Pieni, mutta reipas rotu

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Pieni, mutta reipas rotu

ViestiKirjoittaja piku » 25.08.2022 08:38

Tälläisiä tuloksia.
Kuva
piku

ViestiKirjoittaja msk » 25.08.2022 09:20

Mielenkintoista.
Missä olivat kaikki ne jotka ilmoittivat joskus aiemmin että koira ei ole sisäsiisti, eikä sekään henkilö näköjään vastannut (tai ainakaan rehellisesti) joka kertoi että hänellä on kotona pellettilaatikko johon koira tekee tarpeitaan. :mrgreen:

Tuon mukaan suurin osa vastanneiden koirista olisi sisäsiistejä, mutta on myös niitä jotka eivät ole, eli ovat samanlaisia kuin meillä aikoinaan ollut Minja.
Silläkin saattoi mennä pitkäänkin ettei tehnyt ja sitten taas yhtäkkiä teki. Välillä tosin teki sitten tiuhempaankin kuin vaikkapa kerran viikossa. Joskus teki kerran viikossa, joskus useampia kertoja viikossa, joskus kerran kuukaudessa, joskus 2 kertaa kuukaudessa. Yli 10 vuoteen mahtuu paljon erilaisia variaatioita ja aikoja.
Nämähän ovat siitä hankalia kysymyksiä että ei voi tietää vastaako ihminen totuudenmukaisesti, ja että kuinka moni jättää kokonaan vastaamatta koska ei halua kertoa koiransa sisäsiisteysongelmasta.

Jos kysyttäisiin samaa rottweilerporukoilta niin olen aika varma että sisäsiisteysongelmia ei aikuisilla terveillä koirilla ole. Ja sama juttu tietenkin myös monen muunkin rodun kanssa.

typo
Viimeksi muokannut msk päivämäärä 25.08.2022 10:34, muokattu yhteensä 1 kerran
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja piku » 25.08.2022 09:23

Joo haulla löysin kyllä vääntöjä pissa-alustan käytöstä sisällä, ehkä juuri nämä eivät olleet linjoilla. :mrgreen:
piku

ViestiKirjoittaja msk » 25.08.2022 10:34

:mrgreen:
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja smörgen » 25.08.2022 11:20

Mulla on vähän saman tyyppinen pikkukoira etsinnässä kuin aloittajalla. Itse haluan lisäksi luonnostaan mahdollisimman helppoturkkisen ja esim. perhosella on jo makuuni liikaa turkkia. Trimmaamaan en rupea enää.

Mun listalle on karsinnan jälkeen jääneet schipperke, tanskalais-ruotsalainen pihakoira ja amerikankarvatonterrieri karvallisena.
Muut on joko järjestään kusiluikkuja, liian heiveröisiä, sairaita rakenteeltaan tms. Nyt toki tuli ilmi tässä ketjussa, että schipperkeilläkin on sisäsiisteysongelmia eli sekin jäänee listalta pois. :?
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja piku » 25.08.2022 11:23

Pihakoiraa itse katselin ennen sipukoita ja käsittääkseni niiden sisäsiisteys on aika samalla mallilla kuin sipukoillakin.
piku

ViestiKirjoittaja msk » 25.08.2022 11:26

Mä en ole ihan kokonaan menettänyt vielä toivoani schipperken kohdalla. Olisi muuten aivan justiinsa.
Eläkekoiraksi tuollaista pientä (tai kahta) meinasin, nyt on vielä rwu pentu kasvamassa, tällä hetkellä on 17 viikkoinen.
Yksi oikein varteenotettava vaihtoehto on tietenkin aikuinen kodinvaihtaja, joku pieni ja sopiva otus.
Jos meillä on silloin vielä kissoja niin tietenkin täytyy sitten olla kissojen kanssa ok. Sehän on aina aikuisen koiran kanssa mahdollinen ongelma.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Dacrest » 25.08.2022 16:35

smörgen kirjoitti:Mulla on vähän saman tyyppinen pikkukoira etsinnässä kuin aloittajalla. Itse haluan lisäksi luonnostaan mahdollisimman helppoturkkisen ja esim. perhosella on jo makuuni liikaa turkkia. Trimmaamaan en rupea enää.

Perhosen turkki on oikeasti helppo. Sitä ei tarvitse pestä, föönata tai trimmata.
Itse kampaan noin kerran kuussa läpi, aikaa siihen menee 5-10 minuuttia. Pessyt en ole kokonaan kertaakaan (joskus persvilloja jos on jäänyt kakkaa kiinni), mahdollinen lika karisee itsestään. Pysyy silti valkoisena eikä haise pahalle.

Turhia karvoja leikkaan pois muutaman kerran vuodessa. Just noi housukarvat: heti jos kakkaa jää yhtään kiinni, saksin ne karvat pois.
Korvien taakse tulee takkuja - mut aika vähän ottaen huomioon kuukauden välin kampaamisessa - ja nekin saa avattua kammalla tai leikkaan ne pois.

Jokaisella kampaamiskerralla karvaa irtoaa (takkuineen) niin vähän että ne mahtuisi tulitikkuaskiin. Yksi helppoturkkisimmista koirista mitä mulla on ollut.

Lis. metsästä turkkiin ei paljon roskaa tartu, nekin vähät karisee itsestään pois. Todella harvoin mun tarttee mitään risua tms nyppiä pois, ehkä pari kertaa vuodessa.
Joku tietty lämpötila talvella saa lumen tarttumaan karvoihin isoiksi palloiksi. Sitäkään ei usein tapahdu, toissavuonna olen viimeksi joutunut lämpimällä vedellä sulattamaan.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja piku » 25.08.2022 18:56

Perhosta joskus mietin, mutta asutaan maalla ja kurakausi on pitkä. Inhoan pukea koiria ja niin pitkä turkki olisi tuon hiekkatien jälkeen ihan 100% varmuudella karsea. Pk chihullakin oli, vaikka turkki on maltillisempi. Ja on sitä kuraa schipperkenkin mahakarvoissa, mutta on se eri asia. Pahimmilla keleillä joutuu huuhtasemaan, usein riittää että koira kuivuu jossain muualla ku sohvalla, ja hiekat tippuvat siihen.
piku

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 25.08.2022 21:38

Shippe olis söpö, mä vaan en tykkää kun ovat kaikki mustia, tykkään kun on värivaihtoehtoja. Muuten aika täydellinen.
Seuraan parkkipirkot porokoiria instassa ja heidän mukanaan seikkailee shipperke Aino. Aivan mahtava pikkui koira. :D
Iidis79

ViestiKirjoittaja piku » 26.08.2022 05:37

Syntyy myös cremejä Suomeenkin. Toki se sitte on värivirhe. Amerikassa löytyi muitakin värejä.
piku

ViestiKirjoittaja msk » 26.08.2022 07:01

Mua ei perhoskoiran turkki haittaisi (paitsi jos talvella juuttuu lumipalloja, se on koiran itsensä kannalta inhottavaa) mutta jotenkin miellän pergoden kuitenkin aika "hentoiseksi", sippe on (kyse siis ihan vaan omasta mielikuvasta) siihen verrattuna jotenkin "kestävämmän" oloinen.
Perhoskoiran luonnehan voisi kyllä olla "helpompi." :mrgreen:
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja chinitär » 26.08.2022 07:13

meidän laumaan kuuluu 5 japanese chiniä ja yks sheltti joka nyt 9vkoa, chinien turkki helppo, korvien taakse voi tulla takkua, muuten vaikka viikottainen harjaus riittää, ihmiset kysyy miten usein pesen noita kun ovat niin puhtaita, harvakseltaan pestään, liikumme metsäpoluilla jne helppo ottaa mukaan ja tykkää autoilusta, sheltin turkki myös helppo kun muistaa harjata välillä, meillä ollut myös aiemmen sheltti.
chinitär

ViestiKirjoittaja msk » 26.08.2022 07:19

Shelteillä on hyvin erilaisia turkkeja.
Meillä on ollut kolme shelttiä, kahden ekan turkki oli helppo (vaikka olivat steriloituja) ja tämän nykyisenkin turkki oli tosi helppo ennen sterilaatiota. Sitten se räjähtikin aivan järkyttäväksi.
Kaverillani on vähän tätä omaani nuorempi sheltti ja siitä kasvoi pentuajan jälkeen aivan tolkuton tukkajumala. Narttu kyseessä.
Sen turkki on vielä sellaista tosi helposti takkuuntuvaa, vähän pumpulimaista.

Sheltin pennusta voi jonkin verran nähdä että minkälainen turkki sille mahdollisesti tulee mutta ei näköjään voi kuitenkaan olla varma kuten tuo kaverin koira osoitti.
Ja sitten mahdollisen strerilaation/kastraation jälkeen koira voi muuttua järkyttäväksi pohjavillapalloksi tai sitten ei.

Rodun terveysasiat ja turkki ovat syitä miksi meille ei enää shelttiä tule. Sen turkissa on kuitenkin hoidettavaa ja tassukarvat pitää myös siistiä ellei halua koirallaan olevan jonkinasteisia "hiippavarpaita." Korvakarvat kuuluvat myös sheltillä siistittävien asioiden listalle.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja chinitär » 26.08.2022 07:29

jännä seurata millainen turkki tuolle meidän sheltille tulee ainakin kasvattajan aikuisilla oli ihan ns.maltilliset turkit, ja aiemmallakin oli, meillä koirat rakastaa kun niitä harjataan eivätkä meinaa malttaa pois lähteä vaan jäävät istumaan ja odottamaan lisää, pentu on tosi reipas muttei kuitenkaan villi saa nähdä muuttuuko isompana, kaiken kaikkiaan hyvin sopeutunut laumaan, on harjoiteltu yksin ulkoilua ja autoilua ja hampaiden katsomista ja pöydällä oloa jo vähäsen ja tietty harjailuakin. aiempi sheltti oli rauhallinen lauman paimen.
chinitär

ViestiKirjoittaja msk » 26.08.2022 08:16

Toivotaan maltillista turkkia :)
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

Edellinen

Paluu Lemmikit