smörgen kirjoitti:Mulla on vähän saman tyyppinen pikkukoira etsinnässä kuin aloittajalla. Itse haluan lisäksi luonnostaan mahdollisimman helppoturkkisen ja esim. perhosella on jo makuuni liikaa turkkia. Trimmaamaan en rupea enää.
Perhosen turkki on oikeasti helppo. Sitä ei tarvitse pestä, föönata tai trimmata.
Itse kampaan noin kerran kuussa läpi, aikaa siihen menee 5-10 minuuttia. Pessyt en ole kokonaan kertaakaan (joskus persvilloja jos on jäänyt kakkaa kiinni), mahdollinen lika karisee itsestään. Pysyy silti valkoisena eikä haise pahalle.
Turhia karvoja leikkaan pois muutaman kerran vuodessa. Just noi housukarvat: heti jos kakkaa jää yhtään kiinni, saksin ne karvat pois.
Korvien taakse tulee takkuja - mut aika vähän ottaen huomioon kuukauden välin kampaamisessa - ja nekin saa avattua kammalla tai leikkaan ne pois.
Jokaisella kampaamiskerralla karvaa irtoaa (takkuineen) niin vähän että ne mahtuisi tulitikkuaskiin. Yksi helppoturkkisimmista koirista mitä mulla on ollut.
Lis. metsästä turkkiin ei paljon roskaa tartu, nekin vähät karisee itsestään pois. Todella harvoin mun tarttee mitään risua tms nyppiä pois, ehkä pari kertaa vuodessa.
Joku tietty lämpötila talvella saa lumen tarttumaan karvoihin isoiksi palloiksi. Sitäkään ei usein tapahdu, toissavuonna olen viimeksi joutunut lämpimällä vedellä sulattamaan.