Rottweiler ei varmasti ole ollenkaan paras rotu kaikille
Itse olen tykästynyt rotuun siksi koska ne ovat (ainakin kaikki minulle tähän asti olleet) omilla jaloillaan seisovia, harkitsevaisia ja varmoja koiria.
Ei tarvitse pelätä että ne tekisivät aivan yhtäkkiä yllättäen jotain johon en ole ollenkaan varautunut. Tai että olisivat missään tilanteessa salakavalia tai vastaavaa.
Ne ovat myös minulle hyvin helppolukuisia koiria. Näen heti millä mielellä koira milloinkin on. Rottweiler ilmoittaa aikeensa hyvin selkeästi ja selvästi.
Ne miettivät ensin ja toimivat sitten - jos tarvitsee.
Ne eivät hauku turhia, eivät (nämä siis edelleen ihan omia kokemuksia) tee tuhojaan kotona, ei ole eroahdistusta eikä muutakaan ahdistusta.
Turkki on helppohoitoinen, ei ole puunaamisia. On silti pohjavillaa, ei ole ihan ensimmäiseksi puettava rotu kuitenkaan.
Ne ovat varmoja ja "helppoja" ihan mihin tahansa niiden kanssa menee. Ne ovat ihmisystävällisiä ja avoimia ja tulevat toimeen myös lasten kanssa.
Ne eivät hötkyile turhia.
Niille ei tarvitse pennusta lähtien erikseen näyttää kaikkea ja totuttaa kaikkeen.
Oppivat sisäsiistiksi aivan huippunopeasti, oikestaan ovat sisäsiistejä jo luovutusiässä kunhan vaan pääsevät riittävän usein ulos tarpeilleen.
Ruoan kanssa ei ole ongelmia. Kaikki kelpaa ja tulee sopivassa muodossa ulos.
Niillä on yleisimmin voimaa ja jopa uskallusta tarvittaessa puolustaa omistajaansa jos tilenne niin vaatii.
Ovat kuitenkin ihania sylihalipusumussukoita ja pusukoneita omille ihmisilleen.
Pentuaika on kuitenkin aika vaativaa siinä mielessä että niille pitää opettaa tavat ja käytösmallit joita haluaa niiden noudattavan aikuisena.
Ne tarvitsevat myös itselleen mielekästä toimintaa yksilöstä riippuen enemmän tai vähemmän. Voisi kai sanoa ettei ole ihan kamalan laiskan tai muutenkaan lepsun ja "heikon" ihmisen rotu.
Kuten lukea saattaa, mielestäni ei nyt vaan ole rottweilerin voittanutta
Rotu sopii mulle kuin nenä päähän.
Nyt on menossa neljäs uros huushollissa ja on myös narttu, toinen lajissaan meillä.
Jokainen on oma yksilönsä toki mutta kyllä niissä kaikissa kuitenkin se rottweilerin perusluonne on.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.
C.S Lewis