Eutanasiakysely

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Eutanasiakysely

ViestiKirjoittaja Umac » 11.02.2024 03:39

Ninni kirjoitti:No, siis jos haluat tarkennusta niin olen kuullut tämän roomalaisvertauksen tosi usein, eli moni uskoo ettei ihmisen "kuulu" elää vanhaksi.
Mutta en tiedä onko se tosissaan, vai läppä, joten ajattelin että se johtuu ehkä hetkellisestä vitutuksesta kun on kunto mennyt alas.
Eli näin helposti voi käsittää väärin, joten ei tuosta eutanasiasta pitäisi edes todellakaan keskustella.

Nääkin Umac otit oikein kirosanat jo esille, vaikka olen pitänyt sinua kohtuu maltillisena keskustelijana. Joten huomaatko?

Huomasin totaaalisen oudon viestisi, kyllä.
Asiahan ei ole mikään hetken läppä tms. Saati siihen prosessiin pääsisi helposti. Kunnon huonontuessa ylipainon takia.

Vahvat lääketieteelliset faktat on hyvä kaivella esille ensin, näissä keskusteluissa siis. Tämä ei ole siis mikään mutuilu aiheena.

muoks: lisään tuon viime vuotisen pätkän: https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/5653346
”Olen nähnyt hankalia kuolemia ja kuullut ihmisten pyytävän apua” – Lääkäri Juha Hänninen toivoo, että eutanasialaki etenisi vihdoin ensi vaalikaudella
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.02.2024 06:36

Tuossa lehtijutussa:"Hänninen korostaa, että eutanasiassa ei ole kyse vain sietämättömistä kivuista, koska kipua osataan varsin hyvin hoitaa.
– Päällimmäinen ongelma ei ole kipu, vaan lähestyvä kuolema ja se, että ihmisen toimintakyky ja elämänlaatu on mennyt, ja elämä on käytännössä kuoleman odottamista."

Eli päällimmäinen ongelma on eksistentiaalinen?

Suomessa kivun hoito on paikoittain todella huonoa ja tehotonta. Lääkkeitä ei saa tarvittavasti. Siihen kannattaisi ensin lisätä tietoa, taitoa ja resursseja. Eutanasiakaan ei ole aina kaunis kuolema. Komplikaatioita tapahtuu, kuolema voi kestää pitkään ja sitä seuraavat traumatisoitua.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.02.2024 07:10

Jos päällimmäinen kipu on useimmiten henkistä laatua, niin olisikohan siihen jotakin muita ratkaisuja olemassa? Harva kuoleva saa mitään varsinaista, kokonaisvaltaista saattohoitoa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.02.2024 07:27

"Palliatiivista sedaatiota käytetään harvoin
missään muualla kuin saattohoitokodeissa.
Suomessa on neljä saattohoitokotia ja syöpään
kuolee vuosittain 12 000 henkilöä. Palliatiivisen
sedaation harvinaisuus herättää kysymyksen,
onko menetelmä saatavilla kaikille sitä tarvitseville."

https://helda.helsinki.fi/server/api/co ... a3/content
Vieras

ViestiKirjoittaja Ninni » 11.02.2024 07:29

Asiahan ei ole mikään hetken läppä tms. Saati siihen prosessiin pääsisi helposti. Kunnon huonontuessa ylipainon takia.

Nyt on jo huomattavissa, että tämän aiheen kanssa jotkut ovat tosi jyrkästi joko puolesta tai vastaan.
Tässäkin ketjussa kaksi jo mitä osui silmiin, on toivottanut toisille pitkää ja tuskallista kuolemaa, jos ei ole heidän kanssaan samaa mieltä.

Sinä lupaat, että tämä eutanasiaprosessi olisi tosi aukoton ja mahtava? Miten?
Mutta kukaan ei sitä voi luvata.

Palliatiivisessakin hoidossa on kehittämistä ja korjattavaa. Jos kuulen vaikkapa että joltain on kivunlievitys estetty, siksi että muuten siihen kuolee, ja tämä ihminen on muutenkin kuolemassa? Alanko kannattaa eutanasiaa, vai pitäisikö ensin katsoa ne käytännöt, mitä jo on?
Mikä aiheuttaa joustamattomuuden?
Mitä tuosta aiheesta lukee, niin mm. ihmisen kuoleminen voi sisältää ääniä ja asioita, mitkä voi tulkita kärsimiseksi. Onko kaikki tulkintavirheetkin tai käsitykset korjattu ja tieteellistä tietoa jaettu tarpeeksi?
Tässä on monia asioita käymättä läpi, ja kukaan ei voi etukäteen luvata että se eutanasian mahdollistava systeemi on sitten sen täydellisempi, kuin nykyinenkään palliatiivinen hoito tai siihen pääsy, ja sen prosessit.
Voihan sitä olla kovasti mieltä, sekä puolesta että vastaan, mutta uskallan luvata että harvalla se perustuu tietoon, ja joillakin ainoastaan mielikuviin, filosofiaan ja ideologiaan ihanteellisesta ja vähemmän ihanteellisesta kuolemasta, teoretisointiin ja luettuihin kauhutarinoihin sekä yksittäistapauksiin.
Minullakin, esimerkiksi siihen että pelkään myös hoitovirheitä ja diagnoosivirheitä.
Ninni

ViestiKirjoittaja Mea » 11.02.2024 07:33

Ninni kirjoitti:

No eihän se ole yhtään mikään peruste hylätä prosessia, ettei siitä saada täydellistä. Aika moni asia maailmassa on epätäydellinen ja silti tarpeellinen ja järkevä.

Ja näissä kamalan kuoleman toivottamisissa on kyse siitä, että kannattaisiko miettiä sitä tilannetta kun paska osuu ns. omaan tuulettimeen.
Mea

ViestiKirjoittaja Ninni » 11.02.2024 07:37

Niin meinataanko sillä tuskallisen kuoleman sälyttämisellä säikyttää ihmiset olemaan samaa mieltä?
Tuo tuskallisen kuoleman toivominen JOS ei ole samaa mieltä..
Tulee mieleen se vegaaniketju, missä oli ja on ihmisille yleensä tosi tärkeää ettei kukaan syyllistä. Eli ei esimerkiksi toivota tainnutuskehdossa tai kuumassa rekka-auton kontissa kuolemista niille, jotka syö porsaanlihaa eikä ole samaa mieltä. Miten sellainen samaa mieltä olemaan säikyttäminen tässä asiassa on muuten sitten yhtäkkiä ok joidenkin mielestä?
Ei muuten, tuli vaan mieleen että sellainenkin yksityiskohta. Ja pahoittelen, en käynyt etsimässä tuskallisen kuoleman toivottajien aiempia viestejä, nähdäkseni olivatko he samanlaisia aiemminkin, esim. just vegaanijutteluissa. Vai vaan tässä.
Ninni

ViestiKirjoittaja Umac » 11.02.2024 07:52

Ninni kirjoitti:
Nyt on jo huomattavissa, että tämän aiheen kanssa jotkut ovat tosi jyrkästi joko puolesta tai vastaan.
Tässäkin ketjussa kaksi jo mitä osui silmiin, on toivottanut toisille pitkää ja tuskallista kuolemaa, jos ei ole heidän kanssaan samaa mieltä.

Minä en ole toivottanut kelleen mitään tuskallista kuolemaa pitkästi. En toivo sellaista varsinkaan edes oikeassa elämässä vaikka kuolema ja sen kärsimykset faktoineen ovat päivittäisessä työssä mukana.
Siksi kannatan eutanasiaa ja mitään aukottomuutta ei kukaan voi luvata. Jos nyt kysymys oli edes minulle.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Umac » 11.02.2024 08:09

Titaanijäärä kirjoitti:Hym, tuo lomake kyllä antaa ymmärtää että kysely on tarkoitettu jollekin erikseen seulotulle kohdejoukolle "minua on pyydetty osallistumaan..." , vääristääkö se sitten tuloksia jos sinne tunkee jotain randomporukkaa yhdeltä nettipalstalta sekaan?

Tämä kysely löytyy siis netistä eri paikoista, mm. täältä: https://oakry.fi/ajankohtaista/
joten on ihan kaikkien saatavilla, ja halutessaan siihen voi siis vastata.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mella M » 11.02.2024 08:51

Ninni kirjoitti:

Sulla on kyllä käsittämätön taito aina vääristellä kaikkea mitä käsiisi saat. Mä en ole toivonut kenellekään pitkää ja tuskallista kuolemaa. Arvaan, että minua tässä toisena tarkoitit, koska kirjoitin, että "jos olisi oikein julma...." Enkä usko että Meakaan. Miten sinulla voi mennä pointti noin totaalisen ohi? Ja miten hitossa sä saat asiat käännettyä noin, kun minä ja Mea juuri siksi toivotaan eutanasian laillistamista, ettei kenenkään tarvis kärsiä.

Ja kyllä. Mä olen jyrkästi tämän kannalla. En mä antais koiranikaan kuolla pikkuhiljaa tukehtumalla tai tukehtumiskohtauksia saamalla tai kuukausien tai vuosien kovien kipujen takia.
Mella M

ViestiKirjoittaja Ninni » 11.02.2024 09:03

Jos olisi oikein julma.
Jahhah.
Mieli tekee kirjoittaa jotakin julmaa, ja sitten lieventää sitä jollain muotoseikalla lauserakenteessa. Ok. Vaihtoehtona on olla kirjoittamatta sitä ollenkaan, mutta ymmärrän, tuleehan sitä itsekin kirjoitettua kaikenlaista minkä joku ymmärtää väärin, tai ottaa hirvittävän tosissaan.
Uskon, että jos olisitte kauhean pahoja ihmisiä, olisitte varmaan linnassa jo. Tai mistä minä tiedän. Mä en lähde siitä oletuksesta, että kukaan tästä eutanasiasta ketjussa mieltä olevista olisi sitä omaa mieltään siksi, että haluaa olla toisille paha. Mutta kyllähän tuollaiset tuskanmanaukset lieventävin lauserakentein kertoo siitä, että ollaan tunne edellä liikkeellä. Mutta mikään tunne ei saa olla se lakia ohjaava tekijä. Vaikka itse toivoisinkin joskus, että esimerkiksi sääli eläimiä kohtaan ohjaisi kaikkea politiikkaa ja lainmuodostumista.
Ninni

ViestiKirjoittaja Mella M » 11.02.2024 09:14

Ei ole todellista. Miten sä vaan jaksat?

Sääli eläimiä kohtaan? Ei sillä ole mitään tekemistä säälin kanssa, ettei hyväksy että eläin tai ihminen kituu. Ja eläimet on tässä vertailussa ihan vain siksi, että kun me ei hyväksytä sitä kitumista edes eläinten, joita moni kuitenkin pitää vähempiarvoisina kuin ihmistä, niin miksi se kituminen on ok ihmisten kohdalla. Ja ilmeisesti, koska ihmisen elämä on jotenkin enemmän pyhä, seuraa siitä se outo lopputulos, että ihmisen on ok kitua vaikka vuosia ja lopulta kuollakin kituen. Tässä on minusta aivan kauhea ristiriita. Minusta tuntuu, että me sitten kuitenkin välitetään niistä meidän lemmikeistä enemmän kuin ihmisistä, koska lemmikille halutaan antaa mahdollisimman kivuoton elämä ja rauhallinen kuolema.
Mella M

ViestiKirjoittaja Ninni » 11.02.2024 09:22

Eläimillä eutanasia on sallittu, ja niitä lopetetaan myös muista syistä, kuin välttämättömät sietämätöntä kärsimystä aiheuttavat terveysseikat. Tai voisiko sanoa taas että heillä, kun kielelläkin voi olla merkitystä siinä miten arvotamme eri lajisia.
Ninni

ViestiKirjoittaja Thirteen » 11.02.2024 11:57

Ninni kirjoitti:Voihan sitä olla kovasti mieltä, sekä puolesta että vastaan, mutta uskallan luvata että harvalla se perustuu tietoon, ja joillakin ainoastaan mielikuviin, filosofiaan ja ideologiaan ihanteellisesta ja vähemmän ihanteellisesta kuolemasta, teoretisointiin ja luettuihin kauhutarinoihin sekä yksittäistapauksiin.

Mikä sun mielestä olisi sitten sitä tärkeintä faktaa, jota tässä tarvittaisiin? Tiedän ja olen nähnyt erilaisia kuolemia, missä lääketieteellinen, palliatiivinen hoito ei ole mennyt nappiin. Eikö tuollainen ole ihan validi syy minulle miettiä ja toivoa eutanasian laillistamista? Miksi nostetaan aina esille se, että koskaan ei voi olla täysin objektiivista miettiä kuka saa kuolla ja kuka ei, vedetään mukaan jopa kuolemaantuomitut yms? Voiko palliatiivista hoitoa pitää täysin aukottomana, objektiivisena ja riittävänä? Ei tosiaankaan, siitähän on jo näyttöä monella eri tapaa ja siksi eutanasiakeskustelua halutaan jatkaa.
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja Purrfect » 11.02.2024 14:21

Ninni kirjoitti:No, siis jos haluat tarkennusta niin olen kuullut tämän roomalaisvertauksen tosi usein, eli moni uskoo ettei ihmisen "kuulu" elää vanhaksi.
Mutta en tiedä onko se tosissaan, vai läppä, joten ajattelin että se johtuu ehkä hetkellisestä vitutuksesta kun on kunto mennyt alas.
Eli näin helposti voi käsittää väärin, joten ei tuosta eutanasiasta pitäisi edes todellakaan keskustella.

Nääkin Umac otit oikein kirosanat jo esille, vaikka olen pitänyt sinua kohtuu maltillisena keskustelijana. Joten huomaatko?

Siksi herättää tunteita tuo sinun aiempi lausahdus, että ihminen masentuu siitä kun painoa noussut, ja haluaa eutanasian on vähänniinkuin sanoisi, että ylipano on niin kamala asia, ettei ihme jos haluaa kuolla kun lihoo.
Suuri osa ihmisistä on ylipainoisia, eikä koe siksi haluavansa kuolla. Nyt ei ole puhe mistään pikkumasennuksista ja ahdistuksista.
Ja tämähän ei ole muutoinkaan ollenkaan mistä tässä eutanasiakeskustelusta on kyse.

Pohjois-Pohjanmaalla törmää usein tämänkaltaisiin asenteisiin, ja siellä asuessani itsellänikin mielipide oli varsin laput silmillä ja todella jyrkkiä ilman, että se perustui tietopohjaan. Kun näin nyt vaan kuuluu ajatella. Se oli yksi syy miksi halusin sieltä pois, se on todella toksista, ja valitettavasti siellä edelleen iso osa suvusta asuu asenteidensa kanssa, eikä todellakaan halua perehtyä asioihin koska tottakai heidän arvopohja on se oikea.
Se on myös tosi surullista minusta, seurata vierestä.
Purrfect

ViestiKirjoittaja Kinga » 11.02.2024 21:13

Ninni kirjoitti:Olen kuullut monen suusta, ja mun tuttujen vanhuksien olen kuullut puhuvan puolison kuoleman jälkeen "pääsystä pois". Masentunut ihminen voisi alkaa miettiä eutanasiaa herkästi, jos sellainen vaihtoehto on.

No sehän se justiin koko eutanasian idea on, että itse saisi päättää elämänsä pituudesta.
Ja "sellainen vaihtoehto" on siis aina ollut olemassa, jos oikein tosissaan haluaa elämänsä lopettaa. Ei siihen tähänkään asti ole lupia kyselty.
Eutanasian idea olisi nimenomaan tehdä viimeisistä hetkistä sinänsä inhimilliset, ettei ole pakko junan eteen hypätä tai rekan alle ajaa.
Kinga

ViestiKirjoittaja Hurtta » 11.02.2024 22:03

Vastattu, myös kansalaisaloite allekirjoitettu.
Varauksetta kannatan esim. Sveitsin mallia.
Hollannissa myös hyvä laki.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja Mea » 12.02.2024 02:58

Joo voin sanoa että kunnolla masentuneen ajatuskulku ei mene niin, että "en jaksa enää, haenpa kahdelta lääkäriltä lausunnon eutanasiaan, ja sitä odotellessa voin vaikka kutoa sukkaa".
Mea

ViestiKirjoittaja Pinni » 12.02.2024 09:21

Vieras kirjoitti:"Palliatiivista sedaatiota käytetään harvoin
missään muualla kuin saattohoitokodeissa.
Suomessa on neljä saattohoitokotia ja syöpään
kuolee vuosittain 12 000 henkilöä. Palliatiivisen
sedaation harvinaisuus herättää kysymyksen,
onko menetelmä saatavilla kaikille sitä tarvitseville."

https://helda.helsinki.fi/server/api/co ... a3/content

Tuo artikkeli on 5 vuotta vanha. Ainakin täällä ihan terveyskeskuksen vuodeosastolla käytetään palliatiivista sedaatiota.
Pinni

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.02.2024 09:35

Eutanasia tulee paradoksaalisesti, väistämättä ja peruuttamattomasti muuttamaan käsityksen myös oikeudesta elää. Jos eutanasia hyväksytään, se on varmaan aluksi lääkärille ja hoitajille vapaaehtoista ja heille annetaan omantunnonvapaus samoin kuin abortin suhteen aikanaan. Kun eutanasia arkipäiväistyy ja siitä tulee vain yksi yleinen tapa kuolla, lääkärit ja hoitohenkilökunta kokevat yhä suurempaa painetta ja lopulta heidät velvoitetaan sen suorittamiseen. Pelkään, että Plan 75 ei ole siihen aikaan kaukana toteutumisesta. Helppo ja nopea tapa selviytyä huoltosuhdeongelmasta ja sairaanhoidon resurssipulasta. Toivottavasti en ole elossa 20 vuoden päästä näkemässä sitä maailmaa.

Kannatan oikeutta tehokkaaseen, kattavaan (psyykkiseen, sosiaaliseen, fyysiseen ja hengelliseen) saattohoitoon, kivunlievitykseen ja tarvittaessa sedaatioon. Todennäköisesti toive eutanasian laillistamiseen perustuu siihen, että edellämainittujen ei uskota toteutuvan.
Vieras

ViestiKirjoittaja Ninni » 12.02.2024 09:57

Tämä on se pointti, että jos palliatiivisessakin tapahtuu virheitä, niin eikö eutanasiassakin?
Moni ei tunnu pitävän kovin vakavana (Tarkoitan: vasta-aiheena eutanasian laillistamiselle) , että joku saattaa kuolla väärin perustein, ja turhan ja aikaistetun kuoleman eutanasiassa?
Vastakin luin jostain tyypistä, jolla oli diagnosoitu parantumaton syöpä, ja lähtenyt saattohoitoon. Kunnes kuolema ei tullutkaan, ja se diagnoosi joko parani tai oli väärä alun perinkin.
En ala etsiä sitä artikkelia, koska en halua nyt sekoittaa tähän ketään tiettyjä henkilöitä vaan pitää ainakin omalta puolelta keskustelun teorian tasolla.
Mun mielestä pienikin vaara vääristä diagnooseista on vakava.
Ninni

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 12.02.2024 10:29

Ninni kirjoitti:Tämä on se pointti, että jos palliatiivisessakin tapahtuu virheitä, niin eikö eutanasiassakin?
Moni ei tunnu pitävän kovin vakavana (Tarkoitan: vasta-aiheena eutanasian laillistamiselle) , että joku saattaa kuolla väärin perustein, ja turhan ja aikaistetun kuoleman eutanasiassa?
Vastakin luin jostain tyypistä, jolla oli diagnosoitu parantumaton syöpä, ja lähtenyt saattohoitoon. Kunnes kuolema ei tullutkaan, ja se diagnoosi joko parani tai oli väärä alun perinkin.
En ala etsiä sitä artikkelia, koska en halua nyt sekoittaa tähän ketään tiettyjä henkilöitä vaan pitää ainakin omalta puolelta keskustelun teorian tasolla.
Mun mielestä pienikin vaara vääristä diagnooseista on vakava.

ihan terveydenhoidossa tapahtuu usein virheellisiä diagnooseja, niistä pikkukeisseistä ei vaan uutisoida. ja siitä huolimatta tapahtuu ihan niitä oikeitakin. kyllähän mullakin diagnosoitiin haimasyöpä viimevuonna ja lälläslää tarkemmat tutkimukset sitten kertoikin, että eipäs ollutkaan ihan vähän vaan meni vikaan. siitä huolimatta mua eniten otti päähän, että suomessa ei ole eutanasiaa. heti ensimmäinen ajatus mulla oli, että nyt mä hemmetti kidun kuoliaaksi kivuissani jossain palliatiivisessa hoidossa. useampi läheinen on syöpään (rinta-, aivo-, vatsa-, keuhko- ja haimasyöpä) mennyt ja lopun odottaminen ja kivut on olleet läsnä ja itsellekään ei kaikki kipulääkkeet toimi, joten "nukahdan nätisti pois" ei ole sellainen jonka uskon omalla kohdallani toteutuvan. itse olen realisti, elämä johtaa kuolemaan, jossain vaiheessa ja jollain tavalla, minulle olisi tärkeää saada tehdä päätös jos etenkin sairaus on kuolemaan johtava ja, että nyt on se hetki. se jos joku dg menee päin peetä, niin en näkisi sitä ongelmana, olen tehnyt päätöksen sen hetkisen tiedon pohjalta eikä se mua harmittaisi. tai sitten se dg varmistetaan vielä toisen lääkärin toimesta ennen kuin eutanasia valmistelut aloitettaisiin.
Viimeksi muokannut *kiranas* päivämäärä 12.02.2024 10:38, muokattu yhteensä 1 kerran
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Mea » 12.02.2024 10:36

Jälkikäteen tuskin harmittaa ketään. :mrgreen:
Mea

ViestiKirjoittaja Umac » 12.02.2024 10:43

https://youtu.be/3ymKPaWrmfo
Kohdassa 51:56 Juha Hänninen käy läpi ns. kaltevaa pintaa ja liukumaa, juuri siis tätä uhkakuvaa mitä tuotu esille.
Koko esityksen kesto on 1h:19min ja siis nimeltään Eutanasia, sedaatio ja kuoleman jouduttaminen

Sivusto on varsin kattava ja varmasti asioita voi vielä kysellä mikäli tunne epäselvyyksistä tai jokin asia vaivaa: https://oakry.fi/
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Ninni » 12.02.2024 10:48

No se ettei itseä harmita, ja vetoaa siihen että kuolleita ei yleensä myöskään harmita,
on melkoista itsekeskeistä ajattelua. Tuollaista suunnilleen että "minä, minä, minä, minä. Minua ei harmittaisi ja minä haluaisin, ja minä itse kun minulla olisi sairaus ja minäminä."

Jollain toisella tai muilla ihmisillä voi merkitä enemmän se, että joku kuolee turhaan, Myös eloon jäävillä.
Voisi sekin olla aika traumatisoivaa saatella läheinen eutanasiaan, ja ruumiinavauspöytäkirjasta lukea myöhemmin ettei hänellä olisi ollutkaan mikään parantumaton tilanne.

Tai että joku ei oikeasti halua eutanasiaa, mutta kokee ettei haluais olla toisille vaivaksi, ja päätyy siihen varmuuden vuoksi.

Tähänkin varmaan sanotte jotain että minäminäminä, minäminäminä, ja minäminä kun minä olen järkevä ja minun minä ja minuus.
Ninni

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 12.02.2024 10:50

Mea kirjoitti:Jälkikäteen tuskin harmittaa ketään. :mrgreen:

jep :mrgreen: ja jos omaisia harmittaa, niin sitten toimivat kuten parhaaksi näkevät.

ninni: kyllä kaikki ihmiset elää itsekkäästi. ihmiset valitsee työn, perheen sun muun usein omien intressien perusteella eli mitä MINÄ haluan ajatuksella, joten miksi ei saisi kuolla MINÄ-ajatuksella.
itse teen päivittäisiä valintoja kuten haluan tai mikä tuntuu hyvältä tai oikealta tai järkevältä. en minä elä omaa elämääni uhraten omia halujani. varmasti on ihmisiä, jotka laittavat koko ajan toiset edelle, ja eihän siinä. se on heidän valintansa. itse tunnen tällaisen tyypin joka uhraa itseään koko ajan, ja melkoisen henkisesti huonosti hän voi, kun koskaan ei voi asettaa itseään muiden/asioiden edelle.

minun mielestäni myös ihan itsemurha on oikea ratkaisu. jos ei halua elää, niin musta se on ihan ok.
Viimeksi muokannut *kiranas* päivämäärä 12.02.2024 11:00, muokattu yhteensä 2 kertaa
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Mea » 12.02.2024 10:53

Ninni kirjoitti:Tähänkin varmaan sanotte jotain että minäminäminä, minäminäminä, ja minäminä kun minä olen järkevä ja minun minä ja minuus.

Mikä ihme sinulle antaa oikeuden päättää muiden elämistä? Kun minäminä minun on saatava päättää, ettei kukaan kuole itse, koska minä en halua.
Mea

ViestiKirjoittaja Ninni » 12.02.2024 10:56

Mikä ihme sinulle antaa oikeuden päättää muiden elämistä? Kun minäminä minun on saatava päättää, ettei kukaan kuole itse, koska minä en halua.

Ainakin tässä valottuu, ettei kyse ole mistään yleishyödyllisestä asiasta, vaan yksittäisten ihmisten arvatenkin jopa sairaalloisesta tarpeesta kontrolloida omaa tulevaisuuttaan.

Muista viis, ja kenenkään toisen kärsimyksestä todennäköisesti alle viis

Eutanasian salliminen koskettaa muitakin, kuin sinua.
Ninni

ViestiKirjoittaja Umac » 12.02.2024 11:02

Lisään vielä hoitotahdon, sen mikä on jokaisen oikeus jo nyt ja jonka tulisi sitoa myös terveydenhuollon edustajia ja ohjata omaisiakin: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00809/hoitotahto#s6
Käytännössä pelkkä merkintä Omakannassa ei ole autuaaksi tekevä vaan asiasta on hyvä puhua läheisten kanssa. Kun se ns. lääketieteellisesti peruuttamaton ennuste tulee, asiat nousevat esille hoitopaikassa tai kotona ja näin kirjallinen ja omaisten tiedossa oleva kanta on hyvä olla kaikkien tiedossa.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Hurtta » 12.02.2024 11:26

Kun kuolinsyy on tiedossa ja kuolema tapahtuu terveydenhuollon valvonnassa tai odotetusti, ei mitään ruumiinavauksen tarvetta ole. Ei niitä turhaan tehdä, ei sekään mitään halpaa hupia ole.

Jokaisella tulisi olla oikeus, enemmän tuskan välttämiseksi, päättää omasta tai alaikäisen lapsen tai henkisesti poistuneen läheisen puolesta.

Jos ajatellaan ihan vain numeroiden valossa, niin jokainen kuollut on hyvä kuollut.
Nythän meillä on pressakin, jonka ainoa henkinen arvo on raha.

Tuosta hoitotahdosta, omaisella on, tehty lähemmäs 15v sitten, on viety aikoinaan keskussairaalaan kopio ja pyydetty kirjaamaan tietoihin, on kopio käsilaukussa ja mulla on yksi kopio arkistoituna jossain.
Tiedoista ei löydy, vein käsilaukkukopion hoitokotiin, ignoorattiin täysin, puhuin siitä puhelimessa lääkärin kanssa, ei oikein ottanut kuuleviin korviinsa.

On myös pari vuotta sitten saatu syöpädiagnoosi, jolloin kieltäytyi kaikesta hoidosta, paitsi kivunhoito. Silti haluttaisiin hoitaa kaikki mahdollinen, kärrätä lanssilla sinne tänne ja kun toinen haluaisi vaan saada kuolla rauhassa.
Viimeksi muokannut Hurtta päivämäärä 12.02.2024 13:11, muokattu yhteensä 1 kerran
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät