PALVELUSKOIRAT

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: PALVELUSKOIRAT

ViestiKirjoittaja aunet » 09.12.2024 15:58

Tämä lause Lexistä sattui silmään:

"Lexiä oli koulutettu huumetyöhön, joten pitkätukkaiset hipahtavasti pukeutuneet ystäväni olivat koiran mielestä epäilyttäviä, muistelee Gren."

Tuohon maailmanaikaan huumeveikot ehkä näyttivätkin tuolta. Nykyään taitaa olla enemmän pukumiesten ja -naisten hommia. Muistan kyllä tuon koiralegendan.
aunet

ViestiKirjoittaja JMTNT » 09.12.2024 16:22

Halusin ottaa Lexin ansiot esiin siinä mielessä, että sukulaiseni oli poliisina samassa pidätystilanteessa mukana ja sitä ei kukaan voi kuvitella, miltä tuntuu menettää oma rakas koira työssään. Ja siksi katson työhön kuuluvaksi koiran myös yhdistävän eri asioita toisin, kuin ohjaaja, mutta todella henkensä kaupalla, kuten tämä koiran väärinkäsitys, jossa poliisi ampui oman partionsa poliisikoiran. Koira käsitti elekielen oikein, mutta poliisi ei käsittänyt miten toimia ja siitä syystä koira hyökkäsi ja menetti henkensä.
JMTNT

ViestiKirjoittaja aunet » 09.12.2024 18:04

En ymmärrä, miten nuo kaksi asiaa liittyvät toisiinsa?
aunet

ViestiKirjoittaja JMTNT » 09.12.2024 22:29

^ Ne liittyvät siten, että työssään oleva koira tekee työtään, mutta poliisimies johon koira kävi kiinni antoi siihen itse aiheen ja ampui koiran. Aivan samoin, kuin mellastajat eivät osaa huomioida koiran elekieltä. Lexin kuolema taas oli työtehtävän yhteydessä aiheutunut.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Mella M » 09.12.2024 22:36

Umac kirjoitti:Kuten kaikki elollinen joutuu stressaaviin tilanteisiin, sopeutuu ja toipuu. Yhä uudelleen. Emme elä missään laa-laassa arkeamme, eivät eläimetkään.

Mulleko sinä tämän osoitit? Vähän ehkä hassua, kun en mä varsinaisesti ole OE:n linjalla. Vaikka mä en ole erilaisten tahojen kanssa samaa mieltä, niin kyllä mä voin ymmärtää hyvin, että mistä ne ajatukset ja kannanotot kumpuaa. Ja niin voisi moni muukin. Tässä vaan käy helposti niin, että menee puurot ja vellit sekaisin ja mouhotaan siitä, miten mielenosoituksissa osa porukasta meni liian pitkälle ja käytti väkivaltaa ja sitten menee ohi, mitä siellä voi olla sanottavaa. Asioita ja näkemyksiä voi ja kannattaakin ymmärtää vaikka ei olisi samaa mieltä. Mä olen tehnyt koko työuran oikeuteen ja lainsäädäntöön liittyvissä asioissa ja lainsäädäntö ja käytännötkin on tuttuja. Mä olen asunut virkakoiran kanssa ja mulla on kavereissa ihmisiä, jotka ovat olleet ratsupoliisissa ja tiedän sekä virassa toimivia hevosia ja koiria että jo eläkkeelle jääneitä ja kuopattuja sellaisia. Jonkinlainen käsitys on siitä, että millaisia nämä eläimet ovat. Ja tästä syystä pidän niitä todella tärkeinä työkaluina, mutta voin hyvin ymmärtää myös sen näkemyksen, että ihmisten ei pitäisi käyttää eläimiä työkaluina. Mä en muutenkaan ole kauhean suuri fani esim. sille, että koira on vaan metsästyskoira tai koiran päätarkoitus olla olla näyttelyesine, harrastusväline tai pentuautomaatti.
Mella M

ViestiKirjoittaja Mea » 10.12.2024 03:05

Mella M kirjoitti:Vähän ehkä hassua, kun en mä varsinaisesti ole OE:n linjalla. Vaikka mä en ole erilaisten tahojen kanssa samaa mieltä, niin kyllä mä voin ymmärtää hyvin, että mistä ne ajatukset ja kannanotot kumpuaa. Ja niin voisi moni muukin. Tässä vaan käy helposti niin, että menee puurot ja vellit sekaisin ja mouhotaan siitä, miten mielenosoituksissa osa porukasta meni liian pitkälle ja käytti väkivaltaa ja sitten menee ohi, mitä siellä voi olla sanottavaa. Asioita ja näkemyksiä voi ja kannattaakin ymmärtää vaikka ei olisi samaa mieltä.

Ei liity koiriin, mutta enpä sanoisi että sitä toistakaan osapuolta kukaan vaivautuu kuuntelemaan, mitä sanottavaa niillä voisi olla. Nähdään vain juuri ne tietyt kohdat eikä osata katsoa niiden ohi.
Mea

ViestiKirjoittaja Umac » 10.12.2024 03:48

Mella M kirjoitti:
Umac kirjoitti:Kuten kaikki elollinen joutuu stressaaviin tilanteisiin, sopeutuu ja toipuu. Yhä uudelleen. Emme elä missään laa-laassa arkeamme, eivät eläimetkään.
Mulleko sinä tämän osoitit?

Sorry kun en heti linkittänyt kaikkea, olen ymmärtänyt, ettei osa katso linkkejä kuitenkaan:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/koi ... ta/9062554
–-- Stressaantunut koira puraisee jopa toista poliisia, mikä korostaa tilanteen hallitsemattomuutta, järjestö kuvailee videolla tapahtunutta.--- (boldaus minun)
Aiemmin laitoin OE:n oman Fb-sivun, sivulla 2. Kommenteissa asia toistui. En itse pääse enää niihin kommentteihin kun en kuulu Fb:hen ja avoimet sivut sallivat vain parin ekan postauksen selaamisen ja senkin vain rajallisesti.

Yleisellä tasolla stressista, ei sinusta, Mella M, tai vaikka koirastasi: stressi tosiaan on osa koiran kanssa puljaamista. Sitä ei moni tule miettineeksi loppuun asti. Kuten esim. nykynuoria on ohjattu, ihmisiä siis, siihen mitä elämä heittelee ja kaikki ei voi vain olla yhtä auvoa. Stressi on osa arkeamme ja sitä se on myös eläimille.

Virkakoiran ja työkalun, työvälineen, yhteinen nimittäjä tulee virkakoirien ja heidän työnantajien puolelta, ei minulta. Se ei tietenkään poista eläimen kohtelua, omistajan ja eläimen suhdetta, omistajan/ohjaajan tietoisuutta stressistä jne.
Näin yhden tissivälin ei-työkoiran omistajana tunnustan ja tunnistan aiheuttavani koiralleni stressiä viikoittain. Sillä koulutan sitä, höntsään sen kanssa, teen kotikutoisia harjoituksia. Sitä kauttakin se stressi on osa elämää ja siinä kohti tavoite on pysyä sillä stressialueella missä koiran saama hyöty on suurempi kuin hetkellinen haitta, esim. tulevan tehtävän odotusvaiheessa.
Tai oma asuminen, tiheästi asutulla alueella: stressi. Meitä on tässä kymmeniä koiranomistajia nokakkain päivittäin ja se oma moppe tai naapurin Sesse (nimi keksitty) ei tule toimeen keskenään. Stressihän se on, vieläpä vuosia kestävä. Jne.

Koiran oleminen pelkkänä harrastevälineenä on minulle outo konsepti sillä omat on tarkkaan mietitty, pidetty, hoidettu ja maksettu. Enkä harrasta enää mitään julkista tai aktiivista ja oma koirapiirini elää ja on samalla tavalla vaikka harrastaisivat mitä vain koiriensa kanssa. Tunnistan toki ilmiön, lajista kuin lajista. Viimeisimpänä keskustelun susihuolesta ja samaan aikaan koiria menee toimimattomina kuoppaan. Siis metsällä toimiessa huonosti, koirina ne voivat olla täydellisä silti.

Poliisin eilinen tiedote, asiaan siis palataan: https://poliisi.fi/-/poliisi-jatkaa-its ... vittamista
Poliisi jatkaa itsenäisyyspäivän esitutkintatoimia ja tapahtumien selvittämistä
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Dacrest » 10.12.2024 09:40

Mella M kirjoitti:

Mulleko sinä tämän osoitit? Vähän ehkä hassua, kun en mä varsinaisesti ole OE:n linjalla. Vaikka mä en ole erilaisten tahojen kanssa samaa mieltä, niin kyllä mä voin ymmärtää hyvin, että mistä ne ajatukset ja kannanotot kumpuaa. Ja niin voisi moni muukin. Tässä vaan käy helposti niin, että menee puurot ja vellit sekaisin ja mouhotaan siitä, miten mielenosoituksissa osa porukasta meni liian pitkälle ja käytti väkivaltaa ja sitten menee ohi, mitä siellä voi olla sanottavaa. Asioita ja näkemyksiä voi ja kannattaakin ymmärtää vaikka ei olisi samaa mieltä. Mä olen tehnyt koko työuran oikeuteen ja lainsäädäntöön liittyvissä asioissa ja lainsäädäntö ja käytännötkin on tuttuja. Mä olen asunut virkakoiran kanssa ja mulla on kavereissa ihmisiä, jotka ovat olleet ratsupoliisissa ja tiedän sekä virassa toimivia hevosia ja koiria että jo eläkkeelle jääneitä ja kuopattuja sellaisia. Jonkinlainen käsitys on siitä, että millaisia nämä eläimet ovat. Ja tästä syystä pidän niitä todella tärkeinä työkaluina, mutta voin hyvin ymmärtää myös sen näkemyksen, että ihmisten ei pitäisi käyttää eläimiä työkaluina. Mä en muutenkaan ole kauhean suuri fani esim. sille, että koira on vaan metsästyskoira tai koiran päätarkoitus olla olla näyttelyesine, harrastusväline tai pentuautomaatti.

Ne kritisoijat ovat olleet mukana aiheuttamassa eläimille stressaavaa tilannetta. Käsittääkseni mielenosoitusten eskaloituminen tuli viranomaisillekin yllätyksenä, ehkä ensi vuonna mietitään uudestaan hevosten ja koirien läsnäoloa.

Tottakai on hyvä, että asioista keskustellaan ja mielipiteitä esitetään. Tän tyyppiset ulostulot (haetaan kohua, kritisoidaan jonkun muun toimintaa tilanteessa) ovat vaan usein aika oman navan ympärillä pyöriviä - imo ei mikään asiallinen keskustelun aloitus.

Kritisoijat varmaan omalla kohdallaan kieltäytyvät myös avustaja-/opaskoirasta tai koiran käytöstä metsään kadonneen lapsensa etsinnöissä? Työkaluja nekin ja stressiä siinäkin koirille aiheutetaan.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Umac » 12.12.2024 11:50

Kalenteri saapui! 15 pinnaa menee Kummeille.
Kuva

https://printvalli.fi/fi/valmistuotteet ... NDE4mqR9Zg
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 12.12.2024 13:00

^ No, vau! Siinäpä vasta koiria.
Mea

ViestiKirjoittaja JMTNT » 16.12.2024 19:59

Umac palaan vielä tähän "Stressi on normaali tila kaikilla eläimillä. Stressi kuuluu elämään, mutta se, minkä verran stressiä kukin yksilö pystyy kestämään, vaihtelee. Siinä missä lyhytaikainen stressi antaa voimia kilpasuoritukseen, leikkiin ja saalistukseen, on pitkäaikainen stressi erittäin haitallista terveydelle.
https://www.masseter.fi/artikkelit/hyvi ... entaa.html"

Pitää sanoa että en ole ollenkaan samaa mieltä Liisa Tikan kanssa. Hän ei ole palveluskoiriin perehtynyt ja minun mielestä työkoiran viettiä ei pidä yhdistää stressiin, vaan tavoiteen saavuttamiseen, jossa vietti vie tavoittepäämäärään. Jos puhutaan stressin ja vietin eroista, niin siinä tarvitaan jo aikapaljon kokemusta työkoiran työstä.
JMTNT

ViestiKirjoittaja JMTNT » 16.12.2024 22:49

Tuli mieleen Opaskoirakoulun kasvatti ja huolellisesti perimäntiedot valittu Opas Assi, koska sen muut pennut koulutettiin opaskoiriksi. Sitten kerran pyörälenkillä hän riuhtaisi itsensä jäniksen perään ja minä ajauduin päin sähkötolppaa ja kaaduin. Assi ei päässyt irti otteestani, vaan sai kunnon torut. Oppi siitä, ettei voi singota liikkuvan perään, vaikka kuinka vietti vetäisi.
Eli moni luulee, että koiran stressi on olennainen osa epänormaaliin käytökseen, mutta minä sanon, että se on vietti, joka ei koiraa stressaa, vaan tavoitepäämäärään pääsy pitää koiran tilanteen tasalla, kunnes ohjaaja sen tuhoaa ja koira poistaa itseltään hyödyttomönä koetun vietin, jolla ei pääse tavoitteeseensa. Yksi esim. on koiran eroahdistus.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 16.12.2024 23:54

No mä olen kyllä aika paljon samalla linjalla Liisa Tikan kanssa. Oli sitten kyse vietistä tai ulkoisesta stressistä, niin kummassakin koiralla alkaa erittymään 'stressihormoneja', kortisolia ja adrenaliinia. Ihan sama mekaniikka kummassakin on. Koira tarvitsee jonkin asteen stressiä esim. saalistaessaan. Tällöin stressi on sisäinen, positiivinen asia. Ulkoinen syy voisi olla maalimies tai vastaantuleva koirakko, joka uhkaa koiraa. Puolustaessaan itseään koiralla nousee stressitaso/stressihormonit, puolustaminen ei voi tapahtua matalassa stressitasossa.
Sitten on eri asia miten koirayksilö tyhjentää itsensä näistä kokemuksista. Siinä voisi miettiä esim. luonnetestin määrittelemää hermorakennetta? Kaikilla se ei tosiaan ole samanlainen eikä sitä voi koiralle opettaa koska on sisäsyntyinen.
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja Umac » 17.12.2024 03:41

JMTNT kirjoitti:Pitää sanoa että en ole ollenkaan samaa mieltä Liisa Tikan kanssa. Hän ei ole palveluskoiriin perehtynyt ja minun mielestä työkoiran viettiä ei pidä yhdistää stressiin, vaan tavoiteen saavuttamiseen, jossa vietti vie tavoittepäämäärään. Jos puhutaan stressin ja vietin eroista, niin siinä tarvitaan jo aikapaljon kokemusta työkoiran työstä.

Ei tarvitse tietenkään olla samaa mieltä Liisa Tikan tai kenenkään muun kanssa. Asiaa on onneksi tutkittu ja stressin mekanismit fysiologisesti tiedetään ja tunnetaan, myös koiralla.
Tässä artikkelissa asiaa on puitu käyttökoirien kautta ja lopussa linkit tutkimuksiin: https://www.nutrolin.fi/2016/10/18/stre ... okoiralle/
Stressin merkitys käyttökoiralle
---Stressiä on tutkittu työ- ja harrastuskoirilla monissa tutkimuksissa. Pelastuskoirien stressitutkimuksessa (1 huomattiin, että vaikeissa olosuhteissa oli hyvä pitää etsintöjen välissä kunnollinen lepotauko. Pitkän etsintäjakson jälkeen havaittiin koirissa stressitilan muuttumista eustressistä distressiin, jolloin koirien motivaatio etsiäkin laski. Agilitykoirien stressitutkimuksessa (2 havaittiin monenlaisia stressin merkkejä kilpailujen aikana, esim. ennen starttia tärisemistä ja läähättämistä. Kortisolitasot olivat kisojen jälkeen kohonneet. Poliisikoiratutkimuksessa (3 todettiin, että uhkatilanteessa pelokkaasti tai epävarmasti käyttäytyvien koirien kortisolitaso nousi selvästi kun taas itsevarmemmin käyttäytyneiden koirien stressitaso pysyi matalampana.---

Liisa Tikan vahvuus on ns. voimakoirat joita ohjaa ihan samat stressin mekaniikat eli lisämunuaisten ja aivolisäkkeen aktivoituminen, elimistön sympaattinen ja parasympaattinen hermosto. Stressikoneisto virittää kehon vastaamaan haasteisiin: keskushermosto (aivot ja selkäydin) säätelevät elimistön fysiologisia reaktioita. Viestit välittyvät kaikkialle elimistöön tahdosta riippumattoman autonomisen hermoston ja stressihormonien välityksellä.

Se järjestelmä siis toimii niin koiraeläimillä kuten meillä ihmisilläkin ja sitten mukaan liittyy esim. perimä, koulutus, kuormitus, keinot jne. Kun koiran viretila on käynyt hyvin korkealla kuitenkaan normaalisti tyydyttymättä, on vaarana koiran väsyminen ja stressaantuminen.
Siitähän poliisikoiracasessa oli kyse. Ne koirat olivat hyvin kiihtyneitä pääsemättä määränpäähän koska niin koiria käytetään voimankäyttövälineenä. Näyttämään uhkaavilta, kuulostaa uhkaavalta. Onneksi noita itsenäisyyspäiviä ei ole kuin kerran vuodessa ja onneksi poliisikoirien työ on paljon muuta kuin voimankäyttöä, enimmäkseen muuta siis.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.12.2024 05:42

Missä olisi toimiva linkki?
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 17.12.2024 06:35

^Mihin? Ketjussa useampi linkki jo.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Dacrest » 17.12.2024 07:24

Umac kirjoitti:Se järjestelmä siis toimii niin koiraeläimillä kuten meillä ihmisilläkin ja sitten mukaan liittyy esim. perimä, koulutus, kuormitus, keinot jne. Kun koiran viretila on käynyt hyvin korkealla kuitenkaan normaalisti tyydyttymättä, on vaarana koiran väsyminen ja stressaantuminen.
Siitähän poliisikoiracasessa oli kyse. Ne koirat olivat hyvin kiihtyneitä pääsemättä määränpäähän koska niin koiria käytetään voimankäyttövälineenä.

Koiran koulutus ja harrastaminen on stressin kanssa pelaamista.
Lähtökohta on tietysti geneettisesti tehtävään sopiva yksilö, jolla on riittävä hermorakenne.
Koulutuksella vähitellen kasvatetaan koiran taitoja ja stressinsietokykyä.

Ainakin mun pelastusetsintäaikoina, joka etsinnän jälkeen (heti siinä etsintäpaikalla) koiralle tehtiin helppo, palauttava harjoitus, jossa se löysi maalimiehen ja pääsi päämääräänsä. Etsinnöissä kun se koira harvoin ketään löytää, vaikka työskentelisi kuinka kovasti.
Ja etsintöjä seuraavat pari päivää vain rentoa, palauttavaa metsälenkkeilyä, riittävästi ruokaa ja lepoa.

Joka vuosi oli yksi pidempi tauko treeneistä, vähintään kuukausi. Silloin vain höntsäiltiin, lenkkeiltiin ja tehtiin koiralle mieluisia, helppoja asioita. Toki saattoi joku etsintä osua siihenkin, se hoidettiin mutta treenattu ei.

Pitkissä, koiralle raskaissa etsinnöissä pidin tarpeen mukaan taukoja: koiran juotto ja laittaminen maahan huilaamaan. 5 minuuttia ja taas mentiin. Sellainen pikapalautuminen.

Vapaa-aikoina tein välillä ylipitkiä/-vaikeita harjoituksia, joissa ajoin koiran tekemään vaikkapa esine-etsintää, vaikkei se enää olisi halunnut tai suoriutunut siitä kovin helposti. Treenin loppuun aina yksi helppo tehtävä, jotta koiralle jäi positiivinen fiilis onnistumisesta.

Uskon että nää ylivaikeat treenit kasvattivat sitä sietämään stressiä ja painetta. Oikeissa etsinnöissä kun ei ole vaihtoehtoa "tänään ei pysty", tilanteet voivat olla koiralle kuormittavia, etsintä henkisesti ja fyysisesti uuvuttavaa ja kyse on aina ihmishengestä. Se ei saa jäädä kiinni koiran osaamistasosta tai jaksamisesta.

Suurin osa treenaamisesta oli kuitenkin perustasolla tapahtuvaa, josta koira suoriutui suht helposti - ei ole koiran osaamistasoon nähden erityisen stressaavaa. Kuten huippu-urheilijoilla, suurin osa treenistä on peruskuntoharjoittelua.

Aktiivisilla työ-/harrastuskoirilla kotioloilla on suuri merkitys stressinhallinnassa. Mulla ei ole ollut sisällä leluja, koska siellä vain maataan sohvalla ja relataan. Se ei saa olla jatkuvaa temppujen tekemistä, nuolumattoja, namin etsintää ja pallon heittoa.

Kantapään kautta opin jo ekan sakemannini kanssa, mitä liika treenaaminen (stressi) koiralle tekee: jaksaminen ja motivaatio laskee. Uuden oppiminen ei onnistu, edistystä ei tapahdu.
Onneksi oli silloin viisaampia neuvomassa että pidä pidempi tauko.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.12.2024 09:22

Umac, tähän :
JMTNT kirjoitti:https://www.masseter.fi/artikkelit/hyvi ... entaa.html"

Koiruuksia

ViestiKirjoittaja JMTNT » 17.12.2024 14:43

"Tutkimus, joka analysoi 1 682 koiran kalloa eri roduista, paljasti, että työkoirarodut, kuten siperianhuskyt ja rottweilerit, omaavat pienemmät aivot kehon kokoon verrattuna, mutta ne ovat helpompia kouluttaa ja niillä on hyvä lyhyen aikavälin muisti.

Sen sijaan pienet koirarodut, kuten chihuahua ja pomeranianit, joilla on suhteellisesti suuremmat aivot, näyttävät usein käyttäytyvän pelokkaasti, aggressiivisesti ja kärsivän eroahdistuksesta, mikä yhdistetään yleensä heikompaan älykkyyteen."

Eli stressin sietokyky on oleellinen osa ohjaajan ja koiran yhteistyöstä ja siksi toisiin tehtäviin koulutetaan koiraa leikin avulla, esim. tullikoirat.
JMTNT

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 19.12.2024 08:50

JMTNT kirjoitti:Eli stressin sietokyky on oleellinen osa ohjaajan ja koiran yhteistyöstä ja siksi toisiin tehtäviin koulutetaan koiraa leikin avulla, esim. tullikoirat.

miten ne muut koulutetaan?
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja JMTNT » 19.12.2024 19:17

^kiranas. Peruskoulutus eli käskyjen ymmärtäminen ja niiden totteleminen on kaikille koirille sama. Mutta sen jälkeen tulee erikoistuminen, eli esim. poliisin työhön vaadittava etsintä-puolustus- ym. ja siksi koiran jalostuksessa on jo ennalta pyritty tavoitteeseen. Ja koira opetetaan LUOTTAMAAN ohjaajaansa eli stressittömään työskentelyyn.
Istuin kerran maijan takapenkillä ja katsoin taakseni, että mikä se siellä läähättää. Se oli saku joka niin innoissaan katsoi minua. :D
JMTNT

ViestiKirjoittaja Dacrest » 19.12.2024 19:53

JMTNT kirjoitti:"Tutkimus, joka analysoi 1 682 koiran kalloa eri roduista, paljasti, että työkoirarodut, kuten siperianhuskyt ja rottweilerit, omaavat pienemmät aivot kehon kokoon verrattuna, mutta ne ovat helpompia kouluttaa ja niillä on hyvä lyhyen aikavälin muisti.

Sen sijaan pienet koirarodut, kuten chihuahua ja pomeranianit, joilla on suhteellisesti suuremmat aivot, näyttävät usein käyttäytyvän pelokkaasti, aggressiivisesti ja kärsivän eroahdistuksesta, mikä yhdistetään yleensä heikompaan älykkyyteen.

Tähän tutkimukseen olisi kiva saada linkki. Kuulostaa aika yksioikoisilta johtopäätöksiltä.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja JMTNT » 19.12.2024 21:10

JMTNT

ViestiKirjoittaja aunet » 22.12.2024 17:03

Tänään viimesessä Arto Nybergissä poliisikoirien kouluttaja Ilkka Hormila.
aunet

ViestiKirjoittaja Dacrest » 22.12.2024 17:12

^kiitos vinkistä, täytyypä katsoa.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Umac » 22.12.2024 17:16

Todellakin! Kiitos!
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 22.12.2024 19:00

aunet kirjoitti:Tänään viimesessä Arto Nybergissä poliisikoirien kouluttaja Ilkka Hormila.

tää oli hyvää hormilaa, kuten aina!
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja JMTNT » 22.12.2024 19:27

Sanoi hyvin haastattelussa koiran nenätyöstä. Tuntui tutulta ilmaisulta koiran hajuaisti ihmiseen. Samalla tyylillä opetan koiran kerrostalon käytävässä tai hississä ensin tunnistamaan hajun ja sen jälkeen tulee tottelevaisuus, että ei koira saa tervehtiä. Koira tietää, ai toi on se, mutta tottelevaisuus ja ohjaajan yhteistyö yhdistyvät tiettyyn käskyyn.
Etsijäkoirat ovat kuitenkin eri luokkaa, kuin puolustavatkoirat, joille koulutus vähän erilainen.
JMTNT

ViestiKirjoittaja JMTNT » 14.01.2025 21:42

Jo ennen koiran ostamista täytyy olla tavoite selvillä, mitä koiralta sen aikuistuessa odottaa ja onko omistajalla aikaa ja rahaa pennun kehittämiseen.

Mulla tavoite oli selvä ja rottiksen pennun saadessani tähtäsin siihen tavoitteeseen. Jo pikkupentu vaiheessa vedin makkaralla lattiaan hajujäljen ja vein pennun sitä haistelemaan, jossa jäljen lopussa löytyi makkara. Sitten myöhemmin jälkikokeeseen harjoituksissa oli joka kapulan alla makkara. Ja lopputulos oli jo nuorena Alokasluokan jäljestämiskoe 100pistettä 1 palkinto, tottelevaisuus 67,5 pistettä, 3palkinto. Tämän koiran kanssa etenin pitkälle kisaillen ja Hän antoi minulle menestyksestään paljon iloa.
JMTNT

ViestiKirjoittaja JMTNT » 17.01.2025 22:29

"Käyttäytymiskokeen (FCI-BH) tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen osallistumista palveluskoirakokeeseen." Näin Palveluskoiraliitto.

Eli nykyisin riittää, että koira on saavuttanut kerran BH pistemäärän ja siten voi osallistua kokeisiin. Mutta ennen jokainen kisa arvosteltiin niin, että tottelevaisuudessa oli ensin osio jossa koiran piti saada vähintäin 65 pistettä jotta edes pääsi osallistumaan seuraavana päivänä toimitettuun jäljestämiskisaan. Ja siksi arvostan suuresti niitä aikoja, jolloin joka kisa oli koiralle ja ohjaajalle ainut kertainen
JMTNT

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit