Joo, tuo on mielenkiintoinen paketti luettavaksi. Mä taisin laittaa sen ap-jutun johonkin ketjuun.
Lapset ja koirat- teemaan omalla kokemuksella: rottweilerit ovat rotuna hyvin kestäviä, siis toki yksilöeroja löytyy mutta noin pääsääntöisesti. Msk saanee ainakin hyvin kiinni mitä haen? Niiden perusluonteessa oleva tasainen ajatusvirta ja oma oleminen mahdollistaa railakkaankin menon ja koira ei silti ala käymään kierroksilla väärällä tavalla. MUTTA omilla koirilla on myös aina ollut ns. oma tila jota eläin on voinut käyttää, jota me ihmiset olemme voineet käyttää esim. konttaavien kanssa. Koiran iän kasvaessa se tasapainottuu yhä enemmän ja aika paljon saa tapahtua, että sen otsarypyt syvenevät murheeseen tai ahdistukseen. Mutta toinen puoli on huomioitava: puolustuspainotteisena, esim. mun Rax oli sitä voimakkaasti, sen oman lauman hyvinvointi on just sen kahden herneen mukainen juttu. Rax siis tulkitsi elämänsä aikana parit kolmet neljät eri leikkijutut, missä ulkopuolisia ihmisiä mukana, hyvin vahvasti vaaratilanteeksi ja puolusti käytöksellään nuoria. Se leppoinen ja iso möykky terästäytyi sadasosasekunnissa nollasta sataan ja rynni paikalle. Siinäkin sen käytös oli onneksi vahvaa ja mitään överiä ei tullut, se ei purrut tai edes noussut vasten tms. mutta koko koiran habitus kertoi kyllä, että sen oman näkymättömän koskemattomuusrajan yli mentiin.
Muuten tämän päivän ilmiöön ja ahdistuksiin: mm. IG:ssä on valtavasti eri koiratilejä missä sanoitetaan hirmu paljon miten näppylä mahassa (kärjistän!) aiheuttaa kokonaisvaltaisen pahanolon omistajalle ja koira joutuu elämään sen tunnetilan kanssa 24/7. Se joutuu ikäänkuin kannattelemaan koko taakan, olemaan kohde, vaikka voi aivan hyvin. Mulla ei ole oikeassa elämässä tuollaisia kavereita vaikka lemmikinomistajia on monia. Asia mistä olen puhunut esim. kasvattajan kanssa ja minkä kasvattaja näkee arjessaan, omassa laajassa piirissään. Sitten tunne kanavoidaan esim. kiikuttamalla eläin samoin tein eläinlääkäriin, fyssariin, osteopaatille, johonkin. Ja jupistaan satojen laskuja, kokonaiskulujen hintaa, koiran pitämisen kalleutta jne.
En ymmärrä, en. Ja huom! Siinähän haetaan koiralle parasta mutta reaktiot on vain ylimittaisia ja niissä vellotaan vaikka kaikki pääsisi vähemmällä. Suurin osa ihmisistä on tosi maalaisjärkisiä mutta juurikin mm. noiden IG_tilien kautta välittyy myös toisenlainen maailma enkä tiedä onko se paras mahdollinen, sekään. Ja näistä myös puhutaan eli koiran omistaminen on kallista, raskasta, leimaavaa, vaikeaa, ylivoimaista jne. Mitä muut ajattelee jos et hoidata näppyä heti jne.
Mutta tuon myös oman perheen tilanteen avoimesti esille: Ukon toinen omistaja on hyvin erilainen kuin minä ja siksi mm. minä hoidon ell-käynnit. Turha sinne on laittaa panikoivaa ja huolesta vatsa kuralla olevaa kun sinne voi mennä luottavaisena ja koiralle hyvän kokemuksen tekevänä. Niin paljon kun Ukkoa on jouduttu käyttämään, sen lukuisat anestesiat, rauhoitukset jne., siis kahdeksan vuoden aikana, se menee silti ellin luo remmi kireällä ja innoissaan. Eli sellainen oma herkkyys mikä meissä ihmisissä on, mikä näyttäytyy panikoitumisena, pahimpien kauhuskenaarioiden ajatteluna jne., minusta koiralle on parempi rauhallinen ja määrätietoinen apu noissa tilanteissa. Silti esim. viimeisin hammashoito onnistui hienosti!
Muutenkin kun se oma koira on sellainen ilmapuntari ja hyvin herkkä kaikelle tavallisuudesta poikkeavalle käytökselle. Se on saanut asua meidän kanssa kaikki vuodet, kahden aikuisen elämässä. Sillä ei ole kokemusta esim. lapsiperheestä ja jos minä lyön varpaani pirttipenkkiin ja kiroan kuin merimies niin aika äkkiä se on papan vieressä istumassa uimalakki päässä ja näyttää hakatulta
Vaikka sitä ei ole ikinä fyysisesti tai henkisesti kaltoinkohdeltu. Sellaiseen se on vain tosi herkkä. Ja kyllä, minua on joskus ihan ottanut se ominaisuus päähänkin. Kun itse tietää, ettei ole luhistumassa henkisesti vaikka kiroaakin omaa varvasta tai pieleen mennyttä pyykkivuorta niin koiran takia on sitten "pidäteltävä" vaikka tekisi mieli sadatella ja huutaa perkeleitä.
Eli tavallaan kaipaan joskus sitä vähemmän ilmapiiriä haistelevaa rottweileria vaikka Ukko on tosi rakas pakkaus meille, ihan kaikkine ominaisuuksineen.
Loppulöpinä: itse ap juttu lukematta, listalla on. Joten jos tämä meni kovin sivuun niin pahoittelut!