Rescue-koiran korjaussarja

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Rescue-koiran korjaussarja

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 11.07.2025 15:16

Millaisia kokemuksia on muilla, ja vinkkejäkin otetaan vastaan. :)

Meillä Susi 10 kk alkaa olla aika hyvin toipunut, hänestä näkyy päälle päin enää vain hetkittäinen raskasmielisyys, joka sekin näkyy ehkä vain siksi, että vertailukohde on muutamaa kk nuorempi samanrotuinen koira, joka vaikuttaa elämäntapaonnelliselta, ikäänsä nuoremmalta ja tosi leikkisältä.

Suden eka puoli v meni narkkikämpässä huonolla ja liian vähäsellä ruualla (pelätään mitä se on tehnyt luustolle, mutta aika näyttää :? ). Se ei ollut päässyt lainkaan ulos, oli alkuun totaalisen ulkosiisti, eikä leikkiminen tai koulutus kuulunut päiväohjelmaan, lelut oli outoja. Silti on utelias, ei ole pelokas uusien tilanteiden suhteen.

Olemme hoitaneet häntä uimaterapialla, pitkillä metsäkenkeillä ja leikkikaverilla, lisättynä varovasti tottelevaisuudella (alkuun saattoi pelästyä jotakin tilanteita, jotka kai muistuttivat jostakin vanhasta kurjuudesta) sekä tavallisella hyvällä elämällä. Hän on vähän hidas oppimaan ( kaikki herkkyyskaudet menneet iloisesti ohi) ja saattaa joskus mennä ns lukkoon, jos ääni (yleensä miehen) on liian tiukka. Tulee kuitenkin nykyään luokse käskystä kaikissa tilanteissa (myös tilanteet vieraiden koirien kanssa tms). Sitten kun innostuu, saattaa yhä hyppiä vasten, sitä opetetaan pois varovasti. Jälkeä tykkää ajaa, ei tarvitse ruokapalkintoa vaan oman ihmisen löytäminen on se palkkio. Pitää metsässä tarkasti silmällä missä omat ihmiset on, siltä ei pysty piiloutumaan tai karkaamaan. Tulee iloisena tervehtimään omia ihmisiä vaikka nämä olisivat olleet poissa vain minuutin ja 5 m päässä. :-)

Nyt yritetään saada hiffaamaan maahan-käsky, mutta ei ole keksitty miten, tarjoaa istumista eikä aidosti tajua mitä pyydetään. Tuolin alle nami tms ei toimi, enkä halua painaa maahan, onko muilla ajatuksia?
Kissimyyr yhä vaan

Re: Rescue-koiran korjaussarja

ViestiKirjoittaja tuhti » 11.07.2025 15:27

Mä olen opettanut maahanmenon niin, että laitan oman nyrkin sisään herkun ja nyrkin maahan koiran nenän eteen. Koiraa voi tässä vähän auttaa antamalla sen haistaa käden sisällä olevaa namia ja viemällä sitten käden maahan. Kun koira yrittää saada herkkua, jossain vaiheessa se menee omaehtoisesti maahan ja silloin nyrkki aukeaa ja se saa palkan. Kun koira on hiffannut homman juonen, liikkeeseen yhdistetään käskysana. Alussa koira tosiaan saattaa yrittää saada namia vaikka millaisilla kuopimisilla tms. mutta kun kärsivällisesti odottaa, että se yhdenkin kerran menee maahan, oppiminen nopeutuu siitä kyllä vauhdikkaasti.
Muoks. ja tosiaan ideana on vain eleettömästi ja kärsivällisesti odottaa ekoilla kerroilla, että koira itse menee maahan. Vaikeinta itselle oli odottaa tarpeeksi kauan, että se maha tosiaan on maassa ja sitten nopeasti palkata. Varsinkin traumataustaisen koiran kanssa rauhallisuus ja koiran omaehtoinen kouluttaminen antavat parhaiten tuloksia ja lisäävät luottoa ihmiseen. Tsemppiä teille <3
tuhti

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 11.07.2025 17:28

se tarjoaa sitä mitä se jo osaa, eli istumista. ja sun eleet saattaa myös olla mukana siinä siten, että koira luulee, että sitä odotetaan.
onnistuuko maahanmeno imuttamalla? kuten yllä kerrottu. tai jos olet tarkkaillut koiraa, niin mitä se yleensä tekee ennen omaehtoista maahanmenoa? toiset koirat saattaa seisoma-asennossa ojentaa hieman jalkoja eteenpäin jolloin imuttaminen onnistuu siitäkin. itsellä ei tälläista koiraa ole ollut, vaan kaikki on imutettu istuma-asennosta pentuna alkuun siinä.

toinen vaihtoehto on, että istu itse lattialla, jolloin olet koiran tasolla. jos koira on kovin herkkä, niin ihmisen seisominen, odottaminen ja katsominen voi tuntua yllättävän painostavalta ja siksi ei halua mennä maahan.
Viimeksi muokannut *kiranas* päivämäärä 12.07.2025 06:11, muokattu yhteensä 1 kerran
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 11.07.2025 17:39

Yksi vaihtoehto opettaa maahanmeno on se, että olet itse kyykyssä maassa, toinen polvi maassa ja toinen polvi sillä tavoin ylhäällä, että voit houkutella koiran hakemaan namia niin, että sen pitää ryömiä polven alta. Sillä tavoin saat siltä mahan maahan. Tällä tavoin sain opetettua oman koiran, jolle maahanmeno oli aluksi ihan mahdoton. Oltiin jollain pentukurssillakin, pentu oli jotain 7-8 kk. Sanoin, että sitä ei millään saa houkuteltua maahan, ja kouluttaja puisteli päätään, piece of cake. Mutta niiin vain oli mahdotonta hänellekin, tämä jalan alta-menetelmä oli ainoa, mikä toimi.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja aunet » 11.07.2025 17:45

En ole mestarikouluttaja tuollaisissa liikkeissä, mutta mene itse maahan mahallesi ensin, pysyt siinä niin kauan kunnes koira käy maate. Kiranas tuossa mainitsikin syyn, miksi voi koiraa ahdistaa, etenkin taustasta johtuen. Mulla yksi borzoi oppi tuon, kun itse tarjosi tyyliä, sen jälkeen meillä oli yhteinen tapa venytellä. Koira persuus pystyssä ja etujalat venytyksessä maassa ja itse venyttelin samoin. Kun esittelin "maahanmenoamme" muille, oli naurussa pitelemistä, mitäpä sitä iso koira kokonaan maahan menisi, kun puolikaskin riittää, tämä häntä heiluen!
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 11.07.2025 22:29

tuhti kirjoitti:Mä olen opettanut maahanmenon niin, että laitan oman nyrkin sisään herkun ja nyrkin maahan koiran nenän eteen. Koiraa voi tässä vähän auttaa antamalla sen haistaa käden sisällä olevaa namia ja viemällä sitten käden maahan. Kun koira yrittää saada herkkua, jossain vaiheessa se menee omaehtoisesti maahan ja silloin nyrkki aukeaa ja se saa palkan. Kun koira on hiffannut homman juonen, liikkeeseen yhdistetään käskysana. Alussa koira tosiaan saattaa yrittää saada namia vaikka millaisilla kuopimisilla tms. mutta kun kärsivällisesti odottaa, että se yhdenkin kerran menee maahan, oppiminen nopeutuu siitä kyllä vauhdikkaasti.
Muoks. ja tosiaan ideana on vain eleettömästi ja kärsivällisesti odottaa ekoilla kerroilla, että koira itse menee maahan. Vaikeinta itselle oli odottaa tarpeeksi kauan, että se maha tosiaan on maassa ja sitten nopeasti palkata. Varsinkin traumataustaisen koiran kanssa rauhallisuus ja koiran omaehtoinen kouluttaminen antavat parhaiten tuloksia ja lisäävät luottoa ihmiseen. Tsemppiä teille <3

Tuolla tyylillä opetan itsekin.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 12.07.2025 02:42

https://www.youtube.com/watch?v=zQA7kama_A8 klikkeri apuna
https://www.youtube.com/shorts/2drcYERlou0 tässä jo käsky mukana
https://www.youtube.com/watch?v=fqp7E17zbew tässä myös käsky jo mukana

Nimimerkki tuhti sanoitti jo asian. You Tube on tosi hyvä keidas moneen asiaan, laitoin hakuun siis maahanmeno. Itse voi valita eri ihmisten videoista ja katselee ne mitkä on omaan mieleen :)
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 16.07.2025 10:18

Hienoja vinkkejä, kiitos, eiköhän saada Susi hiffaamaan. Ja Hukka sitten kopioi :D
Kissimyyr yhä vaan

Paluu Lemmikit