Asiantuntija kertoo, mitä kannattaa tehdä, jos koira hyökkää kimppuun
Eläintenkouluttaja Suomen Eläintenkoulutuskeskus suosittelee pysähtymistä ja heittäytymistä mahdollisimman eleettömäksi."Joskus henkilö saattaa käyttää ilmaisua ”pureminen”, kun kyseessä on pikemmin ”näykkäisy”.
”Usein koira vain ottaa [ihmisen] käden suuhun tai näykkäisee, eikä tapauksesta synny vahinkoa, joka vaatisi sairaalakäyntiä tai näyttämistä lääkärille. Toinen ääritapaus tietysti on, että purraan ihan ihon läpi.”tää on asia joka mua raivostuttaa! mulle näykkäisy on sama kuin purema. toki vammat on pienemmät ja helppo hoitaa.
mutta nykyään niin pirusti vähätellään näykkäisyjä.
"se tekee tolleen aina, kun tekee noin"
"noin se on aina tehnyt".
"se riehaantuu remmissä ja saattaa näykkiä",
"se saattaa näykkästä kynsiä leikatetessa",
"se ei tykkää, että siihen kosketaan ja se saattaa näykkästä",
"se ei tykkää pannan/valjaiden/remmin/valjaiden pukemisesta ja saattaa näykkästä siinä".
näitä on vain uskomattoman paljon, niin hullulta kuin se kuulostaakin.
mä en halua, että kukaan vieras koira näykkii mua. jos sellasen kanssa vaikka kävelee puol tuntia ja koira on koko ajan käsissä ja hihassa kiinni, niin kyllä se alkaa puremiselta jo tuntumaan. mut ei siitä tartte välittää kun ei se pure ja se oli vaan näykkimistä

mä siedän pennuilta hampaiden käyttöä ja omalta siinä tilanteessa kun koiralle on opetettu ja jos puretutan itseni omalla koiralla niin se on vaan oma moka. mut en mä siltikään halua vieraita koiria edes näykkimään. muuttuisiko se mielipide, jos mun oma koira näykkisi vierasta ihmistä, ettei ei se nyt niin kivaa olekaan? tai vaikkapa jos mulla olisi rotikka joka näykkisi - se olisi varmasti heti tappakoira-leima otsassa. vai onko ihminen niin turtunut siihen omaansa? ei tiedä paremmasta, että mitä elämä olisi jos koira ei näykkisi ollenkaan missään tilanteessa?
näykkäisy on myös varoitus. miksi haluaisin ajaa koiraa tilanteeseen jossa sen pitääkin varoittaa minua. miksi asialle ei ole tehty mitään? miksi sitä pidetään niin normaalina? toki näykkäisyt voi olla myös kiihtymisen purkamista, mutta jälleen miksi sille koiralle ei ole opetettu miten säädellään itseään, mitä pitäisi tehdä kun keittää yli? vaatisihan se työstämistä ja siihen pitäisi sitoutua ja perheenjäsentenkin pitäisi asiaa tehdä.
en vaan tykkää yhtään siitä, että näykkimistä pidetään normaalina piirteenä eikä asialle tehdä yhtään mitään, edes sen kuonokopan verran. niin kauan se ei haittaa, kun ei tarvitse vammojen vuoksi mennä päivystykseen kasvattamaan "eläimen pureminen" tilastoja.