PALVELUSKOIRAT

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: PALVELUSKOIRAT

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 16.07.2025 14:22

JMTNT kirjoitti:Tuo on juuri se syy, miksi en arvosta namittaja kouluttajia.

mikä tahansa palkka väärään aikaan annettuna vahvistaa ei-toivottua käytöstä. tai sitten väärään aikaan palkattuna oppimista ei tapahdu lainkaan. se, että koiran ohjaaja ei osaa oikea-aikaisesti palkata ei puolestaan ole koiran syy.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja JMTNT » 16.07.2025 14:40

Namituksella kaikki näyttää niin helpolta ja kouluttajat ottavat siitä omaa bisnestä. Eli ei ole koiran syy, vaan omistajan :D
JMTNT

ViestiKirjoittaja tuhti » 16.07.2025 14:47

Mulle henk.kohtasesti on yhdentekevää, arvostaako joku mun koulutusmetodeja vai ei. Jos mun koirat toimii arjessa ja harrastuksissa, se riittää. Mä en myöskään vaadi koiriltani ulkona käskyn alla olemista, koska ne käyttäytyvät muutenkin ihan kunnon koiriksi yleisillä paikoilla ja me asutaan isossa kaupungissa, jossa erilaisia tilanteita ja kohtaamisia tulee vastaan päivittäin. En myöskään hae itselleni meriittejä koiraharrastuksista. Miksi siis harrastan koirien kanssa rodun käyttölajeja? Haluan osaltani tuoda lisätietoa kasvattajalle hänen käyttämiensä linjojen ominaisuuksista sekä antaa rotujärjestölle tietoa rodun yksilöiden ominaisuuksista. Lisäksi harrastelu on mukavaa samaa roturyhmää harrastavien kanssa, ajanvietettä siis. Ja mun kohdalla puhutaan kuitenkin harrastelemisesta, vaikka onhan omissa koirissa niitä käyttövalioitakin. Toki treenaan koiran myös siihen kuntoon, että se kykenee hommansa hoitamaan. Mutta niin kauan kun menen koiran ehdoilla ja sen vahvuudet ja heikkoudet huomioiden, puhun harrastelusta. Mun koirat saavat tehdä rodunomaisia hommia ja liikkua vapaina luonnossa, joten mä luulen, että näillä mennään jatkossakin.
Muoks. Mulla ei siis ole pk-rotuisia
tuhti

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 16.07.2025 15:35

Ruoka on hyvin toimiva palkka monille koirille ja sitähän käytetään todella yleisesti nykyään, jopa ihan huippukouluttajien keskuudessa varsinkin kouluttamisen alussa.
Mulle on aivan sama jos joku ei arvosta koulutuksessa koiralle toimivaa palkkaa. Tai haluaa yhä edelleen että koira toimii ihan vaan siksi kun minä sanon.
Ei kaivele minua pätkääkään jos joku ei halua käyttää ruokaa hyväksi koulutuksessa. :-)

Mä haluan että koirani saavat hyvän palkan siitä mitä ne tekevät kun pyydän. Tai käsken.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 16.07.2025 16:10

JMTNT kirjoitti:Namituksella kaikki näyttää niin helpolta...

Koska se on helppoa monen koiran kanssa :lol: Käytän surutta namipalkkaa, niin tottiksessa kuin maastossa. Myös ääntä/kehua ja laumapalkkaa.
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja aunet » 16.07.2025 16:23

JMTNT mainitsi sanan namittajakouluttaja, joita ei arvosta. On varmaan olemassa yhtä raflaavia termejä kuten hapettajakouluttaja, alistajakouluttaja ja lyö vielä kerran-kouluttaja. Jessus.
aunet

ViestiKirjoittaja JMTNT » 16.07.2025 16:30

Ja mun palkka koiralleni on hyvä laumahenki, eli samoin kuin emo pennullensa. Ruokailu on eri asia, kuin yhdessä toimimen.
JMTNT

ViestiKirjoittaja JMTNT » 16.07.2025 17:04

Koiralla on myös oma viettiinsä omaksuttu kyky. Esim. mun berni oli aina iltapissillä meidän kerrostalon takapihan metsikössä vapaana. Mutta joskus cityjänis oli näköyhteydessä. No tietysti koira ajoi sen pois, mutta huomasi ettei koskaan saa sitä kiinni ja palasi luokseni. Joten laumahenki . :D
JMTNT

ViestiKirjoittaja Dacrest » 16.07.2025 18:31

JMTNT kirjoitti:Ja mun palkka koiralleni on hyvä laumahenki, eli samoin kuin emo pennullensa. Ruokailu on eri asia, kuin yhdessä toimimen.

Ja kun yhdistää koulutuksessa nämä kaksi, voi päästä pitkälle. Tervetuloa 2000-luvulle.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja JMTNT » 16.07.2025 19:08

^Joo mun rottweiler on syntynyt 2013
JMTNT

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 16.07.2025 19:28

Tämä on ihme jankkaamista. En ymmärrä miksi se ketään riepoo jos joku haluaa käyttää koiransa koulutuksessa kaikkia mahdollisia palkkauskeinoja jotka sille ko. koiralle toimivat. Itse käytän tietenkin laumapalkkaa/sosiaalista palkkaa, se on kai ihan itsestäänselvää. Hyvin moni käyttää. Joko tietoisesti tai tietämättään..
Jos haluan myös käyttää ruokapalkkaa ja saalispalkkaa/lelupalkkaa niin keneltä se on pois?
Joku sanoi ettei arvosta "namittajakouluttajaa." Olisi kiva tietää miten ruoka palkkana tekee kouluttajasta huonon?
Mä päinvastoin nimenomaan arvostan sellaista kouluttajaa joka osaa käyttää montaa eri palkkauskeinoa sen mukaan mistä on siinä kohdassa eniten hyötyä.

Ruoka/nami palkkana on aivan eri asia kuin jollain namilla houkuttelu. Namipalkalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa että joku koiranomistaja toimii koiralleen naminkantotelineenä. Ja jos ei ole nameja niin ei ole koiraakaan. Ainakaan sellaista joka kuuntelisi.

Palkkaamistapojen yhdistely on nykyään tavallisinta harrastajien parissa. Käytetään kaikkia kolmea, makupaloja, lelua/saalista ja laumapalkkaa/sosiaalista palkkaa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja JMTNT » 16.07.2025 19:40

Mun keksimä muistokertomus rotuydistyksen lehteen. Ja näin ajattelen jokaisesta koirastani.

Suloisuuden koko kuva, kun näin sinun syntyvän.
Ja nuoruutesi innolla niin veikeästi leikit sä.
Ja vanhana niin viisaana, kuin ajatusteni lukija sinä kuljit ajassamme.
Ja kun sinut unen helmaan saattelin, taakse kultaportin kauneuteen, tielle iltaruskon kirkkauteen, niin kyynel silmässäni kertoi kuinka paljon sinua rakastin.
JMTNT

ViestiKirjoittaja JMTNT » 24.07.2025 21:02

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011383819.html
Suuremmoinen Repe koira, kun jaksoi tunnin työskennellä tälläisella helteellä. Se on sitä yhteenkuuluvuutta mikä koiralle luodaan.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Avokaado » 24.07.2025 22:30

^ Hyvä Repe! :thumbup:
Avokaado

ViestiKirjoittaja Umac » 25.07.2025 02:49

Se työskentelymotivaatio on kasa koulutusta, perimää ja ohjaajan ohjausta. Tuuriakin tarvitaan! Erinomainen suoritus.

Jo aiemmin mainittu spu Jönssi, poliisikoira, jää ennenaikaiselle eläkkeelle kohta. Tilalle astuu ohjaajan uudet tuulet ja uusi koira, labbisuros Keijo. Näin sen heidän IG-tililtään, liekö ollut muuallakin.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja JMTNT » 16.08.2025 19:21

Jos hyödyntää koiran koulutuksessa suun kautta saatua mielihyvää, niin ei koskaan pääse perehtymään koiranpennun oikeaan persoonaan, mikä on alku luonneominaisuuksien tunnistamiselle ja koulutuksen ydin.
JMTNT

ViestiKirjoittaja aunet » 16.08.2025 20:49

En ymmärtänyt alkuunkaan tuota viestiä, siis pentua ei saa palkita herkuin??? Jopas.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.08.2025 06:17

Taitaa olla nykyaikana jo aika harvinainen mielipide ettei koiran koulutuksessa saisi ruokapalkkaa käyttää.
Juuri katsoin videon yhden nuoren poliisikoiran koulutuksesta ja ruokaa siinäkin käytettiin palkkana.
Luulisi poliisikoirien koulutuksen olevan hyvin tarkkaa puuhaa ja että olisi mietitty ihan loppuun saakka että miten koiraa viedään eteenpäin ja miten koiran luonneominaisuuksia saadaan parhaiten koulutuksella hyödynnettyä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja tuhti » 17.08.2025 08:56

JMTNT kirjoitti:Jos hyödyntää koiran koulutuksessa suun kautta saatua mielihyvää, niin ei koskaan pääse perehtymään koiranpennun oikeaan persoonaan, mikä on alku luonneominaisuuksien tunnistamiselle ja koulutuksen ydin.

Mihin tämä olettamus perustuu :?: Jos ruokapalkkaa käytetään nykyisin työkoirien koulutuksessa, se on siis todettu tehokkaaksi koulutustavaksi sen tutkitun koirien oppimisteorioiden lisäksi. Virkakoirien kanssa ei tuhlata aikaa ja vaivaa tehottomiin koulutusmetodeihin, ei vaikka niitä olisi käytetty vuosikymmen sitten.
tuhti

ViestiKirjoittaja Mella M » 17.08.2025 09:00

JMTNT kirjoitti:^"Vaikka niitä näkee käytettävän myös väärin, niin että koira sekä saa namin että onnistuu räyhäämään vastaantulijalle, mutta silloin koira on onnistunut kouluttamisessa ihmistä paremmin :-)"

Tuo on juuri se syy, miksi en arvosta namittaja kouluttajia.

Mä en arvosta pätkääkään ihmistä, joka kouluttaa koiraansa väkivallalla vaikka olisi saanut miten monta ansiomerkkiä joskus 70-luvulla. Muutenkaan en pysty arvostamaan pätkääkään ihmistä, joka ei pysty millään tavalla päivittämään itseään nykyaikaan. Suhtautuminen koiriin ja koirankoulutukseen on muuttunut tosi paljon ja on aika vastenmielistä, että toiset vaan jumittaa niissä vanhoissa opeissa ja ihannoi niitä.
Mella M

ViestiKirjoittaja tuhti » 17.08.2025 10:38

JMTNT kirjoitti:Koiralla on myös oma viettiinsä omaksuttu kyky. Esim. mun berni oli aina iltapissillä meidän kerrostalon takapihan metsikössä vapaana. Mutta joskus cityjänis oli näköyhteydessä. No tietysti koira ajoi sen pois, mutta huomasi ettei koskaan saa sitä kiinni ja palasi luokseni. Joten laumahenki . :D

Tässä näkisin myös sen, että bernillä rotuna ei ole mitenkään voimakas saalis- tai riistavietti. Taitaa bernien metsästyskäytös olla melko lailla seurakoirien tasoa. Laumahengellä ei vastaavassa tilanteessa ole yhtä voimakasta merkitystä, jos kyseessä olisi ollut metsästyskäyttöön jalostettu rotu vaikkapa mikä tahansa ajokoira, kymppiryhmäläinen tai vaikkapa basenji. Silloin voisi tulla tänne paukuttelemaan henkseleitään, jos on onnistunut saamaan voimakasviettisen suomenajokoiran tai whippetin lopettamaan saaliin ajon, kun se kerran on sen aloittanut. Ja joo, yksilöitä näissäkin roduissa on mutta niitä sitten kaupitellaan toimimattomina työhönsä ja sopiviksi kotikoiriksi kaikenlaisilla palstoilla. Nimimerkki Koiruuksia on valottanut hyvin kirjoituksissaan basenjin mielenmaisemia ja viettikäyttäytymistä verrattuna rotikoihin.
tuhti

ViestiKirjoittaja aunet » 17.08.2025 10:47

Niin, onko se sitten toivottavaa, että ajava koira lopettaa ajon kesken sen jo alettua pelkästä vihellyksestä? Vaiko vain heikkoviettisyyttä tehtäväänsä. Ja kuten tuhti jo totesikin, päätyvät usein seurakoiriksi, koska eivät sovellu tehtäväänsä. Sama koskee muitakin työkoiria, tätini miesystävä toimi armeijassa ja oli tekemisissä sotakoirien kanssa. Sieltä tätini kotiin saapui sakemanni, joka ei kyennyt työhönsä armeijassa. Oli jo aikuinen koira ja liian pehmeä luonteeltaan, aivan mainio kotikoira ja lasten leikkikaveri, leppoisa kaveri oli.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.08.2025 11:00

tuhti kirjoitti: Nimimerkki Koiruuksia on valottanut hyvin kirjoituksissaan basenjin mielenmaisemia ja viettikäyttäytymistä verrattuna rotikoihin.

Se on aivan erilaista, kertakaikkisesti :D
Mulla eivät rottweilerit edes lähde minkään riistan perään (vaikka ovat saalisviettisiä todellakin) koska se on niiltä kiellettyä.
Ne on koulutettu sillä lailla että tietävät että minkään elukan jahtaaminen ei ole sallittua.
Koulutan koirani positiivisin keinoin ja käytän paljon ruokapalkkaa. Borrierisiskokset eivät myöskään lähde minkään riistan perään vaikka niissä on puolet russelia ja parsonia.

Basenjin kohdalla jos se näkisi vapaana ollessaan jonkun riistaeläimen juoksevan karkuun niin en edes kuvittele että minun käskyilläni tai kielloillani olisi yhtään mitään merkitystä. Ei jäisi kuin sininen savu kun basenji olisi jo mennyt siinä vaiheessa kun minä vasta todennäköisesti vetäisin henkeä jotain sanoakseni :lol:
Siinä on saalisvietin (ja näöllä metsästävän koiran viettien) lisäksi basenjilla mukana myös riistaviettiä koska ne kuulemma alkavat jäljestää saaliin jälkiä jos se menettävät näköyhteyden. Toivottavasti ei tarvitse koskaan tositilanteessa tuota asiaa havannoida.
Sen vuoksi basenji pääsee jahtaamaan maastossa viehettä aina kun vaan treenejä järjestetään. Ja pihalla saa jahdata säännöllisesti ns. flirt polea.

Ja mä sentään olen onnistunut kouluttamaan tuon basenjin olemaan jahtaamatta kissoja sisällä. Olen onnistunut muuttamaan sen mielentilan kissoja kohtaan niin että kun se näkee kissan (edelleen tarkoitan niitä kahta mustavalkoista, punaisen kissan kanssa se on aina ollut kaveri) niin se ei enää edes yritä lähteä kissan perään vaan tulee luokseni hakemaan palkan. TUO on asia josta olen todella iloinen ja samalla ihmeissäni että miten ikinä olen sen onnistunut tekemään. En olisi arvannut onnistuvani.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 17.08.2025 12:53

Kipukoira Crema on nyt esillä: https://yle.fi/a/74-20177861
Kipukoirat säästävät yhteiskunnan varoja
Koiran kyky tunnistaa kipua perustuu sen tarkkaan hajuaistiin ja hajuerotteluun.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja aunet » 17.08.2025 12:59

Tunnen paljon vintti-immeisiä joilla kissoja ja yhteiselo OMIEN perheenjäsenten kanssa SISÄTILOISSA onnistuu vallan mainiosti ihan vieressä nukkumiseen asti. Tarkoituksella kirjoitin avainsanat isolla. Itsellä oli myös kissa yli 20 vuotta ja sen kanssa rinnan kolme eri borzoita. Ulkona elimioitiin kaikki yhteisvapaus turvallisuussyistä ja vieraat kissat sai kyllä kyytiä, jos niitä näköpiiriin ilmaantui. Oma kissa sai kulkea esim. mökillä vapaana. Yksi bernikin siihen aikaan osui kissan kanssa, mutta sillä ei mitään mielenkiintoa jahdata ja kissa oli lenkeillä metsässä mukanamme. Oma perheenjäsen on aina oma ja sisätilat rajoittavat opetettuna ajokoiriakin jahtaamasta. Silti en jättäisi valvomatta samaan tilaan.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.08.2025 14:16

Mäkin tiedän paljon basenjeja joilla ei ole ikinä ollut samassa huushollissa asuvien kissojen kanssa ongelmia.
Lakulla oli. Siksi olenkin NIIN iloinen siitä että ei ole enää.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 17.08.2025 18:37

Kipukoirasta oli radiossakin. Hieno juttu!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 18.08.2025 07:49

mun edellinen koira oppi tunnistamaan kipukohtausta. mulla oli siihen aikaan kipuja 24/7, ja isot kivut iski päälle isoina kohtauksina. jossain vaiheessa huomasin, että koira hakeutui lähelle ja siitä meni muutama minuutti kun sitten iso kipukohtaus iski. se oli ihan itseoppinut tuohon, koska mä olin kivuissani noin 6 kk. puolestaan migreenikipuun koira ei lainkaan reagoinut. ja toisaalta tuosta isosta kipukohtauksen tunnistamisesta oli se hyöty, että sitten pystyi vaikka vaan siirtymään sänkyyn ja otti lääkket vielä ennen sitä. varmasti kipukoirista on suuri apu ihmisille, joka kamppailee kipujen kanssa!
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja JMTNT » 19.08.2025 15:26

Avasin tämän PALVELUSKOIRAT keskustelun mielekkääksi tavavaksi kertoa muille samaa harrastavien menestyksestä. Tänne on kuitenkin sekoittunut eri rotujen (ajokoira, seurakoira, vinttikoira ym.) rotuominaisuuksin omaavia koiran omistajan näkemyksiä rakkaista koiristaan. Ja ymmärrettävää on heidän näkökantansa.

Minut on täällä leimattu lähes koiran pahoinpitelijäksi, kun en hyväksy namittamista koulutus käytäntönä. Ja miksi en hyväksy on se, että namittaminen on mulle viimeinen oljenkorsi opettaa ongelmakoiran esim. eroahdistuksen, kodin tuhoamisen ym pois. Meillä ei ole koskaan sellaista ilmennyt vaikka olen kasvattanut omaa rottweilerkantaani 9 sukupolvea. Ja jo pennun ollessa 3kk vetänyt HK makkaralla hajujälkeä olohuoneen lattialla, käskyllä "etsi nami". Siitä alkoi jälkiharrastus. Ja tottelevaisuus osion käsky "hyppy" koiranpentu oppi, kun yhdessä hypättiin ojan yli,
JMTNT

ViestiKirjoittaja Mella M » 19.08.2025 16:10

JMTNT kirjoitti:
Minut on täällä leimattu lähes koiran pahoinpitelijäksi, kun en hyväksy namittamista koulutus käytäntönä.

Ei ketään sen takia leimata pahoinpitelijäksi, että ei hyväksy namittajia vaan siksi, että ne kertoo tällaisia juttuja aivan rinta rottingilla

JMTNT kirjoitti:Se oli sellainen, että kun koiran kanssa kaaduin lyhtytolppaan ja siksi koira ei päässyt jäniksen perään kun talutin esti, joka jäi tolpan toiselle puolelle. Ja kun nousin ylös niin koira sai talutushihnasta useita lyöntejä ja käskyjä samaan aikaan. Eli koira tiesi, että ei sovi ja minä tiesin, että silti olemme yhtä, eikä koskaan vierastanut minua.
Viimeksi muokannut Mella M päivämäärä 19.08.2025 16:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Mella M

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit