tuhti kirjoitti: Nimimerkki Koiruuksia on valottanut hyvin kirjoituksissaan basenjin mielenmaisemia ja viettikäyttäytymistä verrattuna rotikoihin.
Se on aivan erilaista, kertakaikkisesti
Mulla eivät rottweilerit edes lähde minkään riistan perään (vaikka ovat saalisviettisiä todellakin) koska se on niiltä kiellettyä.
Ne on koulutettu sillä lailla että tietävät että minkään elukan jahtaaminen ei ole sallittua.
Koulutan koirani positiivisin keinoin ja käytän paljon ruokapalkkaa. Borrierisiskokset eivät myöskään lähde minkään riistan perään vaikka niissä on puolet russelia ja parsonia.
Basenjin kohdalla jos se näkisi vapaana ollessaan jonkun riistaeläimen juoksevan karkuun niin en edes kuvittele että minun käskyilläni tai kielloillani olisi yhtään mitään merkitystä. Ei jäisi kuin sininen savu kun basenji olisi jo mennyt siinä vaiheessa kun minä vasta todennäköisesti vetäisin henkeä jotain sanoakseni
Siinä on saalisvietin (ja näöllä metsästävän koiran viettien) lisäksi basenjilla mukana myös riistaviettiä koska ne kuulemma alkavat jäljestää saaliin jälkiä jos se menettävät näköyhteyden. Toivottavasti ei tarvitse koskaan tositilanteessa tuota asiaa havannoida.
Sen vuoksi basenji pääsee jahtaamaan maastossa viehettä aina kun vaan treenejä järjestetään. Ja pihalla saa jahdata säännöllisesti ns. flirt polea.
Ja mä sentään olen onnistunut kouluttamaan tuon basenjin olemaan jahtaamatta kissoja sisällä. Olen onnistunut muuttamaan sen mielentilan kissoja kohtaan niin että kun se näkee kissan (edelleen tarkoitan niitä kahta mustavalkoista, punaisen kissan kanssa se on aina ollut kaveri) niin se ei enää edes yritä lähteä kissan perään vaan tulee luokseni hakemaan palkan. TUO on asia josta olen todella iloinen ja samalla ihmeissäni että miten ikinä olen sen onnistunut tekemään. En olisi arvannut onnistuvani.