Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska
Umac kirjoitti:Kuten kaikki elollinen joutuu stressaaviin tilanteisiin, sopeutuu ja toipuu. Yhä uudelleen. Emme elä missään laa-laassa arkeamme, eivät eläimetkään.
Mella M kirjoitti:Vähän ehkä hassua, kun en mä varsinaisesti ole OE:n linjalla. Vaikka mä en ole erilaisten tahojen kanssa samaa mieltä, niin kyllä mä voin ymmärtää hyvin, että mistä ne ajatukset ja kannanotot kumpuaa. Ja niin voisi moni muukin. Tässä vaan käy helposti niin, että menee puurot ja vellit sekaisin ja mouhotaan siitä, miten mielenosoituksissa osa porukasta meni liian pitkälle ja käytti väkivaltaa ja sitten menee ohi, mitä siellä voi olla sanottavaa. Asioita ja näkemyksiä voi ja kannattaakin ymmärtää vaikka ei olisi samaa mieltä.
Mella M kirjoitti:Mulleko sinä tämän osoitit?Umac kirjoitti:Kuten kaikki elollinen joutuu stressaaviin tilanteisiin, sopeutuu ja toipuu. Yhä uudelleen. Emme elä missään laa-laassa arkeamme, eivät eläimetkään.
Mella M kirjoitti:Umac kirjoitti:Kuten kaikki elollinen joutuu stressaaviin tilanteisiin, sopeutuu ja toipuu. Yhä uudelleen. Emme elä missään laa-laassa arkeamme, eivät eläimetkään.
Mulleko sinä tämän osoitit? Vähän ehkä hassua, kun en mä varsinaisesti ole OE:n linjalla. Vaikka mä en ole erilaisten tahojen kanssa samaa mieltä, niin kyllä mä voin ymmärtää hyvin, että mistä ne ajatukset ja kannanotot kumpuaa. Ja niin voisi moni muukin. Tässä vaan käy helposti niin, että menee puurot ja vellit sekaisin ja mouhotaan siitä, miten mielenosoituksissa osa porukasta meni liian pitkälle ja käytti väkivaltaa ja sitten menee ohi, mitä siellä voi olla sanottavaa. Asioita ja näkemyksiä voi ja kannattaakin ymmärtää vaikka ei olisi samaa mieltä. Mä olen tehnyt koko työuran oikeuteen ja lainsäädäntöön liittyvissä asioissa ja lainsäädäntö ja käytännötkin on tuttuja. Mä olen asunut virkakoiran kanssa ja mulla on kavereissa ihmisiä, jotka ovat olleet ratsupoliisissa ja tiedän sekä virassa toimivia hevosia ja koiria että jo eläkkeelle jääneitä ja kuopattuja sellaisia. Jonkinlainen käsitys on siitä, että millaisia nämä eläimet ovat. Ja tästä syystä pidän niitä todella tärkeinä työkaluina, mutta voin hyvin ymmärtää myös sen näkemyksen, että ihmisten ei pitäisi käyttää eläimiä työkaluina. Mä en muutenkaan ole kauhean suuri fani esim. sille, että koira on vaan metsästyskoira tai koiran päätarkoitus olla olla näyttelyesine, harrastusväline tai pentuautomaatti.
JMTNT kirjoitti:Pitää sanoa että en ole ollenkaan samaa mieltä Liisa Tikan kanssa. Hän ei ole palveluskoiriin perehtynyt ja minun mielestä työkoiran viettiä ei pidä yhdistää stressiin, vaan tavoiteen saavuttamiseen, jossa vietti vie tavoittepäämäärään. Jos puhutaan stressin ja vietin eroista, niin siinä tarvitaan jo aikapaljon kokemusta työkoiran työstä.
Umac kirjoitti:Se järjestelmä siis toimii niin koiraeläimillä kuten meillä ihmisilläkin ja sitten mukaan liittyy esim. perimä, koulutus, kuormitus, keinot jne. Kun koiran viretila on käynyt hyvin korkealla kuitenkaan normaalisti tyydyttymättä, on vaarana koiran väsyminen ja stressaantuminen.
Siitähän poliisikoiracasessa oli kyse. Ne koirat olivat hyvin kiihtyneitä pääsemättä määränpäähän koska niin koiria käytetään voimankäyttövälineenä.
JMTNT kirjoitti:Eli stressin sietokyky on oleellinen osa ohjaajan ja koiran yhteistyöstä ja siksi toisiin tehtäviin koulutetaan koiraa leikin avulla, esim. tullikoirat.
JMTNT kirjoitti:"Tutkimus, joka analysoi 1 682 koiran kalloa eri roduista, paljasti, että työkoirarodut, kuten siperianhuskyt ja rottweilerit, omaavat pienemmät aivot kehon kokoon verrattuna, mutta ne ovat helpompia kouluttaa ja niillä on hyvä lyhyen aikavälin muisti.
Sen sijaan pienet koirarodut, kuten chihuahua ja pomeranianit, joilla on suhteellisesti suuremmat aivot, näyttävät usein käyttäytyvän pelokkaasti, aggressiivisesti ja kärsivän eroahdistuksesta, mikä yhdistetään yleensä heikompaan älykkyyteen.
aunet kirjoitti:Tänään viimesessä Arto Nybergissä poliisikoirien kouluttaja Ilkka Hormila.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Umac ja 1 vierailijaa