Eutanasiakysely

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Eutanasiakysely

ViestiKirjoittaja Ninni » 20.05.2024 09:34

Minusta on todella kummallista, että se hiertää joitain ihmisiä niin paljon, että aletaan pilkkaamaan niitä, joilla näitä toiveita on. Sellainen sinä Ninni olet. Mä voin olla ihan mitä vaan, mutta mä ajattelen, että ihmisellä on itsellä oikeus päättää omasta elämästään.

Sulla on sellainen tila, kuin oikeassaolemisen pakko.
Et pysty kenenkään eriävää mielipidettä näköjään sulattamaan, ilman että alat haukkumaan ja moralisoimaan toisten motiiveja olla sitä omaa mieltään.

Kirjoitit:
Itselleni tulee vain fiilis, että eutanasian vastustaminen on välinpitämättömyyttä ja julmuutta.

Tuollaisen kanssa on mahdoton keskustella mistään, joka vetää jo keskustellessa tuollaiset kierrokset.
Puhut demokratiasta, ja siihen kuuluu että eri mielipiteiden väliltä haetaan ratkaisua, miten tullaan tekemään.
Pitää arvostaa myös vastapuolen näkemystä ja on erittäin epärakentavaa haukkua julmaksi, koska julmuus on tuskin kenenkään perustelu vastustaa jotain eutanasiaa. Ja vaikka olisikin, leimaamalla toinen julmaksi olet yhtä typerä, kuin jos me joilla on eriäviä mielipiteitä eutanasian laillistamisesta haukkuisimme sinun mielipidettä esim. murhanhimoiseksi tai tappomyönteiseksi, tai jollain muulla vastaavalla mikä vetää täysin sivuun kaikesta mistä keskustellaan. Mutta ihan yhtä suurella osumatarkkuudella, kuin sinäkin puhut välinpitämättömyydestä ja julmuudesta.
Osoitat tässä keskustelussa todellista fanaattisuutta, oikeassaolemisen tarvetta ja halveksuntaa toisten perusteluille ja mielipiteille, ja oletat automaattisesti olevasi niin oikeassa että se oikeuttaa tuon julistamisesi.

Ja jos ilmenee, että olen jossain kohtaa tässä keskustelussa tuolle sinun Mella tasollesi alentunut, (täähän on jo pitkä ketju), niin ainakin tämän mitä nyt sanoin voi lukea tulkintana ja selityksenä miksi monia järkeviä ihmisiä ärsyttää mekastuksesi. Tai säälittää, naurattaa, tai mitä vaan jospa ärsyttäminen lienee liian voimakas sana tähän.

Lisäksi. ei kaikki vastustajat vastusta itse eutanasiaa, vaan niitä tämän hetkisiä perusteluja sen laillistamiselle, ja haluaa että tutkitaan ensin lisää lieveilmiöitä ym.

Juu, ja yritit kiertää sen sanomalla että sinulla on fiilis. Mutta kokonaisuus ratkaisee, sama kun laittaisit hymiön perään ja sillä koittaisit lieventää jotain.
Ninni

ViestiKirjoittaja Umac » 20.05.2024 11:34

Kritiikkiä, ehdotuksia ja kehittämistä on ainakin Etenen, Suomen pall.hoitoyhdistyksen ja useiden yksittäisten kirjoituksissa, STM myös. Konkretiaa vaaditaan, suositukset eivät ole riittävä keino.

Tuossa Lääkärilehden 10/2023 kirjoitus:
https://www.laakarilehti.fi/terveydenhu ... jarjestot/
Palliatiivinen hoito on kirjattava lakiin, vaativat järjestöt
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.05.2024 12:07

Eutanasiapuheen rinnalle kuuluu todellakin saattohoito- ja hyväkuolema-puhe
Vieras

ViestiKirjoittaja kuvatus » 20.05.2024 13:52

Luin juuri Hesarista koko sivun juttua eutanasiasta, tai oikeastaan potilaiden viimeisistä hetkistä osastoilla, ja siinä suurin kärsimyksen aiheuttaja vaikutti olevan riittämätön kipulääkitys. Lääkettä ei saanut tarvittaessa vaan sitä annosteltiin lisää vasta vaaditun väliajan kuluttua. Tuollaista en ymmärrä! Miksi ei saa tarpeeksi kivunlievitystä?
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja kuvatus » 20.05.2024 13:55

Tuosta tuli mieleen isäni, joka kärsi sairaalassa monta päivää kovia kipuja monen kylkiluun murruttua ja keuhkokuumeessa. Hän sai tarpeeksi lääkettä vasta kun paikalle tuli isokokoinen mieslääkäri, joka jyrähti, ettei tuollainen lääkitys riitä isolle miehelle mihinkään.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 20.05.2024 15:16

kuvatus kirjoitti:Luin juuri Hesarista koko sivun juttua eutanasiasta, tai oikeastaan potilaiden viimeisistä hetkistä osastoilla, ja siinä suurin kärsimyksen aiheuttaja vaikutti olevan riittämätön kipulääkitys. Lääkettä ei saanut tarvittaessa vaan sitä annosteltiin lisää vasta vaaditun väliajan kuluttua. Tuollaista en ymmärrä! Miksi ei saa tarpeeksi kivunlievitystä?

pelätään addiktoitumista? yliannosta? jos menee ruumiinavaukseen niin sitten tulee huutia lääkärille, jos on liian lääkitty?
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Mea » 20.05.2024 16:07

Olen kanssa kuullut että riippuvuus olisi yksi syy, mutta eihän sitä voi edes vakavalla naamalla ajatella. Olet kuolemassa lähiaikoina, mitä ihmeen haittaa lääkeriippuvuudesta enää siinä vaiheessa on? Tai ylipäänsä mistään? Annettakoon vaikka heroiinia jos se potilasta ilahduttaa.
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.05.2024 16:40

Ponnekkaasti voitaisiin nyt siis alkaa vaatimaan tarvittavaa kivunlievitystä. Uskon että siihen onkin jo laki olemassa.
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 20.05.2024 16:48

Mea kiteyttikin hyvin kivunlievityksestä! Heroliinilla sitä on maailmansodatkin sodittu ja tuskat tuntuivat ainakin hetken pienemmiltä. Naurettavaa tuollainen riippuvuuteen vetoaminen kuolemaa tekevän kohdalla.
aunet

ViestiKirjoittaja Umac » 21.05.2024 03:10

Hyvä artikkeli, imo. Näitä kannattaa lukea ja sisäistää lukemansa vaikka ei olisi pohjakoulutusta alalta, ihan vaikka omaisen asemassakin:
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uut ... ohoidossa/
Hyvä kivunlievitys vanhuksen saattohoidossa

Asiat kun ei ole päivänselvyyksiä nykyisen terveydenhuollon kriisipesissä.
https://www.laakariliitto.fi/uutiset/aj ... enhuollon/
Lääkäriliiton valtuuskunnan julkilausuma 17.5.2024: Hallituksen toimet vaarantavat julkisen terveydenhuollon
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mella M » 21.05.2024 07:52

Ninni: Siihen nähden miten paljon sinua tuntui loukkaavan sana julma, joka oli yleistys kaikkiin niihin, jotka eivät hyväksy eutanasiaa vaihtoehtona loppuvaiheen hoitoa, sinä käytit valtavasti sanoja, joilla koitit loukata minua henkilökohtaisesti. Sinuna en olisi yhtään huolissani kenenkään muun "tilasta".

Tottakai kivunlievitys ja saattohoito on saatava kuntoon, mutta itse pidän sitä kuitenkin vähän erillisenä keskusteluna. Vaikka olisi kuinka hyvä kivunlievitys, niin elämä voi silti käydä lopussa niin merkityksettömästi, että ihminen toivoisi vain kuolemaa. Jos itse esim. sairastuisin johonkin sairauteen joka vie toimintakyvyn täysin, eli en voisi liikkua lainkaan, en syödä itse enkä välttämättä edes puhua, mutta olisin täysin järjissäni, niin uskon, että en haluaisi olla tällaisessa tilassa kovinkaan pitkään. Joku toinen samassa tilassa oleva saattaa hyvinkin haluta olla vaan elossa, mutta itse hyvin todennäköisesti en haluaisi. Vaikka olisi kuinka hyvä kivunlievitys, niin se ei mitenkään auta siinä, ettei elämä vain enää olisi itselleni millään tavalla kiinnostavaa tai mielekästä. Mä itse koen, että sillä, että viedään eutanasiakeskustelu jatkuvasti vaan saattohoitokeskusteluun väistellään sitä, että meillä on oikeasti myös paljon niitä tapauksia, jossa halu kuolla tai se potilaan kärsimys on ihan muuta kuin sitä, että hän olisi vain kovissa kivuissa. Ja jos ihmisen tila on lopussa sitä, että hän meinaa tukehtua tai oksentaa ulostetta, niin miksi eutanasia olisi niin vaikea asia siihen verrattuna, että ihminen voidaan esim. laittaa lääkkeillä tajuttomaksi.
Mella M

ViestiKirjoittaja Ninni » 21.05.2024 09:11

Siihen nähden miten paljon sinua tuntui loukkaavan sana julma, joka oli yleistys kaikkiin niihin, jotka eivät hyväksy eutanasiaa vaihtoehtona loppuvaiheen hoitoa, sinä käytit valtavasti sanoja, joilla koitit loukata minua henkilökohtaisesti. Sinuna en olisi yhtään huolissani kenenkään muun "tilasta".

Jos haukutaan julmaksi, on täysi oikeus loukkaantua ja ottaa henkilökohtaisesti, omasta ja muiden puolesta jotka ovat samaa mieltä, ja mielelläni totean sut julmaksi ihan henkilökohtaisesti.
Samalla kun luulet olevasi armonenkeli, olet kaikille vain ilkeä jotka ei ole heti samaa mieltä kanssasi.
Sillä mitätöit tuon ns. hyvyytesi sädekehän mitä koitat asetella itsellesi.

Vinkki: jos haluat keskustella rakentavasti, viis minusta, niin älä lässytä jostain julmuudesta käyttäen heikompiasi kilpenä.
Ninni

ViestiKirjoittaja Mella M » 21.05.2024 09:54

Ninni, ihan tiedoksi. Mä en todellakaan kuvittele itselleni sädekehää enkä yhtään kenellekään muullekaan. Nyt kuvittelet omassa päässäsi aika paljon, koska tämä aihe on sinulle selvästi aika herkkä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 21.05.2024 10:03

Päivän HS, kolumni:
Kuolemasta pitää puhua
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010438836.html
Mari Leppänen, Turun arkkihiippakunnan piispa
Hänellä toki vahva uskonnollinen pohja ja se ihan ok!
Toistaiseksi viimeisin kommentti ja osa siitä erinomaisesti kiteytettynä:
"Eutanasialla ei ratkaista sitä, miksi joku ei jaksa tai halua elää." No ei, mutta sillä annetaan sentään armo niille, jotka eivät enää jaksa tai halua.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mella M » 21.05.2024 10:23

^ Tosi hyvä kirjoitus piispalta. Ja olen samaa mieltä, että elämää voidaan nykyään pitkittää vähän liiankin paljon ja ihmisten on vaikea ajatella kuolemaa ja hyväksyä se osaksi elämää. Tämä tuntuu värittävän näitä eutanasiakeskustelujakin todella paljon, että miten ylipäätään itse suhtautuu kuolemaan.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 21.05.2024 10:26

”Mä itse koen, että sillä, että viedään eutanasiakeskustelu jatkuvasti vaan saattohoitokeskusteluun väistellään sitä, että meillä on oikeasti myös paljon niitä tapauksia, jossa halu kuolla tai se potilaan kärsimys on ihan muuta kuin sitä, että hän olisi vain kovissa kivuissa”
Kokemuksia on kaikenlaisia, jokaisella omansa.
Nyt alkaa perusteet olla jo paremmin kohdallaan, ja mielestäni se johtuu täysin saattohoitokeskustelun käymisestä rinnakkain eutanasiakeskustelun kanssa. Juuri tästä syystä niitä ei voi erottaa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 21.05.2024 10:31

Mä en ole edes ketjun alussa tai silloin kun olen itse muodostanut jotain mielipidettä eutanasiasta ekaa (joskus kauan sitten) kertaa ajatellut, että minun peruste eutanasian puoltamiselle olisi pelko siitä, että en saisi tai joku muu ei saisi tarpeeksi hyvää hoitoa kun elämä on loppupäässä. Se ei ole ollut mulle koskaan perustelu. Mulle hyvä saattohoito ja eutanasia ovat käsitteitä, jotka ovat erillään ja molemmat tarpeellisia.
Mella M

ViestiKirjoittaja MikkoP » 21.05.2024 11:32

Eutanasian voisi sisällyttää saattohoitoon.
Vasenkätisten Kansanrintama
MikkoP

ViestiKirjoittaja Avokaado » 21.05.2024 14:12

Ajattelen, että saattohoito on vain pitkitettyä, kivuliasta, tuskaisaa eutanasiaa. Eutanasialla tuo kaikki em. ei vaan jatkuisi niin pitkään.
....
Umacin ekassa tämän päivän linkissä on kohta, jossa mainitaan esim. psykologin, psykiatrin ja papin ym. merkityksestä kivuliaalle potilaalle.
Niin tai näin, mutta kerron omakohtaisesta kokemuksesta papin potilahuoneeseen saapumisesta. En tykännyt ollenkaan!
Olin vuosia, vuosia sitten potilaana sairaalassa neljän hengen huoneessa ison leikkauksen vuoksi. Kaikki muut olivat poissa paitsi minä olin huoneessa ja yhtäkkiä sisään astuu pappi mustissa vaatteissa valkoinen lärpäke kaulassa. Olin aivan varma, että se tuli antamaan mulle jonkin viimeisen voitelun ja olen kuoleman kielissä, eikä kukaan ole mulle siitä kertonut.
Olin ihan järjissäni, vaikka säikähdin papin tuloa. No en antanut hänelle mahdolisuutta puhua uskonasioista, vaan puhuin ihan muista asioista. Onnekseni hän ei kauaa "viihtynyt" vaan häipyi matkoihinsa.

Olen kyllä sitä mieltä, että potilaalta kysytään ensin, haluaako hän keskustella papin tms. kanssa, eikä vaan lähetetä kenenkään luokse noin vaan.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Umac » 21.05.2024 14:30

Todella harmillista, että sairaalapapin käynti jätti ikävän muistijäljen.
He eivät _missään nimessä_ ole vain esim. pall, saattohoito tai kuolevan, heidän omaisten käytössä. Kuka vain voi keskustella heidän kanssaan, mistä tahansa voi jutella ja mihinkään tiettyyn uskonnolliseen ryhmään ei tarvitse kuulua, tai kuuluu mihin kuuluu.

Heidän työtään avattu enemmän mm. tässä linkissä:
https://evl.fi/tietoa-meista/kirkko-muk ... raaloissa/
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Avokaado » 21.05.2024 15:24

^ Juu, kyllä jätti ikävän jäljen muistiin, kun vieläkin muistan sen. Pappi tai joku muu henkilö tietysti voi mennä juttelemaan potilaan tai omaisten kanssa, mutta toivottavasti näiden henkilöiden pyynnöstä, eikä tupsahda kenenkään luo noin vaan.
Jo pahoittelut, että poikkesin osin eutanasia-asiasta.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Umac » 22.05.2024 02:31

Ei sairaalapappi ole irti tästä keskustelusta, ei ollenkaan! He tekevät siis myös ihan käyntejä osastolla, jäävät juttelemaan vaikka ihan päiväsalissa olevien kanssa yleisellä tasolla ja ovat osa moniammatillista tiimiä. Tuli vain mieleen juuri sinun kohdalla, että olisiko jopa joku henkilökunnasta vinkannut sinun olevan isossa huoneessa ja seuraa vailla? Siis toki kysymättä sinulta mutta kuitenkin hyvää tarkoittaen?
Se papin toimi, virka tai edes vaatetus ei ole siis esim. minulle vain kuolemasta muistuttamista vaan hän on oiva apu ja kuuntelija, hänen tai heidän roolilla on merkitys siellä työyhteisössä.

Voin omasta puolestani kertoa, että minä kävin aikanaan hänen kanssa keskustelut mm. vihkimisestä, siis omasta vihkimisestä. Olenhan kirkkoon kuulumaton ja pallottelimme, voisiko juuri hän vastata sitten taas puolison haluun papin läsnäolosta, kirkkoon kuuluvana. Noh, monesta eri syystä ja mitenkään ko. sairaalapappiin liittymättä asia ratkesi muutoin mutta hyvin lämminhenkinen fiilis ko. keskustelusta jäi.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Avokaado » 22.05.2024 12:50

Todella en tiedä, kuka pyysi tai miksi virkapukuinen pappi tupsahti potilashuoneeseen, jossa silloin yksin olin. Koin sen kyllä varsin kummalliseksi, että täysin yllättäin mustapukuinen pappi tulee huoneeseen, kun potilashuoneessa ei muutenkaan mitään yksityisyyttä ole. Mä en hänen käynnistään joka tapauksessa tykännyt ollenkaan. Päiväsaliin, jossa potilaat oleskelevat halutessaan, menköön pappi sinne, mutta potilashuoneeseen vain, jos joku toivoo/haluaa tällaista vierailua. Näin me ihmiset koemme asioita eri tavalla.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 22.05.2024 12:57

Olisin minäkin ihmetellyt (ja paheksunutkin) jos sairaalappi olisi ilmestynyt potilashuoneeseen kun toissa kesänä olin siellä enemmän tai vähemmän henkitoreissani.
Joku Pappi nyt olisi ollut viimeinen asia jonka sinne olisin halunnut.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Avokaado » 22.05.2024 13:01

No niinpä.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 22.05.2024 13:35

Heh, mun sairaalakeikalla sentään kiltisti kysyttiin jotta olisko halukkuutta henkimaailman keskusteluille, eipä tullut ketään kun sanoin ettei ole tarvetta.
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 04.06.2024 15:22

there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 04.06.2024 22:25

Ihmettelen tuota, että jos on fyysisesti terve, eli pystyisi itse tekemään itsemurhan niin miksi ei tee sitä? Miksi siihen piti ottaa lääkäri ja avustettu eutanasia. Vai oliko tässä nyt tuo autistisuus syynä? Voin jotenkin ymmärtää että kun on tuo mahdollisuus niin haluaa tehdä sen valvotusti, ehkä siinä saa jotain turvaa vs jos tekisi sen itse ja ehkä epäonnistuisi. Pohdin vaan ja vastasin ehkä itse omaan pohdintaani.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Vieras » 05.06.2024 00:44

Tuskinpa autistisuus itsemurhaa estää :roll: Mistä moinen kuvitelma?? Paha on masennus jos mikään ei auta.
Vieras

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 05.06.2024 05:56

Iidis79 kirjoitti:Ihmettelen tuota, että jos on fyysisesti terve, eli pystyisi itse tekemään itsemurhan niin miksi ei tee sitä? Miksi siihen piti ottaa lääkäri ja avustettu eutanasia. Vai oliko tässä nyt tuo autistisuus syynä? Voin jotenkin ymmärtää että kun on tuo mahdollisuus niin haluaa tehdä sen valvotusti, ehkä siinä saa jotain turvaa vs jos tekisi sen itse ja ehkä epäonnistuisi. Pohdin vaan ja vastasin ehkä itse omaan pohdintaani.

ehkä hän halusi sen "oikein" suorittaa, kyllähän oman henkensä riistäminen on usein yhteiskunnallisesti paheksuttavaa joten siinä voi olla iso ero, siihen, että se on lääkärin määräämä/avustama poistuminen. oli hän kuitenkin sen oman exit-pakkauksen tilannut, jos eutanasiapolku ei suju.

yhtälailla voisi kysyä, että miksi ne sairaat jotka tietää kuolevansa, odottaa sitä, ja toivoo, että suomessa olisi eutanasia, niin miksi he eivät riistä henkeänsä? helppoahan se osalle olisi, kaikki eivät kuittenkaan vuodepotilaina ole kuin vasta ihan loppuvaiheessa.
there was so much love ❤
*kiranas*

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät