Jos ottaisit noutajan niin minkä ottaisit ja miksi?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

ViestiKirjoittaja Nero » 25.07.2024 08:32

Osaisiko joku kattavasti kuvata eri noutajarotujen ja linjojen luonne-eroja?
Nero

Re: Jos ottaisit noutajan niin minkä ottaisit ja miksi?

ViestiKirjoittaja Umac » 25.07.2024 08:39

Jos sivusto ei ole vielä tuttu? https://www.snj.fi/noutajat/noutajarodut/

Minulle tulisi, jos siis noutaja olisi ajatuksissa edes, chessi.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 25.07.2024 09:40

mä olen myös chessien kannalla ja kikkuran, sen perusteella, mitä olen tavannut. kaikki on olleet mukavan tasapainoisia, kuulolla olevia koiria. ilman adhd lisää, vaikka varmasti niitäkin on.
korkeintaan voisin harkita flättiä, vaikka nekin kuolee aina ennen aikojaan ja usein ehkä nergiatasot on sen verran erilaiset, että en tiedä osuisiko ne omaan käteen hanskan lailla.
käyttislabbikset joita olen tavannut on olleet tottakai peruskivoja koiria vaikka onkin viritettyjä kuin jouset, tosin helppohan se on koulutetun jousen kanssa tehdä töitä. ja toisaalta tavaoitteelliseen harrastukseen taas sirorakenteinen koira, jonka kantaminenkin onnistuisi, olisi vallan maino.

muita en miettisi. tollereissa tuntuu olevan arkuutta, levottomuutta, eroahdistusta. kaikki jotka olen tavannut, niin ne ei vaan omaan käteen sopisi.
kultsuja olen vain perhekoiria tavannut ja pari käyttistä, ne vaan ei jotenkin sytytä, en tiedä miksi. vaikka käyttisversiot on olleet ihan peruskivoja, ennemmin sitten se käyttislabbis kuin käyttiskultsu.

kaverilla oli aikoinaan kikkura, siitä mulle jäi sellanen kiva ja tasapainoinen koira - se onko ne nykyään sellaisia, en osaa sanoa. todennäköisesti ei.
eli sitten tarttis valita chessien ja käylabbiksen väliltä.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Hurtlundi » 25.07.2024 12:28

Nyt on labbis, ensimmäinen ja viimeinen.
Tuttavapiirissä kiharaa, flättiä ja käylabua, ei mitään niistäkään, tai jos aivan pakko, niin flätti.
Asiakkaissa paljon kultsuja, ei ikinä!
Chessistä ei kokemusta.

Labwhippetin voisi ottaa
Cocapoon varauksella
Doodlet on jokseenkin järjestään ei kivoja.
Hurtlundi

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 25.07.2024 16:55

En ole noutajaihminen mitenkään päin, joten tätä joutuisin pohtimaan oikein urakalla. Mun viimeisimmät pennut kasvoivat sijaisemän huomassa, joka oli (ja on edelleen) tolleri. Mielenkiintoinen tuttavuus. Rotunakin mulle aivan entuudestaan tuntematon. En ehkä jaksaisi noita aktiviteetteja, millä noutaja pidetään onnellisena ja tyytyväisenä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Hurtlundi » 25.07.2024 17:28

Unohdin tollerin, myös vahvasti ei listalla.
Hurtlundi

ViestiKirjoittaja Biarritz » 25.07.2024 19:07

Kovin hyvin en noutajia tunne että osaisin luonteen perusteella jaotella ne suosikkeihin ja ei-suosikkeihin, mutta puhtaasti ulkonäön perusteella vastaan että chessie.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Vieras » 25.07.2024 20:38

Hurtlundi kirjoitti:Asiakkaissa paljon kultsuja, ei ikinä!.

Miksei? Itsellä ei ole noutajaa, mutta kiinnostaisi tietää.
Vieras

ViestiKirjoittaja Hurtlundi » 25.07.2024 22:43

Kultaus ei syistä, karva, luonne, luonne ja luonne ja lisäksi terveys.
Hurtlundi

ViestiKirjoittaja Dacrest » 25.07.2024 22:55

Kihara jäisi pois koska niillä on paljon epilepsiaa. Enkä tykkää takakorkeasta ulkomuodosta.
Luonteen puolesta voisi mennä.

Aika monta tolleria oli aikoinaan tuttavapiirissä sekä treeniryhmässä: kaikki nartut kivoja, uroksista en olisi ottanut itselleni yhtäkään. Ne vaan on, tollereita. Voivat toki olla ihan hyviä lintukoiria - oikein muuta järkevää käyttöä en tollerille keksi.

Flätit on aika vipeltäjiä mutta jos olisi tarve vilkkaalle lintukoiralle, niin ehkä. Rodussa on hyvää linjoihin jakautumattomuus, ilmeisesti eivät myöskään pehmeimmästä ja huonohermoisimmasta päästä noutajia.
Miinusta syöpäalttiudesta.

Kultsuissa suuri suosio on tehnyt rodulle hallaa ja turhan paljon on pehmeitä, puuhkaturkilla varustettuja yksilöitä. Ei vaan ole mun rotu. Käyttiksiä en tunne.

Labbiksissa näyttelylinjaisten jalostus on mennyt aika lailla överiksi. Kait sieltä silti voisi löytyä joku sopusuhtainen perus-noutaja.
Käyttiksiä on lähipiirissä jonkin verran ja hajonta ulkomuodon sekä luonteiden osalta on suurta. Iso ehkä jos käyttönoutajaa tarvitsisi, taustatyö vaan pitäisi tehdä huolella.

Chessejä en tunne.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja MJK » 26.07.2024 08:15

Tuttavalla toinen käyttislabbis uros menossa ja sen perusteella en ottaisi ainakaan ikinä sellaista. Eka meni monttuun kyynärnivelien takia muutaman vuoden ikäisenä ja nyt toisella lievempänä samaa vaivaa. Kummassakin tapauksessa suku tervettä ainakin paperilla. Kuulostavat myös aika vaikeilta arjessa ja virtaa riittää....siis oppivat varmaan nopeasti mutta tuo energisyys on haastavaa kanavoida oikein. Löytyy vahtiviettiä yms.

Kyllähän ne varmaan sitten on ihan helppoja kun ensin lihottaa tarpeeksi :(

Muutkin noutajat taitaa olla yhtä sairaita, ainakin kultsut, kiharat ja flätit.
MJK

ViestiKirjoittaja Mea » 26.07.2024 08:42

Tässä kaveri jota en vaihtaisi ikinä mihinkään. Näy-kultsu ja sellainen pakkaus ettei toista olekaan. <3 Kieltämättä karvaa lähtee, mutta sitten siivotaan, vaikka se onkin turhaa. Onni on nyt 5-vuotias ja on ollut ikänsä terveenä (apua! vastahan se tuli!) Tokoharrastukseen se on aivan paras otus, ainakin verrattuna partiksiin, joita ei paljon kiinnosta. En sanoisi Onnia "kiltiksi perhekoiraksi", mutta siinä voi olla ympäristöllä ja kasvatuksellakin syytä. Se on saanut olla aikalailla pellossa, enkä itsekään pidä ihmisistä enkä varsinkaan lapsista, niin ei koirankaan tarvitse. Vieraita koiria se on myös inhonnut aina, mutta oma lauma on täysin ok, Minonen jopa nukkuu sen päällä.

Kuva
Mea

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 26.07.2024 08:47

Ottaisin kiharan. Totta puhuen olin kerran jo ottamassa semmoista. Olin kysellyt yhdestä pentueesta, mutta se narttu jäi tyhjäksi. Ennen kuin ehdin katsella uutta pentuetta, tuttu kasvattaja ihan toisesta rodusta tarjosi koiraa ja sille tielle jouduttiin. Kihara jäi, mutta jos se narttu olisi tullut tiineeksi, minulla varmaan olisi kihara.

Kutsut ovat minun silmissäni velttoja ja vietittömiä, paitsi käyttölinjaiset, mutta niitä ei saa. Näyttelylabbikset ovat raskaita tankkeja, käyttölinjaiset taas voivat olla luonteeltaan mitä tahansa. Olen nähnyt ihan järkyttävän arkoja ja reaktiivisia käyttiksiä. Ihmisiä pelkäävä labbis ei oikein tunnu rodunomaiselta.

Tollerit tuntuvat olevan sairaita ja sukusiittoisia. Flatit ihan kivoja, mutta kun olen tavannut jo puolitoistavuotiaana syöpään sairastuneita, niin ei oikein houkuta. Chessejä olen tavannut vain muutaman. Ne ovat kyllä oikein kivoja, mutta en jaksaisi nähdä vaivaa sellaisen hankkimiseen, kun ne ovat niin harvinaisia, ettei pentua ehkä hevin löydy.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Mea » 26.07.2024 08:54

^ Apua! Sinun pitäisi tulla käymään täällä niin näyttäisin vähän velttoa ja vietitöntä! :D Toki Onsku saattaa olla epätyypillinen yksittäistapaus, en itsekään tunne muita kultsuja.
Mea

ViestiKirjoittaja Labbis » 26.07.2024 10:17

Siskolla oli kultsu ja se oli mainio otus. Oli välillä mulla hoidossa pitkiäkin aikoja just seurakoirana aivan loistava. Toki sillä riitti virtaa ja paljon piti touhuta, että se oli kotona rauhallinen herra.

Itseäni en ole pitänyt noutajaihmisenä muuten lainkaan, mutta kultsua juurikin välillä pohdin. Ajattelin kuitenkin että se on inasen liian suuri. Nyt on kotona labbisnarttu. Koko on sopiva, painaa noin 23 kg. Luonne on oikein kiva, mitä nyt on täytynyt totutella "rakastetaan kaikkea ja kaikkia" - asenteeseen. Iso mutta vaan on terveys. Meilläkin on kyynärvaivaa ja päivä kerrallaan elellään pitkän leikkauksesta kuntoutumisen jälkeen.
Labbis

ViestiKirjoittaja nou taja » 26.07.2024 15:11

Riippuisi siitä mihin minä tarvitsisin sitä noutajaa ja mitä minulla olisi tarjota sille koiralle. En harrasta metsästystä joten en ole ottamassa noutajaa, mutta tuttavapiirin koirien perusteella niistä on syntynyt kuva että flätit ovat superenergisiä ja kuolevat tosi nuorina syöpään, tollereilla on usein aika kamalia luonteita (ja se geenipoolin kapeus, huh), näitä kahta en siis ottaisi missään tapauksessa.
Kiharoita on niin vähän etten osaa sanoa niistä mitään. En ole ikinä tavannut kuin yhden uroksen ja omistajalla oli selviä vaikeuksia sen kanssa pärjäämisessä. Koiran käytös oli kummallista uhkaavaa jäykistelyä tilanteessa jossa sellaiselle käytökselle ei ollut ainakaan sivullisen silmin mitään syytä.

Jos haluaisin väen vängällä ottaa noutajan seurakoiraksi, valitsisin hyväluonteisista ja laajasti terveystutkituista vanhemmista kultaisennoutajan narttupennun. Urokset saattavat olla usein aika kovakalloisia ja sellaisia löytyy myös nartuista plus monenmoista ihan oikeaa luonneongelmaakin. Mutta kuten sanottu ottaisin pennun vain ja ainoastaan hyväluonteisiksi tuntemistani ja tervesukuisista vanhemmista. Mutta en voi suositella tätä kevein perustein kenellekään koska helpompiakin seurakoiria löytyy, niin turkinhoidon, liikunnan tarpeen kuin monen muunkin asian suhteen.
nou taja

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 26.07.2024 16:58

Labwhippetin voisi ottaa

Heti mulle yks tällanen. :)

Some on täynnä kultsu videoita. Mulla ei olis käyttöä käyttölinjaiselle noutajalle joten näy-kultsu tai labukka. Kultsu miellyttää silmää vähän enemmän, mutta turkki ei. Olen ollut uros- ihminen mutta labukka tai kultsu tulis tyttönä.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.07.2024 19:02

Tolleri ja narttu. Ihan vain koon vuoksi. Muut noutajat ovat liian isoja.
Vieras

Paluu Rekisteröimättömät