Tämä vain huomiona kun miettii rotuja

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Valkosipulisilakka kirjoitti:Itse olen myös miettinyt tuota koiran kykyä puolustaa ja miten paljon hyötyä siitä on muuttuvassa ja ehkä turvattomassa maailmassa. Eläkeläpäivät alkavat lähestyä. Pieni koira olisi helpompi ja tulisi halvemmaksi. Minulla on ollut palveluskoiria yli 30 vuotta. Niiden kanssa on ollut turvallinen olo. Nykyinen viisivuotias on täpäkkä, sillä on sekä halu että kyky turvata minua. Asun kaupungin lähiössä, mutta voin halutessani lenkkeillä vaikka aamuyöllä. Voin huoletta ohittaa levottoman nuorten maahanmuuttajamiesten ryhmän, jota en ilman koiraa uskaltaisi ohittaa. Jos minulla eläkepäivillä on vain joku chihuahua, niin miten se vaikuttaa elämääni ja turvallisuudentunteeseen?

Umac kirjoitti:Entisten pk-koirien jälkeen staffin kyvyttömyys puolustaa oli täysin tiedossa. Paitsi, että sillä on terävyys ja oman alueen vartiointi! Asia mitä ei ole tilattu tai vahvistettu, se vain on sillä. Näkyi myös lt:ssä kun jäi seinään kiinni. Se ei puolusta meitä eli koirakkoa mutta itse vahtaa aluetta, autoa ja kotia eli on terävä. Joka siis voi näyttäytyä ulkopuoliselle ja mistään mitään tietämättömälle puolustuksena.
Tämä vain huomiona kun miettii rotuja

Tiibetinhelmi kirjoitti:^ei muuta kun että Darre, et voi olla 60v! Olen pitänyt sua todella paljon nuorempana!
Tiibetinhelmi kirjoitti:Mä varoisin enemmän isoa koiraa joka silmäluomet puolitangossa nököttää kuin räyhäävää sakemannia!Nökötys voi olla silmänlumetta.
aunet kirjoitti:Mudeja en juuri tunne, mutta kovin osuivat Merkkarin kuvaukset myös pumiin. Paimenkoiriahan ne ovat ja kotimaassaan tekevät oikeaa työtä suuri osa. Vaativat kyllä johdonmukaisen koulutuksen ollakseen "helppoja". Serkkuni testautti myös koiriensa paimennustaitoja lampailla, ja suurin osa oli luontaisia lahjakkuuksia siinä. Hänen koiransa olivat melko itseriittoisia ja eivät erikoisesti välittäneet vieraista ihmisistä, tekivät omia ratkaisujaan, jos ei ollut mitään "järkevää" tekemistä, melko väsymättömiä myös fyysisesti. Pari äksyä yksilöä hänelläkin oli, kaukana helposta koirasta.
Koiruuksia mainitsi turkin hoidon, nyt muistankin että korvat kasvoivat koko ajan karvaa sisäpuolelle. Ja onhan siinä turkissa työtä, etenkin jos näyttelyissä käy ei sitä voi saksia miten sattuu. Kerran eräässä näyttelyssä tuomari totesi yleisölle, että "pumit ovat sellaisia navetantaustakoiria, ja niiden kuuluu näyttää rähjäiselle". Ei me saatu selvää oliko ollenkaan hyvä asia, että serkkuni koiran turkki oli viimeisen päälle hoidettu.
Biarritz kirjoitti:Grosspitzit ovat ainakin mun mielestä kivanoloisia koiria, vaikka mikään niiden väreistä ei varsinaisesti olekaan makuuni. Nätti kombo olisi sellainen grosspitz mittelspitzien oranssilla värityksellä.Mutta eihän se väri pääasia ole...
Merkkari kirjoitti:Pienistä koirista sen verran, että varsinkaan ihan minit ei välttämättä ole niin halpoja pidettäviä. Niillä on lähes kaikilla hammasongelmia, joita joutuu hoitaa säännöllisesti ihan nuoresta alkaen ja hammashoito on tunnetusti kallista. Myös polvissa tuntuu olevan paljon ongelmia, joita leikkautetaan ja kuntoutetaan isolla rahalla. Eli jos itse etsisin (tai siis etsin) mahdollisimman "halpaa" koiraa, katselisin ehkä jotain noin 10-20 kg peruspiskiä, jolla olisi rotuna näyttöä "perusterveydestä". Ja kuten täällä varmasti jo kaikki tietää, tällaista seurakoiraa ei tunnu olevan olemassakaan.![]()
Iidis79 kirjoitti:Merkkari kirjoitti:Pienistä koirista sen verran, että varsinkaan ihan minit ei välttämättä ole niin halpoja pidettäviä. Niillä on lähes kaikilla hammasongelmia, joita joutuu hoitaa säännöllisesti ihan nuoresta alkaen ja hammashoito on tunnetusti kallista. Myös polvissa tuntuu olevan paljon ongelmia, joita leikkautetaan ja kuntoutetaan isolla rahalla. Eli jos itse etsisin (tai siis etsin) mahdollisimman "halpaa" koiraa, katselisin ehkä jotain noin 10-20 kg peruspiskiä, jolla olisi rotuna näyttöä "perusterveydestä". Ja kuten täällä varmasti jo kaikki tietää, tällaista seurakoiraa ei tunnu olevan olemassakaan.![]()
Biarritz kirjoitti:Grosspitzit ovat ainakin mun mielestä kivanoloisia koiria, vaikka mikään niiden väreistä ei varsinaisesti olekaan makuuni. Nätti kombo olisi sellainen grosspitz mittelspitzien oranssilla värityksellä.Mutta eihän se väri pääasia ole...
Koiruuksia kirjoitti:Biarritz kirjoitti:Grosspitzit ovat ainakin mun mielestä kivanoloisia koiria, vaikka mikään niiden väreistä ei varsinaisesti olekaan makuuni. Nätti kombo olisi sellainen grosspitz mittelspitzien oranssilla värityksellä.Mutta eihän se väri pääasia ole...
Onko täällä ihmisiä joilla on kokemuksia grosspitzeistä?
Yksi johon haluan tutustua myös tarkemmin on musta tanskanpystykorva. Luulen että se voisi olla turkkinsa ja ehkä luonteensakin puolesta paremmin meille sopiva.
Yhtenä vahvana vaihtoehtona roduksi, sitten siis kun Laku on ainoa koira, on tietenkin toinen basenji. Se olisi miehen valinta ehdottomasti.
Minä kun meillä kuitenkin koirat tavoille opetan niin en yiedä jaksaisinko ikinä toista Lakua![]()
Tosin, meillä ei enää silloin ole kissojakaan ja kuten olen todennut, ilman kissojahan Laku olisi ollut ihan superhelppo.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Belgiter, Thirteen_2 ja 12 vierailijaa