Ruokarosvo

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Ruokarosvo

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 03.06.2025 09:48

Kellään kokemusta ruokaa tiskipöydältä varastavasta koirasta? Meillä rescue (joka painoi puolet siitä mitä olisi pitänyt esyyn tullessaan) on ruvennut viemään omatkin ruokansa tiskipöydältä, kun ihminen on hetken poissa (eli itse teosta et saa kiinni). Klassikko taitaa olla räminäpurkit, vaan tuleeko muuta mieleen? En usko että kolina haittaisi mitään jos on ruokaa myös, ja ellei ole ruokaa, ei ole varastakaan, ei se tyhjää kuppia pölli :angel:

Ideoita?
Kissimyyr yhä vaan

Re: Ruokarosvo

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 03.06.2025 09:59

Älä jätä ruokaa sinne.

Meillä ei ole mitään varastettavaa tasoilla. Koirat ovat pentuina oppineet alusta saakka ettei siellä ole mitään minkä vuoksi kannattaisi edes nousta katsomaan. Kyllähän ne haistavat jos siellä on tai ei ole ruokaa.
Nyt kun nuorinkin (rotua muuten pidetään aivan parantumattomana ruokavarkaana ja hyppivät kuulemma tasoille ja pöydille) alkaa olla kohta puolitoistavuotias niin ollaan vaivihkaa jätetty esim. tomaatteja tai muuta vastaavaa. Ei ole tätäkään enää kiinnostanut.
Ja isojen koirien kanssa ehottomasti kaikki mahdollisesti tasoilla olevat tavarat niin että eivät ole tason reunalla tyrkyllä.

Toki, jos olen nähnyt että koira pentuna/nuorena nousee tasoa vasten niin sanon -alas- ja palkka tulee lattiatasosta.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 03.06.2025 10:26

Juu kaikki kaapeihin ja vielä mielellään umpirasioihin :D Mitään ei näkyville ja roskiskaappikin "lukkoon" :D

Tosin meillä nuo jo edesmenneet koirat teki yhteistyötä, nuorempi ja ketterämpi pomppasi työtasolle ja pudotteli sitten vanhemman ohjeiden mukaan lattialle, ja yhdessä jakoivat saaliin. Huippu oli fetajuusto purkki, sellainen lasinen joka oli hyllyllä noin 150cm korkeudella. Purkissahan ei ollut kuin sitä öljyä jonka säästän aina ruoan laittoon. No en tiedä kuka tai miten oli purkki sieltä haettu. Kauniisti aukaistu, ilman että kansi tai purkki oli siitä kärsinyt, olkkarin matolta löytyi puhtaaksi nuoltu purkki kun tulin kotiin.

Meidän vanha hoffi oli kovin huumorin tajuinen näiden varkaus juttujen kanssa mm: kun kysyin tyhjästä leipäpussista että mikähän tuo mahtanee olla? Niin koira istui pussin päälle ja katseli kovasti hämmästellen ympärilleen, että sori en näe mitään, mistä puhut? Margariinirasia oli kalastettu roskiksesta ja sitä tuotiin myös suoraan käteen, koska olinhan opettanut että "kippo" tarkoittaa sitä että se kipponen (mikä tahansa) tuodaan minulle ja siihen saa sitten palkan kun se on onnistuneesti toimitettu. Yhden kerran kun kysyin että kukas on vienyt paistin lastan pannulta, koira kävi nappaamassa lastan lattialta ja toi sen mun käteen iloisesti häntä heiluen ja oli kovin tyytyväisen näköinen onnistuneesta noudosta :D naurua on täytynyt pidätellä monesti tuon vanhan hoffi höperön kanssa. Ikävähän sitä taas tuli <3

Noille isoille koirille kaikki pitäisi virittää katon rajaan jos sattuisivat olemaan rosvoavaa tyyppiä. Onneksi näistä nykyisistä oikeastaan tuo junnu on sellainen että tilaisuus tekisi varkaan.
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 03.06.2025 10:38

Hyvin yksinkertaista: ei mitään pöydille eikä tasoille. Kaikki pois, kun ei enää tarvita. Ei tule kiusauksia isollekaan koiralle kurotella.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Dacrest » 03.06.2025 10:40

Yhden sakemannin pennun kanssa samasta asiasta taistelleena; ei siihen ole oikotietä. Kokeilin kaikki kolinajutut, viritin mm kattilankansia pöydän reunalle. Eipä se koira ollut niistä millänsäkään.

Jätin ruokaa pöydälle ja tein sinnikästä kyttäystä keittiön oven saranapuolelta, että ehdin karjaista "ei" juuri kun koira on hyppäämässä pöydälle.
Ruuan himoissaan se oppi avaamaan treenirepun vetoketjun sekä auton hanskalokeron. Ja mulla on edelleen käytössä vanhoja Orthexin pakastusrasioita, jotka ovat täynnä ko koiran hampaanjälkiä (niissä oli treeninamit).
Keittiön kaappeja, jääkaappeja tai pakastimia se ei sentään aukonut, kuten eräs setteri taas teki. :D

Kyllä se pikkuhiljaa oppi, 1,5 vuoden ikäisenä alkoi jo näkymään itsehillintää ruuan suhteen.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Umac » 03.06.2025 10:49

Koiruuksia kirjoitti:Älä jätä ruokaa sinne.

Ehdoton koms. Emme edelleenkään pidä mitään koiraa kiinnostavaa tasoilla.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 03.06.2025 10:55

Umac kirjoitti:
Koiruuksia kirjoitti:Älä jätä ruokaa sinne.

Ehdoton koms. Emme edelleenkään pidä mitään koiraa kiinnostavaa tasoilla.

Mutta missä kissat sitten syö? :o
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 03.06.2025 10:58

Meillä ei kissojen ruoat voi olla keittiön tasoilla koska koirat. Enkö muutenkaan tykkää että kissat tassuttelevat keittiön tasoilla.
Kissojen ruoat ovat yläkerran portaikossa (siinä on portti niin että koirat eivät pääse) ja niillä on ruokaa myös kellarin portaikon tasanteella. Se ovi on hakasella kiinni niin että kissat mahtuvat mutta koirat eivät.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 03.06.2025 11:03

me rakennettiin kissalle hylly oven päälle, pääsi sinne hyppäämään portailta, tai kiipeilypuuta pitkin kävellen. Koirat ei sinne päässeet ja kissa sai syödä rauhassa omansa. Portaiden kautta laitettiin ruoka ja vesi sinne, tosin koirien vesi kelpasi ihan yhtälailla :)

Myös yläkerran rappusella oli kissalle toinen ruokailu paikka (märkäruoalle, koska helpompi siivota) se oli portin takana niin että koirat ei päässeet kipolle.
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Dacrest » 03.06.2025 11:29

Hovarontti kirjoitti:Meidän vanha hoffi oli kovin huumorin tajuinen näiden varkaus juttujen kanssa mm: kun kysyin tyhjästä leipäpussista että mikähän tuo mahtanee olla? Niin koira istui pussin päälle ja katseli kovasti hämmästellen ympärilleen, että sori en näe mitään, mistä puhut?

:mrgreen:

Setterin kanssa meillä oli omat sopimukset. Sehän oli tyttären koira ja tuli mulle osa-aikaisesti asumaan 10-vuotiaana. Siihen asti niillä oli aina ollut koiraportti keittiön oviaukossa. Tai keittiön ovi kiinni ja kahva ruuvattu irti.
Aattelin mun luona sitten vanhaa koiraa opettaa pois ruokarosvoudesta ja jätin välillä vapaan pääsyn keittiöön.

Roskikseen sille piti jättää hieman dyykattavaa (muttei liikaa) ja kotiin tullessa sanoin aina et "nyt pidetään tupatarkastus". Setteri sitten huolestuneena seurasi mun kiertäessä ympäri kämppää. Tarkastuksen päätteeksi otin sen eteeni istumaan, vaadin katsekontaktin ja rauhallisesti kerroin "nyt on mennyt hienosti, tuon verran saa dyykata". Silloin se itsestään ylpeänä heilutti häntää.
Tai "ei ole mennyt ihan putkeen, noin paljon ei saa roskia levitellä". Jälkimmäisessä vaihtoehdossa setteri kyllä katsoi kohti (koska vaadin), mutta räpsytteli silmiään kiinni kuin sanoen "en halua kuunnella ".
Ja oli paljon niitäkin päiviä, jolloin setteri oli vain avannut roskiskaapin oven, vähän nuuskutellut, muttei ollut ottanut mitään. Silloin pääsin kehumaan kunnolla.

Ja tällä täysin tieteellisellä koulutusmetodilla :mrgreen: sen ruokarosvous plus roskien levittely tosiaan väheni niin paljon, ettei tytär meinannut uskoa. Siellä se varasti aina kaiken ruuan mihin pääsi käsiksi, sekä levitti kaikki roskat.
Mihinkään nollatoleranssiin mekään ei tietty päästy, mutta niin pitkälle että pystyin luopumaan koiraportista kokonaan. Ja lopulta riitti, kun pystypakastimen oven eteen jätti vain keittiön tuolin, ei siirtänyt sitä.
Mulla saattoi keittiön avohyllykössä olla jopa kuivaruokia ja ne saivat enimmäkseen olla rauhassa - joskus toki setteriltä vähän lipsahti.

Ja kyllä se itse ymmärsi, milloin ei mennyt ihan putkeen. Kerran kotiin tullessa avasin oven ja samalla sekunnilla setteri ryntäsi mun ohi täyttä vauhtia yläkertaan - sinne se ei mennyt koskaan yksinään. Muutenkin aina kotiin tullessa se tervehti ylitsevuotavan iloisesti. Ihmettelin, mikä nyt on, kunnes näin olohuoneen.
Kaikki, siis ihan kaikki, mitä se oli keittiöstä saanut käsiinsä, oli levitetty ympäriinsä. Ylhäällä avohyllykössä ollut proteiinijauhepussikin. En sanonut mitään, aloin vaan siivoamaan ja koko sen puolituntisen urakan aikana setteri oli hipihiljaa yläkerrassa.

Viime kesänä, kun perhoskoira poistui laumasta, jotenkin vaan tiesin että setterin ruokarosvous palaa. Ja niinhän siinä kävi. Se eli perhosen jälkeen vielä pari kuukautta ja otin siksi ajaksi koiraportin takaisin keittiön oviaukkoon.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Umac » 03.06.2025 12:02

Kissahommeli täytyy vain ratkaista :)

Meillä roskis myös edelleen hakasessa ja sähköhellan napit palautettu vuosi kaksi sitten paikalleen. Biojäteastia saa olla rauhassa tiskipöydän nurkassa.
Koiranruuat omilla paikoillaan kaapissa ja mm.pikkupurutikut samassa kaapissa, korkealla hyllyssä.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 03.06.2025 14:28

Joo, meillä on vielä monta ruokapaikkaa kissoilla, jotta ujommatkin varmasti uskaltaa syödä. Mutta kiitos kokemusten jakamisesta :-)
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja s-ml » 04.06.2025 22:27

Monen rosvon motto:
Kaikki, mikä on sinun on myös minun ja kaikki, mikä on minun on minun
Tuon kun muistaa ja sisäistää, ymmärtää pitää pöydät tyhjinä ja koiranruuat piilossa. Kukaan jaksa päivästä toiseen viritellä kolinapurkkeja tai ripotella mausteita. Kuitenkin rosvo iskee heikkona hetkenä. Ei harmitusta ja sopu säilyy, kun ruuat ovat poissa.
Kissoissa en tajua, miksi ne saa kävellä pöydillä. Suoraan kusilaatikolta pöydille..missään en ole nähnyt tassujen pesua koskaan.
s-ml

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 05.06.2025 08:45

Ei tarvitse tajuta, ei kaikkien pöydät ole niin pieniä, että samassa kohdassa pitäisi laittaa ihmisruokaa. Ja meillä on rätit käytössä, mulla ei ole ollut vatsatautia sen jälkeen kuin olin 6 v, pari ruokamyrkytystä on ollut, muttei nekään kotoa saatuja (mies ei sairastunut).

Ja tiedoksi, kissan voi opettaa olemaan poissa pöydältä kun et ole kotona,, eikä enempää. :D Meillä on traumataustaisia kissoja, joita on kesytetty ruualla, joten ketään ei ajeta pöydältä pois, ovat kokeneet jo kylliksi pahaa.
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja Umac » 05.06.2025 08:50

Kissat pöydällä - keskustelu taitaa olla vastaava kun syötkö samasta lusikasta tai lautaselta koiran kanssa? Kunhan pohdin! :mrgreen:
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 05.06.2025 08:54

Joo, kyllä minäkin havaittaessa joskus nostelen kissoja pois tiskipöydiltä/tasoilta, mutta koska kiellot on voimassa tasan niin kauan kun niitä on valvomassa niin en tuohon isommin jaksa panostaa. Jos suoraan pöytätasolla jotain syötävää käsitellään niin se joka tapauksessa pestään ja pyyhitään ensin, yleensähän on joku lautanen tai leikkuulauta alla. Ja muut pöydät nyt on ihan luvan kanssa kiipeilytasoja. Akvaarioiden päälliset on periaatteessa kiellettyjä ja laitettu reunoille jotain saniaisia tms kulkuesteeksi, mutta eipä niistäkään takeita ole mitä tapahtuu kun ei olla paikalla.
Ja joo, kissa saa vapaasti esitiskata jugurttikupin kyllä. :D
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 05.06.2025 10:09

Umac kirjoitti:Kissat pöydällä - keskustelu taitaa olla vastaava kun syötkö samasta lusikasta tai lautaselta koiran kanssa? Kunhan pohdin! :mrgreen:

Jep kyllä syön ja koiran kuola muuten irrottaa älyttömän tehokkaasti mm uunivuokaan vähän kiinnijääneen ruoan ;)
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Umac » 05.06.2025 10:37

Mut se kuola ei irtoa helposti muualta! Ihme ainetta! :mrgreen:
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 05.06.2025 10:38

:mrgreen:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 05.06.2025 10:43

Mikä kissa pöydällä.

Kuva
Mea

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 05.06.2025 10:51

Voin nauraa kun se ei ole minun pöydälläni :lol:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 05.06.2025 10:54

^ :mrgreen:
Mea

ViestiKirjoittaja aunet » 05.06.2025 11:17

Siinä "kuolassa" entsyymejä, jotka hajottaa mm. proteiineja ja rasvaa. Samoin kuin ihmisen syödessään pitäis pureskella ruokansa kunnolla, kun amylaasi alkaa hajottamaan sitä jo suussa. Kuolan irrottaminen muualta onkin sitten jo oma hommansa! Sehän venyy ja paukkuukin uskomattomiin mittoihin ollessaan tuoretta. Onneksi ei ole kuolaavia koiria, vaikka nenänjäljet ikkunoissa on ihan yhtä tiukassa.

Ja samaa mieltä kaikkien edellisten kanssa, kaikki syötävät rosvon ulottumattomiin, ei tule ensimmäistäkään kiusausta eikä siten ongelmaa.
aunet

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 05.06.2025 11:47

Umac kirjoitti:Mut se kuola ei irtoa helposti muualta! Ihme ainetta! :mrgreen:

Totta muuten :D
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 30.06.2025 11:11

Ei ole Suden hyppyvoimassa mitään vikaa ainakaan, siististi oli hypännyt tiskipöydälle kissanruokien kimppuun, kun oli yksin keittiössä. Ymmärsi kyllä hävetä kiinnijäämistä, mutta tuskinpa muuta. Siihen verrattuna Hukka on käsittämättömän helppo :)
Viimeksi muokannut Kissimyyr yhä vaan päivämäärä 30.06.2025 12:25, muokattu yhteensä 1 kerran
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 30.06.2025 12:18

Olisko tääkin ketju paikallaan lemmikit- osiossa?

Mealla kyllä hyvä kuva! :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 01.07.2025 07:06

Tiibetinhelmi kirjoitti:Olisko tääkin ketju paikallaan lemmikit- osiossa?

Mealla kyllä hyvä kuva! :D

Olisi.

Aiheeseen sen verran, että niin kauan kuin siellä tasoilla on jotain syötävää niin niin kauan sinne mennään varastelemaan jos on sen tyyppinen koira.
Ei se sen monimutkaisempaa ole. Ja sitten omistaja vaan valitsee että haluaako koiran varastavan (kun silmä välttää) vai onko mieluummin jättämättä tasoille ruokaa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 01.07.2025 07:27

^As simple as that. :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 01.07.2025 07:34

Ikuisesti muistan sen kun mulla oli whippet Ruska oisko ollut jotain 4 vuotias ja uus pentu Elmo porokoira. Olin laittanut broilerinkoipia ja ottanut ne uunista, kuumana. Pentu vaati huomiota ja mä olin sen kanssa jossain huoneessa ja sillävälin Ruska oli varastanut yhden koiven. Niitä oli 3, mutta kun tulin keittiöön niitä oli enää 2. Koivesta ei jäänyt mitään jälkiä ja koirakin oli aivan hiljaa. :D
Onneksi Ruskallekaan ei tullut mitään oireita koiven syönnistä. En muista kävinkö ostamassa tankoparsaa.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 01.07.2025 08:09

Mulla veri eka rottweiler 2 pellillistä kypsiä broilerinkoipia. Olin ihan varma että se kuolee mutta ei tullut mitään.
Ja joo, olin jättänyt ne keittiön tasolle jäähtymään kun menin ÄKKIÄ käymään pesutuvassa.
Koiruuksia

Seuraava

Paluu Lemmikit