelen, että onko näillä Evidensian asioilla soittavilla aina suora pääsy lemmikkien potilastietoihin ja miksi ihmeessä. Että voivat yksilöidymmin markkinoida? No se ei meidän tapauksessa toteutunut, eikä ole hyväksyttävä syy.
Nappis

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 27.10.2025 07:10

Iltapäivälehti olikin hyvä idea! Johan alkaisi tapahtumaan. Saataisiin kuulla ainakin kootut selitykset. Mutta ota nyt ainakin puheeksi tuo sun oman ell:n kanssa seuraavan kerran kun Evidensiaan menet.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 27.10.2025 07:41

Onko Evidensian klinikoilla nykyään niin että voi varata ajan jollekin tietylle eläinlääkärille? Niin että siellä olisi oma eläinlääkäri?
Mulle on joskus sanottu kun pyysin aikaa tietylle eläinlääkärille ettei heillä voi tehdä niin. Että eläinlääkäri on joku eläinlääkäri.
Kyse siis Kuopion klinikasta.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Darre » 27.10.2025 08:23

Ainakin meidän Evidensiassa kun on tiettyyn asiaan erikoistuneita, esim. hammas-, sydän-- tai sisätautilääkäreitä, niin ajanvarausohjelma tarjoaa heitä ilmoittamasi oireen tai vaivan perusteella. Ja heistä voi sitten valita kenelle varaa ajan. Mutta esim. rokotuksille mennessä tarjoaa eri lääkäreitä. Eli niin ei voi tehdä, että käy aina samalla ainakin jos varaa netistä. Soittamalla ehkä.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 27.10.2025 09:14

En ole koskaan varannut sinne aikaa netistä. Yleensä käydään siellä päivystyksessä vaan. Muutaman kerran on sattunut tosi kiva eläinlääkäri, Moritz-kissalle varsinkin kun meinasi jostain syystä vaan hiipua pois. Oli tosi pätevä, asiantunteva ja empaattinen ihminen. Ja kissan kanssa älyttömän taitava.
Kun sitten soitin ja varasin aikaa Moritzille "jälkitarkastukseen" ja oletin tietenkin että menemme samalle eläinlääkärille niin ei se onnistunut.
En enää edes muista mikä se selitys oli mutta jotenkin niin että ei voi tietää keitä eläinlääkäreitä milloinkin on paikalla joten aikaa ei voi siksi varata tietylle eläinlääkärille.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Nappis » 27.10.2025 10:01

Kyllä meidän klinikalla on aina voinut varata ajan tietylle eläinlääkärille sekä netin kautta että soittamalla. Meidän omalta eläinlääkäriltä saa aikoja myös sähköpostitse, hän jättää niitä jemmaan vakkareille kun muuten ajat menevät niin pitkälle suuren kysynnän vuoksi. Joskus rokotusaikaa netin kautta katsoessani tarjosi järjestelmä sellaisia pidemmälle meneviä aikoja joista sai valita myös kohdan että eläinlääkäri voi olla kuka vain. Yleensä en ole tuollaiseen törmännyt. Silloinkin kaikkiin lähiviikkojen aikoihin sai valita eläinlääkärin erikseen eikä ollut vaihtoehtoa valita kuka vain.
Nappis

ViestiKirjoittaja Umac » 27.10.2025 10:24

En tunne Evidensian konseptia mutta ne kaksi yksityistä mitä käytän, voi toiseen varata tietyn lääkärin myös netissä. Toiseen asioidaan puhelimitse tai paikan päällä kun sen Librelan takia on kuitenkin 1 x kk:ssa käynnit.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 27.10.2025 12:35

OK, mulla on sitten vaan erilainen kokemus.

Ei tosiaan käydä tuolla Savon Murressa kuin äärimmäisessä hädässä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Nappis » 28.10.2025 16:04

Sain kuin sainkin vihdoin Evidensialta vastauksen palautteeseeni. Aika ympäripyöreän kuten arvelinkin. Pahoittelivat kun minulle ei osattu selkeästi tuoda esille miksi minulle soitettiin ja mistä asiakastiedot olivat peräisin. Sitten tuosta potilastietojen luovutuksesta sanoivat näin: "Teemme yhteistyötä kolmansien osapuolten kanssa ja noudatamme , kuten yhteistyökumppanimmekin, aina asiakas- ja potilastietojen laatimisen, säilyttämisen ja luovutuksen sekä vaitiolovelvollisuuden osalta niitä koskevia lakeja ja muita säädöksiä."

Eli potilastiedot ovat vapaata riistaa myös kolmansille osapuolille, kun Evidensiaan menee. Yritän kyllä omalta osalta kieltää niiden käytön tuolla niiden omalla lomakkeella jatkossa. Ja mietin, pitäisikö laittaa koko Evidensia boikottiin, vaikka meidän oma lääkäri siellä onkin enkä hänestä haluaisi luopua. Mutta silloin kun tarvitaan jotain mitä oma ell ei tee, kuten hammashoitoa, sydänultraa tms., niin en todellakaan mene Evidensiaan. Vähän pitkin hampain olen siellä muutenkin käynyt, kun en tykkää siitä miten ovat kaapanneet markkinat, nostaneet hintatasoa ja polkeneet työntekijöidensä oikeuksia. En myöskään haluaisi tukea ulkomaista pääomaa vaan mieluummin paikallista pienyrittämistä. No, toisaalta Evidensialla on hyvä varustelutaso, paljon osaavia erikoiseläinlääkäreitä ja resursseja, ja erikoisosaamisen ja hyvän eläinlääkärin perässä sinne itsekin aikoinaan eksyin.

Olisi kyllä jonkinlaisen julkisen keskustelun paikka se, että Evidensia luovuttaa tietoja kolmansille osapuolille. Moni ei sitä varmaankaan tiedä, toisaalta kaikki eivät edes välitä. Itse en moista olisi uskonut tapahtuvaksi, mutta selvisipä nyt sekin sitten. Sen vielä voin sulattaa, jos kontaktitietojani luovutetaan markkinointiin, kun sitä tekevät kaikki, mutta en sitä, että joku kolmas osapuoli lukee minulle koirani ell-käynnin potilaskertomusta puhelimessa. Ei tulisi kuuloonkaan ihmispuolella.
Nappis

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 28.10.2025 16:32

Kenellekähän noita puheluja on soitettu?
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Nappis » 28.10.2025 16:47

Koiruuksia kirjoitti:Kenellekähän noita puheluja on soitettu?

Se on varmaan Evidensian mielestä salassa pidettävää tietoa :mrgreen: Meinaan kyllä kysyä ja kyllä niiden kuuluisi vastata. Kun kerran näin sensitiivisiä tietoja ovat minusta eteenpäin välittäneet. Minusta laki kyllä sanoi, ettei näitä tietoja saa antaa kolmansille osapuolille paitsi viranomaistahoille ja silloinkin painavista syistä :? Kai se laki sitten on Evidensialle löyhempi.
Nappis

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 28.10.2025 20:24

Toivottavasti asia selviää.

Meillä on ollut täällä nyt vähän jännittävät ajat.
Ainohan kävi eläinlääkärissä joku aika sitten, vietiin pissanäyte. Siinä oli struuvviittikiteitä. Suositeltiin ottamaan uusintanäyte.
Mies vei uusintanäytteen viime perjantaina ja eilen tuli vastaus. Struuviittikiteitä ei enää näkynyt, mutta sokerit olivat koholla.

Eläinlääkäri pyysi tuomaan uuden pissanäytteen.
Jos virtsassa on sokerit koholla niin se tarkoittaa yleensä että verensokerit ovat vielä enemmän koholla. Eli koiralla on diabetes.
Eilinen ilta sitten menikin googlettaessa ja kauhukuvia maalaillessa. Etsin facebookin rottweilerpalstalta hakusanalla ja hyvin surullisia tapauksia oli.
Yleistäen voisi sanoa että ihmiset olivat tehneet kaikkensa, kalliiksi oli tullut ja koira jouduttiin lopettamaan noin puolen vuoden kuluttua.
Päätimme että jos Ainolla on diabetes niin se lähtee sitten samantien.

Ihmeteltiin kyllä että miten sillä voisi olla, kun ei ole mitään oireita.

Tänään sitten tuli vastaus, ja luojankiitos virtsassa ei ollut sokeria. Mies googletti eilen,että se glucosamiini mitä Aino syö, saattaa aiheuttaa sen että näkyy virtsassa sokeria. Lääkäri sanoi että niin tosiaan on.

Onneksi selvittiin säikähdyksellä. Hintaa tuli 2 x 38 euroa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Nappis » 28.10.2025 22:27

Huh mikä juttu Ainon kanssa, onneksi oli väärä hälytys! Kaikkea voi aina sattua, tulee kyllä itsellekin mieleen kaikenlaisia jänniä ja virheellisiä diagnooseja ja tulkintoja.

Tutulla oli koira, joka pärjäili diabeteksen kanssa hyvin vuosia. Kaikki eivät pärjää ja kyllä minuakin arveluttaisi sellaiseen rumbaan lähteä. Onkohan pärjäämisessä rotukohtaisia eroja vai ihan yksilöllisiä vain. Omalla rodulla esim. epilepsia on usein vaikeampi hoitaa ja kohtalokkaampi kuin koirilla keskimäärin. Ei kaikilla tietenkään.

Toivottavasti joo vielä jotain vastauksia Evidensialta saan, jää nähtäväksi. Pieneksi tuntee ihminen itsensä tuollaisen ison ja kansainvälisen organisaation koukeroissa.
Nappis

ViestiKirjoittaja Umac » 29.10.2025 03:02

Nappiksen tarinaa lukiessa on kyllä ilon paikka asua täällä pks, ei tartte minkään vaivan takia kääntyä Evidensian puoleen. Se tunne vahvistuu vain.
Toki jos eläin kuolemankielissä ja akuutti tarve, se ohittaa sitten nämä muut sotkut. Mutta näin muuten siis, kunhan pohdin.

muoks: koirien dm:stä tulee mieleen Eränkävijöistä tuttu Aki ja Äijä-koiransa, heillä ilmeisen hyvä hoitotasapaino?
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/su ... betekseen/

Diagnoosi siis tehty loppuvuodesta 2022 ja nyt Äijä jo yli 11v ja mennä posottaa edelleen.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 29.10.2025 07:13

Oho, uutta mullekin tuo että koiria lopetetaan diabeteksen takia.

Ja Nappis, vaihda ihmeessä eläinlääkäriä jos se vaan on kohdallasi mahdollista! Evidensia on kirosana.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 29.10.2025 10:42

Yhden kaverinkin rottweiler jouduttiin lopettamaan joku aika sitten diabeteksen vuoksi. Ei vaan tullut mitään. Koiran vointi huononi koko ajan eikä sokeritasapainoa saatu vaikka olisi päällään hypitty. Siinä ei tosin mennyt kuin noin 2 kuukautta diagnoosin saamisesta ja koiran lopetukseen. Oli aivan kamalaa seurattavaa.
Muita rottweilerin diabetesjuttuja luettuani jäi päällimmäisenä se että hoitotasapainoa ei saavutettu, sokeriarvot heittelivät ihan alhaisesta niin korkeaan ettei mittari edes mitannut.
Ja munuaisten toiminta huononi. Noin puoli vuotta oli se aika suunnilleen diagnoosista kun koira piti lopettaa.
Moni kirjoittikin, että jos nykyiselle koiralle tulisi diabetes niin se päästettäisiin heti pois.
Koiruuksia

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit