Koirapulina

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koirapulina

ViestiKirjoittaja aunet » 30.05.2024 06:53

Ihana kun läähättää korviin asti, samalla tavalla kuin vinttikoirat juoksusuorituksen jälkeen, suu on korviin asti auki ja kituset näkyy kilometrin päähän.
aunet

ViestiKirjoittaja Umac » 30.05.2024 09:04

Hyvä Pessi!
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 31.05.2024 04:28

On kyllä tosiaan muikea ilme!

Me käytiin jo koirapuistossa neljältä. Viileää ja kaunista. Täydellisen asiantuntematon arvioni on, että Ilo olisi hirveä agilitytykki! Maajoukkueainesta! Nimittäin se ottaa suorastaan vinttikoiravauhdin ja kääntyy siitä 180 astetta yhtään hidastamatta ja jatkaa menoa. Eikä väsy ikinä. Ei pelkää mitään muuta kuin ruohonleikkureita. Ja yleensäkin se on niin ketterä ja sulavaliikkeinen ja vauhdikas ettei tosikaan.
Mea

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 31.05.2024 04:59

Miksi et ala harrastamaan sen kanssa agilityä?
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 31.05.2024 05:16

Ei liity mitenkään Mean koiraan, mutta usein kun ihmiset suunnittelevat jonkun lajin aloittamista, niin ajatellaan kisaliikkeitä ja tympääntyvät heti alkuunsa kaiken maailman sääntöihin. Jos ei tähtää kisoihin, voi lajia kuin lajia harrastaa oman kekseliäisyytensä puitteissa. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa. Agility onnistuu omalla pihallakin muutamalla esteellä tai kepillä. Samoin jäljen teko lähipusikossa, pellolla tai pihalla jos sellainen on. Tottelevaisuudessa on taivas vain rajana temppujen variaatioissa. Jos koira tykkää niin sille kelpaa homma kuin homma omistajan kanssa. Vaikka sanomalehden kantaminen postilaatikolta, jos joku vielä sellaista lukee.
aunet

ViestiKirjoittaja Mea » 31.05.2024 07:05

Koiruuksia kirjoitti:Miksi et ala harrastamaan sen kanssa agilityä?

En osaa! En ole ikinä edes kokeillut. Meidän tokopaikassahan on kyllä kaksi hallia, eli erillinen agilityhallikin, jossa on kaikki pelit ja vehkeet. Taitaa olla lämminkin vielä. Tarvittaisiin yksityistunti, koska muuten menisi sekoiluksi. Ja muutenkin ohjatut tunnit ovat aina yöllä. Pitäisi miettiä kyllä miten onnistuisi sijoittamaan sen verran rahaa että päästäisiin alkuun. Pihassahan on lääniä tehdä vaikka millainen rata.

^ Vaikkei liittynyt meihin niin kommentoin kuitenkin. Minulla on niin vähän kilpailuviettiä ettei kanssani voi pelata edes korttia ajankuluksi. Syy miksi Onnin kanssa treenataan tokoliikkeitä, on se että sillä tavalla saadaan organisoitua puuhaa ja mitattavaa etenemistä (jota tosin ei ole, mutta se ei liity tähän). Ja se vaan on mielestäni hauska harrastus, puhumattakaan Onnin mielestä. Haukun kanssahan käytiin vuosia ihan normitreeneissä, se oli älykäs ja taitava, mutta kiinnostus oli täysi nolla. Luoksetulossa se lampsi eteenpäin tyyliin että tulen kun joudan. Siksi Haukun harrastus sai jäädä kun perheeseen tuli Onni. Agilityyn se olisi liian hidas ja kömpelö eikä sekään varmaan kiinnostaisi. Sen isällä on pari virallista kilpailua takana, huomasin joskus koiranetistä. Molempien tulos taisi olla hylätty. :mrgreen:

Mutta olisi se tavallaan hauska ajatus mennä tokokisoihin! Lelun kanssa käytiin kerran epävirallisessa mölliluokassa, ja kaduin heti, koska se olisi pärjännyt alokkaassakin oikein hyvin. En vaan kehdannut ilmoittautua sinne.
Mea

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 31.05.2024 08:15

Kannattaa kokeilla :)
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 31.05.2024 20:42

Mun Aarne mitteli olis voinut toimia hyvinkin agillityssä, mut silloin kun katselin niitä harrastuspaikkoja ja aikoja niin ne oli niin täynnä ettei olis sekaan mahtunut. Lisäksi mulla on myös tuo ettei mikään kilpailu kiinnosta. Ja aika/raha ongelmat.
Kävin Aarnen kanssa sentään pentukoulussa.
Nyt en enää jaksais juosta agillity kentällä ja mä aina ihmettelen sitä mistä ne tietää mikä este on seuraavaksi, mä en näe mitään logiikkaa niissä esteiden suorittemisessa.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Dacrest » 31.05.2024 21:39

Mulla on viikonloppuhoidossa isovillakoiran pentu, 4kk.
Aivan valloittava tapaus :)

Kuva
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 01.06.2024 06:18

^Noita harvemmin näkee!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 01.06.2024 07:53

Isovillakoirat on mahtavia. En kyllä varmaan itse ikinä ottais.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Dacrest » 01.06.2024 08:00

Isovillakoiria on rekisteröity viimeisen vuoden aikana 32 pentuetta, 222 pentua. Mietin miksi noin vähän, työlään turkin takia?
Ainakin tämä pentu on niin helppo, että suurimman osan aikaa unohdan sen olevan pentu. :mrgreen:
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 01.06.2024 10:48

Isovillakoirat on kivoja. Turkin vuoksi ei enää mulle. Kolme on ollut aikoinaan.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 01.06.2024 16:42

Käytetiin koiria uimassa. Sinnehän se Lakukin punkesi itsensä järveen Reinon ja Ainon perään.
Miten en kamalasti ihmettele :mrgreen:
Se ei ole vissiin kuullut että basenjit eivät ui.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 03.06.2024 07:08

^ :lol: Jonkun pitää kertoa se Lakulle!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja aunet » 03.06.2024 07:24

Mitenkäs Lakun maastotreenit meni, pääsittekö paikalle kokeilemaan? Vai sattuiko ukkonen pahasti päälle?
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 03.06.2024 07:24

Jospa se vaikka tajuaa asian itse kun aikuistuu :mrgreen:
Toivottavasti ei :D

Tähän saakka ei ole välittänyt sateesta mitään, eilen ei olisi halunnut lähteä ulos kun satoi, Piti ottaa hihnaan. Meni sitten talon lipan alle pissille :lol:
Pääsi heti sen jälkeen sisälle. Toivottavasti tajusi että mentävä on, mutta kun pissii niin pääsee sisälle.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 03.06.2024 10:45

aunet kirjoitti:Mitenkäs Lakun maastotreenit meni, pääsittekö paikalle kokeilemaan? Vai sattuiko ukkonen pahasti päälle?

Ei ikävä kyllä päästy, jouduin perumaan kun tuli lapsenlapsellinen juttu siihen päälle. En tiedä tosin olisimmeko siinä ukonilmassa menneet muutenkaan kun tosiaan ukkosti, jyrisi, paukkui ja satoi.

Seuraavalla kerralla menemme. Tuo touhu kiinnostaa kovasti.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja JMTNT » 04.06.2024 08:24

Lemmikin menetys on iso kaipuu, josta harvoin täällä kirjoitetaan.

Tämän keksin kuvailemaan menettämisen surua ja se on berninpaimenkoira Nean ja rottweiler Usvan muistolle.

Suloisuuden koko kuva saapui lähelleni silloin, kun näin sinun syntyvän.
Ja nuoruutesi innolla niin veikeästi leikit sä.
Ja vanhana niin viisaana, kuin ajatusteni lukija,
sinä kuljit ajassamme.

Ja kun, sinut unen helmaan peittelin, matkalle kaukaisuuteen,
taakse kultaportin kauneuteen, tielle iltaruskon kirkkauteen,
niin muistot saapuivat lähelleni ja kyynel silmissäni kertoi,
kuinka paljon sinua rakastin.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 04.06.2024 09:37

<3
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 04.06.2024 19:07

En pysty edes lukemaan tuota kun alkaa itkettää.

Toisaalla oli puhetta säännöistä ja johtajuudesta. Mietin, että onkohan meillä mitään asiaa tai tilannetta missä pitäisi totella. :oops: Ruokailu sujuu rauhallisesti, koska jokaisella on oma paikkansa, missä syö. Siis keittiössä, paitsi Ilo syö oven takana kuistilla. En mitenkään käske että menkää paikoillenne, tai vaadi katsekontaktia tai mitään. Kaikki vaan menevät automaattisesti, se on rutiini.

Jos mennään koko porukalla etuovesta, niin silloin mennään aina autolle. Järjestys on sangen sekava ja vauhtia piisaa. Mutta kaikki päätyvät odottamaan takaluukun eteen, ja hyppäävät sinne kun avaan sen. Paitsi Minillä on oma kuljetus. En kyllä siinäkään mielestäni käske mitään, asiat vain tapahtuvat.
Mea

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 04.06.2024 19:24

Eihän koiria tarvitsekaan "koko ajan" käskeä. Niin saavat meilläkin elellä hyvin vapaasti.
Jokainen määritelee itse sen miten haluaa koiriensa toimivan ja toimii sitten sen mukaan. Kouluttaa ja treenaa koiriaan sen mukaan.

Rottweilerien kanssa on tilanteita joissa ne täytyy olla hallinnassa. Eli niiden TÄYTYY totella. Ja olen tehnyt töitä sen eteen että myös ovat ja tottelevat.
Haluan esimerkiksi että ne kulkevat kauniisti kun ovat remmissä. Kukaan ei vedä eikä hinkua yhtään mihinkään. Reinon kanssa on joutunut tekemään oikeasti töitä tuon asian eteen.
Kerran se raahasi minut muutamassa sekunnissa treenhallin päästä päähän Jarin ja Ainon luokse :mrgreen:
Siinä mummo kipitti kyllä huippuvauhtia koiran perässä kädet ojossa. Olihan se varmaan aika koomisen näköistä.

Olen pieni ja vanha, siksikin haluan etteivät koirat jyrää minua.
Tämän vuoksi yksikään koira ei meillä esimerkiksi ryysi ovista. Reinoi painaa vain 50kg, mutta on se silti ihan tarpeeksi iso että jos jään sen alle niin sattuu oikeasti.

Ruokintatilanteessa en ole ikinä aiempina vuosina vaatinut että odottavat. Mutta nyt kun olen vanha ja mulla on huono tasapaino niin ihan varmuuden vuoksi saavat luvan odottaa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 05.06.2024 08:09

Mietinkin että käsketäänkö meillä ikinä, en että käsketäänkö koko ajan. :mrgreen:

Meidän tokoryhmässä joitain vuosia sitten oli aika tapaus. Koira taisi olla suursnautseri ja emäntä pienehkön kokoinen nainen. Tuijotin aika haavi auki kun koira laukkasi hallia ympäri ja emäntä roikkui perässä, hyvä kun jalat osuivat maahan! Tuli mieleen ajat jolloin itselläni oli melkoisen haastava hevonen, menin täsmälleen samalla tyylillä pitkin tallin pihoja, kun hain sitä tarhasta.

Fb:ssä oli ilmoitus agility-eskarista. Kysyin olisiko meille Ilopillerin kanssa paikkaa! Se oli kyllä lähinnä pennuille, ja Ilo täyttää tässä kuussa 3 vuotta. Mutta sen koulutus on pennun tasolla... :oops: Ei ole vielä vastattu. Sitä olisi neljä kertaa alkaen heinäkuun lopusta, torstaisin klo 17. Siihen kykenisin varmaan juuri ja juuri. Kun ongelmahan näissä on aina se, että kurssit ovat yöllä. Sinne on puolen tunnin ajomatka motaria, mutta kai se menisi.
Mea

ViestiKirjoittaja Umac » 05.06.2024 08:53

Suurin osa käskyistä tulee ihan arjessa, huomaamatta, luulen? Joku äkillinen pysähtyminen, estäminen, käytökseen puuttuminen jne.?
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 05.06.2024 09:08

Umac kirjoitti:Suurin osa käskyistä tulee ihan arjessa, huomaamatta, luulen? Joku äkillinen pysähtyminen, estäminen, käytökseen puuttuminen jne.?

Näin taitaa olla.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja JMTNT » 06.06.2024 21:47

Käskyt on opittava jo pentuvaiheessa. Ne on luottamus sanoja koiralle ja ne luovat yhteishengen. Tottelevaisuus kuuluu laumaan jossa on ihminen ja koira. Ja lauman jäsen, ihminen, määrittelee lauman säännöt. Siksi laumajärjestys on tärkeää koiralle ja se laumahenki sitoo ja rajaa koiran käytöstä.
Sitten on rotuja, joilla ei laumavietti ole niin korkea, esim. rottweiler ja niillä taas palveluhalu antaa niille tyydytyksen omistajan osoittaessa sen.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Mea » 08.06.2024 08:08

Ei olla vieläkään saatu vastausta agilitykurssilta, mahtaako sitten tullakaan. :( Höh. Ehdin jo innostua ajatuksesta. Mutta samalla hallilla alkaa toisen kouluttajan vastaava agilitykurssi syyskuun lopussa, laitoin ilmoittautumisen sinne. Uskon että sieltä sentään vastataan. Harmi vaan että siihen on ikuisuus! Ja silloinhan tulee melkein kohta lumikin, niin ei voi omassa pihassa treenata. Agilityhalli meillä kyllä on viiden minuutin ajomatkan päässä.

Mulla ei ole ollut tuollaista säännöllistä harrastusta useampaan vuoteen, viimeksi varmaan ollaan oltu tokotreeneissä Haukun kanssa. On niin vaikeaa aina sitoutua olemaan tietyssä paikassa tiettyyn aikaan. Ei siksi että olisi mitään muuta menoa, vaan jotenkin henkisesti. Mutta nyt toivoakseni elämä ja varsinkin työtilanne on sen verran järjestyksessä että onnistuisi.
Mea

ViestiKirjoittaja Mea » 08.06.2024 12:50

Olipas kiva leikki kun heittelin koiruuksille lihapullia pitkin pihaa. Kaikki etsivät innoissaan. Yhdessä vaiheessa Mini katosi. Löysin sen lopulta sisältä omasta pedistään, se oli roudannut lihapullan sinne saadakseen syödä ihan rauhassa. Haukku seisoi yhden päällä eikä huomannut sitä. Ihme juttu, ne haisivat niin kamalalle että haistoin sen melkein itsekin. En tajua miten ne voivat olla ihmisruokaa, kuka muka pystyy syömään tuollaisia?
Mea

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 08.06.2024 14:18

Mä joskus herkuttelen kylmillä eineslihapullilla :mrgreen:
Kerran maistoin nälissäni :D vahingossa kun pilkoin koirille.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja TlGER » 08.06.2024 14:48

Joo, ne haisee kyllä todella voimakkaasti. Oon aina ihmetellyt, miten niin monet käyttää koirilla palkkioina lihapullaa/makkaraa/tms, kun mun mielestä on tosi vastenmielistä koskea mihinkään rasvaisiin juttuihin, jos ei pääse heti pesemään käsiä. Rominan kanssa kävin pentukurssilla, ja mulla oli siellä jotain kuivia nappuloita mukana (koska ohjeistettiin, oikeassa elämässä en käytä koirilla minkäänlaista ruokapalkkiota), niin se vetäjä sanoi, että ei tuommonen kuiva mauton papana kiinnosta koiraa, otapa tästä, ja lykkäsi mun käteen jotain kosteaa ja todella kuvottavaa :lol: Eipä muuten kiinnostanut koiraa yhtään sen enempää (eikä yllättänyt, Rominaa ei ole koskaan ruoka kiinnostanut).
TlGER

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit