Eutanasiakysely

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Eutanasiakysely

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 05.06.2024 09:52

Kuka on yhtään nähnyt niitä itsareiden tekijöitä, ei ihmettele miksei se ole niin helppoa "vaan tehdä itse". Ensinnäkin paikka, kotona et sitä voi tehdä (ellet asu yksin ja vailla lemmikkejä) ja halua traumatisoida muuta perhettä esim. ampumalla aivojasi tapettiin tai avaamalla ranteitasi (ei kaikilla edes ole ammetta). Ne muut kuitenkin yhä asuu siellä, se on heidänkin kotinsa, ei ole reilua heille löytää raatoasi. Minä olen nähnyt itsensä ampuneen ihmisen jota en edes tuntenut, ja kyllä se piirtyi aika ikuisesti mieleen, jälki ei ole kaunista. Riski että löytäjä olisi ollut perheenjäsen, lapsi tai muu joka sekoaa tapauksesta on myös aina olemassa, vaikka menet minne merenrantaan tai sotilasalueelle. Meillä on nytkin kuntoutuksessa kissa, joka oli (luonnollisista syistä) kuolleen omistajansa kanssa asunnossa siinä 10 päivää, ja sen elämänilon palauttamiseen on mennyt yli vuosi, vieläkin se näkee painajaisia ja valittaa unissaan välillä. Mitä tuollainen "löytö" tekee vaikka lapselle, en halua edes ajatella.

Jos teet sen liikenteessä, on paitsi riski vaan vammautua vakavasti, niin myös se että aiheutat ketjukolarin jossa vammautuu/kuolee kaikkeen ihan syyttömiä. Moni junankuljettaja on joutunut luopumaan ammatistaan junan alle hypännen takia. Jos hyppäät korkealta paikalta, et koskaan tiedä kuka siihen paikalle ensin tulee, jälki ei ole kaunista, ja joskus ihmisiä jää henkiin pahasti vammaisina kovistakin pudotuksista (onhan joku jäänyt henkiin myös kun laskuvarjo ei auennut). Tuskin myöskään haluaisit että kotimökkisi rantaan ajautuisi pöhöttynyt, osaksi mädäntynyt turvonnut ruumis, jos tarkoitus on hukuttautua.

Työpaikkakin on vähän niin ja näin, kaikilla ei ole välineitä niin että se edes onnistuisi ilman että joku ehtii soittaa lanssin, ja osa piittaa niistä työkavereistakin edes vähän. Ja se itse väline, kaikilla ei ole sopivaa kalustoa omasta takaa, aseluvan saantiin tarvitaan perusteet ja lääkkeidenkin yliannostus edellyttää asiantuntemusta, ettei päädy vaan tuhoamaan maksaansa. Monet myrkyt (kuten sienet) myös vaikuttavat hitaasti ja hyvin kivuliaasti.

Että joo, parempi kuolla siististi ja vakaan harkinnan jälkeen sairaalasänkyyn paikassa, jossa kuolema on tuttu vieras ja kaikille on selvää, miten toimitaan. Ei se ole asia mikä pitää saada tänään tai edes ensi kuussa, ellei kivut ole sietämättömät. :shock:

P.S. Ja minusta ihan parasta olisi, jos eutanasian voisi saada sillä tavalla, että se tehtäisiin vasta kun tietyt ehdot täyttyvät. Kuten että ei tunnista enää läheisiä, ei osaa käydä vessassa tai syödä itse tms. Kun ymmärrettävästi tuossa vaiheessa se itsemurha ei enää onnistu keneltäkään itse.
Viimeksi muokannut Kissimyyr yhä vaan päivämäärä 05.06.2024 10:11, muokattu yhteensä 1 kerran
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 05.06.2024 10:09

^ juuri tuo.
suomessa ei oikeen ole sellasta villieläinpaikkaakaan missä päästäis ittestä ilmat pois ja jäis elukoitten syötäväksi, kun pohtii siltä löytäjän kantilta asiaa. toki eipä ne elukatkaan kaikkea syö.
mafialle tartteis taas maksaa, että ilmat pois ja ruumiin hävitys johonkin hapolliseen liemeen ja se taas vois olla sairaalle ihmiselle aika vaivalloista ja kuitenkin miettisi, että aiheuttaako se mafia ongelmia läheisille sen jälkeen. ja pitäisi sitä massia olla sen verran, että se mafia edes kiinnostuisi moisesta.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Thirteen » 05.06.2024 16:07

En nyt muista oliko juuri tuossa jutussa maininta 'itsemurhapakkauksesta', minkä tämä nainen oli hankkinut tms. Mun mielestä hyvä idea jos se tosiaan olisi suunniteltu toimintavarmaksi.
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 06.06.2024 17:45

Onhan niitä siistejäkin tapoja, kuten lääkkeet. Toki se vaatii sen että tietää jotain mitä lääkkeitä ottaa ja sen että saa niitä. Veren vuodatus nivusesta kans yks vaikka sotkuista.
FYI, mun eno hirtti itsensä mummon talon kellariin. Joskus mietin miten se siinä onnistui koska kellari oli aika matala. Onneksi sen löysi mummon miesystävä eikä kukaan läheisempi.
Tai sitten joku mafia tyyppi tai pikkurikollinen, kyllähän suomessa näitä löytyy. Toki riskialtista että jääkin henkiin tai joutuu kidutetuksi tms.

Eutanasia pitäis ehdottomasti olla niille jotka eivät enää henkisesti ole tässä maailmassa, eivätkä pysty itsestään huolehtimaan, eli juurikin ne sellaiset tapaukset missä kriteerit täyttyy.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Umac » 11.07.2024 08:50

Jälleen kirkollinen näkökulma ja monta vastamielipidettä siihen: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010553643.html Vieraskynä-palsta:
Eutanasia ei kunnioita jokaisen elämän ääretöntä arvokkuutta, kirjoittavat arkkipiispa Leo ja katolisen kirkon Helsingin hiippakunnan piispa -
Ainutlaatuista ihmiselämää on puolustettava erityisesti silloin, kun se on heikoimmillaan ja hauraimmillaan.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 11.07.2024 09:01

Voi, voi, voi. Mitä tähän muutakaan. Noiden tyyppien tulee toki virankin puolesta jo kirjoittaa tuollaista. Olen niin eri mieltä että halkean.
Mea

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 11.07.2024 09:12

Sehän onkin todella arvokasta kitua tuskissaan kuoliaaksi heikoimmillaan ja hauraimmillaan ollessaan.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 11.07.2024 10:34

" Tämän tunnustaminen vapauttaa meidät rakentamaan yhteiskuntaa, jossa kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita ja jossa kaikilla tulee olla yhtäläiset mahdollisuudet hyvän elämän tavoittelemiseen."

Mikäs se teidän mielipide sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöistä olikaan? Kyllä ollaan niin yhtä arvokkaita ja yhtäläiset mahdollisuudet - not.
Mea

ViestiKirjoittaja Avokaado » 11.07.2024 13:12

Ainutlaatuista ihmiselämää on puolustettava erityisesti silloin, kun se on heikoimmillaan ja hauraimmillaan.[/quote]

Vai ovat kaapumiehet tuota mieltä eli haluavat kiduttaa ihmistä loppuun asti, kun sen hauraan elämänlangan voisi helposti katkaista kitumisen sijaan. Ei kituminen ole mitään ainutlaatuista elämää vaan se on kiputuskahelvetti.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Umac » 14.07.2024 12:10

Pari mielipidettä HS:n päivän lehdestä, eutanasian puolesta:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010560592.html
Eutanasia lisäisi ihmisen vapautta

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010554834.html
Arvokas elämä ansaitsee arvokkaan kuoleman
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 14.07.2024 17:13

Avokaado kirjoitti:[i]Ei kituminen ole mitään ainutlaatuista elämää vaan se on kiputuskahelvetti.

Jos niillä kaapumiehillä on mielessä se lopullinen kiputuskaHelvetti vs. ikuinen ilo ja rauha, johon olisi vielä viimeinen mahdollisuus (ei sen kärsimyksen vaan anteeksiannon kautta)? Jos onkin fakta, että tuska ei lopukaan kuolemaan.
Vieras

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 19.07.2024 04:53

tää areenan tositapahtumiin pohjautuva sarja liippaa aihetta, joten heitän linkin siksi tänne.
Viimeiseen sointuun (Mayflies)
"On vuosi 1986. Kaksi skottinuorukaista, Jimmy ja Tully, viettää elämänsä kesää. Kaikkialla soi vuosikymmenen soundtrack, The Fall, The Smiths, New Order. Kapinahengen, elokuvien ja musiikin yhdistäminä he solmivat ystävyyden, jonka vannovat kestävän kuolemaan asti. 30 vuotta myöhemmin Tully soittaa Jimmylle ja kertoo järkyttävät uutisensa. On viimeisen palveluksen aika. Kahdella aikajanalla liittyvä draama miesten välisestä ystävyydestä perustuu Andrew O'Haganin romaaniin ja on tositapahtumien inspiroima."
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac ulkoa » 20.07.2024 03:02

Sveitsiläinen kuolemankapseli: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sve ... le/8976034
Sveitsi ottamassa käyttöön kuolemankapselin – "Kun painat nappia, paluuta ei ole"
Umac ulkoa

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 20.07.2024 06:47

^ ton nettisivuilla mainitaan
"Since he launched the Sarco as a concept in 2017, he says he receives a daily request from someone around the world to use the device. The plastic sarcophagus should eventually be able to be 3D printed by anyone who wants it. Nitschke: “We put the software online for free. There is also no patent on the design. I have no commercial motive whatsoever.’"

jäin vaan tän kanssa miettimään, että tuo voi olla aika hankala tilanne ahtaanpaikankammoisille. toki he varmasti valitsisivat muun vaihtoehdon exitilleen muutenkin.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Avokaado » 20.07.2024 09:18

OMG mikä hirveä kapistus! Luulin kapselin olevan joku nieltävä (syanidi)versio eikä tuollainen, tosiaan ahtaanpaikan kammoiselle oleva umpio. Ei kiitos, vaikka eutanasiaa kannatankin.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.07.2024 10:28

"Kun painat nappia, paluuta ei ole"? Miten nopeasti tuossa menee taju kankaalle? Eikö siinä puolessa minuutissa ehdi avata kantta vai meneekö se lukkoon?
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.07.2024 10:39

Typpeä käytetään myös siipikarjan lopetuksessa.
Kaasutainnutus saa aikaan muutoksia lintujen elimistön normaalissa toiminnassa ja ne
näkyvät usein lihaskouristuksina, esimerkiksi siipien räpyttelynä ja jalkojen juoksuliikkeinä.
Nämä voimakkaat lihasrefleksit vaikeuttavat taintumisen arvioimista, sillä sekä tajuissaan
olevat että tajuttomat linnut voivat räpytellä siipiään.

Ei varmaan kovin mukavaa katseltavaa läheisille, jos ihminen toimii samoin :shock:
Voisihan tuon toteuttaa ilman kapseliakin?
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 22.07.2024 06:06

*kiranas* kirjoitti:tää areenan tositapahtumiin pohjautuva sarja liippaa aihetta, joten heitän linkin siksi tänne.
Viimeiseen sointuun (Mayflies)
"On vuosi 1986. Kaksi skottinuorukaista, Jimmy ja Tully, viettää elämänsä kesää. Kaikkialla soi vuosikymmenen soundtrack, The Fall, The Smiths, New Order. Kapinahengen, elokuvien ja musiikin yhdistäminä he solmivat ystävyyden, jonka vannovat kestävän kuolemaan asti. 30 vuotta myöhemmin Tully soittaa Jimmylle ja kertoo järkyttävät uutisensa. On viimeisen palveluksen aika. Kahdella aikajanalla liittyvä draama miesten välisestä ystävyydestä perustuu Andrew O'Haganin romaaniin ja on tositapahtumien inspiroima."

Toinen jakso alussa, on katselun arvoinen, kyllä!
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.09.2024 16:15

Alabamassa toteutettiin teloitus typpikaasulla. Sen piti olla inhimillisin ja kivuttomin menetelmä, mutta mukana olleiden median edustajien mielestä se ei näyttänyt siltä. Typpikaasun käyttö teloituksessa voisi täyttää kidutuksen tunnusmerkit, arvioi YK:n ihmisoikeuskomissaari.

Osavaltio oli ennustanut, että typpikaasu aiheuttaisi tajuttomuuden sekunneissa ja kuoleman minuuteissa. Osavaltion edustaja sanoi myöhään torstaina, että typpikaasun oli tarkoitus olla tehokas ja humaani teloitustapa – ja nyt se oli sellaiseksi todistettu.

Median edustajia oli todistamassa teloitusta. CNN:n mukaan he raportoivat Smithin näyttäneen olleen tajuissaan useita minuutteja teloituksen alettua. Tämän jälkeen hän oli tärissyt ja vääntelehtinyt kaksi minuuttia. Seuraavaksi Smith oli hengittänyt raskaasti useita minuutteja ennen kuin hänen hengityksensä alkoi hidastua.

Hänet julistettiin kuolleeksi 22 minuutin kuluttua teloituksen alkamisesta.

https://yle.fi/a/74-20071460

Onnistuikohan Sveitsissä hiljattain toteutettu eutanasia kuolemankapselissa paremmin?
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010719186.html
Vieras

ViestiKirjoittaja JMTNT » 07.10.2024 14:53

Juhani Aho kirjassaan Muistatko. "Pidin sinua vielä silloin kädestä ja tunsin olevani vielä hetken sinun. Mutta kun hautajaissaatto yhtyi viimeiseen virteen, niin tiesin että nyt olen sinut lopullisesti menettänyt".
Ja sen tietää vain menettäneen läheinen. Ja siksi nopea ratkaisu on vastuutonta. Sairauden kanssa taisteleva on kuitenkin mukana läheistensä omana, siksi kunnes aika tulee ja hän nousee osaansa, ei itsensä kautta, vaan sairautensa kautta ja sitä pitää kunnioittaa sekä arvostaa.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 07.10.2024 16:30

^ Nyt en ihan ymmärtänyt? Mikä nopea ratkaisu? Eutanasia vai? Oma kuolemani koskettaa minua eniten, se ei ole omaisten asia. Ja uskon (ja itseasiassa tiedän), että omaiseni hyväksyvät eutanasia-päätökseni, jos sellaisen aika tulee joskus.
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja aunet » 07.10.2024 16:37

" Ja siksi nopea ratkaisu on vastuutonta."

Onko ratkaisu mielestäsi nopea ja vastuuton, jos joutuu vuosikaudet kipujensa kanssa riutumaan sängyssä liikuntakyvyttömänä ja odottamaan vain ja ainoastaan kuolemaansa, jotta kivut helpottavat? Miten ratkaisu voi olla vastuuton, kun se on jokaisen oma? Eli sinä säälit itseäsi, kun menetät läheisen hänen omasta tahdostaan? Kovin itsekästä ajattelua.
aunet

ViestiKirjoittaja JMTNT » 07.10.2024 17:31

Thirteen"Ja uskon (ja itseasiassa tiedän), että omaiseni hyväksyvät eutanasia-päätökseni, jos sellaisen aika tulee joskus."
No jos niin oletat sitten voit tuudittautua siihen, että omaisesi hyväksyvät, mutta TODELLISUUDESSA et tiedä, miten omaisesi jäivät suo kaipaamaan.

Kirjoittaja aunet » 07.10.2024 16:37
" Ja siksi nopea ratkaisu on vastuutonta."

"Onko ratkaisu mielestäsi nopea ja vastuuton, jos joutuu vuosikaudet kipujensa kanssa riutumaan sängyssä liikuntakyvyttömänä ja odottamaan vain ja ainoastaan kuolemaansa, jotta kivut helpottavat? Miten ratkaisu voi olla vastuuton,"

Pitää sanoa, että omaisten tuki on silloin se ilon aihe kipujen keskellä. Nähdä rakkaansa joka päivä luo arvoa menneeseen elämäänsä ja antaa tilaisuuden jutella omaisten kanssa ja silloin he yhdessä valmistautuvat kuoleman kohtaamiseen ja silloin myös omainen jätti kauniit muistot viimeisistä hetkistä. Mutta jos läheisiä ei kiinnosta, niin voin sanoa, että ihminen olikin heille vain esine.
JMTNT

ViestiKirjoittaja aunet » 07.10.2024 17:47

Oudosti JMTNT pätkit kirjoitustani ja sekoitit siihen omaasi.

Sinä puolestasi kirjoitit: "Mutta jos läheisiä ei kiinnosta, niin voin sanoa, että ihminen olikin heille vain esine."

Jos läheisiä pätkääkään kiinnostaa, silloin he kunnioittavat nimenomaan henkilön omaa tahtoa, eivätkä ajattele itseään säälien. Minusta arvoa menneeseen elämään ei luo se, että näkee rakkaansa riutuvan ja kärsivän vailla toivoa paremmasta, kuten sinun mielestäsi pitäisi toimia.
aunet

ViestiKirjoittaja Purrfect » 07.10.2024 18:31

Voin sanoa, että en IKINÄ haluaisi että oma läheiseni joutuisi kärsimään ja kitumaan kivuissansa minun itsekkyyteni tähden, että hänen pitää kestää olla elossa vain ettei muille tule liian pian ikävä. Minusta se on järkyttävän itsekäs ajatustapa, ja jos oikeasti välitän ihmisestä, haluan hänelle hyvää, hänen parastaan enkä kitumista mikäli hän ei itse sitä halua.
Vihamiehen saattaisikin toivoa kituvan, mutta ehkä en heidänkään. Jotenkin tuntuu järkyttävältä että näin edes voi ajatella, huh.

Todellakin olen toivonut että läheinen pääsisi jo pois eikä hänen tarvitsisi terminaalivaiheessa kärsiä, kun suolisto on aikalailla tukossa/ei toimi (jostainhan sen tavaran on silti ulos tultava...), kivunlievitys ei ole riittävä, ja ymmärtää sekä tietää että suunta on vain alaspäin ennenkuin se henki lähtee. Ja hän ITSE sitä poispääsyä lähestulkoon jo rukoilee.
Eikä minusta tilanteen tarvitse olla noinkaan paha, että ihmisellä saisi olla se oikeus päättää milloin se elämä ei ole enää elämisen arvoista.

En minä halua että rakkaat lemmikitkään kituvat ja kuolevat tuskiinsa, miksi sitä toivoisin myöskään läheisen ihmisen kohdalla nopean ja arvokkaamman lopun sijaan?

Valmistautumiseen varmasti on silti aikaa, hyviin viimeisiin ja arvokkaisiin, ennenkaikkea laadukkaisiin hetkiin. Ei toki aina, ilman eutanasiaakaan. Tukena voi olla, nimenomaan läheisen toiveita kuunnellen, oli se loppuaika sitten lyhyt tai pidempi.
Purrfect

ViestiKirjoittaja Darre » 07.10.2024 19:06

Kun ei se vanha/vakavasti sairas/kuoleva ihminen läheskään aina ole siinä tilassa, että voisi arvokkaasti keskustella menneestä elämästään ja jättää hyvästejä läheisilleen, vaan voi olla hyvinkin sekava, tuskainen tai kyvytön kommunikoimaan.

Minun isäni kuoli toissa kesänä. Olen niin hyvilläni, että hän sai olla melkein loppuun asti kotona äitini kanssa. Vain kolme viikkoa palvelukodissa ja viikko sairaalassa ennen menehtymistä. Olen kaverikoiratoiminnassa mukana ollessani nähnyt niin paljon ihmisiä, jotka ovat sängyn pohjalla tyhjyyteen tuijottaen etten toivo sellaista kenellekään läheiselleni enkä itselleni.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja JMTNT » 07.10.2024 19:11

Tämän keskustelun aihe oli kuolemansairaiden ihmisten itsemääräämis oikeus. Mutta jos katsotaan vähän pidemmälle, niin itsemurhat nuorten ja keski-ikäisten kohdalla ovat lisääntyneet juurikin siitä syystä, että mä voin päättää itse milloin mun elämä loppuu. Ei siis haluta viedä ihmistä ajatukseen, "että niin kauan kuin hengittää on vielä toivoa", kuten eräs eläinlääkäri sanoi minulle vastasyntyneestä pennusta. Ja tämän viestin haluan sanoa, että elämä on arvokasta, niin kauan kuin hengittää.
JMTNT

ViestiKirjoittaja aunet » 07.10.2024 19:18

Itsemurhat JMTNT:n mainitsemissa ryhmissä eivät ole lisääntyneet eutanasiakeskustelun tuloksena. Nyt on puurot ja vellit sinulla sekaisin, antaa olla.
aunet

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 07.10.2024 20:30

JMTNT kirjoitti:TODELLISUUDESSA et tiedä, miten omaisesi jäivät suo kaipaamaan.

Tottakai omaiset jäävät kaipaamaan, ei siitä ole kyse.

JMTNT kirjoitti:"että niin kauan kuin hengittää on vielä toivoa", kuten eräs eläinlääkäri sanoi minulle vastasyntyneestä pennusta. Ja tämän viestin haluan sanoa, että elämä on arvokasta, niin kauan kuin hengittää.

Tästä olen niin eri mieltä. Nykyisin voidaan pitää hengittämässä ihmistä, jonka kuuluisi olla jo kuollut, näin karkeasti sanoen. Tai vastasyntynyt pentu, jonka sisälmykset roikkuu ulkona, edelleen hengittää. Onhan näitä esimerkkejä vaikka kuinka paljon.
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja JMTNT » 07.10.2024 23:28

Mun isä hävittäjä lentäjä Suomen Ilmavoimissa ja vanhuudessaan sairastui vakavasti. Joka päivä käytiin hänen luonaan sairaalassa ja siksi, että se tuottaa hänelle ja meille iloa kuulua vielä yhteen. Ja kun se päivä koitti, että isä kuoli, niin voin sanoa, "kaikki on mennyt hänen mukanaan". Se tyhjyys.
JMTNT

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät