Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja kuvatus » 26.01.2024 14:01

Paljon mahdollista tuokin :D Jos on vähän hidas, niin ei kauheasti tule treeniä kun muut ovat jo ehtineet asiasta kolmanteen ennen kuin saisi ajatuksen valmiiksi ja puheenvuoron :D

Auttaisikohan, jos yksin ollessaan alkaisi puhua itsekseen ääneen, vaikka aina autoa ajaessa. Toisaalta jos siitä tulisi tapa, niin saisi äkkiä jonkun diagnoosin.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Pihistelijä » 26.01.2024 14:24

Ne muut eivät todennäköisesti mieti ajatusta valmiiksi etukäteen, vaan se muodostuu siinä puhuessa. Miehesi ei siis ehkä ajattele yhtään nopeammin kuin sinä, vaan rupeaa vain puhumaan nopeammin.

Itse asiassa puhuminen buustaa ajattelua. Omassa tuttavapiirissäni monet ajattelevat ääneen ihan itsekseenkin. En tiedä onko se oikeasti yleistä vai elänkö vain jossain itsekseen höpisijöiden keskittymässä :lol:
Pihistelijä

ViestiKirjoittaja Pihistelijä » 26.01.2024 14:30

Meillä töissä melkein kaikki erityisasiantuntijat ja johtajat puhuvat itsekseen. Et siis olisi diagnooseinesi kovinkaan huonossa seurassa :D
Pihistelijä

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.01.2024 14:38

Jäisi mulla puhumatta kokonaan jos pitäisi vain valmiiksi mietityt lauseet päästää suusta ulos. Joudun aloittamaan puhumisen ilman tietoa mihin sanaan se päättyy, sillä ajatus kyllä jäsentyy siinä puhuessa.
Vieras

ViestiKirjoittaja kuvatus » 26.01.2024 14:39

Tuo lainakoira voisi olla aika hyvä juttutreenikaveri, siltä saa aina suunvuoron :D
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Umac » 27.01.2024 04:12

En tiedä viitataanko kuvatuksen pohdinnassa ollenkaan esim. sosiaalisiin tilanteisiin tai taitoihin missä vain vai esim. kotona turvallisesti, perheen parissa ollessa?
Mutta sosiaalisten tilanteiden haldaus on tosiaan treenin määrästä tai vähyydestä suoraan verrannollinen siihen, miten sen kokee :) Miten helppoa tai vaikeaa se on.
Ihmiset kun on erilaisia jo lähtökohtaisesti, sitten esim. ammatin ja työn kautta tuleva oppi tai määrä vaikuttaa. On eri asia kommunikoida koko työelämänsä läpi kymmenien erilaisten ihmisten kanssa per päivä tai olla esim. yksinäisessä hommassa, missä kontaktit ovat tyyliin kerran viikossa kaupan kassalla. Suurin osa meistä on jotain siltä väliltä, toki.

Siksi jonkun mielestä se näyttää toisen tekemänä helpolta, tulee kuin vettä vain. Niin tuleekin. Harjoitus tekee mestarin!
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja kuvatus » 30.01.2024 19:46

Suomi ei ylikulutakaan, vaan alikuluttaa luonnonvaroja?
https://data.footprintnetwork.org/#/
kuvatus

ViestiKirjoittaja aunet » 06.02.2024 17:58

Äsken uutisissa hehkutettiin, että Suomi on edelläkävijämaa ennustaessaan jalankulkusäätä. Mainittiin mm. että tamppautunutta lunta esiintyy paikoissa, missä tampataan eli kävellään. Lisäksi todettiin, että jos ensin sataa vettä ja sitten tulee pakkanen, voip olla tosi liukasta. Miten tampio pitää olla ettei tajua että näinhän se on, vaan asiasta pitää tehdä osa uutisia? Ja että pitää valita kengät sään mukaan. Hyvä että Suomi on edelläkävijä, eikä esim. Kreikka. Ja että milloin on hyvä "ulkoilusää". Mikä hiton ulkoilusää, ihmettelen vaan.
aunet

ViestiKirjoittaja Mella M » 06.02.2024 18:42

^ Näin tuon saman pätkän ja näin kaatumismurtumasta (tosin jo ennen liukkaita meni sääri- ja pohjeluu rikki) toipuvana, mulla on ehkä vähän eri perspektiivi, olen joutunut huomioimaan kelejä erityisen tarkkaan. Mä ajattelen, että ihmisiä on hyvä säätiedotuksen yhteydessä kyllä muistuttaa kelistä, koska sitten voi pälähtää mieleen, että puenkin ne nastakengät tänään tai aamulla vaikkei ne välttämättä ole kivoimmat työmatkakengät. Mä joudun nyt miettimään tosi tarkkaan, että millä kengillä lähden (nastakengät olleet toistaiseksi ainoa vaihtoehto) ja jos en tunne paikkaa tai keliolosuhteita, niin mulla on koko ajan vaellussauvat mukana, joissa on piikkipää. Ihmiset eivät välttämättä myöskään seuraa kauhean tarkasti siitä kotimittarista lämpötiloja, että esim. itse hoksais, että on mennyt plussalle ja jään päälle on voinut tulla vettä jne. Onhan niitä kelivaroituksisa autoilijoille ja veneilijöillekin vaikka luulisi, että erityisesti veneilijät nyt seurais niitä itsekin eikä tarvis varoitella. Mä kyllä uskon, että ihmisillä on niin paljon muutakin ajateltavaa, että näillä varoituksilla on kyllä paikkansa.
Mella M

ViestiKirjoittaja aunet » 06.02.2024 19:20

MellaM, itse viisi vuotta jalkavammaisena. Pirstaleinen reisiluun hajoaminen, eli pahin mahdollinen. Levytetty ja ruuveilla kiinnitetty kinttu joka ei ota parantuakseen. Että tiedän todellakin mitä varovaisuus on, siirryn omalla pihallakin hyvissä ajoin seinän varteen jos ja kun nuorimmainen saa hepulin. Kaupassakin katson reitin valmiiksi ettei joku "kiireinen" bisnesimmeinen tuupi kärryillä. Mietin kaiken etukäteen lisävammojen välttämiseksi. Siksipä em.ihmettelinkin, ehkä se onkin järkevää terveille muistutella!
aunet

ViestiKirjoittaja aunet » 14.02.2024 15:56

Ihmettelen vaan miten 4-vuotiaan lapsen kiduttajamurhaajat päästettiin vapaaksi. Kyllä Suomi on hyvä maa kaikkien elää.
aunet

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 14.02.2024 16:25

Mitä vittua oikeesti. Kaatuuko se johonkin tekniseen asiaan.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Mella M » 14.02.2024 16:48

Mä ymmärrän, että tuo ratkaisu ihmetyttää, mutta jos käräjäoikeus esim. katsoo, ettei vangitsemisen yleiset ja erityiset edellytykset enää täyty, niin syytetyt pitää vapauttaa. Tässä on mahdollisesti käynyt niin, että käräjäoikeus ei pidä tekoa tahallisena, jolloin rangaistusskaala ei mahdollista enää vangittuna pitämistä. Vangitsemisaikahan ennen oikeudenkäyntiä lasketaan tuomioon ja se vähennetään tulevasta tuomiosta. Jos vangitsemisaika on pitkä ja tuleva tuomion ei odoteta olevan, päästetään henkilöt siksikin vapaaksi, että jos vangitsemisaika on ollut pidempi kuin tuleva vankeusaika, on tuomitulla oikeus hakea korvauksia valtiolta. Myös jos tuleva tuomio on alle 4 vuotta (en ole varma, että onko tuomion pituus edelleen tuo), niin aika usein tuomitut lähtee niin sanotusti vapaalle odottamaan tuomion niin sanottua tippumista eli täytäntöönpanoa. Vain todella pitkissä tuomioissa tuomittu lähtee suoraan oikeussalista suorittamaan vankeusrangaistusta. Tuolla kävelee vapaana monia ihmisiä, jotka ovat saaneet tuomion, mutta eivät vielä ole istuneet sitä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac ulkoa » 14.02.2024 16:52

^Kaksi vuotta.
Mutta mikä tuossa on pudottanut pohjat murhasta ja taposta?
Oikisavaus ei tue? Jokin muu?
Umac ulkoa

ViestiKirjoittaja Mella M » 14.02.2024 16:55

Mä en ole seurannut tuota keissiä enkä tiedä millaisia todisteita on esitetty. Nämä on varmaan oikeudellekin kamalampia juttuja, jos todisteet on sellaisia, ettei sata varmasti voi sanoa, että näin on. Saa nähdä mikä tässä sitten on tuomio ja mitä syyttäjä tekee. Jos todisteet on hyvät, niin varmasti valittaa. Jos tyytyy käräjäoikeuden kuolemantuottamus tai muuhun latteaan tuomioon, niin sitten varmaan tilanne on vain se, ettei näyttö riitä muuhun.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac ulkoa » 14.02.2024 17:02

Joo, en minäkään ole seurannut. Nyt näin täältä aunetin viestin ja katsoin iltapulut.
Siinä on vielä toissijaiset vaihtoehdot mutta onhan se täysin typerryttävää silti, siis noilla tiedoilla.
Oi voi.
Umac ulkoa

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 14.02.2024 17:51

aunet kirjoitti:Ihmettelen vaan miten 4-vuotiaan lapsen kiduttajamurhaajat päästettiin vapaaksi. Kyllä Suomi on hyvä maa kaikkien elää.

eiks nyt suomessa aika usein missä tahansa keississä päästä vapaalle odottamaan tuomiota ellei henkilö ole selkeästi vaarallinen kanssaihmisille.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja aunet » 14.02.2024 20:09

Näinhän se on, siksi ihmettelenkin. Tiedä siitä vaarallisuudesta, umpipöllyssä molemmat pyörii ja toinen varastaa mummeliltaan lääkkeet. Jos pystyy polttamaan oman lapsensa hakkaamisen jälkeen höyrymopilla, niin ihan turvallisena tyyppinä pitäisin.
aunet

ViestiKirjoittaja Umac » 15.02.2024 03:54

^^Ei liity vaarallisuuteen vaan tuomion pituuteen sekä pariin muuhun seikkaan. Googlella esim. vangitsemisen yleiset ja erityiset edellytykset
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 15.02.2024 08:24

aunet:
haitan perusteella ainakin uutisen mukaan ei ollut syytä pitää vangittuna.

Asiantuntija: Tästä syystä Joensuun lapsimurhasta epäillyt vapautettiin
"– Pitäisi olla paon vaara tai sotkemisen vaara, että voitaisiin pitää vangittuna, Tolvanen toteaa.

– Eivät nämä karkuun varmaan lähde nämä vastaajat, eivätkä voi todisteitakaan enää sotkea. Siinä ei varmaan ole enää perusteita ollut pitää vangittuna sen jälkeen, kun asia oli käsitelty, hän lisää.

Tolvasen mukaan päätös tarkoittaa siltä, että käräjäoikeus ei enää näe syytä epäillä lapsen äitiä taposta tai lapsen isäpuolta murhasta. Ilmeisesti on todettu, ettei ole tarpeeksi näyttöä sille, että teko olisi ollut epäiltyjen puolesta tahallinen. Tällöin heitä ei myöskään ole syytä pitää enää tutkintavankeudessa.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö kumpikin voisi saada vielä vankeusrangaistuksen, pitkänkin sellaisen.

– Sehän voi olla törkeä pahoinpitely tai törkeä kuolemantuottamus. Niissä on lievemmät asteikot, mutta se ei tarkoita, ettei siitä tuomiota tulisi. Mutta se olisi noilla nimikkeillä, Tolvanen sanoo."
Viimeksi muokannut *kiranas* päivämäärä 15.02.2024 08:39, muokattu yhteensä 1 kerran
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Mea » 15.02.2024 08:29

Niin emmä tahallani sitä höyrymopilla polttanut, vaan vahingossa! Sanoivathan ne kaikki asiantuntijat ettei vedellä saa tuollaisia jälkiä. Mutta ei kai se riitä sitten. Mulla on muuten tismalleen sama höyrymoppi ja liinatkin, superhyvä peli, mutta eipä ole tullut mieleen alkaa sillä ketään polttamaan.
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 15.02.2024 08:29

Lapsen hakkaaminen hengiltä ei pitäisi missään valtiossa olla vain törkeä pahoinpitely tai kuolemantuottamus.
Vieras

ViestiKirjoittaja maaku » 15.02.2024 12:52

Oiskohan että äitiä mahdolliseti tultaisiin syyttämään siitä kuolemantuottamuksesta, kun ei ole huolehtinut lapsestaan vaikka lapsi ollut pahoinpidelty ja vakavasti kipeä sen takia ja siksi kuollut. Mutta ei miun päähän kyllä mene millä perusteella isäpuolta ei voisi tuomita vähintäänkin taposta, kun lapsi kuitenkin kuollut siihen pahoinpitelyyn ja luulisi että tekijä ymmärtäisi, että pieni lapsi voi kuolla jos sitä hakkaa/potkii ja polttaa höyrymopilla...

Oon voinut pahoin viimeiset 2 päivää kun menin lukemaan tähän juttuun liittyviä uutisia. Joku sais mennä polttamaan sitä ukkoa höyrymopilla...
maaku

ViestiKirjoittaja nyt nimettömänä » 16.02.2024 10:20

Tämä ei koske minua, mutta vierestä seuraan tilannetta. Tämän vuoksi en halua kirjoittaa tätä omalla nimimerkilläni.

Työnantaja antaa ilmoituksen että irtisanotaan (tuotannolliset ja taloudelliset syyt), mutta irtisanomisajalla sinun on opetettava seuraajallesi oma työsi. Työ jota teet nyt, ulkoistetaan, mutta tälle ulkoistetulle taholle (ulkomailla) pitää opettaa miten työ tehdään. Tästä mahdollisesti tulossa joku rahallinen korvaus, tietyin ehdoin, josta osa menee tosin veroihin ja varmaan lyhennetään työttömyys korvauksista sitten, mikä nyt ei todellisuudessa sitten ole mikään bonus, kun katsotaan että olet saanut tuloa jolla pitäisi pärjätä X-määrän aikaa.

Onko tämä ihan laillista? Miten liitot suhtautuu tälläiseen? Mitä itse tekisit tuossa tilanteessa? onko tämä oikeasti nykypäivän trendi? Tälläkö saadaan ostovoima ja suoman talous kuntoon? Miksi mua ahdistaa tää ihan hirveesti, lähinnä pelko että näin käy omalle kohdalle myös.
nyt nimettömänä

ViestiKirjoittaja Dacrest » 16.02.2024 10:40

^Ihan normaalia toimintaa. Moni on tuollaisessa tilanteessa neuvotellut itselleen aika hyvän korvauksen: kun työt loppuvat joka tapauksessa, muuten motivaatio opettaa omia hommia kellekään on huono.

Jos korvaus on normaalia palkkatuloa, se nostaa hieman työttömyyskorvausta, ei mitenkään vähennä sitä. Sekoitatko nyt työttömyyskorvauksen toimeentulotukeen?
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Rigge » 16.02.2024 10:43

^^Myös läheltä seurannut, ihan tavanomaista suomalaisissa isoissa yrityksissä. Paitsi että työt siirrettiin talon sisällä ulkomaille halvemman kustannuksen maahan, eikä erilliskorvausta maksettu.
Rigge

ViestiKirjoittaja Vieras » 16.02.2024 11:04

Tiedän muutamankin joka on jäänyt tuollaisessa tilanteessa sairauslomalle. Eli pää ei ole kestänyt oman työn menetyksen lisäksi vielä sitä että pitää opettaa se oma homma seuraavalle. Sitten ovat olleet loppuajan saikulla.
Vieras

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 16.02.2024 11:36

nyt nimettömänä kirjoitti:Tämä ei koske minua, mutta vierestä seuraan tilannetta. Tämän vuoksi en halua kirjoittaa tätä omalla nimimerkilläni.

Työnantaja antaa ilmoituksen että irtisanotaan (tuotannolliset ja taloudelliset syyt), mutta irtisanomisajalla sinun on opetettava seuraajallesi oma työsi. Työ jota teet nyt, ulkoistetaan, mutta tälle ulkoistetulle taholle (ulkomailla) pitää opettaa miten työ tehdään. Tästä mahdollisesti tulossa joku rahallinen korvaus, tietyin ehdoin, josta osa menee tosin veroihin ja varmaan lyhennetään työttömyys korvauksista sitten, mikä nyt ei todellisuudessa sitten ole mikään bonus, kun katsotaan että olet saanut tuloa jolla pitäisi pärjätä X-määrän aikaa.

Onko tämä ihan laillista? Miten liitot suhtautuu tälläiseen? Mitä itse tekisit tuossa tilanteessa? onko tämä oikeasti nykypäivän trendi? Tälläkö saadaan ostovoima ja suoman talous kuntoon? Miksi mua ahdistaa tää ihan hirveesti, lähinnä pelko että näin käy omalle kohdalle myös.

ihan normaalia toimintaa.
aina voi kokeilla neuvotella suuremmasta korvauksesta tai jäädä saikulle.

itse olen ollut "tuotannollisissa ja taloudellisessa tilanteessa" -tilanteessa. itse tein työt loppuun, tai no hengailua se oli alasajon vuoksi ja osasto meni "räjäytykseen" joten varsinaisia töitä siellä ei ollut, muuta kuin katteli mitä tavaroita lähtee lahjoituksena eteenpäin. osa porukasta jäi suoraan saikulle jolloin lähtivät heti maksimoimaan uutta työnhakua. kyllähän sulle irtisanomispaketti sieltä tulee, joten sekin tuo turvaa vielä tulevaisuuden suunnitteluun.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja smörgen » 16.02.2024 11:49

On tosiaan ihan normaalia, seurasin sivusta vastaavaa jo yli 10 vuotta sitten. Palvelut ulkoistetaan ja työt siirretään pääosin tehtäväksi halvempien työvoimakustannusten maihin ja Suomeen jätetään vain pieni osa.
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 16.02.2024 12:12

Tästä mahdollisesti tulossa joku rahallinen korvaus, tietyin ehdoin, josta osa menee tosin veroihin ja varmaan lyhennetään työttömyys korvauksista sitten, mikä nyt ei todellisuudessa sitten ole mikään bonus, kun katsotaan että olet saanut tuloa jolla pitäisi pärjätä X-määrän aikaa.

Onhan siinä se omavastuu aika, onko se nyt 7 päivää? Eli niin kauan kun on työsuhteessa ja saa palkkaa tai bonuksia niin silloin ei vielä edes haeta korvauksia. Ja kun niitä korvauksia lähtee hakemaan niin laittaa aloitus päiväksi sen ensimmäisen työttömyyspäivän. Siitä se oma vastuu erotus ja sitten vasta alkaa päivärahat. Siellä on se kysymys että maksetaanko sinulle palkkaa tai muuta tältä ajalta, niin ne ottaa sen tietty huomioon. Ellei sitten odota niin kauan että on saanut kaikki saatavat töistä (eikö ne rahat pidä muutenkin maksaa jonkun ajan sisällä, irtisanomisesta) Kysy milloin bonus maksetaan. ja sitten vasta hakee korvauksia. Parhaassa tapauksessa tietty työllistyy jo uudelleen.
Itse vaatisin aika ison bonuksen tuollaisessa tapauksessa tai jäisin saikulle.
Iidis79

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät