PALVELUSKOIRAT

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: PALVELUSKOIRAT

ViestiKirjoittaja tuhti » 29.05.2025 14:19

Koiruuksia kirjoitti:
tuhti kirjoitti:Mä en ihan hirveästi pidä ihmeellisenä sitä, jos pk-rotuisen tai paimenen saa toimimaan kuin unelma. Jos on vielä tehnyt taustatyön huolella ennen pennun hankintaa, lopputulos on varmasti ajatuksen voimalla toimiva koira. Sen sijaan esim. traumatisoituneen, alkukantaisen ja/tai itsenäiseen työhön jalostetun rodun kouluttaminen vaatii ihmiseltä jo ihan toisenlaista paneutumista ja osaamista. Itse en tuollaiseen tilanteeseen ole joutunut tai hankkiutunut mutta varmasti paukuttelisn henkseleitäni, jos näin olisi ja koirasta olisi kuoriutunut sellainen ihmisen mieli. Totta kai jokainen hankkii sellaisen rodun yksilön, mistä itse pitää ja millaiselle koiralle on tilaa kotona ja millaisista koulutuksellisista haasteista itse pitää.

Oliko tää mulle? Jos, niin en minäkään pidä sitä mitenkään ihmeellisenä. Kunhan kerroin oman kokemukseni ja pointti piti nimenomaan olla niissä koulutusmenetelmissä jotka minua arveluttivat.

Tällä hetkellä basenjin kanssa onkin mielenkiintoisempaa :mrgreen:
Vaikka rottweiler ei mikään paimenkoira olekaan, vaan vähän haastavampi kouluteltava ehkä niin basenjiin verrattuna rottweiler on niin helppo :D

Ei ollenkaan :-) Joku täällä vain taisi kertoa kokemuksistaan pk-koiran koulutuksesta väkivalloin. Ja hatunnosto sinulle, kun pystyit kyseenalaistamaan aikoinaan vallitsevat, väkivaltaan perustuneet koulutusmetodit. Ja muistelinkin, että sinulla on basenji, jonka kouluttaminen on varmaan aivan oma maailmansa. Kymppiryhmästä ainakin löytyy näitä koulutushaasteellisia rotuja, joiden kanssa voi ihan taatusti venyttää omia rajojaan :D Voin vannoa, että kun kerran mäiskit remmillä azawakkia tai edes afgaanin vinttiä, se tulee näpeille ja sen jälkeen häipyy horisonttiin. Siinä sitten selittelisit itselles, kuinka koira kerrasta oppii.
tuhti

ViestiKirjoittaja JMTNT » 29.05.2025 14:42

Koiruuksia. "Sitten sain käsiini Anders Hallgrenin kirjan Iloinen tottelevainen koira sekä Koiraongelmia ja ongelmakoiria ja ne muuttivat kaiken. Isot miehethän naureskelivat minulle kun palkkasin koiraani makupaloilla. Käskivät mennä sirkukseen pelleilemään."

Olet ainoa jolle viitsin edes vastata. Minäkin ostin tuon kirjan lahjaksi alkavalle koiraharrastajalle.
Ja vastakkain ajattelussa nykyisin koirat hyökkäävät pienten koirien kimppuun ja tappavat. Onneksi tässä mun tapauksessa oli jänis ja tapahtui v1962 ja koira oli jo edennyt palveluskoirakokeiden voittajaluokkaan asti. Mutta jos olisi jäniksen tilalla ollut toinen koira, niin johan täällä olisi moitittu, kun et HALLITSE KOIRAASI.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 29.05.2025 14:51

Se oli kauan sitten ja toimit sen mukaan mitä silloin pidettiin tapana. Toivottavasti et ajattele enää että se on ihan ok hakata koiraa remmillä.
Nyt on toiset tuulet. Toisaalta hyvä, toisaalta ei. Siis tietenkin on hyvä että koiria osataan kouluttaa erilaisilla keinoilla kuin tuolloin. Se ei ole hyvä että nykyään koirat eivät monilla ole yhtä hyvin hallinnassa kuin aiemmin olivat. Lisäksi koiria on niin kamalasti nykyään ihmisillä.
Mutta nyt eletään näin.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 29.05.2025 16:43

https://www.youtube.com/watch?v=YbYjxzBz9oY
ja https://www.youtube.com/watch?v=itiGrOqhEdw
Eka osa on Virkakoirat ja koiranohjaajat - K9 Finland Kimi
ja
toka osa on Koiranohjaus ja sotakoirat - K9 Finland Kimi

K9-sivut eli Kimin perustama yritys: https://k9finland.com/
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja JMTNT » 29.05.2025 18:33

Koiruuksia. Mainitsit jossain vaiheessa ESP:n. Mulla hopeinen ansiomerkki Etelä-Suomen Palveluskoira ry:ltä. Enkä saanut turhasta, vaan kunnioituksesta koiraa kohtaan sekä kiinnostuksesta yhdistystä kohtaan.
JMTNT

ViestiKirjoittaja JMTNT » 29.05.2025 18:48

Niin ja vinkiksi niille, jotka eivät tiedä, että ANSIOMERKKI on eri kuin harrastusmerkki. :D
JMTNT

ViestiKirjoittaja JMTNT » 02.06.2025 15:15

Umac. Katsoin nuo videot ja ihan asiaa mies puhui. Kuitenkin vähän häiritsi se rotuvalinta jota hän mainosti osiossa 2. Minun oma kasvatti rottweiler syntynyt v 1995 hyväksyttiin monien testien jälkeen Rajavartiolaitoksen palvelukseen. Joten muitakin rotuja on, kuin hänen mainitsemat, joita voi kouluttaa erilaisiin tehtäviin.
Rottweileriin ihastuin sodan loputtua, kun Viestikomppaniassa palvellut rottweiler vanhus vapautettiin palveluksesta ja tuli meille. Hän teki työtä Kiteellä ja kaulapantaan laitetun tiedoitteen Hän vei yksin juosten seuraavaan asemapaikkaan. Hän oli Helsingin Palveluskoira Harrastajat kennelin kasvatti , eli HPH:n Curie, eli Körri.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Umac » 03.06.2025 02:43

En itse katsonut videoita mutta päättelin niissä olevan ihan tolkun asiaa.
Rottweiler on rotuna syrjäytetty valtion leivistä, monia syitä siihen lienee syynä. Liian puolustuspainoitteisena ja raskaana rakenteeltaan on parempiakin vaihtoehtoja. Aina on yksilöitä ja yksilöitä.

Itävallan armeja lienee ainoa missä niitä vielä on? With more than 1,800 bred dogs and more than 2,300 registered dogs to date, the Kaisersteinbruch Military Dog Center is the largest Rottweiler owner in the world. https://militaeraktuell.at/en/military- ... s-to-grow/
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja JMTNT » 03.06.2025 20:50

Tässä on minun näkemykseni koirasta, rodusta riippumatta. Ja olen pitkään säilyttänyt tämän kokonaisuuden, jota ei mitkään koirakirjat korvaa. Niin asiantuntija hän on.

https://www.schutzhund.fi/article_kerrokoirastasi2.htm

https://www.schutzhund.fi/article_pennu ... i_osa3.htm
JMTNT

ViestiKirjoittaja Umac » 08.06.2025 04:03

Anticimexin lutikkakoira Pöpö: https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011281338.html
Pöpö-koira etsii luteita kirpputorin sohvista ja nojatuoleista -
Video|”Hän tienaa omat nappularahat”, kertoo Pöpön omistaja ja koiranohjaaja Jenni Räike. Pöpö tekee lutikkahommia yhden päivän viikossa.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 08.06.2025 08:01

Umac kirjoitti:En itse katsonut videoita mutta päättelin niissä olevan ihan tolkun asiaa.
Rottweiler on rotuna syrjäytetty valtion leivistä, monia syitä siihen lienee syynä. Liian puolustuspainoitteisena ja raskaana rakenteeltaan on parempiakin vaihtoehtoja. Aina on yksilöitä ja yksilöitä.

Itävallan armeja lienee ainoa missä niitä vielä on? With more than 1,800 bred dogs and more than 2,300 registered dogs to date, the Kaisersteinbruch Military Dog Center is the largest Rottweiler owner in the world. https://militaeraktuell.at/en/military- ... s-to-grow/

Nuo ovat varman olleet syinä ja sitten muistan jostain lukeneeni että myös se, että paimenet ovat helpommin koulutettavia ja sekin että rottweilerin puruvoima kiinniottotilanteissa olisi liiallinen.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja JMTNT » 08.06.2025 17:58

Aikoinaan Opaskoirakoulu ei valinnut rottweileria koulutukseensa eikä siten kasvattanut rotua, kuten ennen, koska sen innostus ulkonaisiin tapahtumiin oli liian suuri. Ja uusi rotu on tullut oppaiden avuksi.
JMTNT

ViestiKirjoittaja JMTNT » 27.06.2025 18:22

Palveluskoira roduilla on hyvä vaisto "syy ja seuraus tilanteeseen". Ne osaa nähdä tapahtuman joko itsensä aiheuttamaksi tai ulkopuolelta tulleena. Jos uhka tulee ulkopuolelta, niin on väärin yhdistää sitä koiraan esim.vastaan tuleva pyöräilijä, lenkkeilijä tai toinen koira ja koira hyökkää. Tilanteessa koira toimii väärin ainoastaan ollessaan tottelematta ohjaajan käskyä. Mutta jos ohjaaja esim. lenkillä kaatuu niin koira näkee tilanteen ja odottaa vierellä, että ohjaaja nousee ja matka jatkuu. koira tietää, ettei itse aiheuttanut kaatumista. Mutta jos koira viettinsä takia kiskaisee ja ohjaaja kaatuu, niin koira tietää, että kiskaisu aiheutti tilanteen ja siksi toruminen on tärkeää.
JMTNT

ViestiKirjoittaja aunet » 28.06.2025 19:04

No nyt tuli juttua kerrakseen "palvelus"koirista, ihan omana ryhmänään, hauskaa luettavaa!
aunet

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 29.06.2025 05:09

JMTNT kirjoitti:Palveluskoira roduilla on hyvä vaisto "syy ja seuraus tilanteeseen". Ne osaa nähdä tapahtuman joko itsensä aiheuttamaksi tai ulkopuolelta tulleena. Jos uhka tulee ulkopuolelta, niin on väärin yhdistää sitä koiraan esim.vastaan tuleva pyöräilijä, lenkkeilijä tai toinen koira ja koira hyökkää. Tilanteessa koira toimii väärin ainoastaan ollessaan tottelematta ohjaajan käskyä. Mutta jos ohjaaja esim. lenkillä kaatuu niin koira näkee tilanteen ja odottaa vierellä, että ohjaaja nousee ja matka jatkuu. koira tietää, ettei itse aiheuttanut kaatumista. Mutta jos koira viettinsä takia kiskaisee ja ohjaaja kaatuu, niin koira tietää, että kiskaisu aiheutti tilanteen ja siksi toruminen on tärkeää.

JMTNT kirjoitti: "Ja kun nousin ylös niin koira sai talutushihnasta useita lyöntejä ja käskyjä samaan aikaan."

toruminen ja käsiksi käyminen ovat eri asioita.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 29.06.2025 06:55

^Meinasin sanoa samaa, ehdit ensin.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja JMTNT » 29.06.2025 07:26

JMTNT

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 29.06.2025 08:04

JMTNT kirjoitti:https://www.palveluskoiraliitto.fi/palveluskoiraliitto-ry/ajankohtaista/tervetuloa-juhlimaan-90-vuotista-toimintaa-2.html

Aikooko joku täällä kirjoitteleva osallistua?
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja tuhti » 29.06.2025 09:47

”JMTNT kirjoitti:
"Ja kun nousin ylös niin koira sai talutushihnasta useita lyöntejä ja käskyjä samaan aikaan."
JMTNT: mitä mielestäsi tässä tilanteessa koira oppi?
tuhti

ViestiKirjoittaja Darre » 29.06.2025 10:51

Sanoin tämän jo aiemminkin, mutta jospa uudestaan. Eli kun koira kiskaisee ja taluttaja kaatuu, niin siinä vaiheessa kun taluttaja on kömpinyt jaloilleen ja alkaa torua/lyödä, niin koira ei mitenkään enää pysty yhdistämään rangaistusta omaan toimintaansa. Toki koirat ovat hyviä oppimaan syy-seuraussuhteita eli jos tällaista tapahtuu usein, niin koira kyllä oppii, että omistajan kaatumista seuraa rangaistus. Mutta omaa "syyllisyyttään" se ei tajua.

Palkkiossa (toivottavasti kukaan ei enää opeta rangaistuksilla) on sama juttu. Sen pitää tapahtua HETI kun koira tekee oikein. Kahden sekunnin päästä on jo myöhäistä. Naksutin on erinomainen väline.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 30.06.2025 12:43

Darre kirjoitti:Sanoin tämän jo aiemminkin, mutta jospa uudestaan. Eli kun koira kiskaisee ja taluttaja kaatuu, niin siinä vaiheessa kun taluttaja on kömpinyt jaloilleen ja alkaa torua/lyödä, niin koira ei mitenkään enää pysty yhdistämään rangaistusta omaan toimintaansa. Toki koirat ovat hyviä oppimaan syy-seuraussuhteita eli jos tällaista tapahtuu usein, niin koira kyllä oppii, että omistajan kaatumista seuraa rangaistus. Mutta omaa "syyllisyyttään" se ei tajua.

Palkkiossa (toivottavasti kukaan ei enää opeta rangaistuksilla) on sama juttu. Sen pitää tapahtua HETI kun koira tekee oikein. Kahden sekunnin päästä on jo myöhäistä. Naksutin on erinomainen väline.

Samaa mielipuolta, paitsi että kannatan ääntä, kun kehullakin on eri voimakkuulsia ja ääni on aina mukana.

Meillä hurtat on kerran vetäneet mut nurin, ihan alussa kun olin varomaton, ja täytyy sanoa että en tiedä tajusiko ne oman osuutensa, mutta hätääntyivät kovasti ja keskinäinen leikki loppui siihen, paluumatkan kävelivät kuin herran enkelit. Että rankaisuun ei ollut tarvettakaan, ja toivottomasti myöhässähän se olisi ollut.
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja JMTNT » 30.06.2025 13:23

On eri asia kun palkitsee koiraa omistajan ja koiran yhteistyöstä. Koira kuulee käskyn ja palkan toivossa tottelee ja saa tavoitteensa namilla. Viettipäämäärä on siis tavoitettu. Mutta kun koira toimii ulkopuolelta tulleen viettinsä mukaan, tavoitte pitää katkaista, ettei se jää koiralle opituksi tavakseen. Ja kun koira viettinsä ohjaamana tavallaan toteutti itseään, mutta huomasi että kaaduin ja pysyi vierellä, vaikka olisi voinut jatkaa saalisviettiään, osoittaa koiran ymmärtäneen aiheuttaneensa tilanteen. Ja jos olisin kuitannut koko tapahtuman, että voi, voi sekuntti meni jo, niin koiralle se ei mennyt vaan kesti niin kauan kunnes matka jatkui. Ja kun nousin ylös ja koira sai minulta osoituksen sen väärästä toiminnasta, niin oppi, ettei koskaan enää riuhtaissut minkään liikkuvan perään. Mutta koiralle tuo kuritus oli myös yllätys, kun ei aikaisemmin, eikä sen jälkeenkään koskaan ollut kokenut vastaavaa minun puolelta.
JMTNT

ViestiKirjoittaja JMTNT » 30.06.2025 13:39

Tämä edellinen kertoi rottweilerista, mutta lisään vielä myöhemmin sattuneen tilanteen berninpaimenkoirasta. Oltiin metsälenkillä ja sitten tultiin kävelytielle jonka vieressä oli vilkasliikenteinen autotie. Minä ja koira hypättiin ojan yli, jotta päästiin kävelytielle. Koira otti pidemmän hypyn ja tuli ajotielle. Onneksi ei tullut autoa, muuten me molemmat oltaisi jääty sen alla. Minä en maininnut tästä riuhtaisu hypystään koiralle mitään, koska se ei tullut koiralle ulkopuolisena vietin kiihdyttämänä vaan oli mun omaa varomattomuutta. Opin silloin olemaan varovaisempi.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 03.07.2025 10:52

JMTNT kirjoitti:On eri asia kun palkitsee koiraa omistajan ja koiran yhteistyöstä. Koira kuulee käskyn ja palkan toivossa tottelee ja saa tavoitteensa namilla. Viettipäämäärä on siis tavoitettu. Mutta kun koira toimii ulkopuolelta tulleen viettinsä mukaan, tavoitte pitää katkaista, ettei se jää koiralle opituksi tavakseen. Ja kun koira viettinsä ohjaamana tavallaan toteutti itseään, mutta huomasi että kaaduin ja pysyi vierellä, vaikka olisi voinut jatkaa saalisviettiään, osoittaa koiran ymmärtäneen aiheuttaneensa tilanteen. Ja jos olisin kuitannut koko tapahtuman, että voi, voi sekuntti meni jo, niin koiralle se ei mennyt vaan kesti niin kauan kunnes matka jatkui. Ja kun nousin ylös ja koira sai minulta osoituksen sen väärästä toiminnasta, niin oppi, ettei koskaan enää riuhtaissut minkään liikkuvan perään. Mutta koiralle tuo kuritus oli myös yllätys, kun ei aikaisemmin, eikä sen jälkeenkään koskaan ollut kokenut vastaavaa minun puolelta.

Duoda, en halua saivarrella, mutta onko se reilua ellei asiaa ole koskaan edes opetettu, ei kielletty riuhtomasta. Mulla on ollut periaate että annetaan mahdollisuus korjata käytöstä ensin, että koira aina varmasti tietää tekevänsä väärin ennen ikävää palautetta. Ja yleensä saa vielä tilaisuuden korjata käytöstä ja siten välttyä palautteelta. Jos koira jo itsekin pelästyi ihmisen kaatumista, eikö palaute ollut turha.
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja JMTNT » 03.07.2025 13:12

^ Koira oli jo 4v ja kilpaillut palveluskoirakokeissa aina voittajaluokkaan asti, jossa 2 ykkössijaa ja se kolmas olisi tarkoittanut Käyttövalion arvoa. Se vain jäi saavuttamatta, kun syksyn viimeinen jälkikoe meni pieleen kun näin polulla käärmeen. En sitten enää seuraavana keväännä viitsinyt yrittää sitä ykköstä.
JMTNT

ViestiKirjoittaja aunet » 03.07.2025 14:16

Ottamatta mihinkään kantaa, mutta jännä juttu kun kehutaan saavutuksilla ties missä palveluskoirakinkereissä ja kentillä, mutta kun arki koittaa, ei kaikki menekään ihan putkeen. Entinen naapurini kasvatti yhden sakemannipentueen ja kotonaan belgejä kaksi entuudestaan. Kappas kun piti yöaikaan lenkillä käydä. Nykyään hänellä yksi sakemanninarttu, jota omalla pihallaan aidoista huolimatta on pidettävä hihnassa. Muuten tulee aidasta läpi puremalla jos ei yli pääse. Kokeissa ja kentällä erinomainen. Että unohdetaampa ne kisasuoritukset, jotka kestää muutaman minuutin, kun koiran kanssa eletään, jos luoja suo, 15 vuotta.
aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 03.07.2025 18:09

^Täysin samaa mieltä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 03.07.2025 19:11

Muistan 80-luvulla monia sellaisia koiria joiden kanssa kisattiin hyvällä menestyksellä mutta sitten sitä hallintaa/tottelevaisuutta ei ollutkaan samalla tavalla arjessa.
Päällimmäisenä on jäänyt mieleen yksi koira joka kilpaili TOKOn voittajaluokassa (joka oli silloin korkein luokka) mutta sitä ei voitu pitää vapaana koska lähti omille teilleen. Näissä tapauksissa, siis tuolloin 80-luvulla oli syynä se että koira oli oppinut yhdistämään tottelevaisuuden tiettyyn paikkaan tai koekenttään.
Omistaja ei ollut tehnyt ns. arkitottelevaisuuden suhteen riittävästi. Koira vietiin aina tottelemaan sinne koulutuskentälle.

Minä puolestani sitten olenkin keskittynyt nimenomaan siihen arkitottelevaisuuteen ja hallintaan. Nykyisille koirille ei ole edes opetettu mitään ns. tottisliikkeitä :lol:
Siitä tulikin mieleen että hain tänään postista tilaamani BH-treenivihkosen. Toivon että sen avulla saisin vähän puhtia asiaan, että saataisiin Reinon kanssa BH-koe suoritettua. Eihän se ole kuin liikkeiden opettamista vailla :mrgreen:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Darre » 03.07.2025 19:25

Olen välillä pyöritellyt mielessäni ajatusta mennä Hukan kanssa BH-kokeeseen :) Rally-tokokoirana se osaa seuraamisen sekä jättävät liikkeet ja FCI-rallyn kutsuliikkeitäkin on harjoiteltu (Suomen rallyssa sellaisia ei ole ollut) sen verran, että luoksetulo varmaan sujuisi. Paikallaolo on sellainen, jota Hukka ei osaa, nimenomaan pitkäaikainen. Tosin kaksi aikaisempaa mitteliäni, joiden kanssa suoritin BH:n eivät nekään pysyneet paikallaolossa, vaan hiippailivat minun luokseni.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 03.07.2025 19:38

Paikallaoloa on helpotettu. Saa olla lähempänä koiraa eikä tarvitse olla selin, vaan saa olla sivuttain.
Kannattaa opettaa pienin askelin. Mä aina ensin palkkaan tiheästi ihan siinä koiran edessä ollen. Käskysana on -maahan- ja hoen sitä ja samalla annan namia. Teen sanasta mukavan koiralle. Kun sanon -Maahan- niin käsky on voimassa kunnes toisin kerron.
Vähitellen astun askeleen taaksepäin ja olen siinä sekunnin, sitten palaan takaisin ja anna palkan.
Iseana mulla on se, että koira kokee sen paikalla makaamisen niin palkitsevaksi ettei halua nousta. Ja pidänvmyös huolta siitä että en teetä koiralla liian pitkää aikaa tai poistu liian kauas koiran osaamistasoon nähden. Ettei se koe epävarnuutta eikä koe tarvetta nousta.
Haluan että kun laitan koiran paikallaoloon niin se tietää tasan tarkkaan mitä siltä odotetaan ja että se tietää myös että voi maata siellä aivan rauhallisena.

Jotkut haluavat opettaa paikallaolon sen kautta että koira nousee ja saa rangaistuksen. En näe siinä oikein mitään mieltä.
Mieluummin opetan koiralle ettei sieltä tarvitse nousta ja saa palkkaa kun pysyy paikoillaan. Että se paikallaan makaaminen koiralle hyödyllistä. Että siellä kannattaa olla tuli mitä tuli koska sitten saa palkkaa ja mamman kehuja.

Myöhemmässä vaiheessa otan treeniin mukaan houkuttimet, eli saatan heitellä palloja ja edelleen palkkaan koiraa kun se makaa. Olen niin lähellä koiraa että pystyn palkkaamaan. Joku muu voi myös heitellä palloja/leluja.
Treenaan myös niin että joku/jotkut huutelevat koiraa nimeltä. Ja taas minä palkkaan koiraa tiheästi ja sanon käskysanaa -Maahan- samalla kun sitä huudellaan.
Voin myös pyytää muita huutelemaan koiralle merkityksellisiä sanoja kuten -kuka tulee- -missä pallo- tmv.
Ja edelleen palkkaan koiraa tiheästi ja kun se pysyy paikallaan ja toistan käskysanaa samalla.

Todella varmoja paikallaolijoita ovat koirani aina olleet. Eivät nouse keskenkaiken ja luotan siihen että pysyvät.
Koska olen kuitenkin aika laiska treenaaja niin paikallalolon perushommatkin hoidan sohvalla istuen olohuoneessa :D
Koiruuksia

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit