Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska
Oman kokemukseni vuoksi minua huolettaa se, että jos jatkossa ulkomaalaisten pitäisi löytää kolmen kuukauden sisään töitä, niin mitä jos minä saisin esimerkiksi kesällä potkut, mistä löydän kolmessa kuukaudessa insinöörin töitä englanniksi?
Mella M kirjoitti:Suomessa on aika paljonkin työpaikkoja, joissa työkieli on englanti.
Iidis79 kirjoitti:No vaikka ei hyvin oppiskaan maan kieltä niin vähintään sen verran pitäis oppia että perus kauppa tai kahvila jutut pystyy hoitamaan maan kielellä. Ja kyllähän noikin opiskeli suomea.
Mella M kirjoitti:Ulkomaalaisissa työntekijöissä on sitten tosiaan niitäkin, jotka tulevat tänne tekemään jonkun projektin tai ovat lyhyehköllä komennuksella ja sitten siirtyvät joko takaisin kotimaahansa tai toiseen maahan, niin on ehkä aika ymmärrettävää, jos kielen oppiminen ei innosta, kun sillä enkullakin pärjää.
Mea kirjoitti:
Oikeasti. En ymmärrä täyttä digitaalisuutta missään aineessa, mutta pahimpia ovat äidinkieli ja varsinkin rakas lempiaineeni matematiikka. En pysty edes katsomaan artikkelin videota digitaalisesta matematiikan "kirjasta". Kun et ikinä itse piirrä integraalin merkkiä tai raja-arvoja niin niitä ei nyt vaan voi oppia! Miten käy kun menet yliopistoon, vai eikö sielläkään ole matematiikassa enää paperia ja kyniä? En ehkä edes halua tietää. Ja siis äidinkieli, ei kirjoiteta käsin! Olen niin pöyristynyt että halkean. Luetaanko edes kirjoja? Tietääkö nykylukiolainen edes, mikä on kirja? Se EI ole sellainen mitä kuunnellaan, koska kuunteleminen ei ole lukemista, EIKÄ se myöskään ole mikään minkä saa näkyviin tietokoneelta tai tabletilta tai puhelimesta. Lukiolaisen mielestä sitä ei sitten varmaan ole olemassakaan. No toisaalta, eivät ne taida enää lukea ja kirjoittaa ala-asteellakaan, joten mitenpä lukiolainen sellaista vähäpätöistä taitoa osaisi. Taidan tehdä Family Guy -tyylisen itsemurhan, en halua elää tällaisessa maailmassa.
– Esimerkiksi viime kesän rasismikeskustelu oli järkyttävää kuultavaa, ja se muistutti meitä niistä asioista, joista toivoimme pääsevämme eroon Yhdysvalloista pois muuttamalla.
Parin mukaan poliitikkojen ja tavallisten ihmisten asenteet ulkomaalaisia kohtaan on kuumin puheenaihe Suomessa työskentelevien ulkomaalaisten keskuudessa.
– Moni miettii, että mitä ihmettä Suomessa tapahtuu? Ja tekivätkö he oikean päätöksen tänne muuttamalla? Tahtoisin uskoa, että me ainakin teimme.
Hurtlundi kirjoitti:Puhelimelta voivat katsoa ohjelmia ja nyt kun lukio alkoi niin molemmat sai läppärit sieltä.
Ovat itsekin hiukan järkyttyneitä ettei ole lainkaan oppikirjoja.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa