Kaikkea autoilusta

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Kaikkea autoilusta

ViestiKirjoittaja Mea » 20.12.2024 02:23

Vetänyt kuin vesipuhveli! :D Tuo pitää ottaa käyttöön. Meidän Ilo on aina vetänyt kuin höyryveturi, mutta eihän se ole mitään vesipuhvelin rinnalla. :D
Mea

ViestiKirjoittaja Umac » 20.12.2024 03:58

Jossain ketjussa oli alinopeudesta, en muista missä. Mutta siitä nyt sakotettu myös: https://viranomaisuutiset.fi/autoilija- ... i-sakotti/
IG:ssä näkee koko videon, ainakin. Pastersteinin tilillä, voi olla muuallakin.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 20.12.2024 04:32

Mea kirjoitti:Vetänyt kuin vesipuhveli! :D Tuo pitää ottaa käyttöön. Meidän Ilo on aina vetänyt kuin höyryveturi, mutta eihän se ole mitään vesipuhvelin rinnalla. :D

:D
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mella M » 20.12.2024 16:26

Dacrest kirjoitti:^odottaisin muutaman kuukauden. Käytettyjenkin lataushybridien hinnat saattavat tulla alaspäin, kun EU:n tiukentuvat päästärajoitukset astuvat voimaan vuoden vaihteessa.

EU on määritellyt autonvalmistajille tietyn keskimääräisen päästöarvon per tuotettu auto. Jos valmistaja menee tuon rajan yli, se joutuu maksamaan huomattavan sakon.
Kun raja nyt tiukentuu, yhä useamman valmistetun/myydyn auton on oltava sähkäri tai hybridi. Eli autotehtaat tuuttaavat nyt niitä markkinoille ja todennäköisesti myyntiä vauhditetaan hintojen laskulla - jota on jo toki tehty, ainakin sähkäreiden osalta.

Ainakin Toyota, joka on päättynyt panostaa täyssähköautojen sijaan ensisijaisesti hybrideihin, on joutunut lähtemään rajuun hinnan pudotukseen pysyäkseen päästörajoissa. Varmaan osa kilpailijoista seuraa perässä ja se tulee vaikuttamaan käytettyjenkin hintoihin.

Aaah, okei. Pitääpä seurailla tilannetta.
Voi kunpa autoja vois käydä kokeilemassa samalla tavalla kuin useimmissa vaateliikkeissä vaatteita, ettei ketään kiinnosta. Mutta ei, heti on myyjä kimpussa, kyselee vaihtoautosta ja on jo laskemassa tarjousta ja lähettämässä lappuja rahoitusyhtiöön. Se on ärsyttävää.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 24.12.2024 04:31

Mun auton akku sai eilen akkulaturista, on seissyt pitkään ja kaikki arvot sekä vika startti kertoi, että hiipumaan päin. Nyt pylväät kuulemma nelosessa, ennen sitä yksi tolppa.
Eli tämä sama ongelma mikä monilla on pitkien pyhien aikaan, autojen seistessä käyttämättöminä.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Umac » 31.01.2025 04:53

Voihan tekoäly ja autoilu: https://tinyurl.com/bdenpdpx (lyhensin linkin)
Tekoäly ei ymmärrä hälytysajoneuvojen valoja – Aiheuttanut jo onnettomuuksia
En ymmärrä Teslasta mitään eikä mitään kokemusta ko asiasta mutta tuo vain otti silmään.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Dacrest » 31.01.2025 11:29

^Teslan autopilot on niin epävakaa järjestelmä et ihmettelen, miten se sallitaan Suomen tieliikenteessä.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 31.01.2025 13:16

"Tutkimuksessa käsiteltiin esimerkiksi kuuttatoista, dokumentoitua onnettomuutta joissa Autopilot-järjestelmällä liikkuneet Teslat olivat törmänneet tien laitaan pysähtyneisiin hälytysajoneuvoihin."

Nyt herää kysymys että missä kuljettajan huomio on jos ei tajua että (olkoonkin vaikka miten autopilotilla) auto on törmäämässä johonkin?

Anteeksi maalaisuuteni mutta ajelen niin vanhoilla autoilla että niissä kuljettaja päättää että mihin auto menee tai ei mene. Ja voi painaa jarrua tarvittaessa ja/tai kääntää rattia että ei törmää tien laidassa olevaan ajoneuvoon.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 10.02.2025 18:00

Mä haluisin ehkä jonkun kesäauton kesäksi. :mrgreen: Mut vois se olla pitempi aikainenkin. Max jotain 2000-3000€. Eihän siinä mitään järkeä ole, pistää rahaa sellaseen kun pitäs ottaa lainaa siihen, mutku mä haluisin. Ehkä sitten ainakin jos joudun töihin.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 12.02.2025 23:00

Me ajellaan tuon hintaluokan autoilla ihan ympäri vuoden ja useita vuosia :mrgreen:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 13.02.2025 14:34

Joo mun viime aikojen paras ostos oli nissan almera 1700€, toimi 5 vuotta. Sellasen vois ottaa toisenkin.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 13.02.2025 14:50

Minua pelottaisi istua "äly auton" kyydissä, auton joka tekee itse ratkaisunsa, ei mitään autopilotteja autoihin :shock:

Nyt on 10 vuotta vanha auto itsellä ja sekin aiheuttaa harmaita hiuksia, miten ennen pärjättiin autojen kanssa kun ei ollut miljoonaa anturia mittaamassa milloin mitäkin. Mihin autossa tarvitaa kolmea (!) pakokaasun lämpötila anturia? Siis oikeasti?

Mä voisin haluta sellasen neliveto hiacen, ilman jonnin joutavia hööbeleitä.
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja MikkoP » 13.02.2025 15:52

Kun ihan tavisautoissakin alkaa olla liiketunnistinta yms. kaistavahtia. Noilla vähän kapeammilla teillä auto vääntää ratista vähän väliä et nyt kauemmaksi siitä sulkuviivasta ja alkaa hidastaa jokaisen pysäköidyn auton kohdalla. Räntä/kurakelillä ohjauspaneeli on kuin joulukuusi, kun ilmoittaa ettei joku anturi nyt lian takia toimi. Kun mittarin mukaan (näyttää noin 5km/h alle oikean nopeuden) ajaa vähänkin yli nopeusrajoituksen, auto alkaa piipittää. Seuraavassa koeajossa kysymyslistalle et saako kyseisestä mallista nämä pois päältä.

Peruustukamera on kans hyvä, jos muistaa pitää puhtaana.
Tuossa lähtiessa nuolaisin sormea ja lääppäsin autoa peräpäästä. Vaimo: "Onko teillä suhde?"
Vasenkätisten Kansanrintama
MikkoP

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 13.02.2025 16:39

^ näinpä!

ja se mikä tulee mieleen älykkään auton lisänä niin on se, että olen melko varma, että se kuuntelee kuitenkin mitä itsekseni jupisen siellä :mrgreen:
uskon, että se päivä vielä tulee jossa se tarjoaa vaikkapa rattiraivoon help-linjalle soittoa tai sos-hälytystä, kun ei jaksa enää kuunnella kuskia :mrgreen:
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 17.02.2025 19:36

Uusin auto mitä olen ajanut on perhetuttavan Nissan Qashqai oisko vm 2017, siinä on joku peräänajohälytin tms, mutta kun se piippas siitäkin kun ajoin pihasta jalkakäytävän kautta kadulle niin siitä pienestä kallistuksesta mikä siinä reunalla tuli. Onhan ne helppoja ajaa, mutta kaikenlaiset varoitukset on vähän turhia. Niinku rouva Hyacinth Bucket huomauttaa miestään.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 17.02.2025 19:37

25 vuotta sitten autokoulun autosta (A Mersu) sai ABS:t pois päältä, että opittiin pumppaamaan jarrua ja kääntämään rattia. :mrgreen:
Iidis79

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.02.2025 21:21

Iidis79 kirjoitti:Uusin auto mitä olen ajanut on perhetuttavan Nissan Qashqai oisko vm 2017, siinä on joku peräänajohälytin tms, mutta kun se piippas siitäkin kun ajoin pihasta jalkakäytävän kautta kadulle niin siitä pienestä kallistuksesta mikä siinä reunalla tuli. Onhan ne helppoja ajaa, mutta kaikenlaiset varoitukset on vähän turhia. Niinku rouva Hyacinth Bucket huomauttaa miestään.

Pojalla on ihan uusi auto, en muista merkkiä. Hienohan se on kuin minä mutta en osaisi varmaan ajaa sillä :mrgreen:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Dacrest » 17.02.2025 22:22

Seuraan autouutisia aika aktiivisesti ja hirvittää tää tekniikan kehitys. Osa autoilua "helpottavista" innovaatioista on vähän kysymysmerkki, onko niistä enemmän haittaa vai hyötyä. Ainakin pirun kalliita diagnosoida ja korjata jos jotain vikaa tulee - puhumattakaan nykyisistä saastelaitteista.

Kun nettikeskusteluista lukee, miten jonkun sähköauto ei taas aamulla suostunut toimimaan koska siinä on PÄIVITYS KESKEN, nautin vanhasta bensa-autosta joka lähtee käyntiin avaimesta kääntämällä.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja dinah » 18.02.2025 01:11

Meillä on nyt peruutuskameran, ja olen huomannut että on kyllä ikävä edellisen auton peruutustutkaa.
Rattiraivoon: jo vuosia sitten ranskalaisen ajotietokone pyysi rauhoittumaan jos vaikka peruutuksessa sähläsi kauemmin. Jopa teititteli.
dinah

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 18.02.2025 07:56

Komppaan Dacrestia 100%. Ajan bensa-autolla niin kauan kun niitä saatavilla vielä on. Elleivät sitten keksi jotain todella järkevää.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 18.02.2025 09:17

Jos kaikki menee hyvin niin tänä vuonna napsahtaa yhdelle
meidän autoista museostatus:

https://www.if.fi/henkiloasiakkaat/vaku ... isterointi
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Dacrest » 18.02.2025 10:54

^^veikkaan että vanhojen, hyväkuntoisten bensa-autojen arvo tulee nousemaan. Etenkin siinä vaiheessa kun sen halvan käyttökulkineen vaihtoehtona on vanha hybridi tai sähköauto, joissa jokainen sähkövoimalinjaan/akustoon liittyvä korjaus maksaa vähintään 2000e.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Darre » 18.02.2025 11:19

^ Mä aion hankkia bensa-auton kun vaihto tulee ajankohtaiseksi, mutta sen verran päivitystä nykyiseen että varmaan automaattivaihteisen. Sähkö- tai edes hybridi on poissa laskuista juuri sen takia, että akkujen uusiminen on järkyttävän kallista.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 18.02.2025 12:18

Joo sen käyttöakun vaihto on varmaan suolaisen hintaista, mutta kuinka usein niitä käytännössä joutuu tekemään? Ihan vastaavasti jos bensavehkeestä vaikka moottori laukeaa niin iso paukku sekin on. Hybriditoyota 10v on tarvinnut mitään varsinaista korjausta ihan minimaalisesti (=yksi iskari ja koiranluut, tosin aika vähällä käytöllä). Starttiakku vasta vaihdettiin mut se perusakku ei montaakymppiä maksa. Äijän hybridi meni ihan perushuolloilla, pari vuotta sitten vaihtoi sen täysähköön ja siinä on ollut lähinnä just pientä ohjelmistotakkua mutta ei mitään mikä ajoa estäisi. Eli ainakaan itselläni ei sähköisistä menopeleitä ole pahaa sanottavaa, mutta toki ne bensavehkeetkin hyviä on jossei laske sitä fossiilisten polttoaineiden huononevaa mainetta.
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Avokaado » 18.02.2025 13:10

Meillä on uutena ostettu ja nyt se on vajaa viis vuotta vanha bensa-auto. Sillä ajetaan tai lähinnä minä ajan niin kauan, kun auto kestää ja yleensä auton rattiin vielä kelpaan. Ei tartte funtsia ja opetella enää uusien autojen metkuja.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Mella M » 18.02.2025 16:58

Mä olen ajanut jonkun verran sähköautoilla (lähinnä Tesloilla) ja itselläni on ladattava hybrdi (sähkö/bensa) se kaikkien kauhistus, mutta pakko sanoa, että tuolla omallakin autolla on ihan kaikista mukavinta ajaa silloin kun se menee sähköllä. Se on niin hiljainen ja pehmeä kyyti, että se tuntuu tosi mukavalta. Ja kyllä mä paljon mielummin laitan tuon auton kotona sähköpistokkeeseen kun pysähtelen huoltoasemille, se on sitä käyttömukavuutta, mitä moni täyssähköauton omistaja arvostaa. Mä voisin siirtyä kokonaan sähköautoon, mutta hitto vie, kun ne on musta niin hirveän rumia. Mä en ole löytänyt vielä yhtään sähköautoa, jonka ulkonäkö tuntuis itselle mieleiseltä ja kun senkin vaan täytyy tuntua, ei voi mitään. Ja akkujen hinnat ja korjaushinnathan tulee jatkuvasti alaspäin ja mitä yleisemmäksi sähköautot tulee sitä enemmän on tarjontaa myös korjaamoista ja osista. Samoin akkujen koot, painot tulevat varmastikin tulemaan alas ja sähköautoja rasittava raskas massa tulee tippumaan ainakin jossain määrin. Jos mun auton saisi kokonaan sähköllä, niin vaihtaisin sen heti täyssähköiseen.
Mella M

ViestiKirjoittaja aunet » 18.02.2025 17:29

Jos asuu edes jotenkin korvessa, ei siellä ajella millä tahansa autolla. Tiet ovat suuren osan vuodesta karmeassa kunnossa ja siihen asiaan ei ole tulossa parannusta. Mitä matalampi auto ja mitä enemmän särkyvää pohjassa on, kuten kalliit akut, sitä varmemmin auto hajoaa ajoit sitten miten varovasti tahansa. Kaupungissa ja asfaltilla aivan eri asia millä siellä ajelee.
aunet

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 18.02.2025 17:30

Koiruuksia kirjoitti:
Iidis79 kirjoitti:Uusin auto mitä olen ajanut on perhetuttavan Nissan Qashqai oisko vm 2017, siinä on joku peräänajohälytin tms, mutta kun se piippas siitäkin kun ajoin pihasta jalkakäytävän kautta kadulle niin siitä pienestä kallistuksesta mikä siinä reunalla tuli. Onhan ne helppoja ajaa, mutta kaikenlaiset varoitukset on vähän turhia. Niinku rouva Hyacinth Bucket huomauttaa miestään.

Pojalla on ihan uusi auto, en muista merkkiä. Hienohan se on kuin minä mutta en osaisi varmaan ajaa sillä :mrgreen:

Nytkun jouduin noita sairaala käyntejä tekemään ja aina kela taksilla niin siinä ehti nähdä jos jonkinlaista uutta autoa. En tykännyt monestakaan. Tuulilasi minimaalinen, mutta se ohjauspaneeli mikä lie massiivinen ja kaikenmaailman härpäkkeet siinä. Yhdessä Peugeotissa oli niin korkea kynnys että siihen oli vaikea päästä sisään ja pois, siis pelkääjän paikalle. Onhan siinä muhkeutta ja turvavarusteita, mutta tällänen pieni ihminen ku mä niin en paljon nähnyt ulos. Toki voi olla istuimen asetuksissakin. Mulla pitäis olla sitten korkeammalla. Mutta eihän autoja suunnitella alle 160cm naisille.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 18.02.2025 17:34

Dacrest kirjoitti:^^veikkaan että vanhojen, hyväkuntoisten bensa-autojen arvo tulee nousemaan. Etenkin siinä vaiheessa kun sen halvan käyttökulkineen vaihtoehtona on vanha hybridi tai sähköauto, joissa jokainen sähkövoimalinjaan/akustoon liittyvä korjaus maksaa vähintään 2000e.

Eikä riitäkään. Vai mitä ne on ollut iltalehdissä pelottelut monen kymppitonnin laskuista. Siinä on mennyt sitten paljon pieleen.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Mella M » 18.02.2025 17:38

aunet kirjoitti:Jos asuu edes jotenkin korvessa, ei siellä ajella millä tahansa autolla. Tiet ovat suuren osan vuodesta karmeassa kunnossa ja siihen asiaan ei ole tulossa parannusta. Mitä matalampi auto ja mitä enemmän särkyvää pohjassa on, kuten kalliit akut, sitä varmemmin auto hajoaa ajoit sitten miten varovasti tahansa. Kaupungissa ja asfaltilla aivan eri asia millä siellä ajelee.

Ihan sama mikä moottori siinä autossa on, niin ei varmaan kukaan joka asuu paikassa missä tien pintaan nousee joka kevät isoja kiviä ja tulee suuria kuoppia osta mitään Ferraria. Sähköautojakin saa korkeammalla maavaralla, nelivedolla ja pohjapanssarilla. Saa olla kyllä todella hankalassa kunnossa oleva tie, ettei noilla pärjää. Ei tämä nyt kovin iso ongelma ole. Mä olen asunut useassa paikassa maalla ja ihan normi henkilöautoilla täällä ihmiset pärjää. Osalla naapureista on esim. just Tesla. Nelivetona ne kulkee täällä oikein hyvin.
Mella M

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät