Kirjoittaja JMTNT » 22.07.2024 17:51
Jäin miettimään mitä kontrolli koiraan ja se mitä sitten loppujen lopuksi kellekin tarkoittaa.
Otin tämän sitten haasteeksi, ja lähdin 1v6kk ikäisen rottweiler Usvan kanssa pienelle isolle iltalenkille lauantaiyöhön Espooseen. Kaikkien känniläisten, bussien, prätkien, kotibileiden ja satunaisten koiranulkoiluttajien kansoittamaan äänimaisemaan.
Tässähän ei sinänsä vielä ole mitään ihmeellistä muuta kuin se, että normaalisti Usvaa ei ihan näissä olosuhteissa, kaikkien mahdollisten ärsykkeiden läsnäollessa käytetä ulkona, ja vaikka käytettäsiinkin, niin ei minun toimestani.
Lisäsin siksi vielä haasteellisuutta näiden lisäksi sillä, että päätin poistaa Usvan remmistä ja kokeilla onko minulla oikeasti kontrolli tuohon koiraan.
Käveltiin yhteensä n.5Km ja voin vakuuttaa, että ärsykkeitä tuolle koiralle riitti! En kuitenkaan listaa niitä tässä kuin räikeimmät, koska pohjustuksesta tulee käydä ilmi kaikki oleellinen.
Usva kävi ensin perus-iltapissillä turvallisella kotomaalla, jonka jälkeen otin sen käskyn alle ja irti remmistä n.23.10.
Tarkoituksena siis olla koskematta koiraan, laittaa remmiä tai olla käyttämättä muita houkuttimia koko lenkin aikan.
SIVULLE!, kuului ensimmäinen käsky, SEURAA! oli toinen ja katse oli eteenpäin, tikkana, koska nyt ollaan töissä eikä karkkipussilla.
Etenimme joitain satoja metrejä, kunnes Usva vetää hännän kippuraan, korvat huomiolle ja hidastaa hieman tahtia. Huomaan itsekin, että pusikoiden takaa kulmasta on vastaan tulossa pieni koira kävelyttämässä ohjastajaansa (kyllä).
Pikkukoira alkaa tässä vaiheessa räksyttää ja Usvan tapittaessa otusta, annan seuraavan käskyn, sanon KILTISTI (Usva tietää tästä rauhoittua), jonka jälkeen tulee rymmikkäästi SEURAA, KILTISTI SEURAA, Usva katsoo minua silmiin ja minä kuittaan hyvä tyttö.
Matka jatkuu ja edetessämme Usvan askel kiihtyy. Usva ollessa n.1m-1,5m edelläni, käskytän SEURAA, Usva ei hidasta tahtia. PAIKKA!, Usva pysähtyy (katsekontakti) SIVULLE (taputus kädellä vasemmalle jalalle),,ISTUU (koko ajan katsekontakti, koskematta koiraan). Pienen pyörimisen jälkeen paikka löytyy ja kun olen sitä mieltä, että Usvalla on homaa käskyn alla, matka jatkuu SEURAA.
ja vastaan tulee kapealla kävelykäytävällä meluavien nuorien joukko, jolloin teroitan Usvalle SEURAA, käyttäen normaalia äänenväriä, mutta normaali puheäänenvoimakkuudella. Usva kääntää hienoisesti päätään vasemmalle, tulkitsen tämän että asia on ymmärretty ”aikuisen aivoilla”, mutta käytänössä jää nähtäväksi mitä tapahtuu toistaiseksi dominoivalla pennun avoilla. Kumpi vie voiton.
Nuoret ovat n. 15m päässä (7kpl). Usvalla alkaa keskittyminen herpaantumaan, huomaan sen lukuisista eri indikaattoreista seuratessani koiraa.
Juuri kun Usva on viisi vaille syöksymässä porukan kimppuun, kuuluu suustani rytmikäästi USVA, KILTISTI, SEURAA. Pää kääntyy taas eteen ja matka jatkuu, kunnes, joku teineistä saa päähänsä huutaa USVA,, KOIRA KOIRA, TÄNNE,, TULE TULE, TÄNNE, PUSKII!. Seuraan koko ajan koiraa ja ikäänkuin hyräillen sanon KILTISTI.... Usva katsoo taakseen ihmeissään, mutta seuraa koko ajan käskyn alla ja unohtaa koko asian seuraavan mielenkiintoisen hajun tullen.
Matkaamme mahtui lukuisia ärsykkeitä, joihin laitettiin perus PAIKKA, SEURAA -käskytys, mutta tässä nämä räikeimmät.
Kotiin tultiin n. 00:45. Kotipihalla ja sanoin Usvan sen hyvin tunteman iltakäskyn PISSILLE, PISSILLE, PISSILLE!! Tämän jälkeen vein Usvan kotiin, annoin vettä, sanoin hyvää yötä ja jostain syystä kirjoitin tämä viestin.
Kyllä ne sorsatkin pullan perässä ui, mutta kontrolliko? Tottakai palkitseminen jätetään pois (monella ne namit silti on taskussa aikuisten koirien kanssa) jne, mutta leikin varjolla opetettu asia on AINA se leikin varjolla opetettu.
Yllättävissä tilanteissa, joko koiralle tai ohjastajalle puhuu se kaikista primitiivisin osa aivoista ja ellei koiran ja ohjaajan välille ole luotu yhteishenkeä, niin koira toimii vaistonsa mukaisesti.