Kaikkea autoilusta

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Kaikkea autoilusta

ViestiKirjoittaja Avokaado » 04.07.2025 14:05

^ Vuosimalli 2020.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Fran » 04.07.2025 16:50

Sit se on ekan vuosimallin F :)
Fran

ViestiKirjoittaja Avokaado » 04.07.2025 17:30

^ Selvä, kiitos, enpä todella ole tällaisista ennen tiennyt.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 04.07.2025 20:06

Jos sulla olis noin 5000€ budjetti vaihtoautoon, niin ostaisitko vähän ajetun vanhan auton (15 jopa 25 vuotta vanhan) jos se olis alle tai max 100t ajettu ja huollettu vähintään pakolliset huollot ja muuten siisti. Siinä olis hyvässä lykyssä manuaalinen ilmastointi, muttei paljon muuta mukavuuksia. Sen hinta olis jotain 2900-4500€ väliltä. Vai etsisitkö vähän enemmän ajetun (max 250t) uudemman automallin, missä olis sitten enemmän kaikkee. Samoin vähintään pakolliset huollot.
Nettiautosta löytyi 90 kappeletta lähinnä bensa "kauppakasseja" mitkä ovat tuollaisia vanhempia, mutta vähän ajettuja ikäisekseen.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Mella M » 04.07.2025 20:20

Jos mulla olis max 5 t, niin ostaisin esim. tällaisen https://www.nettiauto.com/toyota/yaris/15103064 tuon ikäinen Yaris on varsin kelpo auto ja tolla voi ajaa helposti toiset 100 000 kilsaa ilman mitään isompia remontteja.
Mella M

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 04.07.2025 20:37

^ Noi Yarikset on kyllä suosittuja. Mä en itse pidä noista vanhempien mallien ohjaamopaneelista ja siitä että ne on kaikki siinä keskellä. Mutta jos sen yli pääsis niin joo kaupunkiautona menis hyvin.

Noissa vanhemmissa vähän ajetuissa autoissa taitaa olla se etu ettei niissä ole niitä eco-moottoreitten ongelmia.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Dacrest » 04.07.2025 23:38

^^^tuolla budjetilla jos olisi kauppakassin tarve, lähtisin katsomaan jotain tällaista
https://www.nettiauto.com/seat/ibiza/15081442

Vastaavalla tulee välillä ajeltua ja on pienikulutuksinen, näppärä kaupungissa, maantiellä vag-konsernin tyyliin suuntavakaa ja kokoisekseen ihan jämäkkä ajettava. Sisältä yllättävän tilava 4-metriseksi pikkuautoksi.
Tehot ja kiihtyvyys ihan riittävät kauppakassiksi.

Noissa 1.2TSI koneissa heikot kohdat on ilmeisesti jakopään ketju, tulpan johdot ja turbo, mutta niitä pahimpia VAG:n katastrofi-koneita nää eivät puheiden mukaan ole.
SEAT Ibiza on käytännössä sama auto kuin VW Polo tai Skoda Fabia. SEAT on yleensä näistä kolmesta halvin, koska imago.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 08.07.2025 09:33

Onko se "e" koppainen Corsa sitten 2014-2019?
Lisään vielä että mulla on ollut pari 2000-luvun alun Astraa G koppasta. Farkku ja HB.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Fran » 08.07.2025 10:19

Iidis, joo 2014 tehtiin ekat E:t, mut eka vuosimalli oli 2015. Mä ostin omani just sun kriteereillä :mrgreen: Eli reilu 200 tonnia ajettu, hyvin pidetty, hyvällä moottorilla ja hyvillä varusteilla.

Tosiaan myyjä oli toisen merkin korjaamon pomo, ja heillä oli entinen Opel-korjaaja hommissa. Oli sanonut et Corsa on vähävikaisin Opel, ja se moottori, joka mun autossa on, on luotettavimmasta päästä kun on vanhempaa, hyväksi todettua tekniikkaa, ilman ecoboomeja.
Fran

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 08.07.2025 10:24

Mä en vielä tarvii autoa, vaikka haluisin auton. Ihan turhaan se tossa pihassa seisois. Kattoo nyt jos ens vuonna tarvetta. Saatan päätyä taas opeliin. :-)
Iidis79

ViestiKirjoittaja Darre » 08.07.2025 10:25

Voihan pöh ja jokunen kirosana. Käytin eilen huollossa tuon huhtikuun lopussa ostamani Kia Sportagen ja kävi ilmi, että siitä on kärähtänyt puhaltimen moottori :( Tässähän ei ole helteitä ollut, niin ilmastoinin toimimattomuutta ei ole silleen selkeästi huomannut (eikä ole kokemusta automaatti-ilmastoinnista), mutta jotenkin on ollut sellainen tunne että jotain vikaa on. No, korjaus menee kyllä tehdastakuuseen, mutta sitä pitää nyt odottaa loman jälkeen koska ollaan Keski-Suomessa ja lähimmässä Kian merkkihuollossa eli Jyväskylässä on aikoja vasta elokuun alussa. Ja ensi viikolla alkaa ilmeisesti helteet :roll: mutta onneksi ei tarvitse pitkiä matkoja ajella koirat kyydissä.
Viimeksi muokannut Darre päivämäärä 09.07.2025 07:06, muokattu yhteensä 1 kerran
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Outi.I » 08.07.2025 15:32

Nyt potuttaa kuin sitä oravaa jolla oli yksi käpy ja sekin jäässä. Autoa on entrattu alkukesä ja tänään sitten päräytin katsastukseen. Eikä se ruoja mennyt läpi. Takajousu poikki. Kaikkein hauskinta oli, että minun piti siitä jatka Tampereelle ja Lempäälään. Vaan en nyt sitten mennyt. Huolto menee 24 päivään ja ennen sitä ei pahemmin ajella ettei se jousi kokonaan putoa paikaltaan. :evil:
Outi.I

ViestiKirjoittaja Umac » 17.07.2025 15:55

Katsastuksessä kävin, autosta tuli sanomista: iskari vasemmalta, pari ruostevauriota ja ikuisuusongelma eli takarekkarin valo taas pimeä.
Kaikki korjattavissa kun luottokorjaaja palaa lomilta.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Umac » 28.09.2025 03:08

Tämä uutinen oli jo 19.9. mutta näin sen vasta eilen vai toissapäivänä. Meinaa järki paeta tämmöisten ihmisten kanssa :twisted:
https://www.is.fi/autot/art-2000011502925.html Poliisi pysäytti naisen kännykän käytön takia – toiminnalle pöyristyttävä selitys
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 28.09.2025 08:09

Tollaset on todella vaarallisia.

Ihmettelin eilen kun mies selaili puhelinta kun oltiin käymässä nukkumaan.
Kun kysyin niin sanoi että "Sun täytyy saada automaativaihteinen auto."
Saas nähdä vaihtuuko auto.

Tykkään tuosta Pikkumustasta (Citroen C4) mutta se on manuaalivaihteinen ja siinä on vain 2 ovea joka on kyllä hankalampi kuin 4 ovea.
Ja tämän jalan kanssa olisi mahdotonta ajaa esim. äidin luokse pitkä matka manuaalivaihteisella.
Ja onhan se lyhyitä matkojakin hankalampi kipeän nilkan ja aika lailla tunnottoman jalkaterän/varpaiden kanssa kuin mitä olisi automaattivaihteisella.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 28.09.2025 15:27

Toppuuttelen nyt miestä nyt tämän autonvaihdon kanssa. Ensinnäkään ei ole löytynyt sellaista minkä haluaisin (mikään ei vedä vertoja Pikkumustalle) ja liian kallista hommaa tässä rahatilanteessa. Sille rahalle on varmasti tärkeämpääkin käyttöä.
Ajelen sen minkä nilkka (ja tunnottomat varpaat) kestävät.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 28.09.2025 17:29

Umac kirjoitti:Tämä uutinen oli jo 19.9. mutta näin sen vasta eilen vai toissapäivänä. Meinaa järki paeta tämmöisten ihmisten kanssa :twisted:
https://www.is.fi/autot/art-2000011502925.html Poliisi pysäytti naisen kännykän käytön takia – toiminnalle pöyristyttävä selitys

tää ongelma vaan lisääntyy koko ajan. melkein joka toisen kuskin katse on jossain muualla kuin tiellä, omien ajeluiden perusteella.
aina autoillessa mä katson auton rekkarin ja kuskin - en tiedä miksi, se on vain opittu tapa, aivan kuten peilien katselu -vasen-taka-oikea.
todella monen vastaantulevan autoilijan katse on aivan jossain muualla kuin siinä tiellä! joko se puhelin on siinä ratissa tai sitten silmät katselee syliin kun vauhtia on 80km/h.
joskus tekisi mieli töötätä näille vastaantuleville, mutta en tietenkään tööttää, koska se vois ajaa pöpelikköön. kyllä mä olen sitä mieltä, että jos mä liikenneonnettomuuteen joudun niin aivan varmasti se johtuu toisen kuskin kännykän räpeltämisestä kuin omasta huolimattomuudesta.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac » 28.09.2025 18:01

Jep, ihan joka päivä niitä näkee. Pakuilla kun ajellaan niin aavistuksen ylempää nää bongaa hyvin.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja aunet » 02.10.2025 10:47

Menköön nyt tämän otsikon alle. Miten minusta tuntuu, että koko ajan saa lukea palavista sähköautoista? Ja tässä tapauksessa yhden palaminen poltti 50 muuta autoa sekä parkkihallin. Eihän noiden viereen uskalla parkkeerata ollenkaan, ainakaan missään halleissa!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c89e ... c7fedff147
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 02.10.2025 11:14

Kamala.

Mä ajoin tänään tuolla pikkumustallani Reinon kanssa Kuopioon ja takaisin. Siitä saa takapenkit kaadettua niin että tulee iso tasainen tila jonne mahtuisi vaikka kaikki meidän koirat jos tulisi sellainen tilanne että niitä pitäisi mun autolla kuskata.
Vaihteiden vaihtaminenkin manuaalisesti sujui ilman mitään ongelmia. En ole vähään aikaan ajellut, ja helpompaa oli kuin viimeeksi. Nilkka on siis vahvistunut, tai varmaan lähinnä varvasosasto ja koko päkiä joka on aika tunnoton. Mutta toimii kytkimen painamisessa oikein hyvin tällä hetkellä.
En tarvitse mitään automaattivaihteista autoa. Pikkumusta jää <3
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Darre » 02.10.2025 11:25

^Hyvä juttu, että ajaminen sujui ongelmitta.

Itse ajoin vuosikymmeniä manuaalilla, mutta nyt puolen vuoden kokemuksella olen aivan ihastunut tuohon automaattiin. Se on kaupungissa niin kätevä.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 02.10.2025 12:10

Onhan automaatti kätevä. Meillä on ollut myös automaattivaihteisia autoja ja ovat olleet ihan ok.
Mä olen nyt vaan jotenkin niin kiintynyt tuohon pikkumustaan että varmaan itken kun joudun jossain vaiheessa luopumaan siitä :D
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mella M » 02.10.2025 16:32

aunet kirjoitti:Menköön nyt tämän otsikon alle. Miten minusta tuntuu, että koko ajan saa lukea palavista sähköautoista? Ja tässä tapauksessa yhden palaminen poltti 50 muuta autoa sekä parkkihallin. Eihän noiden viereen uskalla parkkeerata ollenkaan, ainakaan missään halleissa!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c89e ... c7fedff147

Tämähän on vähän harha, koska sähköautoja palaa vähemmän kuin polttomoottoriautoja (siis suhteessa näiden autojen määrään), sähköautopaloista vaan vouhkataan enemmän kuin muista autopaloista. Tässä nimenomaisessa tapauksessa toki vahingot oli suuret ja olikin aihetta otsikoille, mutta pelastusalan mukaan sähköautopaloja on ollut kuitenkin vähän ja ihan yleistenkin tilastojen mukaan sähköauto ei syty niin herkästi kuin polttomoottoriauto. Jo paljon ennen sähköautoja autoja syttyi varsinkin talvisin lämmityspiuhan päässä ja samalla paloi koko autokatoksellinen autoja. Kyllä näitä oli, mutta tuntuu, että nykyään jokaisen autopalon yhteydessä somessa levitetään varmana tietona, että kyseessä oli sähköauto vaikka ei ollut.

Esim. tämän 2023 vuoden jutun https://tekniikanmaailma.fi/lehti/15b-2 ... sahkoauto/ mukaan Ruotsissa, jossa sähköautoja oli silloin enemmän kuin Suomessa, polttomoottoriautot paloivat 20 kertaa todennäköisemmin kuin sähköautot. Ja tämä sama tulos tulee useasta lähteestä kun näitä tutkii.

Sähköauton palo on kuitenkin hiukan hankalampi sammuttaa ja siksi se voi aiheuttaa enemmän vahinkoa.
Mella M

ViestiKirjoittaja Mella M » 02.10.2025 16:50

Mä törmäsin tässä joku päivä omassa somessa keskusteluun missä yksi nainen A kyseli kokemuksia tietyn merkkisestä autosta. Siihen vastasi joku B ja sitten tämä nainen A vastasi siihen, että onhan se auton hankinta vaikeaa, kun on tietty budjetti ja sitten pitäisi täyttää nämä ja nämä kriteerit ja olla vielä oikean värinenkin. Tähän sitten vastasi joku nainen C ja osittain caps lock pohjassa, että eihän autoa nyt värin perusteella valita vaan esim. moottorin koon ja kiihtyvyyden perusteella ja että värin perusteella valinta kuulostaa ihan hienostelevien akkojen touhulta (sanamuoto vähän muutettu kun en halua ihan copy pasteta) ja oli vielä laitettu mekko"hymiö" mukaan.

Mulla menee nykyään aika nopeasti maku tällaisiin "pick me girl" juttuihin, eli koitetaan jotenkin olla hyviä jätkiä eikä yhtään semmoisia kuin muut naiset. Huoh. Uusien autojen ostajista 2/3 on miehiä. Joka vuosi tai ainakin aina kun korimalli uudistuu, autotehtaat julkaisee uudet värit. Jos väri ei olisi mikään kriteeri ja kun uusien autojen markkinat on erityisesti miehille, niin miksi ihmeessä Bemari on mahdollista tilata useassa erilaisessa harmaan sävyssä ja maalin kiiltoasteella? :D Ja oikeasti, onko joku (nainen) mennyt joskus autokauppaan silleen, että
- mä haluaisin punaisen auton.
- Jaahas, meillä olis punaisena 5 vuotta vanha Yaris, 3 vuotta vanha 500 sarjan Bemari ja 4 vuotta vanha Mersun Vito ja sitten olisi vielä tällainen museorekisterissä oleva 50 vuotta vanha Jaguar, että mikäs näistä saisi olla?
- Ei hitsi, onpas nyt vaikea valita, niin ihania punaisia kaikki!!

Kun mä viime talvena vaihdoin autoa, niin mulla oli pitkä lista ominaisuuksia mitä halusin ja tietty budjetti. Lopulta mulla oli jäljellä kaksi merkkiä ja molemmista yksi malli ja sitten mä etsin niistä mustan ja se tuli mulle 700 kilsan päästä. Jos ei olisi löytynyt mustana, niin mä olisin odottanut. Että joo, olen hienosteleva akka ja miehet ei koskaan tee mitään tällaista :D
Mella M

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 02.10.2025 17:49

Auton värihän on hyvin oleellinen! Käytetyissä autoisa tietenkin hankalampaa mutta mulla ei ole ihan kauheati sellaisia autonvärejä mitä kelpuutan.
Aina olen saanut sen värisen auton että voin katsoa sitä oksentamatta. Musta on tietenkin paras ja nyt on Pikkumusta <3
Se on pikkumusta siksi koska silloin kun sen ostin (sen on citroen C4) niin meillä oli toisena autona musta C5.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 02.10.2025 18:30

Mulla on jo kolmas punainen auto peräkkäin. Seuraava voi olla jonkun muunkin värinen, jos on muuten järkevä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Tarkkana » 02.10.2025 18:59

Mella M kirjoitti:Tämähän on vähän harha, koska sähköautoja palaa vähemmän kuin polttomoottoriautoja (siis suhteessa näiden autojen määrään), sähköautopaloista vaan vouhkataan enemmän kuin muista autopaloista.

Sähköautopaloista vouhkataan minusta siksi, että siinä palaa melko uusi auto. Melko uuden polttomoottoriauton palokin on uutinen. Tavallisimmin palava auto on jo lähellä elinkaarensa päätä ja palosyy on joku hapettunut johto tai sulake.
Tarkkana

ViestiKirjoittaja Umac » 03.10.2025 03:03

En tiedä mikä nyt palaa mutta Keravan Prisman parkkihallissa auto tulessa: https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011534832.html
Auto syttyi tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, kauppakeskus suljettu
Tulipalot|Pelastuslaitos sammuttaa paloa. Henkilövahinkoja ei ole tiedossa.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja aunet » 03.10.2025 06:36

Iltalehessä luki, että latauksessa ollut sähköauto, olipa yllätys! Melkoisia rahallisia menetyksiä itse kullekin aiheutuu näistä latauspaloista. Kohta parkkihalleissa lataus kielletään varmaankin, viimeistään vakuutusyhtiöiden toimesta.
aunet

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 03.10.2025 09:32

^ja hankaluuksia moneen eri perheeseen. Monestikin se perheen ainoa kulkuneuvo meni tuossa palossa. Odotellaan vakuutusrahoja, jotta voi ostaa toisen kulkineen tilalle. Tosi iso harmi :(
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät