Koiruuksia kirjoitti:tuhti kirjoitti:Mä en ihan hirveästi pidä ihmeellisenä sitä, jos pk-rotuisen tai paimenen saa toimimaan kuin unelma. Jos on vielä tehnyt taustatyön huolella ennen pennun hankintaa, lopputulos on varmasti ajatuksen voimalla toimiva koira. Sen sijaan esim. traumatisoituneen, alkukantaisen ja/tai itsenäiseen työhön jalostetun rodun kouluttaminen vaatii ihmiseltä jo ihan toisenlaista paneutumista ja osaamista. Itse en tuollaiseen tilanteeseen ole joutunut tai hankkiutunut mutta varmasti paukuttelisn henkseleitäni, jos näin olisi ja koirasta olisi kuoriutunut sellainen ihmisen mieli. Totta kai jokainen hankkii sellaisen rodun yksilön, mistä itse pitää ja millaiselle koiralle on tilaa kotona ja millaisista koulutuksellisista haasteista itse pitää.
Oliko tää mulle? Jos, niin en minäkään pidä sitä mitenkään ihmeellisenä. Kunhan kerroin oman kokemukseni ja pointti piti nimenomaan olla niissä koulutusmenetelmissä jotka minua arveluttivat.
Tällä hetkellä basenjin kanssa onkin mielenkiintoisempaa
Vaikka rottweiler ei mikään paimenkoira olekaan, vaan vähän haastavampi kouluteltava ehkä niin basenjiin verrattuna rottweiler on niin helppo
Ei ollenkaan
Joku täällä vain taisi kertoa kokemuksistaan pk-koiran koulutuksesta väkivalloin. Ja hatunnosto sinulle, kun pystyit kyseenalaistamaan aikoinaan vallitsevat, väkivaltaan perustuneet koulutusmetodit. Ja muistelinkin, että sinulla on basenji, jonka kouluttaminen on varmaan aivan oma maailmansa. Kymppiryhmästä ainakin löytyy näitä koulutushaasteellisia rotuja, joiden kanssa voi ihan taatusti venyttää omia rajojaan