Mihin suuntaan Suomi menee?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Mihin suuntaan Suomi menee?

ViestiKirjoittaja Mella M » 05.03.2024 17:13

Minusta tämä juttu kannattaa lukea. Varsinkin jos ajattelee, että nykyhallituksen linjaukset ovat kaikella tavalla järkeviä

https://www.is.fi/asuminen/art-2000010213657.html

Jutussa siis Jenkeistä muuttanut pariskunta kertoo syistä miksi he muuttivat Suomeen ja millaisia huolenaiheita heillä on ja miten Suomi ja Amerikka eroaa toisistaan ihmisten arjessa. Tällaiset näkökulmat ovat minusta hyviä, varsinkin jos kokee, että Suomi on paska maa ja täällä on pitkään tehty asioita väärin.
Mella M

Re: Mihin suuntaan Suomi menee?

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 05.03.2024 17:52

Mä luin ton myös ja se oli kyllä hyvä. Isot on huolet amerikan vanhemmilla ja nuoret on ihan että hyvin menee, don't worry. :D
Amerikka on kehitysmaa.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Hurtlundi » 05.03.2024 18:40

Samaan sarjaan menee Jenkeissä pelaavan suomalaisfutarin kommentti, että viimeistään siinä vaiheessa pitää muuttaa kun lapsen koulu alkaa, ettei joudu ammutuksi koulussa.
Hurtlundi

ViestiKirjoittaja Umac » 05.03.2024 18:48

Luin myös aamusta tuon, kirjoituksena herättelevä.

Itselleni Suomi ei ole ollut koskaan paska maa mutta tätä fraasia kuulee paljon vaalien aikaan.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja TlGER » 05.03.2024 19:13

Oman kokemukseni vuoksi minua huolettaa se, että jos jatkossa ulkomaalaisten pitäisi löytää kolmen kuukauden sisään töitä, niin mitä jos minä saisin esimerkiksi kesällä potkut, mistä löydän kolmessa kuukaudessa insinöörin töitä englanniksi?

Ei hitto :roll: Mitäs jos vaikka opettelisi kielen ennen maahan muuttamista. No toki jenkki-uunoille täysin vieras käsite. Olisivat vaan muuttaneet sinne Saksaan, niin siinäpä olisi päässyt näkemään, että sieltä ei löydä töitä edes assanvessan siivoojana ilman saksan kielen taitoa.
TlGER

ViestiKirjoittaja Mella M » 05.03.2024 19:33

Ai hitto Tiger, mitäs jo vaikka lukisit vähän enemmän? Tietoa löytyy ihan suomen kielellä. Suomessa on aika paljonkin työpaikkoja, joissa työkieli on englanti. Hyvää siinä on se, että sillä tänne saadaan kansainvälisiä huippuosaajia ja huonoa toki se, että nämä ihmiset eivät ihan äkkiä opi Suomea, kun sitä ei tarvitse töissä käyttää. Mun kaveri on ihan suomenkielinen suomalainen, mutta koska hän johtaa pohjoismaiden ja Baltian toimintoja omassa duunissaan, niin hän käyttää töissä lähes yksinomaan englantia. Semmoista se nyt vain on monissa asiantuntijatöissä. Ja ihan sama homma se on Saksassa näillä samoilla aloilla, samoissa hommissa. Siellä on todella paljon kansainvälistä työvoimaa ja luuletko, että he ovat opiskelleet Saksan kielen ennen maahanmuuttoa? :D Varsinkin, kun osahan näistä kulkee ympäri maailmaa näissä hommissa.

Että aika turha nimitellä muita uunoiksi siksi, että ei itse ymmärrä, miten työmarkkinat tietylla tasolla/aloilla toimivat.
Mella M

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 05.03.2024 20:47

No vaikka ei hyvin oppiskaan maan kieltä niin vähintään sen verran pitäis oppia että perus kauppa tai kahvila jutut pystyy hoitamaan maan kielellä. Ja kyllähän noikin opiskeli suomea.
Iidis79

ViestiKirjoittaja TlGER » 05.03.2024 21:27

Mella M kirjoitti:Suomessa on aika paljonkin työpaikkoja, joissa työkieli on englanti.

No sittenhän tuon artikkelin tyypin kauhistelu siitä, mistä löytää mahdollinen uusi englanninkielinen työpaikka, oli aivan turhaa.
TlGER

ViestiKirjoittaja Mella M » 05.03.2024 21:51

No mutta, ilmeisesti haluat siis jakaa lisää tätä sinun niin timanttista epätietoisuutta. Työnantajathan vetosi hallitukseen tästä kolmesta kuukaudesta, että se on tosi lyhyt aika, kun joskus rekryprosessiin voi mennä pidempi aika, joka tarkoittaisi sitä, että kun henkilö päätetään palkata, onkin hän jo joutunut poistumaan Suomesta. Monet firmat käyttää ulkopuolisia rekryfirmoja ja rekrytointi on usein monivaiheinen soveltuvuustesteineen kaikkineen. Vielä jos kyseessä on työnantaja, joka teettää rekrytoitavasta turvallisuusselvityksen (johon menee viikkoja) niin yli kolme kuukautta on väkisin jo kulunut. Mutta toki aina kannattaa keksiä jotakin nokkelaa ja vieläpä kaiken lisäksi nimitellä hyvinkin fiksun oloista pariskuntaa uunoiksi.
Mella M

ViestiKirjoittaja Mella M » 05.03.2024 21:56

Iidis79 kirjoitti:No vaikka ei hyvin oppiskaan maan kieltä niin vähintään sen verran pitäis oppia että perus kauppa tai kahvila jutut pystyy hoitamaan maan kielellä. Ja kyllähän noikin opiskeli suomea.

No joo, itse varmaankin haluaisin oppia edes jotain paikallista kieltä, jos olisin vähänkään pidemmän aikaa. Ulkomaalaisissa työntekijöissä on sitten tosiaan niitäkin, jotka tulevat tänne tekemään jonkun projektin tai ovat lyhyehköllä komennuksella ja sitten siirtyvät joko takaisin kotimaahansa tai toiseen maahan, niin on ehkä aika ymmärrettävää, jos kielen oppiminen ei innosta, kun sillä enkullakin pärjää. Ja kun mietin itseäni esim. matkoilla, niin olen hoitanut niin Euroopassa, Aasiassa kuin Afrikassakin majoitukset, ruuat, lääkärissäkäynnit, sairaalassaolot, taksilla, bussilla, junalla matkustamiset yms. englannin kielellä. Aina ei ole ollut yhteistä kieltä ja siltikin tullu hoidettua vaikka mitä asiaa.
Mella M

ViestiKirjoittaja TlGER » 05.03.2024 23:58

Mella M kirjoitti:Ulkomaalaisissa työntekijöissä on sitten tosiaan niitäkin, jotka tulevat tänne tekemään jonkun projektin tai ovat lyhyehköllä komennuksella ja sitten siirtyvät joko takaisin kotimaahansa tai toiseen maahan, niin on ehkä aika ymmärrettävää, jos kielen oppiminen ei innosta, kun sillä enkullakin pärjää.

No toihan on ihan eri asia. Mutta jos on tullut maahan jäädäkseen, niin silloin opetellaan kieli, eikä itketä, että mistä löytyy töitä ummikkona.
TlGER

ViestiKirjoittaja Mella M » 06.03.2024 00:12

En tiedä miksi tunnut vihaavan ihan kaikenlaisia maahanmuuttajia. Hän ei minun mielestä itkenyt tuota asiaa tuossa, mutta voihan esim. olla, että nykyinen työpaikka menee yllättäen alta ennen kuin on oppinut kielen niin hyvin, että sillä voi tehdä töitä. Sellaiseen kielitaitoon, että voi tuottaa vaikka virallista asiatekstiä, menee helposti usea vuosi ja siinä ajassa työmarkkinoilla ehtii tapahtua vaikka mitä, varsinkin nyt kun joka toinen firma kaatuu. Ja kyllähän nämä opiskelivat suomea. Kyllä tuosta voi olla huolissaan, ilman että se olisi itkemistä tai haluttomuutta oppia suomea.
Mella M

ViestiKirjoittaja Mea » 06.03.2024 03:44

Minusta Suomi on maailman paras maa. On aina ollutkin. Ei huvita enää edes käydä ulkomailla. Tähän on niin monta syytä että ei jaksa luetellakaan.

En ole ihan varma mitä tässä oli tarkoitus pöyristellä. Amerikkalaisten yhteiskunta on kamala, ja aina pahenee kun tulevat valitsemaan Trumpin. Tämän luulisi olevan aika selvää. (Jos haluaa kunnon itseironiaa aiheesta niin tv-vinkki: Family Guy!)

Ja kyllä, tuo kolmen kuukauden sääntö on huono. Puoli vuotta olisi ollut parempi.

Meillä on yhdenlaisia ja toisenlaisia maahanmuuttajia, niitä ei pitäisi niputtaa yhteen. Eli näiden lehtijutun amerikkalaisten tyyppiset, ihan tervetulleita. Itse kun olen asiantuntijatyössä, niin meillä on paljon ulkomaalaisia, ja harvempi puhuu suomea. Fiksuja tyyppejä, kovia tekemään töitä. Mutta sitten ovat nämä toisenlaiset kumivene-idänihmeet, ne ovat ihan eri asia, ja pitäisi käännyttää rajalta jo kättelyssä.
Mea

ViestiKirjoittaja kuvatus » 06.03.2024 07:01

Kyllähän tuo on todellinen ongelma, että maahanmuuttajien kanssa puhutaan vain englantia. Olen itse syyllistynyt työpaikalla samaan. Monilla tänne töihin tulevilla työkaverit ovat lähes ainoita arkisia ihmiskontakteja, joten käytännön suomenkielen harjoitusta tulee todella vähän. Jos aikoo asettua maahan, kotiutua ja kasvattaa lapset täällä, kielitaito on kuitenkin välttämätön. Pitäisi jaksaa puhua riittävän selkeää ja yksinkertaista suomea ja lyhyitä lauseita maahanmuuttajien kanssa edes kahvi- ja ruokatauoilla.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Mea » 06.03.2024 07:14

Tuli tuosta mieleen sivuhuomautuksena, että olin aika pöllämystynyt kun tajusin, että MINÄ olen se syy jonka takia ruokatauolla puhuttiin englantia! Eipä ole Suomessa ennen tapahtunut. Nimittäin kaikki muut olivat suomenruotsalaisia, jostain Pohjanmaalta, Karjaalta ja jopa Maarianhaminasta, ja niillä ei oikein edes taipunut suomi kunnolla. Keskenään olisivat puhuneet ruotsia. Yritin sanoa että puhukaa vaan, koitan ymmärtää, mutta eivät halunneet.
Mea

ViestiKirjoittaja Mea » 07.03.2024 09:46

Ei liity edelliseen keskusteluun mutta sopii mielestäni otsikon alle.

Siis niinku mitä v*ttua? "Oppilaat katsovat tunneilla salaa Netflixiä ja shoppailevat kenkiä – tässä totuus tietokoneiden käytöstä lukioissa" https://yle.fi/a/74-20077941

"Opetusalan ammattijärjestö OAJ jakoi Ylelle maaliskuussa julkaistavan selvityksen lukuja, joiden mukaan digitaalisen oppimateriaalin osuus käytetyistä oppimateriaaleista on 75–100 % suurimmassa osassa lukioita."

Oikeasti. En ymmärrä täyttä digitaalisuutta missään aineessa, mutta pahimpia ovat äidinkieli ja varsinkin rakas lempiaineeni matematiikka. En pysty edes katsomaan artikkelin videota digitaalisesta matematiikan "kirjasta". Kun et ikinä itse piirrä integraalin merkkiä tai raja-arvoja niin niitä ei nyt vaan voi oppia! Miten käy kun menet yliopistoon, vai eikö sielläkään ole matematiikassa enää paperia ja kyniä? En ehkä edes halua tietää. Ja siis äidinkieli, ei kirjoiteta käsin! Olen niin pöyristynyt että halkean. Luetaanko edes kirjoja? Tietääkö nykylukiolainen edes, mikä on kirja? Se EI ole sellainen mitä kuunnellaan, koska kuunteleminen ei ole lukemista, EIKÄ se myöskään ole mikään minkä saa näkyviin tietokoneelta tai tabletilta tai puhelimesta. Lukiolaisen mielestä sitä ei sitten varmaan ole olemassakaan. No toisaalta, eivät ne taida enää lukea ja kirjoittaa ala-asteellakaan, joten mitenpä lukiolainen sellaista vähäpätöistä taitoa osaisi. Taidan tehdä Family Guy -tyylisen itsemurhan, en halua elää tällaisessa maailmassa.
Mea

ViestiKirjoittaja Hurtlundi » 07.03.2024 11:47

Kirjastossa tuli virkailijan kanssa puheeksi että meidän tytöt lukee kirjoja, ihan oikeita kirjoja, paljon.
Kotona ei ole telkkaria eikä tietokonetta tai pelikoneita, ihan periaatteellisista syistä.
Puhelimelta voivat katsoa ohjelmia ja nyt kun lukio alkoi niin molemmat sai läppärit sieltä.
Ovat itsekin hiukan järkyttyneitä ettei ole lainkaan oppikirjoja.
Hurtlundi

ViestiKirjoittaja Rudytar2 » 07.03.2024 12:13

Onhan ne lapset aina venkoilleet tunneilla. Jotkut piirteli pulpetteihin tai lähetteli käsin kirjoitettuja viestejä. Ei kai tuosta pääse ennekuin itse tajuaa miksi siellä tunneilla ollaan. Tosin me tajuttiin jo viimeistään lukioiässä.
Rudytar2

ViestiKirjoittaja Rudytar2 » 07.03.2024 12:16

No olihan niitä öykkäreitäkin silloinkin.
Rudytar2

ViestiKirjoittaja Pihistelijä » 07.03.2024 21:19

Tulee mieleen Uutispodcastin jakso, jossa lukion opettaja kertoi, miten opettamisesta on tullut pelkkä sivujuonne. Kaivoin sen esiin, koska se avasi omat silmäni ihan uudella tavalla.
"Kinnunen sanoo, että Suomessa ei koskaan selvitetty, miksi suomalainen koulu on niin hyvä, että se keikkuu Pisa-tulosten kärjessä. Sen jälkeen koulussa on nähty muutoksia muutosten perään, opettajille on sälytetty lisää tehtäviä ja opetussuunnitelmat ovat paisuneet niin, ettei asioiden opetteluun jää riittävästi aikaa." https://areena.yle.fi/podcastit/1-66966573
Pihistelijä

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 09.03.2024 15:27

Mea kirjoitti:
Oikeasti. En ymmärrä täyttä digitaalisuutta missään aineessa, mutta pahimpia ovat äidinkieli ja varsinkin rakas lempiaineeni matematiikka. En pysty edes katsomaan artikkelin videota digitaalisesta matematiikan "kirjasta". Kun et ikinä itse piirrä integraalin merkkiä tai raja-arvoja niin niitä ei nyt vaan voi oppia! Miten käy kun menet yliopistoon, vai eikö sielläkään ole matematiikassa enää paperia ja kyniä? En ehkä edes halua tietää. Ja siis äidinkieli, ei kirjoiteta käsin! Olen niin pöyristynyt että halkean. Luetaanko edes kirjoja? Tietääkö nykylukiolainen edes, mikä on kirja? Se EI ole sellainen mitä kuunnellaan, koska kuunteleminen ei ole lukemista, EIKÄ se myöskään ole mikään minkä saa näkyviin tietokoneelta tai tabletilta tai puhelimesta. Lukiolaisen mielestä sitä ei sitten varmaan ole olemassakaan. No toisaalta, eivät ne taida enää lukea ja kirjoittaa ala-asteellakaan, joten mitenpä lukiolainen sellaista vähäpätöistä taitoa osaisi. Taidan tehdä Family Guy -tyylisen itsemurhan, en halua elää tällaisessa maailmassa.

Nyt kun olen syksystä lähtien ollut tuolla AMK:ssa niin juu ei ole mitään kirjoja ja kaikki tehtävät on tehtävä tietokoneella (ms office, ilmainen sentään koulun tunnuksilla) ja palautus "moodleen".
Meillä oli sellainen matikan kertaus kurssi jossa piti tehdä tehtäviä ruutupaperille. Fysiikassa sai myös tehdä tehtäviä vihkoon, mutta oli myös ns stack tehtäviä mitä piti tehdä koneella. Ärsyttävää niissä oli se että saatoit saada tehtävän oikein, mutta vastaus pitää laittaa koneelle koneen ymmärtämään muotoon esim joku pontenssi merkataan väkäsellä ^ ja murtoluvut esim alaviivalla _ Tai osaat pyöristää vastauksen oikein ja ihminen sen ymmärtää oikeaksi mutta kone tulkitsee sen vääräksi jos siinä on vaikka kolmen numeron sijaan neljä numeroa
Iidis79

ViestiKirjoittaja Umac » 10.03.2024 09:02

Ap artikkelin vika kappale:
– Esimerkiksi viime kesän rasismikeskustelu oli järkyttävää kuultavaa, ja se muistutti meitä niistä asioista, joista toivoimme pääsevämme eroon Yhdysvalloista pois muuttamalla.

Parin mukaan poliitikkojen ja tavallisten ihmisten asenteet ulkomaalaisia kohtaan on kuumin puheenaihe Suomessa työskentelevien ulkomaalaisten keskuudessa.

– Moni miettii, että mitä ihmettä Suomessa tapahtuu? Ja tekivätkö he oikean päätöksen tänne muuttamalla? Tahtoisin uskoa, että me ainakin teimme.

Ja samaan aikaan Helsingissä(?), julkisen liikenteen parissa:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010276201.html
Kuka suojelisi lastani rasismilta?
Eikä kyseessä ole maahanmuuttajataustainen nuori, oletan.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Rudytar2 » 21.03.2024 11:54

Tää Lakka teki väitöskirjan takarivin oppilaista, mitä siellä tapahtuu. Mutta onko tehty tutkimusta mitä heikosti koulussa menestyneistä on tullut ja mikä siihen on vaikuttanut. Ei taida olla ihan yhtenäistä sakkia.
Rudytar2

ViestiKirjoittaja Umac » 10.05.2024 09:23

Ihana mies! :roll: :twisted:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ami ... #gs.8lg2b3
Amira ja 11-vuotias pikkusisko joutuivat rasistisen ja uhkaavan hyökkäyksen kohteeksi bussipysäkillä Helsingissä: "Ammun sut"
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 10.05.2024 11:01

Järkyttävä video. Mielenvikainen tuo mies.
Kyllä mua ainakin pelottaisi jos joku tulisi tuolla lailla uhkailemaan.
Voin kuvitella että tuo nainenkin on pelännyt, saati sitten 11-vuotias tyttö.
Oma lapsenlapseni täyttää seuraavaksi 11, jotenkin tulee peilattua näitä lapsiin kohdistuneita juttuja heidän kauttaan.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mella M » 10.05.2024 13:41

Jestas mikä tyyppi. Onneksi on hyvin tunnistettavissa. Tuli kyllä mieleen, että jos oli töistä tulossa, niin kuulosti kyllä lähinnä siltä, kuin olisi ollut koko päivän juomassa. Toki voihan sitä tehdä jossain työpaikoissakin.
Mella M

ViestiKirjoittaja JMTNT » 10.05.2024 15:41

No kyllä tuo mies oli osittain oikeassakin. Jos mietitään talvisotaa, niin kukaan muu maa ei auttanut Suomea, kuin Ruotsi ottamalla sotalapsia. Mutta nyt jos käyt esim. Kelan toimistossa, niin huomaat, että suurin osa asikkaista on ulkomaalaisi, suomalaisten verorahoilla eläviä venäläisiä ym.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Mea » 10.05.2024 16:12

Samaa mieltä sikäli, että miehellä on kyllä pointti. Mutta se esitettäköön toisille henkilöille ja toisella tavalla.
Mea

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 10.05.2024 16:43

Hurtlundi kirjoitti:Puhelimelta voivat katsoa ohjelmia ja nyt kun lukio alkoi niin molemmat sai läppärit sieltä.
Ovat itsekin hiukan järkyttyneitä ettei ole lainkaan oppikirjoja.

ja kun he täyttävät 18 niin koulu vie läppärit pois. siinä tulee aika iso rahallinen investointi ihmisille, että saavat sen läppärin jostain joka kelpaa yo-kirjotuksiinkin vielä.
mä olen monta kertaa ajatellut, että onneksi en ole nykynuori, en osaisi opiskella digitaalisessa ympäristössä, kun olen tottunut siihen, että kirjoihin sai tehdä merkintöjä ja paperille matematiikantehtävät sun muut muistiinpanot.

ongelma myös kouluissa on se, että nykyään kukaan ei jää luokalleen. omana aikana se oli selvää, että jos koulunkäynti ei suju edes sen vertaa, että se arvosanoissa näkyy, niin tällöin jäätiin luokalle. nykyään ei jäädä, ja siten ne mahdolliset lukutaidottomatkin pääsee peruskoulusta pois. ei ole resursseja. toiseltakin asteelta pyritään saamaan ihmiset vaan ulos, koska oppilaitos saa aika ison summan valmistuvasta oppilaasta per pärstä. money talks, ikävä kyllä.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Vieras » 10.05.2024 16:51

Mua kyllä pelotti tuon videon tytön puolesta. Omalleni sanon aina että poistuu tilanteesta joka on uhkaava, ja pelkään just tuommoista tilannetta että kusipää provosoituu ja vauhkoontuu ja vielä tekee jotain.
Vieras

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät