Millainen on nahka rotuna? Soveltuuko se myös seurakoiraksi/ lenkkeily-/ulkoilukaveriksi, vai onko se puhtaasti harrastus-/käyttörotu jota ei tule ottaa seurakoiraksi? Miten on koirasosiaalisuuden laita, onko ns. "koirapuistokoira" vai ei?
Satuin lukaisemaan tuosta uusimmasta Koiramme-lehdestä osan isoa koiralaumaa koskevaa artikkelia. Siinä oli esimerkkinä, kuinka muutama ison nahkalauman edustajista ajautui keskenään veriseen tappeluun. Olen jotenkin mutulla kuvitellut, että nahkat tulisivat hyvin toimeen muiden koirien tai vähintäänkin oman lauman kanssa, tuossa tapauksessa en tiedä mikä on ollut laukaiseva tekijä tappelulle?
Tiedän että tämän hetkisessä elämäntilanteessa mulla ei ole mahdollista tarjota koiralle aktiivista harrastusta kuten agility, toko, haku yms., joten jos tämä rotu on aktiivinen harrastuskoira, niin ainakin toistaiseksi jää mulla pelkän haaveilun tasolle. Liikuntaa kylläkin harrastan aktiivisesti ja suoraan asunnon takana aukeaa mm. suojaisa metsäpolku hyvine ulkoilumaastoineen. Oma pieni aidattu piha löytyy (rivitalo), koirapuistot sopivan matkan päässä.