Koirauutisia

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja Umac » 01.12.2023 11:14

Dacrest kirjoitti:^hyvä että sosiaali- ja terveysalalla höllätään salassapitovelvollisuutta. Voin sanoa että on kökkö tilanne, kun asiakkaan lemmikillä asiat eivät ole hyvin, muttet voi siitä mihinkään ilmoittaa koska salassapitovelvollisuus.

Tuota noin, tähän minulla eriävä mp sen osalta mitä tiedän ja omin silmin kuullut sekä lukenut, vuosien varrella.
On ihan rutiinia huolehtia pelastuslaitoksen, ambulanssin, kotihoidon ja/tai sosiaalityöntekijän kautta apua eläimelle. Tässä kohti haen ns. akuuttitilannetta missä eläin joudutaan jättämään kotiin esim. omistajan joutuessa sairaalaan/muualle. Se velvoite on aina ollut ja ihan maalaisjärjellä niissä on toimittu. Esim. kohon(=kotihoidon) työntekijä on soittanut omaiselle, pelastuslaitos kirjaa omiin tietoihin josta tieto kulkeutuu mm. sairaalaan ja eteenpäin.
Nyt en ole perehtynyt juuri tämän otsikon mukaiseen sanamuotoon tai ko. lakiin mutta ettei kelleen tulisi se ajatus, että ovi vain vedetään kiinni ja oman onnen nojassa ollaan. Ilmoitukset elsulle, valvontaellille jne on ennenkin ollut rutiinia joskin nyt siihen tulee siis ihan velvoite.
Yksittäinen työntekijä on putsannut hiekkalaatikot, jättänyt ruuat ja vedet, käyttänyt koiran ulkona jne, soittanut omaiset ja niiden puuttuessa sopinyt jo muuta. Koiria on siirretty mm. pitkaikaishoitoon kenneliin/hoitolaan jne.
Ja jätän option, että myös ihan kamalia kokemuksia on, se on selvä. Mutta siis pääsääntöisesti ja ainakin täällä pääkaupunkiseudulla myös eläimen kohtaloon puututaan.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 03.12.2023 09:45

❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja msk » 03.12.2023 19:08

En halua edes avata linkkiä.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 04.12.2023 05:40

msk kirjoitti:En halua edes avata linkkiä.

toi on klikkiotsikko. mäkin mietin sen perusteella ihan samaa. tuo uutinen koskee italian tryffelikoiria, niitä nyt myrkytetään siellä ja siellä on veristä taistoa metsästäjien kesken, koska tryffelien kilohinnat huitelee tuhansissa.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja msk » 04.12.2023 13:24

Jestas. Aivan kamalaa touhua.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Mella M » 05.12.2023 17:54

Onkos näistä artikkeleista ollut puhetta täällä jossain ketjussa?

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/luk ... e076901e58

"Omistajan ahdistus näkyy koiran pelokkuutena ‒ ihmisen mielenterveys vaikuttaa lemmikkien käytökseen
Välttelevästi kiintyneet omistajat eivät ehkä tarjoa riittävästi turvaa koiralle uhkaavissa tilanteissa, pohtii tutkija."

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/luk ... f12bc9b44a

"Koiran tehtävä ei ole huolehtia mielenterveydestäsi: Lemmikkien kutsuminen terapeuteiksi pitäisi lopettaa
Toisin kuin terapeutti, lemmikki ei voi lopettaa työpäiväänsä."

Koirien merkitys ihmisen hyvinvoinnille on varmasti selvä asia suurimmassa osassa tapauksia, mutta olen itsekin miettinyt joskus tuota, että kuinka paljon koirat kuormittuu esim. kodeissa missä riidellään paljon, missä on paljon meteliä esim. lasten takia ja missä omistaja voi pitkäaikaisesti jollain tavalla tosi huonosti. Mun oma koira käyttäytyi nyt tosi oudosti, kun olin viimeksi mun vanhempin luona (passattavana). Mulla on siis jalka kipsissä ja liikun vain pyörätuolilla ja kepeillä enkä esim. käynyt koiran kanssa lenkillä, vaan isä vei häntä ulos jne ja vietin paljon aikaa sohvalla. Koira oli koko ajan mussa tosi kiinni, eikä suostunut lähtemään kovin pitkälle edes pihalla ja lakkasi syömästä (sama koira on aina muuten syönyt tosi reippaasti). Mulla ei ollut henkisesti huono olo (että sinänsä ei ehkä liity näihin juttuihin), mutta selvästi koira ymmärsi, että tässä on jotain tosi outoa ja oli aivan selvästi jotenkin ahdistunut. Koskaan ennen se ei ole käyttäytynyt noin, kun se on ollut mun vanhempien luona hoidossa. Sitten kun tulin omaan kotiin ja koira jäi sinne, niin koira alkoi syödä taas aivan normaalisti ja käy isän kanssa lenkillä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Thirteen » 05.12.2023 21:02

Aivan loistavaa kun asiaa mietitään tuoltakin kannalta! Koira/kissa kun ei tajua syytä, miksi ilmapiiri on kireä tai miksi omistaja on ahdistunut - molemmat luovat epävarmuutta, varsinkin koirassa.
Tein itse joskus muinoin sh-opintojeni lopputyön aiheesta 'Koiran vaikutus mielenterveyteen - mahdollisuuksia depressiivisen potilaan hoidossa.' En enää ihan tarkkaan muista mutta muistan myös pohtineeni asiaa koiran kannaltakin ja todenneen sen hankalaksi yhtälöksi.
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja Umac » 06.12.2023 04:03

Joo, tuo on mielenkiintoinen paketti luettavaksi. Mä taisin laittaa sen ap-jutun johonkin ketjuun.

Lapset ja koirat- teemaan omalla kokemuksella: rottweilerit ovat rotuna hyvin kestäviä, siis toki yksilöeroja löytyy mutta noin pääsääntöisesti. Msk saanee ainakin hyvin kiinni mitä haen? Niiden perusluonteessa oleva tasainen ajatusvirta ja oma oleminen mahdollistaa railakkaankin menon ja koira ei silti ala käymään kierroksilla väärällä tavalla. MUTTA omilla koirilla on myös aina ollut ns. oma tila jota eläin on voinut käyttää, jota me ihmiset olemme voineet käyttää esim. konttaavien kanssa. Koiran iän kasvaessa se tasapainottuu yhä enemmän ja aika paljon saa tapahtua, että sen otsarypyt syvenevät murheeseen tai ahdistukseen. Mutta toinen puoli on huomioitava: puolustuspainotteisena, esim. mun Rax oli sitä voimakkaasti, sen oman lauman hyvinvointi on just sen kahden herneen mukainen juttu. Rax siis tulkitsi elämänsä aikana parit kolmet neljät eri leikkijutut, missä ulkopuolisia ihmisiä mukana, hyvin vahvasti vaaratilanteeksi ja puolusti käytöksellään nuoria. Se leppoinen ja iso möykky terästäytyi sadasosasekunnissa nollasta sataan ja rynni paikalle. Siinäkin sen käytös oli onneksi vahvaa ja mitään överiä ei tullut, se ei purrut tai edes noussut vasten tms. mutta koko koiran habitus kertoi kyllä, että sen oman näkymättömän koskemattomuusrajan yli mentiin.

Muuten tämän päivän ilmiöön ja ahdistuksiin: mm. IG:ssä on valtavasti eri koiratilejä missä sanoitetaan hirmu paljon miten näppylä mahassa (kärjistän!) aiheuttaa kokonaisvaltaisen pahanolon omistajalle ja koira joutuu elämään sen tunnetilan kanssa 24/7. Se joutuu ikäänkuin kannattelemaan koko taakan, olemaan kohde, vaikka voi aivan hyvin. Mulla ei ole oikeassa elämässä tuollaisia kavereita vaikka lemmikinomistajia on monia. Asia mistä olen puhunut esim. kasvattajan kanssa ja minkä kasvattaja näkee arjessaan, omassa laajassa piirissään. Sitten tunne kanavoidaan esim. kiikuttamalla eläin samoin tein eläinlääkäriin, fyssariin, osteopaatille, johonkin. Ja jupistaan satojen laskuja, kokonaiskulujen hintaa, koiran pitämisen kalleutta jne.
En ymmärrä, en. Ja huom! Siinähän haetaan koiralle parasta mutta reaktiot on vain ylimittaisia ja niissä vellotaan vaikka kaikki pääsisi vähemmällä. Suurin osa ihmisistä on tosi maalaisjärkisiä mutta juurikin mm. noiden IG_tilien kautta välittyy myös toisenlainen maailma enkä tiedä onko se paras mahdollinen, sekään. Ja näistä myös puhutaan eli koiran omistaminen on kallista, raskasta, leimaavaa, vaikeaa, ylivoimaista jne. Mitä muut ajattelee jos et hoidata näppyä heti jne.

Mutta tuon myös oman perheen tilanteen avoimesti esille: Ukon toinen omistaja on hyvin erilainen kuin minä ja siksi mm. minä hoidon ell-käynnit. Turha sinne on laittaa panikoivaa ja huolesta vatsa kuralla olevaa kun sinne voi mennä luottavaisena ja koiralle hyvän kokemuksen tekevänä. Niin paljon kun Ukkoa on jouduttu käyttämään, sen lukuisat anestesiat, rauhoitukset jne., siis kahdeksan vuoden aikana, se menee silti ellin luo remmi kireällä ja innoissaan. Eli sellainen oma herkkyys mikä meissä ihmisissä on, mikä näyttäytyy panikoitumisena, pahimpien kauhuskenaarioiden ajatteluna jne., minusta koiralle on parempi rauhallinen ja määrätietoinen apu noissa tilanteissa. Silti esim. viimeisin hammashoito onnistui hienosti!

Muutenkin kun se oma koira on sellainen ilmapuntari ja hyvin herkkä kaikelle tavallisuudesta poikkeavalle käytökselle. Se on saanut asua meidän kanssa kaikki vuodet, kahden aikuisen elämässä. Sillä ei ole kokemusta esim. lapsiperheestä ja jos minä lyön varpaani pirttipenkkiin ja kiroan kuin merimies niin aika äkkiä se on papan vieressä istumassa uimalakki päässä ja näyttää hakatulta :roll:
Vaikka sitä ei ole ikinä fyysisesti tai henkisesti kaltoinkohdeltu. Sellaiseen se on vain tosi herkkä. Ja kyllä, minua on joskus ihan ottanut se ominaisuus päähänkin. Kun itse tietää, ettei ole luhistumassa henkisesti vaikka kiroaakin omaa varvasta tai pieleen mennyttä pyykkivuorta niin koiran takia on sitten "pidäteltävä" vaikka tekisi mieli sadatella ja huutaa perkeleitä.
Eli tavallaan kaipaan joskus sitä vähemmän ilmapiiriä haistelevaa rottweileria vaikka Ukko on tosi rakas pakkaus meille, ihan kaikkine ominaisuuksineen.

Loppulöpinä: itse ap juttu lukematta, listalla on. Joten jos tämä meni kovin sivuun niin pahoittelut!
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja msk » 06.12.2023 08:56

Umac kirjoitti:
Lapset ja koirat- teemaan omalla kokemuksella: rottweilerit ovat rotuna hyvin kestäviä, siis toki yksilöeroja löytyy mutta noin pääsääntöisesti. Msk saanee ainakin hyvin kiinni mitä haen? Niiden perusluonteessa oleva tasainen ajatusvirta ja oma oleminen mahdollistaa railakkaankin menon ja koira ei silti ala käymään kierroksilla väärällä tavalla.

Joo, omat kokemukset tässä huushollissa asuneista rottweilereista ovat hyvin samansuuntaiset.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Mella M » 06.12.2023 13:00

Tämä ei liity suoraan tähän, mutta olen miettinyt tuota mun kohta 4 viikkoa sitten sattunutta kaatumista ja jalan katkaisua. Koirahan ei välttämättä tästä kauheasti ymmärrä, mutta ainakin hyvin hämmentävän kohtauksen tästä olisi saanut koiria kovasti inhimillistävään elokuvaan. Kaaduin siis omalla pihalla kun lähdin käymään autolla. Koira menee aina ikkunalle katsomaan kun lähden piipahtamaan jossakin. Kaaduin matkalla autolle ja jäin niille sijoilleni, koska en todellakaan voinut nousta katkenneen säären kanssa. Siinä sitten makasin mudassa ja sateessa ja koira on varmasti ollut koko ajan ikkunassa. Seuraavaksi pihaan tulee mun naapuri, jonka soitin paikalle opastamaan ambulanssia ja hakemaan mun ruokaostokset auton perästä ja hetken päästä ambulanssi ja pienen tutkimisen jälkeen mut nostetaan ambulanssiin. Ambulanssi on pihalla pitkään, kun siinä kesti aika pitkään, että kaikki oli siinä kunnossa että voitiin lähteä, varmaan 20 min. Sitten ambulanssi lähtee ja vie mut mukanaan. Olen aika varma, että koira on edelleen siinä ikkunassa. Sen jälkeen tämä meidän naapuri tulee tuomaan meille sisälle mun autoon unohtuneet ruokaostokset. Muutaman tunnin päästä sitten tulee mun vanhemmat ilman minua ja pakkaa koiran ja kissan tavarat ja ottaa koiran ja kissan ja lähtevät ne mukanaan "mummolaan". Koirahan ei varmasti osaa käsitellä tätä kaikkea niin kuin ihmiset, mutta olisi mielenkiintoista tietää, että miten koira tähän reagoi.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 06.12.2023 13:20

Koiran perustunteet on mm. kiintymys ja pelko joten voisi ajatella tilanteen hämmentävän? Ainakin. Toisaalta se elää hetkessä joten osaako se yhdistää, esim. vanhempien hakiessa sen kotoa pois, aiemmin tapahtuneeseen? Ei voi tietää!
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Avokaado » 06.12.2023 14:14

^^ Koiran ajatuksia voi vain arvailla, mutta kai se nyt on ihmetellyt pihan tapahtumia.

Mutta asia vierestä llisää. Onko naapuri huutoetäisyydellä? Lähinnä ajattelin sitä, kun makasit mudassa ja sateessa, että mitä jos sulla ei olisi ollut puhelinta mukana kaatuessasi? Kuinka kauan olisit joutunut odottaa apua?
Avokaado

ViestiKirjoittaja TlGER » 06.12.2023 16:32

Huh huh tuota MellaM:n tapausta :o Mä olisin varmaan kuollut, tai en ainakaan olisi ollut puhe- ja toimintakykyinen. Mulla on pari kertaa tapahtunut lihaksen/jänteen venähdys juostessa ja taju lähtenyt saman tien, joten en pysty edes kuvittelemaan, millaiset tuskat koiven katkaisu aiheuttaa.
TlGER

ViestiKirjoittaja Mella M » 06.12.2023 16:50

Avokaado: Joo, onneksi oli puhelin takin taskussa, koska en tosiaan tiedä miten kauan siinä muuten olisi pitänyt maata. Kotiinkin olisi ollut aika hankala ryömiä.

TIGER: Sattui ihmeen vähän heti kun se tapahtui. Huusin kyllä ääneen, että "voi vittu", koska kuulin kun luut rusahti ja arvasin heti, että nyt sattu pahasti. En ensin meinannut uskaltaa katsoa mun jalkaa, koska pelkäsin, että joku luu törröttää jossain, mutta sitten katsoin ja varpaat tosiaan osoitti ihan eri suuntaan kuin piti mutta kuita ja verta ei onneks näkynyt. Mä olen kans aina luullut, että mulla lähtis taju tuollaisessa tilanteessa ihan heti. Soitin samantien sitten hätäkeskukseen ja sen jälkeen mun naapurille ja sitten yritin vielä soittaa mun kaverille, koska olin luvannut mennä auttamaan häntä kaupalle parin tunnin päästä. Makasin siellä mutaisessa maassa ja hoidin puheluita kuin mikäkin bisnesnainen :D Ambulanssi tuli yllättävän nopeasti, mun soitosta 13 minuuttia, mikä on pieni ihme täällä korvessa. Ortopedi sanoi sitten sairaalassa, että ainoa onni tässä tapauksessa tosiaan oli se, että se ei ollut avomurtuma, koska kuulemma tosi usein tuon tyyppinen murtuma tulee ihon läpi. Kipu alkoi vasta ambulanssissa, mutta sain heti kipulääkettä, niin ei se missään vaiheessa ollut tosi kova. Vaikein paikka oli sitten ensiavussa, kun röntgenin jälkeen jalka venytettiin ja väännettiin oikeaan asentoon, mutta sain sitä ennen voimakasta lyhytkestoista kipulääkettä, mutta kyllä se silti sattui tosi paljon ja ortopedi sanoi vaan, että koita olla mahdollisimman rentona :D Se oli tosi kiva nuori kundi ja sanoinkin sille, että sähän olet hauska kaveri.

No joo, meni vähän sivuraiteille, mutta vaikka tiedänkin ettei koira tuota nähnyt niinkuin asia oikeasti oli, niin mulla meinaa silti välillä tulla itku kun mietin sitä katselemassa siellä ikkunassa, että mitä emännälle nyt sattui ja mihin sitä viedään.
Mella M

!

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 06.12.2023 16:57

Voi jeesus Mella miten kuvailit tuon tilanteen. Sulle ihan kamala tilanne, mutta varmasti myös koiralle joka katsoo ikkunasta koko ajan! Voi vaan kuvitella ja arvailla mitä on pienen päässä tapahtunut siinä. Toivottavasti ei ollut paniikissa kun noudettiin hoitoon.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Avokaado » 06.12.2023 18:16

^^ Kännykällä on paikkansa ja se on tarpeellinen, kuten sun tapaus sen varsin hyvin osoitti.
Avokaado

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 14.01.2024 17:32

tästä oli just tv:ssä ylellä Kotimaiset koiratehtaat
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Dacrest » 14.01.2024 17:59

*kiranas* kirjoitti:tästä oli just tv:ssä ylellä Kotimaiset koiratehtaat

"Kenneliin tehdyistä tarkastuskäynneistä, huomautuksista ja pentujen pois viennistä huolimatta kasvattaja jatkaa yhä. Aikuiset koirat ovat saaneet jäädä kenneliin."

Tätä ihmettelen: jos olot eivät ole pennuille ok, miten ne voivat olla aikuisille koirille? Ja onko noilla vuosia jatkuneilla huomautuksilla mitään virkaa, jolleivät ne johda mihinkään?
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Umac » 15.01.2024 03:39

Yle MOT tehnee tästä ohjelmankin, ans katsoa.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja msk » 15.01.2024 09:35

*kiranas* kirjoitti:tästä oli just tv:ssä ylellä Kotimaiset koiratehtaat

Järkyttävää että touhu saa jatkua vuodesta toiseen.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja msk » 15.01.2024 13:22

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c7ef ... pNyvu3Gn1E

Koira jäi kiinni pannastaan maassa olevaan puuhun ja kuristui viikonloppuna Vihdissä.

Omistaja oli ollut kahden koiransa kanssa lenkillä. Uutissuomalaisen mukaan koirat olivat leikkineet vapaina kaatuneen, pienehkön maapuun liepeillä, kun toinen koirista oli yhtäkkiä jäänyt pannastaan kiinni maapuuhun.

Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos sai hälytyksen eläimen pelastamisesta sunnuntaina hieman ennen kello 10 Vihdin Suonpääntielle, Uutissuomalainen kertoo.

Omistaja ei ollut onnistunut auttamaan vapautumista yrittänyttä koiraa. Koira oli jäänyt entistä hankalampaan kohtaan ja kuristunut kuoliaaksi.

Pelastuslaitoksen yksiköllä ei ollut enää mitään tehtävissä sen tullessa paikalle. Omistaja oli saanut myös jo irrotettua kuolleen lemmikkinsä, Uutissuomalainen kertoo tilanteen ikävästä päätöksestä.

Painajaismainen tilanne.
Oli kuulemma ollut ketjukaulain.

Meillä metsälenkeillä koirilla (yhteystietojen vuoksi) nailonpannat. Sellaisen saa tarvittaessa puukolla katki.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 15.01.2024 14:04

^Jotenkin turhan tuntuinen kuolema. Sen paniikin voi kyllä ymmärtää, jotain pitäisi tehdä ja nopeasti!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 15.01.2024 14:08

^^ karsee tilanne. ja vielä kun varmasti se koira menee paniikkiin joka pahentaa sitä.

mulla itsellä on käynyt läheltä-piti tilanne.
tulin koiratreeneistä, koiralla ketjupanta ja nahkahihna. nahkahihna jäi hissinoven väliin reilusti ja se perkeleen hissi jatkoi matkaansa. sieluni silmin näin koirani kuristuvan ja onneksi ehdin napata remmin irti pannasta. kuitenkin kun ihan hetkeksi jäin vielä odottamaan että tottakai se hissi kohta naksahtaa, että voi avata oven, mutta eipäs voinutkaan. en voi ymmärtää miten se hissi eteni, koska aikaisemmin pienenpieni hiekkamuru esti oven kiinni menemisen ja hissi ei suostunut lähtemään liikkeelle.. sinne kuitenkin jäi leveä nahkahihna siinä vaiheessa.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 24.01.2024 07:10

there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 24.01.2024 08:18

^Salon seudulla on useampiakin "tuotteliaita" kasvattajia. Surku.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 24.01.2024 14:23

there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Thirteen » 24.01.2024 16:34

Suvikasteen kenneli on ollut vuosikymmeniä ongelmatapaus... Niin kissoissa kuin koirissa.
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 25.01.2024 07:52

Thirteen kirjoitti:

Suvikasteen kenneli on ollut vuosikymmeniä ongelmatapaus... Niin kissoissa kuin koirissa.

jaa se olikin se, ylläri.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja msk » 25.01.2024 08:09

On aivan käsittämätönta ettei näihin pystytä puuttumaan jo ihan alkuvaiheessa.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Rigge » 25.01.2024 08:59

Voi ei, suuri persoona Vatku on siirtynyt sateenkaarisillalle :cry: Voimia läheisille!

https://www.facebook.com/people/Vatkuli/100060242573297/

Aina nämä surettaa, vaikka ei henkilökohtaisesti tuntenut.

Sama juttu kun Pertti lähti reilu vuosi sitten :cry:
Rigge

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit