Ja toki onni, että se on tosi ohjaajapehmeä, bh-kokeessa riitti pari sivuvilkaisua koiraan päin ja siinä pysyi hamaan tappiin.
Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska
Koiruuksia kirjoitti:Muistan 80-luvulla monia sellaisia koiria joiden kanssa kisattiin hyvällä menestyksellä mutta sitten sitä hallintaa/tottelevaisuutta ei ollutkaan samalla tavalla arjessa.
Päällimmäisenä on jäänyt mieleen yksi koira joka kilpaili TOKOn voittajaluokassa (joka oli silloin korkein luokka) mutta sitä ei voitu pitää vapaana koska lähti omille teilleen. Näissä tapauksissa, siis tuolloin 80-luvulla oli syynä se että koira oli oppinut yhdistämään tottelevaisuuden tiettyyn paikkaan tai koekenttään.
Omistaja ei ollut tehnyt ns. arkitottelevaisuuden suhteen riittävästi. Koira vietiin aina tottelemaan sinne koulutuskentälle.
Minä puolestani sitten olenkin keskittynyt nimenomaan siihen arkitottelevaisuuteen ja hallintaan. Nykyisille koirille ei ole edes opetettu mitään ns. tottisliikkeitä![]()
Siitä tulikin mieleen että hain tänään postista tilaamani BH-treenivihkosen. Toivon että sen avulla saisin vähän puhtia asiaan, että saataisiin Reinon kanssa BH-koe suoritettua. Eihän se ole kuin liikkeiden opettamista vailla
Darre kirjoitti:Olen välillä pyöritellyt mielessäni ajatusta mennä Hukan kanssa BH-kokeeseenRally-tokokoirana se osaa seuraamisen sekä jättävät liikkeet ja FCI-rallyn kutsuliikkeitäkin on harjoiteltu (Suomen rallyssa sellaisia ei ole ollut) sen verran, että luoksetulo varmaan sujuisi. Paikallaolo on sellainen, jota Hukka ei osaa, nimenomaan pitkäaikainen. Tosin kaksi aikaisempaa mitteliäni, joiden kanssa suoritin BH:n eivät nekään pysyneet paikallaolossa, vaan hiippailivat minun luokseni.

Valkosipulisilakka kirjoitti:Se, että joku koira kisakentillä toimii kuin unelma, mutta arkihallinnassa on puutteita, ei aina kerro koulutusvirheistä tai siitä, että tottelevaisuutta olisi treenattu vain kentällä. Kisatilanteet ovat kuitenkin tietyllä tavalla vakioituja ja kentät ja treenihallit samantyyppisiä. Arjessa niitä muuttuvia osia on kerta kaikkiaan enemmän ja tilanteiden ennakoiminen on vaikeampaa kuin treeneissä ja kokeissa. Lisäksi kisatilanteessa koira on yleensä jo valmiiksi fokusoinut ohjaajaan ja tehtävään. Sen on helpompi säilyttää jo olemassa oleva fokus, kun taas arjessa voi olla niin, että koira huinii pitkän liinan päässä ihan omissa maailmoissaan ja saattaa siksikin reagoida siinä johonkin ärsykkeeseen voimakkaammin.
Kissimyyr yhä vaan kirjoitti:Ja miksi asia minua kaivelee? No siksi että apuja koiran koulutukseen saa helposti jos tavoite on se temppurata, mutta aika yksin saa tarpoa kun haluaa koiralle sen hyvän hallinnan. Ja juuri sitä hallintaa tarvittaisiin oikeassa elämässä, jotta sekä koirilla että ympäristöllä olisi hyvä elää.
Umac kirjoitti:Kissimyyr yhä vaan kirjoitti:Ja miksi asia minua kaivelee? No siksi että apuja koiran koulutukseen saa helposti jos tavoite on se temppurata, mutta aika yksin saa tarpoa kun haluaa koiralle sen hyvän hallinnan. Ja juuri sitä hallintaa tarvittaisiin oikeassa elämässä, jotta sekä koirilla että ympäristöllä olisi hyvä elää.
Tartun tähän.
Omilla havannoilla kulttuurimuutos: palvelut muuttuneet maksullisiksi. Monia yrittäjiä alalla. Mutta rahalla, ei vain rakkaudesta lajiin.
Laittamalla esim. hakusanaksi arkihallinta koira tulee useampi tärppi. Ne on joko webinaareja tai livekoulutuksia, ympäri Suomen.
Eli tavallaan esim. webinaari, tallenne tms.mahdollistaa ajattoman opiskelun mistä päin maailmaa tahansa, maksullisena.
Kuten livetkin, rahaa vastaan.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa