Terveellisin levite leivän päälle?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Terveellisin levite leivän päälle?

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 10.07.2024 10:31

^ mä voin olla verrokki, kun en taas ole koskaan juustoa syönyt. katotaan sitten mihin kuollaan :mrgreen:
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Mea » 10.07.2024 10:43

^ :mrgreen: Tästähän tuli kunnon tiedettä, on kontrolliryhmäkin! Tosin kumpikin tietää kumpaan ryhmään kuuluu, että sikäli menee pilalle. Ja lisäksi (lähes, näköjään) kaikki tietävät lopputuloksenkin, eli me kuollaan molemmat! Ennen pitkää. :o
Mea

ViestiKirjoittaja Hurtlundi » 10.07.2024 11:55

Mä voin olla se voita ja kermaa, juustoa ja punaista lihaa -ryhmän verrokki :D
Hurtlundi

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 10.07.2024 13:17

^ johan tässä on kohta tutkimus pystyssä :mrgreen:
terveisin, vegaani :mrgreen:
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja aunet » 10.07.2024 15:57

Ae että maistui helteisen ruohonleikkuu-urakan päälle kinkkujuustomajoneesivoikku hyvältä! Pari olutta voisi hakea palautumiseen, se kun on paras aine siihen tarkoitukseen, tutkitusti. Laukan Pipsukkakin sanoi mulle niin. Helteellä pitää muistaa juoda paljon, ettei kuole sydänkohtaukseen pihalle.
aunet

ViestiKirjoittaja terveysedellä » 10.07.2024 16:22

Lapsellista suhtautumista täytyy sanoa, mutta kyseessä ovatkin varmaan tämän palstan äänekkäimmät yksilöt. Muut eivät viitsi osallistua tuohon jupakkaan todennäköisesti.

Mut niille jotka ymmärtää ihan logiikkaa, eikö ole jännä, miten nuo tyypit luulevat jotenkin että se on multa pois, jos syövät sitä juustoansa :lol:
En toivo heille mitään sairautta, mutta pahoin pelkään että tuo lapsellinen asenne, että Pippa Laukkakin on valtakunnansyyllistäjä ja ei alennu siihen tähän tuohon,yks on niin viisas ja nauttii epäterveellisestä ruuasta ym.
Tulee mieleen ihan juovat alkoholistit, jotka tavallaan haluaa jollekin itsensä ulkopuoliselle ihmiselle osoittaa että "mä teen mitä haluan" "kerran täällä vaan eletää" "kaikki on kielletty"
Ja jos joku ei juo viinaa, hän on ilonpilaaja, vaimo on justiina kaulimen kanssa kun vaatii jotain selvin päin oloa.

Tuo on täsmälleen samanlaista vinoilua, mitä näkee juopoissa jotka on itseään täynnä siinä sairauden tietyssä vaiheessa.

Myötätuntoa heille, ja kaikille hölmöytensä uhreille. Auttakoon terveyden huolto heitä, jotta kaikilla on mahdollisuus eikä se oma tietämättömyys tai "sairaudentunnottomuus" ajattelussa vie ennenaikaiseen hautaan.
terveysedellä

ViestiKirjoittaja terveysedellä » 10.07.2024 16:32

Kannattaa muistaa: KENELLÄKÄÄN ei kiinnosta mitä syöt.
Ei kannata telkkaria katsoa ja luulla, että toisille kun tehdään kehomittauksia ja rasvakoostumusselvittelyjä, että se olisi ns. oikeaa maailmaa.
Jokainen saa kotonaan tärvellä itsensä kenenkään häiritsemättä. Se on ihan oma asia, kukaan ei tule ja pelasta.
terveysedellä

ViestiKirjoittaja Mea » 10.07.2024 17:41

No kyllä se ainakin sinua tuntuu kovasti kiinnostavan, mitä kukin syö. Kun jaksat siitä noin paasata.

Oikeasti mietin, onko tämä nimimerkki tosissaan, vai pitääkö vain hauskaa kaikkien kustannukksella. Koska onhan tämä nyt aika priceless. Tällä hetkellä ehkä 40/60 jälkimmäisen kannalla.

(Tulee mieleen tyyppi joka kävi meillä viettämässä uuttavuotta. Se ihan tosissaan uskoi muunmuassa että maailma on 6000 vuotta vanha. Siihen asti olin ollut vakuuttunut että ne ovat jotain nettitrolleja. Oli aika elämys tavata livenä joku jolle arkijärki ei merkitse mitään. )
Mea

ViestiKirjoittaja terveysedellä » 10.07.2024 18:19

Mulle ei tarvitse kenenkään selitellä syömisiään, ei kiinnosta.
Tärkeää minulle sen sijaan on se, että asiasta voi keskustella, ja olisi oikein että ihmiset saavat järkevää tietoa tehdäkseen omat päätökset.
Jos joku riepu raukka luulee, että juusto vähentää sairastumisriskiä, niin hänellä on oikeus tietää ettei niin ole.
Uskooko hän sitten mitään tai alkaako etsiä tietoa, on hänen oma asiansa. Ei voi kuitenkaan olla niin, että yksiääninen kuoro mongertaa sekavia, ilman että muutakin vaihtoehtoja esitetään. Satuin vain paikalle, ei sen kummempaa.
terveysedellä

ViestiKirjoittaja kuvatus » 10.07.2024 18:57

Tämä riepu raukka ei ole lukinnut ajatuksiaan mihinkään suuntaan, vaan on avoin kaikelle uudelle tiedolle :) Ravitsemuksen suhteen ehdottomat totuudet heittävät häränpyllyä aika ajoin, muutaman kerran ihmisiän aikana, joten ei kannata olla kovin ehdoton minkään asian puolesta.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Mea » 10.07.2024 20:54

"I did my own research!" oli monen viimeisiä sanoja tässä jokin aika sitten.
Mea

ViestiKirjoittaja terveysedellä » 10.07.2024 21:01

Ihmisiähän on ketodieetilläkin ja väittävät että se perustuu tutkimuksiin. Joten en ihmettele tuotakaan lausetta.
Itselläni kiinnostaa lähinnä kansansairaudet ehkäistä, kuten valtimotauti joka ehtii kyteä vuosia ennen varsinaista sydäntapahtumaa ym. Diabeteksen sairastaminen ei kiinnostele, eikä närästysvaivat tai ummetus. Ne pysyköön poissa.
terveysedellä

ViestiKirjoittaja terveysedellä » 10.07.2024 21:04

Mä suhtaudun yleensä skeptisesti, jos väitetään että joku uusin tutkimus on kumonnut edelliset täysin ja nyt yhtäkkiä tupakka, voi, maito, kerma, rasva olisivatkin terveellisiä. Tai just joku juusto. Ihan hyvin samalla koostumuksella eli rasva + suola, voisi julistaa perunalastut terveellisiksi.
Samoin suhtaudun skeptisesti pikkuaineksien tutkimiseen, kuten että joku mystinen marja tai männynparkki on superruokaa tms.
terveysedellä

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 10.07.2024 21:29

terveysedellä kirjoitti:[
Ihmisiähän on ketodieetilläkin ja väittävät että se perustuu tutkimuksiin.

Ketogeenistä ruokavaliota on tutkittu todella paljon ja vielä 20-luvulla se oli ensisijainen epilepsian hoitomuoto.
Sen on tutkimuksissa todettu sopivan myös T2 diabeteksen hoitoon niin ettei lääkitystä tarvita.
Olen itse yksi esimerkki tästä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja terveysedellä » 10.07.2024 22:10

Ketodieetti oli apuna epilepsiaan juu.

Diabeteksen sillä saa oireettomaksi juu, mutta diabeteksen syytä se ei poista,vaan syöt yhden hiilarin niin sokerit on taas tapissa.
Painonpudotukseen perustuu osin, koska millä tahansa konstilla saa painon tippumaan, niin yleensä diabeteskin helpottaa, tai ne oireet lähinnä.
Ketodieetissä painonpudotus perustuu yleensä kalorivajeeseen, koska siihen perustuu joka ikinen painonpudotus.
Kun suuri osa ruoasta on pois, ja yleensä samalla lähtee einekset ja roskaruoka kuten ranskanpotut, niin tottakai paino tippuu.
Pitkällä tähtäimellä voi lisätä kuolleisuutta. En vain perehtynyt millä aikavälillä, ja sen tarkemmin.
Lakkasin selvittämästä kun totesin, etten tule muutenkaan sitä tekemään ympäristösyistä ja koska ei tarvitse, ei ole diabetestäkään.
terveysedellä

ViestiKirjoittaja terveysedellä » 10.07.2024 22:17

Ainiin, ja koska poistuu nestettä, ja lihasmassaa. Sekin pudottaa painoa.
terveysedellä

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 10.07.2024 22:21

Kommentoin siihen kun kirjoitit ettei ketogeenistä ruokavaliota ole tutkittu.
Jokainen voi olla ketogeenisestä ruokavaliosta ihan mitä mieltä tahansa, ei kiinnosta minua sen ihmeemmin.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 11.07.2024 08:54

terveysedellä kirjoitti:

Ihmisiähän on ketodieetilläkin ja väittävät että se perustuu tutkimuksiin. Joten en ihmettele tuotakaan lausetta.

*Rautalanka alkaa* "I did my own research!" oli korona-ajan sanonta, jolla kuvattiin ihmistä, joka sivuutti kaiken tieteen ja tiedettä vuosikymmenien ajan tehneiden ihmisten tutkimukset koronasta ja rokotteista, ja "tutki itse" asiaa. Asenne oli, että hänelle ei mitään totuutta ylhäältäpäin sanella, vaan hän selvittää totuuden itse. Tuloksena oli aika monta turhaa kuolemaa.

terveysedellä kirjoitti:Tärkeää minulle sen sijaan on se, että asiasta voi keskustella, ja olisi oikein että ihmiset saavat järkevää tietoa tehdäkseen omat päätökset.
Jos joku riepu raukka luulee, että juusto vähentää sairastumisriskiä, niin hänellä on oikeus tietää ettei niin ole.
Uskooko hän sitten mitään tai alkaako etsiä tietoa, on hänen oma asiansa.

Kuva
Mea

ViestiKirjoittaja aunet » 11.07.2024 15:45

Hyvä Mea!
aunet

ViestiKirjoittaja Hurtlundi » 11.07.2024 18:24

”Kukaan ei tule ja pelasta” Miltä? Kaikki me kuollaan, ennemmin tai myöhemmin.
Onko se myöhemmin parempi, ihanampaa, arvokkaampaa jos on ollut 10-15v muistisairas?
Jos yhtään on tutustunut genetiikkaan ja perimään, ni se on yksi jeesuksen sama mitä syö tai on syömättä, sairastuu silti.
Saako lämpimämmät tulet krematoriolla jos on elänyt ankeaa elämää?
Tyyppi kuulostaa ihan joltain fanaattiselta lahkolaiselta.
Hurtlundi

ViestiKirjoittaja Mella M » 11.07.2024 18:34

terveysedellä kirjoitti:Mulle ei tarvitse kenenkään selitellä syömisiään, ei kiinnosta.

----- Satuin vain paikalle, ei sen kummempaa.

Joo, huomattu tosiaan on ettei yhtään kiinnosta.

Sattunut paikalle jo vuosikausia :D Saattoi ihan sattumalta aloittaa koko ketjun vai mihin se aloittaja katos? Ei ole enää tullut kyseleen niiden levitteiden perään. Jännä.
Mella M

ViestiKirjoittaja korona » 11.07.2024 18:35

Nauratti noi mean kuvat :mrgreen: Mutta just noinhan se oli silloin.
korona

ViestiKirjoittaja rasvat » 11.07.2024 19:25

Kyllä minä täällä vielä olen. :D Kuten jo kerroin aloin käyttää Keiju 3 öljyä ja olen siihen nyt toistaiseksi oikein tyytyväinen, eli ei ole tarvetta kysellä tai kommentoida enää. Mutta ketjusta on tullutkin niin jännä että kivahan tätä on kuitenkin seurata ja lueskella :lol: :lol:
rasvat

ViestiKirjoittaja rasvat » 11.07.2024 19:27

Eikä minua haittaa siis tippaakaan että keskustelu rönsyää ja tulee esille monenlaisia näkemyksiä ja mielipiteitä, sehän kuuluuu mielenkiintoiseen keskusteluun :) T. aloittaja
rasvat

ViestiKirjoittaja kuvatus » 11.07.2024 21:09

Minua kyllä aidosti kiinnostaisi, millaista ruokavaliota sinä terveysedellä itse noudatat :)
Minä yritän syntymälahjana saadun superkorkean kolesterolin vuoksi pysyä kohtuudessa hiilihydraattien ja rasvan suhteen ja muutenkin suosia kasviksia, mutta nyt kesällä tulee herkuteltua liikaa, kun on lähes joka viikonloppu jonkun synttärit tai nimpparit.

Hurtlundi, se on varmaa, että 100 % kuolee ennemmin tai myöhemmin, eikä geeneilleen voi mitään. Jos nyt kuitenkin pystyisi välttämään metabolisen oireyhtymän kaikkine seuraamuksineen tai aivoinfarktin jälkeisen elämän ja saisi kuolla mieluummin saappaat jalassa johonkin pikatappajaan, niin olisi aika hyvä. Itse ei taida saada valita, mutta todennäköisyyksiin ehkä voi vähän vaikuttaa.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja terveysedellä » 12.07.2024 08:10

Kuvatus, noudatan lihatonta, en täysin vegaanista kuitenkaan, ruokavalioa, johon ei myöskään kuulu maitotuotteet. Laktoosi-intoleranssi on, mutten ala etsimään laktoosittomia vaan jätin kokonaan.
Syön gluteenia ja hiilareita tosi paljon, mutta tyyliin että peruna = peruna, ei esim ranskanpottu. Leipä = leipä, mutta ei voita eikä margariinia, mutta rucolaa ja itse tehtyjä levitteitä ym.
En lisää voinappia uusiin perunoihin, vaan teen soijajogurtista tillikastikkeen, mainittakoon näin vaan esimerkkinä miten vähennän rasvaa.
Ostettujen vanukkaiden ja jälkkäreiden tilalle on vaihtunut chia-siemenistä tehdyt vanukkaat, suklaa on vaihtunut kaakaojauheeseen, jonkin verran käytän sokeria ja makeutusta, ja syön karkin tilalla kuivattuja hedelmiä.
Jos on jonkun synttärit, saatan ottaa mitä on tarjolla, mutta jos alkaa olla joka viikoloppu niin mun kroppa ei kestä, vaan alan lihoa jo siitä jos kerran viikossa syön niitä tavallisimpia herkkuja kuten keksit, kakut, makeiset. Joten yritän mennä kissanristiäisiin siten, että syön kotona itseni änkäksi ensin, ja siellä otan näön vuoksi jotakin ettei ihmiset ala ihmetellä. Olen huomannut että ihmiset loukkaantuvat jos kieltäydyn herkuista kokonaan. Saatan buffetistakin ottaa pelkät perunat ja salaatin, ja jos en ota mitään kastiketta niin aletaan haukkumaan seläntakana, joten on pakko se joku scheisse ottaa käteen että voi käydä missään :lol: Samaahan tekee varmaan jotkut absolutistit että ottavat lasin käteen vaikka lähtiessä kaatavat sen kukkaruukkuun.

kesällä tulee herkuteltua liikaa, kun on lähes joka viikonloppu jonkun synttärit tai nimpparit.

Tämä se on, pelastaa se kun en osta just kotiin mitään muuta kuin sallittuja herkkuja, joita syön mielin määrin.
Se kun vuodessa on tosiaan joka viikko jollakin jotakin, niin ei onnistunut laihtuakaan jos menin sen virran mukana. Mulle oikeestaan ainoastaan tulos ratkaisee, kolesteroli on nyt näillä keinoin pysynyt pois hälytyslukemista. Sehän varmaan on yksilöllistä, miten radikaalia välttelyä tarvitaan.
os nyt kuitenkin pystyisi välttämään metabolisen oireyhtymän kaikkine seuraamuksineen tai aivoinfarktin jälkeisen elämän ja saisi kuolla mieluummin saappaat jalassa johonkin pikatappajaan, niin olisi aika hyvä. Itse ei taida saada valita, mutta todennäköisyyksiin ehkä voi vähän vaikuttaa.

Samoilla linojilla, ainahan voi ajatella että voihan sitä bussin alle jäädä ja turhaa yrittää ruoalla vaikuttaa, mutta mulle ainakin tää elämänlaatu on just tärkeää, ja se etten joutuisi toisten armoille vanhainkotiin just, kun alkaisi olla vapaa kaikesta työelämästä ym.
Eli saisi vaan vältettyä ne yleisimmät. Kun katsoo ympärilleen, niin melkein puolella varmaan joku geenivirhe sitten on, kun ihmiset sairastaa ja jokainen puhuu mitkä heidän veriarvonsa on ja mikä on pielessä. Kaikilla verenpaine vähintään.
Joten motivoi se ettei tarvitse koko ajan istua verenpainemittari käsivarressa vaan keskittyä ihan muuhun. Ja sen tuloksen olen saavuttanut ja jos tulee joku, niin ainakaan ei tule kaikki mahdolliset geeneissä olevat sairaudet kerralla.
terveysedellä

ViestiKirjoittaja terveysedellä » 12.07.2024 08:13

Täytyy lisätä että kuivahedelmät sekoitettuna esim viinirypäleisiin, jos syö pussillisen eli mielinmäärin vaikkapa kuivattuja aprikooseja, niin seuraava päivä istuu kakalla koska niissä on niin paljon kuitua.
Pytyllä istuminen ei lisää elämänlaatua :lol: vaikka voihan siihenkin ottaa puhelimen ja kirjoittaa samalla.
terveysedellä

ViestiKirjoittaja terveysedellä » 12.07.2024 08:20

Lisättäköön, että eineksiä en siis syö yhtään. En osta valmista maggelaatikkoa enkä lihaliemikuutioita.
Silloin ei tule piilosuolaa, mutta laitan sitten omaan ruokaan vain sen verran suolaa mitä tarvitaan.
Leivässä on niin valtavasti suolaa, että vaikka ei mitään muuta suolaa söisi, se riittää jo.
Mut en usko suolan olevan se suurin "pahis". Siksi en ole lähtenyt hysterisoimaan kokonaan suolatonta ruokavalioa. Verenpainekaan ei ole noussut silti.
terveysedellä

ViestiKirjoittaja aunet » 12.07.2024 08:26

Terveysedellä kirjoitti:

"Tämä se on, pelastaa se kun en osta just kotiin mitään muuta kuin sallittuja herkkuja, joita syön mielin määrin.
Se kun vuodessa on tosiaan joka viikko jollakin jotakin, niin ei onnistunut laihtuakaan jos menin sen virran mukana."

"Täytyy lisätä että kuivahedelmät sekoitettuna esim viinirypäleisiin, jos syö pussillisen eli mielinmäärin vaikkapa kuivattuja aprikooseja, niin seuraava päivä istuu kakalla koska niissä on niin paljon kuitua."

Ja sokeria! Eli sulla vaikuttaa olevan ongelmana omien kirjoitustesi perusteella, että et pysty hallitsemaan syöntimääriäsi. Paino sanoilla "mielin määrin".
aunet

ViestiKirjoittaja terveysedellä » 12.07.2024 09:20

Voi olla, etten pysty. Mutta jos syö paljon vähäkalorista, niin saa syödä enemmän.
Sopii mulle, jos en hallitse syömisiäni.
En tiedä olisiko se joku häpeämisen aihe, jos ruoka maistuu?
Nykyäänhän kehotetaan enemmän sallivuuteen. Ei sillä että nykyään -sana jotenkin mulle resonoisi tässä. Eli en vetoa uusimpaan tutkimustietoon aina, vaan ajattelen että vanha totuus on yhtä hyvä, kuin pussillinen uusia. Eli liiat kalorit lihottaa.
Sokeri vaan ei muutu kovin helpolla rasvaksi, mikä selittää sen että rasvalla lihominen on helpompaa kuin sokerilla. Tai selittänee, koska muutenhan olisin lihonut niillä kuivahedelmillä, kun en voi hallita syömisiä .
Hallitsen sitä just niin, että sekoitan vähemmän kaloripitoisia herkkuja sekaan, koska kuten sanottu, liika on liikaa esim siksi että vatsa menee ihan turvoksiin jos vetää mitä sattuu, miten paljon sattuu.
terveysedellä

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät