Koirahyökkäykset

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koirahyökkäykset

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 12.07.2024 10:41

Pohjoismaista Suomessa kuolee eniten ihmisiä koirien hyökkäysten seurauksena.

Tämä mua ihmetyttää. Voi olla että mä en lue niitä uutisia vai raportoidaanko niitä edes. Suomessa kuitenkaan ei ole esim rabiesta koirissa niinkuin jossain venäjällä ja intiassa. Jos niin paljon tulee kuolemia koirien aiheuttamana niin vähän niistä kirjoitetaan. Yleensä ne on noita puremia, ei kuolemaan johtaneita. Vai pitäskö olla joku alamaailma lisä?

Noissa ns taistelukoirissa on se ongelma erityisesti että ne on jalostettu ilmeettömäksi. Ne ei viesti aikomuksiaan. Ja sitten ne on jonkun nuoren ihmisen käsissä ensimmäisenä koirana.
Iidis79

ViestiKirjoittaja aunet » 12.07.2024 11:22

Hyvä pointti Iidis79, siis tuo raportointi. Ei kait koira tiedä missä kohtaa maan raja kulkee, toimii kuten toimii. Ja otsikoissa komeilee tietyt asiat, totta kai jos olisin lehden toimittaja, niin näin toimisin itsekin.
aunet

ViestiKirjoittaja tila sto » 12.07.2024 11:27

Kyllä kaikista Pohjoismaista löytyy tilastot paljonko koirahyökkäyksissä on kuollut ihmisiä minäkin vuonna. Pohjoismaissa ihmisen kuolinsyy pitää selvittää ja tilastoida aina (tätä kai tarkoititte raportoinnilla?).

Jossakin muualla päin maailmaa ei sellaisia tilastoja välttämättä tietenkään ole.
tila sto

ViestiKirjoittaja Sopuli » 12.07.2024 11:44

Tosi hyvä että aihe on esillä. Noista "kaikki omistajat eivät pärjää" tulee vain varmasti tietylle kansanosalle vain kovempi hinku näyttää, että hehän muuten pärjäävät. Ovat niin kovia äijiä ja muijia, ettei mikään muu koira oikeastaan tunnu enää vaihtoehdolta kuin se kuuluisa ei ihan joka käteen sopiva. Eli statussymboli, mikä se toki helposti on alunperinkin.
Sopuli

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 12.07.2024 15:25

jäin etsimään tilastokeskuksen sivuilta asiaa, mutta sillä välin törmäsin tälläiseen vanhaan tietoon

"Tilastokeskuksen (2013) mukaan 14 vuoden aikana Suomessa ovat villeistä eläimistä ampiaiset aiheuttaneet 14 ihmisen kuoleman, karhu, mehiläiset ja kyy kukin yhden, siis yhteensä 17.

Kotieläimet: Ihmisen pitämät eläimet ovat merkittävin riski etenkin maaseudulla: koirat ovat aiheuttaneet 15 ihmisen kuoleman, naudat, lehmät ja sonnit 10, hevoset 7, kissat 2 ja pässi 1, yhteensä 35. Lisäksi ihmisen ylläpitämä hirvikanta on aiheuttanut peräti 92 ihmisen kuoleman 14 vuoden aikana. Sudet taas ovat vähentäneet riskiä verottamalla hirvikantaa. Kotieläin-omaisuuden aiheuttamat lukuisat vammautumiset ja kuolemat eivät kiehdo tiedotusvälineitä, osaa poliitikoista ja juorujen levittäjiä samalla tavalla kuin ’villien’ eläinten (hirveä lukuun ottamatta) aiheuttama suhteellisen vähäinen riski.

.
.
.
Koirat ovat vuosittain raadelleet toisia koiria, poroja, lampaita ja ihmisiä, pienemmistä eläimistä puhumattakaan. Kotikoira aiheutti vauvalle hengenvaaralliset vammat Pohjanmaalla v. 2003, ja koira raateli hengiltä taluttajansa Tampereella vuonna 2001. Monia on koira purrut useita kertoja.

Vuosina 1998-2015 koira aiheuttivat Suomessa yhteensä 21 ihmisen kuoleman. Koira (noin 800 000 vuonna 2016) puree ihmistä todennäköisesti vähintään tuhansia kertoja vuodessa. Vuonna 2017 poliisille ilmoitettiin lähes 800 koirien tekemää hyökkäystä. Samaan aikaan on koirille Suomessakin päiväkoteja ja lehdissä värikuvallisia syntymäpäiväilmoituksia. USA:ssa tehdyssä selvityksessä ilmeni, että siellä koirat purevat ihmisiä vuosittain lähes 5 miljoonaa kertaa, näistä lähes viidesosa tarvitsee hoitoa. Näistä suurin osa on 5-9 -vuotiaita lapsia.

Valtio ei korvaa koirien karjanomistajille aiheuttamia vahinkoja. Esimerkiksi Asikkalassa kaksi koiraa aiheutti 75 lampaan kuoleman vuonna 2003. Ruotsissa vuonna 2007 tehdyssä Grimsön tutkimuslaitoksen selvityksessä on ilmennyt, että yli puolet kotieläinten vammoihin tai kuolemiin syyllisistä on syytettyjen petojen sijasta ollut jokin muu, yleisimmin koira."
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 12.07.2024 20:17

Eli 17 vuoden aikana 21 ihmisen kuoleman ja tuo toinen tilasto oli 14 vuoden aikana 15 ihmisen kuoleman.
Eli noin yksi ihminen vuodessa. Jossain nimittäin joku väitti että kuolemia olisi ollut 15 vuoden aikana. Ehkä virhe tulkinnassa. Koska jos koira tappaisi 15 ihmistä vuodessa Suomessa niin yksikään iso koira ei kulkis missään julkisella paikalla ilman kuonokoppaan. Ja noiossa ihmisissä varmaan mukaan laskettuna myös alaikäiset, pieni lapsi ja koira ei ole hyvä yhdistelmä.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Umac » 13.07.2024 02:32

^ ja ^^ En muista, että koskaan olisi ollut mediaseksikästä tuoda faktoja ja kokonaismääriä esille? Esim. kohta:
Vuosina 1998-2015 koira aiheuttivat Suomessa yhteensä 21 ihmisen kuoleman. Koira (noin 800 000 vuonna 2016) puree ihmistä todennäköisesti vähintään tuhansia kertoja vuodessa
pitäisi olla kymmeniä tuhansia. Lääketieteelliset arviot mitä Suomessakin tehty, on siis kymmenissä tuhansissa.
Sairaaloiden ja avolaitosten, kuten terveysasemien, hoitoilmoitustiedot tallentuvat suomalaisiin tietokantoihin ja niitä voi tutkia vuositasolla, vuosikymmentasolla jne.
Eli konkreettisia lukuja kuinka monta ihmistä hoidettiin diagnoosilla W54/W55 terveysasemilla, sairaaloissa ja kuntoutuslaitoksissa.
Kuolinsyyt omina raportteinaan. Jne. Meillä Suomessa on hyvät ja kattavat tilastot olemassaan, olleet jo vuosikymmeniä.

Samalla ICD-koodeilla tehdään kansainvälisesti ajoja ja raportteja kun puhutaan esim. koirien aiheuttamista vammoista. Itse diagnoosina se W54 ei siis kerro onko kyseessä koirahyökkäys vaan se on koiran purema. ICD-10 code W54 for Contact with dog is a medical classification as listed by WHO under the range - Other external causes of accidental injury ja näkyy myös muodossa bitten or struck by dog.

Mutta jos mennään taas iltapulujen nostoon niin Aki ja Ritakin ovat jo koirakaupoila:
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/ ... 08ce367c65
Aki ja Rita Mannisen iloinen ilmoitus kauhistutti seuraajat: Asiantuntija selittää, mistä on kyse.
Aki ja Rita Manninen ilmoittivat hankkivansa uuden koiran. Sosiaalisessa mediassa käynnistyi kipakka keskustelu.

En seuraa heitä joten olen vain tuon IL:n jutun varassa. Hekin voisivat valita toisin, esim. puhtaan amstaffin tai staffin. Mutta ihmiset tekee mitä ihmiset tekee.

muoks: ja hyvä muistutus tämäkin, pitää itseltäkin tarkistaa asiaa
https://www.is.fi/terveys/art-2000010556815.html Tärkeä rokote, joka kaikkien pitää itse huolehtia – oletko muistanut pitää omasi voimassa?
Tähän rokotukseen ei tule terveydenhuollosta kutsua, vaan asia pitää itse muistaa.

Jäykkäkouristustehosteesta siis kyse.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 13.07.2024 12:31

^ ja kuinka paljon on niitä koiria jotka jotenkin puree, mutta ei mennä lääkäriin?
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac » 14.07.2024 02:46

Maikkarin toimittaja eilisessä staffi/amstaffi erkkarissa haastattelemassa omistajia. Myös Vallilan tapaus mainittuna:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tai ... #gs.c590mu
Taistelukoiriin lukeutuva "staffi" on Suomen suosituimpia rotuja – näin omistajat kommentoivat voimakoirien aiheuttamia huolia
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 14.07.2024 06:17

Asiantuntija kertoo, mitä kannattaa tehdä, jos koira hyökkää kimppuun
Eläintenkouluttaja Suomen Eläintenkoulutuskeskus suosittelee pysähtymistä ja heittäytymistä mahdollisimman eleettömäksi.

"Joskus henkilö saattaa käyttää ilmaisua ”pureminen”, kun kyseessä on pikemmin ”näykkäisy”.
”Usein koira vain ottaa [ihmisen] käden suuhun tai näykkäisee, eikä tapauksesta synny vahinkoa, joka vaatisi sairaalakäyntiä tai näyttämistä lääkärille. Toinen ääritapaus tietysti on, että purraan ihan ihon läpi.”

tää on asia joka mua raivostuttaa! mulle näykkäisy on sama kuin purema. toki vammat on pienemmät ja helppo hoitaa.
mutta nykyään niin pirusti vähätellään näykkäisyjä.
"se tekee tolleen aina, kun tekee noin"
"noin se on aina tehnyt".
"se riehaantuu remmissä ja saattaa näykkiä",
"se saattaa näykkästä kynsiä leikatetessa",
"se ei tykkää, että siihen kosketaan ja se saattaa näykkästä",
"se ei tykkää pannan/valjaiden/remmin/valjaiden pukemisesta ja saattaa näykkästä siinä".

näitä on vain uskomattoman paljon, niin hullulta kuin se kuulostaakin.

mä en halua, että kukaan vieras koira näykkii mua. jos sellasen kanssa vaikka kävelee puol tuntia ja koira on koko ajan käsissä ja hihassa kiinni, niin kyllä se alkaa puremiselta jo tuntumaan. mut ei siitä tartte välittää kun ei se pure ja se oli vaan näykkimistä :? :evil:

mä siedän pennuilta hampaiden käyttöä ja omalta siinä tilanteessa kun koiralle on opetettu ja jos puretutan itseni omalla koiralla niin se on vaan oma moka. mut en mä siltikään halua vieraita koiria edes näykkimään. muuttuisiko se mielipide, jos mun oma koira näykkisi vierasta ihmistä, ettei ei se nyt niin kivaa olekaan? tai vaikkapa jos mulla olisi rotikka joka näykkisi - se olisi varmasti heti tappakoira-leima otsassa. vai onko ihminen niin turtunut siihen omaansa? ei tiedä paremmasta, että mitä elämä olisi jos koira ei näykkisi ollenkaan missään tilanteessa?

näykkäisy on myös varoitus. miksi haluaisin ajaa koiraa tilanteeseen jossa sen pitääkin varoittaa minua. miksi asialle ei ole tehty mitään? miksi sitä pidetään niin normaalina? toki näykkäisyt voi olla myös kiihtymisen purkamista, mutta jälleen miksi sille koiralle ei ole opetettu miten säädellään itseään, mitä pitäisi tehdä kun keittää yli? vaatisihan se työstämistä ja siihen pitäisi sitoutua ja perheenjäsentenkin pitäisi asiaa tehdä.

en vaan tykkää yhtään siitä, että näykkimistä pidetään normaalina piirteenä eikä asialle tehdä yhtään mitään, edes sen kuonokopan verran. niin kauan se ei haittaa, kun ei tarvitse vammojen vuoksi mennä päivystykseen kasvattamaan "eläimen pureminen" tilastoja.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 14.07.2024 07:39

^Itselleni on kerran käynyt nyt jo edesmenneen belggariuroksen kanssa niin, että kävelin koiran kanssa, kun nurkan takaa juuri kohdallamme juoksi mies, joka koirani nähdessään pelästyi, huusi ja huitaisi koiraa refleksinomaisesti kädellään. Puolustusviettinen koira reagoi rähähtämällä ja hypähti kohti miehen huitovaa kättä, mutta onneksi mulla oli koira lyhyessä hihnassa, joten mitään puremaa ei silti tapahtunut. Mies alkoi huutaa, että koira puri häntä ja hän soittaa poliisit. Hänestä ei kuitenkaan löytynyt naarmuakaan, ei myöskään rikkinäisiä vaatteita. Koira rähähti tai näykkäisi ilmaa. Mies asui naapurustossa. Kerroin meidän osoitteen ja sanoin, että jos löytyy ruhjeita, haavoja tms., niin käy toki lääkärissä näyttämässä niitä ja tule sitten ovikelloa soittamaan, niin jatketaan tilanteen selvittämistä.

No, miestä ei ikinä kuulunut, koska olen tosiaan varma, ettei koira päässyt koskemaankaan häneen. Olen silti ihan varma, että mies itse koki asian niin, että paha koira puri häntä. Väitän, että jos belgiuros oikeasti puree, niin kyllä siitä joku jälkikin jää. On toki minun asiani hallita koirani, mutta paljon on kiinni myös sen toisen osapuolen käytöksestä. Jos mies ei olisi säikähtänyt koiraani niin paljon, hän olisi juossut meidät kumoon.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 14.07.2024 08:36

^ noin mäkin ajattelen. eli aivan varmasti mies koki tilanteen niin, että koira puri tai vähintään, että se aikoo purra, koska reaktio koiralta ja ihmiseltä oli voimakas tilanteen yllätyksen vuoksi, molemmilta. varmasti osansa on ihmisen säikähdyskin tehnyt, spontaani reaktio joka on verbaalisesti saatu kehosta ulos, aivan kuten se koiran rähähtäminenkin.

edelliseen kommenttiini lisäyksenä, että kaverilla on koira joka ei tykkää pannan ja valjaiden pukemisesta. se on pennusta lähtien ollut vastenmielistä koiralle, vaikka on pentupantaa ynnä muuta ollut kaulassa jo kasvattajan luona. kaveri ratkaisi asian sillä, että opetti koiran itse pujottamaan päänsä pannasta ja valjaista. se on paljon helpompi tilanne koiralle kun se saa sen itse tehdä ja aivan varmasti tuo koira olisi sellainen, joka näykkisi jos ei olisi opetettu toista toimintatapaa.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja indigo » 14.07.2024 09:49

Umacin linkkaamassa Maikkarin jutussa staffit oli kuvattu rodun harrastajien mukaan hyvin ihmisrakkaina ja sosiaaisina kaupunkiin hyvin soveltuvina hyvähermoisina koirina, joita onkin rekisteröity viime vuonna ennätysmäärä. Jutussa mainittiin staffien taistelukoiratausta ja kerrottiin ettei staffi ole koirapuistokoira.
Viime viikolla uutisoitua koirahyökkäystapausta erkkariväki piti kuitenkin yksittäistapauksena: "yksi tapaus lisää helposti pelkoa ja huolta kaikkia samantyyppisiä koiria kohtaan".

Yksi tapaus? :shock:
indigo

ViestiKirjoittaja Umac » 14.07.2024 10:09

Purematapaukset, kuten viimeisimpänä Vallilassa lasta purreen pitbullin tapaus, nostavat taistelukoirat esiin kielteisellä tavalla.
Lisäykset minun mutta teksti muuten suorana kopiona Maikkarin tekstistä.

En muista ulkoa miten haastiksissa puhuttu. Mutta keskiarvolla ihmiset lukevat samoja juttuja netistä ja uutissivuistoilta eli käsitys yhdestä viittasi mielestäni siis tuon lainatunkin lauseen osalta Vallilaan.
Mutta kuten Taru Korhonen sanoikin haastiksessa, staffi ja pitti tai jokin mix ei ole samalla viivalla, ei meille omistajille eikä ominaisuuksiensa puolesta. Se voi olla vaikea ymmärtää kun kaikki läskipäät näyttävät samoilta,rumilta ja pelottavilta tai mitä näitä on. Mutta ehkä vertaus autoon ja hevosvoimiin, kiihtyvyyteen, ajo-ominaisuuksiin jne. auttaa ymmärtämään? Miksi ryhmä autoja samanvärisinä mutta erimerkkisinä ei ole sama asia, sille kuskille?
Jokainen ymmärtää, että jos staffit esim. pureskelisivat lapsia koko ajan ja joka maan kolkassa, niitä ei voisi pitää lapsiperheessä. Ja niitä on todella monessa lapsiperheessä vaikka ne eivät ole lasten ulkoilutettavissa.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja indigo » 14.07.2024 11:09

Umac, ehkä tosiaan ymmärsin tekstin väärin koska väliotsikko "Yksittäinen tapaus heijastuu" ohjasi ajatuksia väärille urille.

Hyvä että taistelukoiratausta oli jutussa mainittu mutta hämmentävän ristiriitaista tämän kanssa oli se miten rotua kuvattiin: ihmisrakkaita ja aktiivisia koiria, jotka soveltuvat hyvin perhekoiriksi ja kaupunkeihin. Mahtavia perhekoiria, ne saavat huonostakin päivästä hyvän (näinhän muuten rotuharrastajat kuvaavat lähes aina omaa rotuaan :) ) jne.

Ja että amstaffi ja pitti ovat kaksi täysin eri rotua.

En ymmärrä miten staffit ja pitit eroaisivat toisistaan niin isosti että sillä olisi merkitystä? Vaikka ominaisuuksien intensiteetti olisi eri mutta toiminnan lopputulos on sama - onko eroilla silloin merkitystä? Nettiryhmissä tulee vastaan staffien puremia/repimiä/tappamia pikkukoiria aivan hirvittävän usein, useammin kuin pittien, mikä varmaan johtuu staffien suuremmasta määrästäkin tietysti. Mutta aivan riittävät ominaisuudethan niilläkin näyttää siis olevan...

Nopealla haulla löytyy näitä uutisiin astikin päätyneitä ihmisiin kohdistuneita hyökkäyksiä, tässä yksi

http://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/laur ... ki/7049556
indigo

ViestiKirjoittaja indigo » 14.07.2024 11:11

Uutisen otsikko siis: " Laura pelkäsi kuollakseen, kun amstaffi repi hänen kasvonsa irti – koirahyökkäyksiä Suomessa enemmän kuin vuosiin: "Omistajilta puuttuu usein maalaisjärki" "
indigo

ViestiKirjoittaja aunet » 14.07.2024 11:29

Eilisessä erkkarissa staffeja pari sataa ja amstaffejakin yli sata ilmoitettuna. Yhtään hylsyä ei sattunut silmääni joka kyllä annetaan nykyään herkästi aggressiivisuudesta tai jos koira ei ole käsiteltävissä. Kunnioitettava määrä koiria olipa kyseessä mikä tahansa rotu. Kertoo kyllä rodun suosiosta, joten kyllä niitä vain joillekin kusipäille ja osaamattomille eksyy.

Itse tunnen lähemmin pari amstaffia, ja kävin jokin aika sitten koirieni kanssa näyttelyyn menomatkalla kylässä. Ei siis puhettakaan että koirat olisivat tavanneet heidän pihareviirillä. Käytin omani tarpeillaan heidän aidatulla pihalla ja saman tien koirat autoon ja sit kahville. Vasta kun autoni perävalot näkyivät, päästi omistaja koiransa omalle pihalleen. Koirat aivan sylivauvoja sisätiloissa minua kohtaan, kasvaneet myös lasten kanssa. Mutta ei puhettakaan että olisi päästetty pihalle. Mutta jos olisimme olleet ei-kenenkään-reviivillä, olisi esim.lenkkeily onnistunut vaivatta.
aunet

ViestiKirjoittaja Umac » 14.07.2024 11:51

indigo kirjoitti:Ja että amstaffi ja pitti ovat kaksi täysin eri rotua.

En ymmärrä miten staffit ja pitit eroaisivat toisistaan niin isosti että sillä olisi merkitystä? Vaikka ominaisuuksien intensiteetti olisi eri mutta toiminnan lopputulos on sama - onko eroilla silloin merkitystä? Nettiryhmissä tulee vastaan staffien puremia/repimiä/tappamia pikkukoiria aivan hirvittävän usein, useammin kuin pittien, mikä varmaan johtuu staffien suuremmasta määrästäkin tietysti. Mutta aivan riittävät ominaisuudethan niilläkin näyttää siis olevan...

Ominaisuuksia on, kyllä. Nettiryhmien keskuteluista en näe kuin murto-osan ja samoin koirahyökkäyksistä, kun uutisointi näyttää vain ne mitä näyttää. Koira-aggressiivisuus ja ihmisaggressiivisuus ovat olleet tässä viimeisessä keskustelussa kait esillä, eroteltuna. Aivan taatusti Suomessakin tapahtuu konflikteja missä staffit mukana, oli ne koiria tai ihmisiä, molempia, mutta rodun suosion haaste onkin yksi suuri huolenaihe juuri nyt. Siitä kirjoiteltu mm. rotuyhdistyksen sivulla, Koiramme-lehdessä, nettipalstoilla ja yksittäisten kasvattajien toimesta. Että moniko päätyy ties minnä ja onko sitä maalaisjärkeä vai ei. Onko realistisia mahdollisuuksia aktiiviselle rodulle esim. jos perheessä on jo neljä alle 10v lasta ja asutaan kerrostalossa vilkaan keskustan alueella. Onko millekään koiralle hyvä sellainen olosuhde? Missä aika saattaa olla kortilla ja vuorokauden tunnit menevät tasan lasten kanssa, ilman koiraakin. Monta monessa, minne niitä myydään jne.

Staffin ja pitin eroavaisuuksia: koko, taustat jos koira on puhdasrotuinen, esim. luonteen ja kasvuolosuhteiden osalta. Meillä kun se pitti tai mix ei ole mikään rotu vaan ryhmä samanoloisia ja täysin ilman mitään tietoja olevia miksejä niin terveyden, luonteen kuin olosuhteidenkin osalta. Taru avasikin historiaa ja miten nykystaffin koiratappeluajoista on aikaa, vertaa jenkkiläiseen puhtaaseen pittiin eli amerikanpitbullterrieriin joka työkoirataustainen. Nämä ovat tok yhtä samaa saivartelua ulkopuolisen silmissä tai korvissa jos historiaa ei ole penkonut sinne asti.

Itselleni amstaffi on huomattavasti kookkaampi, koira-aggrempi ja kaikilla tavoin liikaa kaikkea, minulle siis. Kokoon vedotaan aina, se on fakta. Esim, meillä tämä nykyinen on isäntänsä kolmas ja aikoinaan staffit tulivat bokserin jälkeen, juurikin pienemmän kokonsa takia.

No mutta, toivotaan kaikkea hyvää kaikille, asiallista koiranpitoa ja vähemmän koiranpentuja maailmaan.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Umac » 14.07.2024 11:58

^^En muuten ole koskaan ollut missään koiranäyttelyssä niin hiljaisessa näyttelyssä kuin juurikin rodun erkkareissa. Vaikka ne eivät ole keskenään mitään halataan ja pussataan ja juostaan toistemme päälle kavereina- tyyppejä niin ei siellä kuule rähinöitä. Ei sinne toki mene edes tiedetyt ihmis- tai koira-aggret, jos mitoitus on se, että huudetaan pää punaisena jo kilometrin päästä. Räyhäpetterit ja ihmisaggret eivät siis ole esillä edes, samalla tavalla.

Tutkimalla lt ja MH tilastoja näkee, miten harva edes jää kiinni millään tavalla esim. pidättyväisyydestä kun puhutaan ihmisiin suhtautumisessa ko testeissä. Suurin osa testatusti on avoimia ja ystävällisiä. Ja lisääkin saisi testeissä käydä. Näyttely testaa sitä muutamaa hetkeä kun koiraa käpälöidään mutta lt ja MH tuo jo painetta eläimelle eri tavoin ja pysyykö se pää kasassa silti koko testin läpikin.

muoks: ai niin, vikassa Koiramme-lehdessä eli no 7-8 on amstaffi rotuesittelyssä. Jutussa ei ole mitään uutta tai mullistavaa, tuli vain mieleeni
https://www.koiramme.fi/?view=article&id=1582&catid=25
sivu 42: Amstaffi on tarmokas voimanpesä, eikä siksi sovellu kaikille
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja aunet » 14.07.2024 12:23

Sen verran Umacille, kun kirjoitit "näyttely testaa muutamaa hetkeä kun käpälöidään"...olen siitä eri mieltä. Monesti koiralle se "käpälöintihetki" on rauhallisin ja tilaakin on ympärillä. Ressiä aiheuttavat pitkät toimettomat odotusajat useimmiten jatkuvassa metelissä ja räkytyksessä, ahtaat sisääntulot ja ulosmenot, tiukat parkkipaikat autosta purkautumisineen, hermostuneet ihmiset ja minä ensin-tyypit. En vertaa luonnetesteihin, mutta kyllä näyttely etenkin tottumattomalla koiralla testaa nimenomaan pään kestävyyttä, eihän se itse ymmärrä tilannetta alkuunkaan.
aunet

ViestiKirjoittaja Umac » 14.07.2024 12:34

^Totta, joku hallinäyttely ja tuntien hengailu siellä saa omankin pään ihan puuroksi. :?
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja JMTNT » 14.07.2024 13:52

Sillä "käpälöinnillä" testataan koiran luonnetta. Muistan ikäni koirani ihmeitä täynnä olevan katseen, kun vein sen eka kertaa näyttelyyn ja sattui olemaan berninpaimenkoirien erikoisnäyttely. Pitkän automatkan tulos oli hänelle matkan pää. Eli onko meitä täällä näin monta samanlaista, kuin minä. Koiralleni varmaan mukava kokemus ilmeistä päätellen.
JMTNT

ViestiKirjoittaja aunet » 14.07.2024 14:21

Juu ja koiran tulee olla muutenkin kunnossa käpälöidessä. Monesti tuomarit kokeilevat selkää ja sen joustoa painamalla, ja jos yhtään on kipupisteitä selässä koira kyllä pyörähtää salamannopeasti ja lähtee "alta" pois. Sama jos urosta ei opeteta munaskuitten kokeiluun, voi järkytys kehässä olla suuri ja vähintään murinan arvoinen. Näitä kannattaisi testailla jo kotona, ja siis niin että vieras kopeloi. Luonnekohta löytyy arvioinnista omana kohtanaan, vaikkei tuomari sitä sanallisesti kirjailekaan.
aunet

ViestiKirjoittaja JMTNT » 14.07.2024 14:37

"Luonnekohta löytyy arvioinnista omana kohtanaan, vaikkei tuomari sitä sanallisesti kirjailekaan."
Osa tuomarin arvostelua liittyy siihen, onko koira rodunomainen luonteensa puolesta. Ja siitä syystä on jalostuksellisesti tärkeä tietää tuomarin näkemys onko "hieman pidättyväinen", "luonne avoin", ym. Ja jos koira osoittaa vihamielisyyttä tuomaria kohtaan, niin tulee arvosana "hyllätty".
JMTNT

ViestiKirjoittaja aunet » 14.07.2024 15:08

Samaa mieltä JMTNT, ja hylsyn saadessa aina kirjataan syy siihen, oli se sitten mikä tahansa. Jos aggressiota esiintyy, siitä pitäisi tehdä myös pöytäkirja/ilmoitus, joka viedään eteenpäin ja sanktioita seuraa. Lukee jo ihan näyttelysäännöissä ja siihen on olemassa oma lomakkeensa. Ilmoitus voidaan tehdä myös koirasta alueella tai sen välittömässä läheisyydessä, vaikkei se esiintyisi edes kehässä, vaikka parkkipaikalla.
aunet

ViestiKirjoittaja kysyjä » 14.07.2024 15:28

^ "sanktioita seuraa"
Millaisia sanktioita?
kysyjä

ViestiKirjoittaja Thirteen » 14.07.2024 15:53

Staffien rotumääritelmästä:
Käyttäytyminen ja luonne: Lannistumattoman rohkea ja sitkeä. Erittäin älykäs. Pitää ihmisistä ja erityisesti lapsista. Rohkea, peloton ja ehdottoman luotettava.

Staffeja joskus exän kanssa kasvattaneena en osaa staffeja lukea näihin ns. vaarallisiin rotuihin. Ja niitä on muutama tullut nähtyä, Suomessa ja varsinkin Englannissa (missä on erittäin suosittu rotu). Plus luonnetesteissä.
Staffien ihmisystävällisyys on kyllä niihin niin syvään rakennettu. Pääasiassa tulevat juttuun muidenkin koirien kanssa mutta toki poikkeuksia löytyy. Ja jos staffi pääsee tappelemaan toisen koiran kanssa, niin historiansa 'ansiosta' se todella tappelee. Siitäkin on kyllä kokemusta valitettavasti.
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 14.07.2024 15:53

kysyjä kirjoitti:^ "sanktioita seuraa"
Millaisia sanktioita?

SKL: Ohje koiran käyttäytymisestä tehtävistä ilmoituksista

osallistuminen keskeytetään, tulokset voidaan mitätöidä ja kilpailukieto x ajaksi ja tieto koiranettiin.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja JMTNT » 14.07.2024 16:38

Ja tämä luonteentestaus sitoo myös ulkomuoto tuomareita. Heillä ei arvostellessään koiraa saa olla päällään esim. tuulessa lepattavaa sadeviittaa, vaan heidän pitää olla asiallisesti pukeutuneita, jottei koira provosoituisi.
JMTNT

ViestiKirjoittaja normaalielämää » 14.07.2024 16:52

Kaduillahan koiraa tulee aivan varmasti ainakin silloin tällöin vastaan lepattavavaatteisia ihmisiä, on sadeviittaa, juoksevia lapsia ja niin edelleen. Ihan normaalia. :) Eihän koiran kuulu sellaisesta provosoitua? Eikö olisi hyvä jos niin arkisista asioista provosoituvat koirat saataisiinkin arvioinnissa esiin?
normaalielämää

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät