Eutanasiakysely

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Eutanasiakysely

ViestiKirjoittaja Mella M » 12.02.2024 16:28

Mitäs jos alkais vastustamaan eläinten eutanasiaa? Kituva hevonen olis vaan kituva hevonen ja annettais sen hiipua pois avomurtuneen polvensa kanssa. Miksi hevoselle pitäisi sallia lopetus, kun siinähän voi tulla virhediagnoosi ja hevonen voi ihan hyvin elää sen kinttunsa kanssa vaikaa makuuasennossa lopun elämää ja ties vaikka se siitä paranis ja siitä tulis vielä ihan hyvä. Ei sillä ole mitään väliä, mikä on elämänlaatu tai onko kipuja, kunhan se pysyy hengissä. Tai koira. Jos se sokeutuu ja kuuroutuu ja takapääkin vielä halvaantuu, niin miksi se pitäisi lopettaa, kun se voi ihan hyvin elää niinkin. Sitä voidaan auttaa pissalle tai laittaa katetri. Lopetus ei olisi vaihtoehto. Ei tietenkään, onhan meillä kipulääkkeet. Ja jos oikein pahaksi menee, niin sitten pidetään nukutuksessa. Ja kun se on nukutettuna, niin sehän on vähän sama kuin että se olisi jo kuollut, mutta ei se ole, kun se on elossa. Tärkeintä on, ettei me päätetä sen elämästä. Elämä loppuu kun se loppuu.
Mella M

ViestiKirjoittaja Mea » 12.02.2024 16:31

^ Varo, kohta sunkin on todistettava oikeustoimikelpoisuutesi, kun jakelet verrattavissa olevia pointteja.
Mea

ViestiKirjoittaja Ninni » 12.02.2024 16:34

Tai koira. Jos se sokeutuu ja kuuroutuu ja takapääkin vielä halvaantuu, niin miksi se pitäisi lopettaa, kun se voi ihan hyvin elää niinkin.

Tällä hetkelläkin on kulttuureja, joissa vastustetaan eläintenkin eutanasiaa, joten ei ollutkaan niin kaukaa haettua. En muuten tajua miten heillä syödään lihaa?
Jos ei saa tappaa eläintä?
Mutta ilmeisesti se ei ole varsinaisesti lainvastaista, ihmiset vain eivät usko siihen? Siinäpä sulle työmaata vastustaa ja kerätä että mitä olet fiilispohjalta mieltä.
Suomessakin puolestaan on terveidenkin eläinten lopettaminen sallittu, jopa käsittääkseni osa voidaan tappaa kiduttamalla. Kulttuureilla voisi olla toisiltaankin opittavaa.
Ninni

ViestiKirjoittaja Ninni » 12.02.2024 16:38

^ Varo, kohta sunkin on todistettava oikeustoimikelpoisuutesi, kun jakelet verrattavissa olevia pointteja.

Olen iloinen, että jäi noin kaivelemaan, vaikka ilkeys ei varsinaisesti ole se mitä olen harjoitellut tätä varten. Kutkuttaako mahan pohjasta kun mietit oikein tuntien päästä tuota vielä:D
Ninni

ViestiKirjoittaja Umac » 12.02.2024 16:54

https://www.youtube.com/watch?v=4KHGCi5gBtc
Ivan Puopolo haastattelee Juha Hännistä, 11.1.2024.
Mukana mm. muiden maiden tilastot mainittuna, avataan Hännisen omaa muutosta ensin vastaan - nyt puolesta ja myös sitä keskustelua, että tulee fiilis vaan kuolla ja perusteet miksi näin ei voi prosessi edes mennä. Ei Suomessa, ei vielä. Myös mm. muistisairaat mainittu.

Yleltä (?) tuli aikaa sitten parikin eri dokkaria potilaista jotka valinnan tehneet. En vain muista yhtään niiden nimiä tms.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 12.02.2024 17:07

^^ Toisin kuin ilmeisesti pidät normaalina, lyhytkestoinen muistini ulottuu pidemmälle kuin tunnin päähän. Mahtaa olla hankalaa ilman, selittäisikö se osaltaan tätä käsittämätöntä tajunnanvirtaa jota suollat joka aiheeseen.
Mea

ViestiKirjoittaja Ninni » 12.02.2024 17:11

^^ Toisin kuin ilmeisesti pidät normaalina, lyhytkestoinen muistini ulottuu pidemmälle kuin tunnin päähän. Mahtaa olla hankalaa ilman, selittäisikö se osaltaan tätä käsittämätöntä tajunnanvirtaa jota suollat joka aiheeseen.

Niin, olet varmasti tottunut että sun kanssa ollaan jokaisesta asiasta samaa mieltä. Kaikki muu on varmasti sinulle kuin jotain vierasta kieltä. Tajunnanvirta virtaa sinun pääsi yli, ja se luo sulle virtaavan kokemuksen jota et ymmärrä
Ninni

ViestiKirjoittaja Mea » 12.02.2024 17:16

:mrgreen: Ylläoleva on niin täydellinen kuva kirjoittajastaan että tähän ei tarvitse lisätä enää mitään. I rest my case.
Mea

ViestiKirjoittaja Mella M » 12.02.2024 17:20

Onko Ninni mennyt nyt ottamaan ketjun innoittamana vähän sedaatio lääkkeitä?
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 13.02.2024 03:28

Löytyhän ne kun vähän penkaisi:
https://areena.yle.fi/1-50499420 Oikeus kuolla (2020)
https://areena.yle.fi/1-50173321 Kaksi kokemusta eutanasiasta (2014)

Areenassa hakusanalla eutanasia löytyy mm. podcastia aiheesta, useampi tv-pätkäkin.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Thirteen » 13.02.2024 12:31

Hollannin ex pääministeri sai eutanasian yhdessä vaimonsa kanssa. Huom! Katolilaisia.
Mm. tätä on laillistettu eutanasia.

https://www.theguardian.com/world/2024/feb/10/duo-euthanasia-former-dutch-prime-minister-dies-wife-dries-eugenie-van-agt?CMP=share_btn_link
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja Avokaado » 13.02.2024 13:55

Kansalaisaloite toistamiseen myös allekirjoitettu. Eiköhän se kerro mun mielipiteen ko. asiasta.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Mea » 13.02.2024 14:18

^ Miten sen voi allekirjoittaa toistamiseen? Eikö niissä ole vahva tunnistautuminen? Jottei käy niin kuin kuntalaisaloitteissako se oli, jotkut olivat keksineet kivan pilan ja tehtailleet sinne kaikenmaailman aadolffeja.
Mea

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 13.02.2024 14:26

Mä olen ajatellut että jos sairastun parantumattomasti ja olen todella huonossa kunnossa niin alan käyttää huumeita. Vedän kaikkea mahdollista. Ja toivon että kuolen niihin. Tai sitten ulkoistan armomurhani ja pyydän jotain pikkurikollista tappamaan mut. Toki toivon että olen edes siinä kunnossa että pystyn liikkumaan.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 13.02.2024 14:27

Mea kirjoitti:^ Miten sen voi allekirjoittaa toistamiseen? Eikö niissä ole vahva tunnistautuminen? Jottei käy niin kuin kuntalaisaloitteissako se oli, jotkut olivat keksineet kivan pilan ja tehtailleet sinne kaikenmaailman aadolffeja.

Se ensimmäinen kaatui eduskunnassa. Tai jotain, eikö ne sitä käsitelleet edes. Tämä on varmaan ihan identtinen uusi kopio.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Avokaado » 13.02.2024 14:38

Mea, eutanasia-kansalaisaloite on ollut aiemminkin ja sitä tarkoitin, eli molemmilla kerroilla olen sitä kannattanut.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Umac » 13.02.2024 16:14

Oli silloin eri henkilöiden aloittama (2016) mutta sisällössä toki samaa.
Hylätty https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kasit ... +2017.aspx
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 13.02.2024 16:17

Ahaa, joo, käsitin väärin. Muistankin että tämä on ollut ja kaatui, ja ihan taatusti kaatuu nytkin jos eduskuntaan pääsee. Ehkä se pitäisi aina aloittaa samantien uudestaan?
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.02.2024 18:19

Minä aion välittömästi hakea eutanasiaa jos se joskus hyväksytään.
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 14.02.2024 05:10

Mitenhän mahdollinen tuleva lakimuutos ja ruumiin testamenttaus menevät yksiin, en tiedä? Siis sitten joskus jos lakimuutos menisi läpi Suomessa.
https://yle.fi/a/74-20073136
Kunnioituksella alusta loppuun saakka – tämä kaikki tapahtuu, kun testamenttaa ruumiinsa tieteelle
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 14.02.2024 15:49

Mun äiti teki tuon ruumiinluovutuskirjan jo aikoja sitten. Silloin niistä oli pulaa. Saa nähdä miten käy.
Eutanasialaki voi mennä sitten läpi kun on todella liberaali eduskunta. KD ei tule ainakaan kannattamaan sitä. Ja vissiin iso osa keskustasta.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Vieras » 14.02.2024 17:52

Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 16.02.2024 04:46

Tämäkin osin ot mutta kuoleman normalisointi liittynee aiheeseen kuitenkin: https://yle.fi/a/74-20073700
Kaikkien vieras - Suomalaisia kuolee enemmän kuin syntyy. Siitä huolimatta kuolema on suomalaisille tabu, sanoo kuolemantutkija.
Uusi doula - toiminta myös esillä. Tosin kautta aikojen mm. Terhokodissa on omat vapaaehtoiset tehneet samantapaista työtä. Mutta ei se koulutus ole keltään pois.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 23.02.2024 14:39

nostetaas tällä uutisella hollannista
IL:Fleur van Doorenille, 35, armokuolema
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Mella M » 24.02.2024 09:03

^ Mua vähän ärsyttää jo heti alkuunsa tuollaiset kirjoitukset, missä eutanasian lisääntyneet määrät esitetään lähinnä kauhisteltavana asiana eikä lainkaan avata sitä ja selvitetä myös niitä varsin todellisia syitä sille kasvulle. Tottakai tuollaisen toimenpiteen määrät lisääntyy siitä mitä ne oli olivat ensimmäisenä vuonna, koska ihmiset tulee asiasta tietoisemmiksi ja kestää ylipäätään hetken, ennen kuin koko prosessi lähtee liikkeelle. Plus niin kuin se Hollannin lääkäriliiton johtajakin kertoi jossain mun linkkaamassa jutussa, että osa kasvusta johtuu väestön ikääntymisestä.

Kirjoituksessa nostettiin myös esiin tapauksia, mistä kerrotaan hyvin vähän ja sitten ulkopuolinen ihminen kauhistelee ja pohtii, että onko ihmisellä oikeutta haluta kuolla noissa tapauksissa. Voi vittu mä sanon oikeasti. Joku Jani Kaaro tai kukaan muukaan ei varmasti voi kuvitella niiden ihmisten kärsimystä ja tuskaa, oli se sitten psyykkistä tai henkistä. Kuvottavan ylimielistä moralisointia.

Ja sitten vielä ärsyttää se, että Hollannin mallia käytetään välineenä vastustaa eutanasiaa Suomessakin, kun Suomi voi ihan itse luoda juuri sellaisen järjestelmän kuin haluaa. Se, että jos Hollannissa suhtautuminen on vapaamielisempi, niin eihän se tarkoita, että sama systeemi tulee kopioida Suomeen?

Ja edelleen. Ihminen itse viime kädessä päättää ihan itse omasta elämästään. Ei kukaan muu. Mä olen sitä mieltä, että on huomattavasti parempi tapa tarjota apua kuolemaan kuin se, että ihmiset päätyy yksin täysin epätoivoisiin ratkaisuihin mitkä lisää ihan kaikken tuskaa.
Mella M

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 24.02.2024 09:17

^ komps

ja mua ärsyttää tuo iänikuinen jeesustelu, "olisiko hän valinnut toisin jos olisi ollut 10 vuotta vanhempi/eri elämäntilanteessa" jne.. miksi asiaa edes tarvitsee siten miettiä?
kukaan ulkopuolinen ei käy läpi sitä kärsimystä jota kuoleman haluinen kokee. eikä varmasti kukaan edes mieti elämänsä päättämistä kevyin perustein.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac » 24.02.2024 10:03

Äidin elämä oli ollut raskasta ja lisäksi hänellä oli terminaalivaiheessa oleva keuhkosairaus. Marcin mukaan äiti oli kuitenkin hyväkuntoinen. Hän olisi voinut elää vielä vuosia, ja ne vuodet Marc olisi halunnut jakaa äitinsä kanssa.

Jep jep. ^Komppaan siis edellistä.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Purrfect » 24.02.2024 11:18

Minustakin jotenkin tuntuu, että vastustajat miettivät liikaa minäminä, koska minä en halua että kenenkään elämän päättymistä avustetaan. Etenkin ne läheiset, kun MINÄ haluan sen läheiseni olevan lähelläni niin kauan kuin MINÄ haluan, viis siitä että se läheinen kärsii tai sitten velvollisuudentunteesta kituu viimeiset hetkensä, ei siksi että hän itse haluaisi, vaan koska joku toinen ei kestä hänen poismenoaan, elämänlaadusta viis.

Elämänlaatu, se tässä minusta on tärkein pointti. Joillekin on toki tärkeintä vain se, että aikaa on mahdollisimman paljon, vaikka elämänlaatu ihmisen itsensä mielestä ei ole missään määrin hyvä tai parannettavissa millään hyväksi. Siinä on minusta empaattisuuden puute huipussaan, ei sinusta väliä vaikka kärsit ja haluat pois, kun minusta on tärkeintä että olet täällä.
Olen työskennellyt vanhuspuolella aiemmin muutaman vuoden, ja sekin kyllä muuttaa perspektiiviä tuohon aika vs. elämänlaatu -ajatukseen. Laatu on todellakin tärkeämpää.
Purrfect

ViestiKirjoittaja Ninni » 24.02.2024 14:11

Minustakin jotenkin tuntuu, että vastustajat miettivät liikaa minäminä, koska minä en halua että kenenkään elämän päättymistä avustetaan. Etenkin ne läheiset, kun MINÄ haluan sen läheiseni olevan lähelläni niin kauan kuin MINÄ haluan, viis siitä että se läheinen kärsii tai sitten velvollisuudentunteesta kituu viimeiset hetkensä, ei siksi että hän itse haluaisi, vaan koska joku toinen ei kestä hänen poismenoaan, elämänlaadusta viis.

Minä tavallaan vastustan, mutta en noista mainitsemistasi syistä varsinaisesti.

Näen siinä enemmänkin liikaa mahdollisuuksia mennä pieleen: Kuvittelen perillisiä, jotka kusettavat jonkun iäkkään ihmisen masentumaan, kunnes hän hakee eutanasiaa. Muita asioita jonka ratkaisua eutanasialla haetaan, ja lakataan liian helposti näkemästä ihmisillä toivoa.
Kautta aikain hyvätkin asiat ovat olleet kiellettyjä siksi, että muutama käyttää niitä väärin. En itseasiassa nytkään voi sanoa, olisinko sitä periaatetta vastaan, että kärsimykset lopetetaan ajoissa. Mutta enemmänkin just se, mihin kaikkeen se johtaa kun ihmisille tämä mahdollisuus annetaan. Sitä ei pitäisi automaattisesti sallia, koska muuten se olisi niin helppoa. Mutkat-suoriksi-ihmisillä se tuntuu varmaan kamalalta, että miksi ei vain laiteta että laakista vainaa ja sillä selvää. Näinhän se on aina.
Ninni

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät