Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska
Kansalaisille on avattu kysely, jolla kokoamme heidän näkemyksiään siitä, millaisin perustein määritellään palvelujen kuuluminen sosiaalihuollon tai terveydenhuollon palveluvalikoimaan tai rajaaminen niiden ulkopuolelle.
– Hyvätuloiset ja rikkaat pärjäävät kaikissa oloissa. Mutta jos julkinen talous romahtaa, niin hyvinvointiyhteiskunnan etuudet ja palvelut heikkenevät, ja siitä kärsivät nimenomaan heikompiosaiset ihmiset. Tämä on tärkein viestimme.
Fran kirjoitti:Ne, jotka pakotetaan hakemaan, ei välttämättä ole työntekijöinäkään kovin motivoituneita. Onko se sitten työnantajankaan etu, jos tällaisen erehtyy palkkaamaan?
Mea kirjoitti:Sinänsä ymmärrän ajatuksena sen että työttömän pitäisi hakea töitä, jos on työkykyinen. Itse kun jäin työttömäksi, niin ei tullut mieleenkään tehdä muuta kuin käydä läpi ilmoituksia ja lähetellä hakemuksia minkä jaksoin. Työstä käy sekin! Tosin mulla on ihan toinen tilanne kun on työkokemusta + työllistävä ala, jolla niitä paikkoja on edes jonkin verran, verrattuna johonkin jolla ei ole. Tietty sitä varmaan ennen pitkää olisi väsynyt ja lannistunut, mulle ei onneksi ehtinyt käydä niin. Sitten olisi pitänyt vähintään laajentaa horisonttia.
Ja ymmärrän tuon "rankaisemisen" sellaisten työkykyisten kohdalla, joille se työttömyysraha on yhtä kuin kansalaispalkka. Miksi pitäisi hakea yhtään työpaikkaa, kun rahaa tulee muutenkin? Jos ei tulisi, tai olisi edes realistinen uhka sen menettämisestä, niin työhaluja saattaisi yhtäkkiä löytyäkin. Kuulin juuri tällaisen lausahduksen kun edessä oli asumistuen tarkastus (mikä se lieneekään): "Jos se asumistuki lakkautetaan niin sitten mun on kyllä pakko mennä töihin." Sillä lailla.
Tietysti tuollaisten helmien poimiminen sieltä työttömien joukosta on käytännössä melko mahdotonta, seuraa juuri niitä joukkohakuja kunnanjohtajan tehtäviin. Ja pitäisi vielä erotella pois työkyvyttömät ja osatyökykyiset. Mutta silti olisi kiva jos joku keksisi jotain toimivaa näitä lusmuja varten, koska tämä systeemi mahdollistaa täyden siivellä elämisen, olen sitä tässä jo aika monta vuotta seurannut. Eikä tämä ihan ainutkertainen tapaus voi olla.
Työkkärillä olisi nyt tarjolla viiden viikon työllistymiskurssi, missä käytäisiin läpi jokaisen vahvuuksia ja mahdollisuuksia ja koulutuksia ja työnhakutaitoja jne. Hienolta kuulostaa mielestäni, mutta liian rasittavaa kun siellä pitäisi olla klo 9-16. Ei jaksa herätä noin aikaisin ja liian monta tuntia päivässä. Sitä paitsi "kyllä minä osaan" sanoo CV:n tekijämestari joka laittaa siihen sosiaaliturvatunnuksensa eikä tiedä että CV:n lisäksi pitää tehdä hakemus.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa