Eläimetkin kärsivät sukupuolittamisesta

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Eläimetkin kärsivät sukupuolittamisesta

ViestiKirjoittaja Vieras » 18.01.2024 07:58

https://sarijakuva.fi/blogi/2024/01/11/ ... invointia/

Mielenkiintoinen teksti siitä miten eläimetkin kärsivät sukupuolittamisesta.
Tiedän useammankin kissavihaajan joka vihaa selkeästi myös naisia.
Vieras

Re: Eläimetkin kärsivät sukupuolittamisesta

ViestiKirjoittaja smörgen » 18.01.2024 09:45

Tää olikin oikeasti mielenkiintoinen! Luulin ensin huuhaaksi, mutta tunnistin tosi monta juttua ihan omien kokemusten pohjalta.
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja Ninni » 18.01.2024 10:39

Suhtaudun kyseiseen sivuun varauksella, koska tuo on niitä samalla, missä kielletään kaikki negatiivinen koirankoulutuksesta,
sillä kuvitelmalla että tiede tukisi sitä että koiralle pitäisi antaa vain periksi kaikessa?Montako koiraa positiivisten metodien puolestapuhujat on kouluttaneet konkreettisesti, joutumatta viemään "hullua koiraa "sitten piikille? Väitteitä että ei ole laumahierarkiaa ja vain namia nassuun, tukee juuri nämä samat tyypit, ja pitäisi lukea tuo koko sivu. Ja kuka jaksaa? Pitäisi jaksaa, koska noilla alkaa olla kohta jalansijaa.
Voisi ajatella, että myös hevonen kun on laumaeläin, niin silläkin voi olla joskus että omistaja kieltää tai käskee jotain. Metodi voi silti olla positiivinen, mutta laumaeläin kokeilee aina rajoja toisiaan kohtaan, ja laumaeläimellä on aina hierarkia.
Yltiöpositiivisuus on eräänlaista väkivaltaa mielestäni koiraa/laumaeläintä kohtaan itsessään. Niputetaan sitten kaikki eläinten kaltoinkohtelu samaan: Se että omistaja opetti koiran kieltämällä olemaan nauttimatta sisäisesti kaikkia kodin sähköjohtoja, sinne että joku nälkiinnyttää hevosta jolle on unohtunu kuolaimet suuhun kuukaudeksi ja saa sähköraipasta ellei tottele ja omistaja purkaa raivoaan hevoseen joka hävisi kisat.
Suhteellisuuden taju. Eli minimaaliset asiat yhdistetään samalle janalle vakavien juttujen yhteyteen. Ja joku joutuu pitämään sen takia koiraansa käärittynä valjaisiin, muuttamaan maalle, tulemaan purruksi ja lopulta lopettamaan nuoren koiran, vain siksi ettei sille saanut sanoa kuuluisaa EI-sanaa kertaakaan ja se kärsi rajojen puutteesta.
Muuten sitten, jos joku asia herättää ajatuksia ja joku pointti osuu oikeaan, se silloin herättää ajatuksia ja osuu oikeaan.
Eli koko sivu ei ole paskaa välttämättä, vaikka siellä ponnekkaasti taistellaankin metodeja vastaan, tietämättä koirankoulutuksesta, ja täten myötävaikutetaan koiran kärsimykseen. Erityisesti suututtaa se, kun koirille aiheutetaan kärsimystä ihan valtakunnallisella tasolla. Epäilen tietääkö hevosten koulutuksesta sen enempää.
Viimeksi muokannut Ninni päivämäärä 18.01.2024 10:47, muokattu yhteensä 3 kertaa
Ninni

ViestiKirjoittaja Kaktus2 » 18.01.2024 10:40

No oli tosiaan mielenkiintoista pohdintaa ja paljon asioita, joita en ole tullut ajatelleeksikaan. Mutta paljon myös ihan itsekin koettua ja nähtyä.
Kaktus2

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 18.01.2024 11:31

En kovin pitkälle jaksanut lukea, mutta ihan pointtinsa on vaikka tuossa että jääkö joku oikea vaiva huomaamatta hevoselta kun erikoinen käytös vaan kuitataan sillä että "tammat nyt on tuommoisia tuulella käyviä" (vaikka kyllä ne sitäkin voi olla :D)
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 18.01.2024 11:48

Silmäilin läpi. Ihan mielenkiintoisia pointteja. Ehkä noita muualla maailmassa tehtyjä tutkimuksia voi osittain soveltaa suomeenkin, mutta olis kivempi jos tällaisissa olis otettu suomalainen tai edes pohjoismaalainen näkemys. Heti kun vertailussa on esim USA, mielestäni tuloksia ei voi suoraan sovittaa suomeen.

Olen deittaillut paria "kissamiestä" ja molemmat oli outoja. :D Ehkä vika kuitenkin enemmän miehessä kuin kissoissa ja kissan omistamisessa.
Iidis79

ViestiKirjoittaja msk » 18.01.2024 13:38

Selaisin otsikot läpi.
On noissa varmaan pointtinsa. Hevosten kodalla varsinkin ihan liian usein kipukäytös verhotaan esim. juuri siihen että on "vettumainen tamma."
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Luftis » 18.01.2024 16:06

Mä olen omistanut 2 tyttökissaa pennusta hautaan ja nyt tossa nurkissa majailee tyttökoira jolla alkaa olla "vanhan akan" kotkotuksia.
Ja, kokemuksella sanon, itsekin naisena, akat osaa olla melkoisia riivinrautoja. Minäkin.
Ja tämä on sekeästi vahvasti liitoksissa hormonikiertoon. Sekä minä, että toi nurkissa majaileva koira ollaan yhtä tyhjäpäisiä ja herkkiä kierron tietyissä vaiheissa.
Ja jostain syystä ton koiran juoksut ja varsinkin vuotopäivät osuu sen 4krt/vuosi just samaan kun mun.
Arvatkaa kuinka hauska tolla kumppanilla on kun kumpikin akka juoksee samaan aikaan ja on yhtä tyhjäpäisiä.
Koira "unohtaa" kaikki oppimansa käskyt ja ite oon kuin itsestäänsyttyvää nestettä.

Tämä ei silti estä yhtäaikaa tai erikseen esiintyviä kipuja, jotka tietysti lisää urpoilua ja kiukuttelua...

Miehet, niin ihmisissä, kuin eläimissä, on huomattavasti yksioikoisempia.
Harvemmin miehet käyttäytyy yhtä juonittelevasti tai on heti puukottamassa henkisesti selkään kun on mahdollisuus.
Tai jos näin käyttäytyvät, on epiltävä perustavanlaatuista luonnevikaa.

Se, kuinka paljon sukupuolien erot vaikuttaa lisääntymiskyvyttömiksi tehtyihin, no omien kissojen kohdalla, kiimat loppui, mutta osas ne silti olla rasittavuuteen asti diivoja, enkä voinut olla täysin varma että tuleeko ne oikeasti toimeen, vai sietääkö vain toisiaan pakosta. Hevosilla vissiin orit tupataan kuohimaan, ellei niille suunnitella jalostuskäyttöä. Tamma on tyttöheppa. Ja voisin väittää, että jos katsotte vanhempien naisten käytöstä julkisissa paikoissa, on niilläkin näitä "vanhojen akkojen" kotkotuksia, mitä kullakin ja joillain enempi. Erot on huomattavissa jo esiteini/teini-ikäisissä, pojat laumautuu ihan eritavalla, tytöt alkaa keksimään kaikenlaista keskinäistä kahinaa ja tiedän lukemattomia tapauksia, joissa kahden tytön ihastuminen samaan poikaan on katkaissut niiltä välit ikuisesti (juonitellaan ja puukotellaan toisiaan selkiin mitä tyhmemmistä syistä).

Ton sivuston kirjoittajille pitäis lykätä biologian kirja käteen siitä kohdasta joka selittää sukupuolien erot ihan geenitasolta.
Miesten homma on ollut kautta aikojen lajista riippumatta siittää ja suojella jälkikasvuaan ja kumppaniaan, naisten huolehtia jälkikasvustaan. Noin niinkuin karkeasti.
Tietenkään se ei saisi sallia eläinten huonoa/väärää kohtelua sukupuolen mukaan tai siitä riippumatta.
Hymyile, voit pilata sillä jonkun toisenkin päivän!
Luftis

ViestiKirjoittaja TlGER » 18.01.2024 17:48

Iidis79 kirjoitti:Ehkä noita muualla maailmassa tehtyjä tutkimuksia voi osittain soveltaa suomeenkin, mutta olis kivempi jos tällaisissa olis otettu suomalainen tai edes pohjoismaalainen näkemys. Heti kun vertailussa on esim USA, mielestäni tuloksia ei voi suoraan sovittaa suomeen.

Joo, Suomessa koirat on naisten ja homojen harrastus ja täällä pidetään outoina ja neitimäisinä ihan yhtä lailla koiran kuin kissan omistavia miehiä :mrgreen: Eikä Suomessa enemmistölle tule rottweilerin omistajasta mieleen mies, vaan treeniliiviin ja revolutionraceihin pukeutunut urheilullinen nuori nainen.
TlGER

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 18.01.2024 23:48

Noinhan se menee, ainakin naisviha ja kissaviha menee käsi kädessä. :(

Minä pidän kissoista pitävää miestä itsevarmana hyvällä tavalla, sellaisena joka ei koe naisia uhkana vaan suhteutuu positiivisesti (niin naisiin kuin kissoihin). Mutta sitten, minä en liene kovin puolueeton.
Kissimyyr6-66

ViestiKirjoittaja Umac » 19.01.2024 03:43

Kirjoittajalla myös podcast-jaksoja eri aiheista. Jos joku ei huomannut. En ole itse kuunnellut mutta niistä saa ehkä vielä enemmän irti, kirjoittajasta itsestään?

Silmäilin jutun eilen ja kissaviha-koiraviha-naisviha-jokuviha ei minusta ole yksi yhteen esim. eläinten kanssa puljatessa. Tai stereotypiat olisi just noin, kuten Tiger totesi, rottikset on valtaosin naisilla jne. Siis Suomessa.
Ehkä luen sen ajan kanssa uudelleen.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.01.2024 07:54

Luftis kirjoitti:Mä olen omistanut 2 tyttökissaa pennusta hautaan ja nyt tossa nurkissa majailee tyttökoira jolla alkaa olla "vanhan akan" kotkotuksia.
Ja, kokemuksella sanon, itsekin naisena, akat osaa olla melkoisia riivinrautoja. Minäkin.
Ja tämä on sekeästi vahvasti liitoksissa hormonikiertoon. Sekä minä, että toi nurkissa majaileva koira ollaan yhtä tyhjäpäisiä ja herkkiä kierron tietyissä vaiheissa.
Ja jostain syystä ton koiran juoksut ja varsinkin vuotopäivät osuu sen 4krt/vuosi just samaan kun mun.
Arvatkaa kuinka hauska tolla kumppanilla on kun kumpikin akka juoksee samaan aikaan ja on yhtä tyhjäpäisiä.
Koira "unohtaa" kaikki oppimansa käskyt ja ite oon kuin itsestäänsyttyvää nestettä.

Tämä ei silti estä yhtäaikaa tai erikseen esiintyviä kipuja, jotka tietysti lisää urpoilua ja kiukuttelua...

Miehet, niin ihmisissä, kuin eläimissä, on huomattavasti yksioikoisempia.
Harvemmin miehet käyttäytyy yhtä juonittelevasti tai on heti puukottamassa henkisesti selkään kun on mahdollisuus.
Tai jos näin käyttäytyvät, on epiltävä perustavanlaatuista luonnevikaa.

Se, kuinka paljon sukupuolien erot vaikuttaa lisääntymiskyvyttömiksi tehtyihin, no omien kissojen kohdalla, kiimat loppui, mutta osas ne silti olla rasittavuuteen asti diivoja, enkä voinut olla täysin varma että tuleeko ne oikeasti toimeen, vai sietääkö vain toisiaan pakosta. Hevosilla vissiin orit tupataan kuohimaan, ellei niille suunnitella jalostuskäyttöä. Tamma on tyttöheppa. Ja voisin väittää, että jos katsotte vanhempien naisten käytöstä julkisissa paikoissa, on niilläkin näitä "vanhojen akkojen" kotkotuksia, mitä kullakin ja joillain enempi. Erot on huomattavissa jo esiteini/teini-ikäisissä, pojat laumautuu ihan eritavalla, tytöt alkaa keksimään kaikenlaista keskinäistä kahinaa ja tiedän lukemattomia tapauksia, joissa kahden tytön ihastuminen samaan poikaan on katkaissut niiltä välit ikuisesti (juonitellaan ja puukotellaan toisiaan selkiin mitä tyhmemmistä syistä).

Ton sivuston kirjoittajille pitäis lykätä biologian kirja käteen siitä kohdasta joka selittää sukupuolien erot ihan geenitasolta.
Miesten homma on ollut kautta aikojen lajista riippumatta siittää ja suojella jälkikasvuaan ja kumppaniaan, naisten huolehtia jälkikasvustaan. Noin niinkuin karkeasti.
Tietenkään se ei saisi sallia eläinten huonoa/väärää kohtelua sukupuolen mukaan tai siitä riippumatta.

Se että sinä olet toisia naisia kohtaan juonitteleva ja selkäänpuukottava riivinrauta joka keksii kaikenlaista kahinaa naisten välille mustasukkaisuuksissaaan, ja lisäksi tyhjäpää joka räjähtelee itsestään ei toki tarkoita sitä että muut naiset tällaisia olisivat, tai että moinen olisi naisilta normaalia. Älä viitsi selittää omaa huonoa luonnettasi sillä että olet nainen. Miten misogyninen voikaan nainen olla?
Jännä myös että tuollainen käytös naiselle olisi ominaisuus, mutta miehelle luonnevika.
Vieras

ViestiKirjoittaja msk » 19.01.2024 08:49

Vieras: Tuliko nyt hyvä mieli? Todella ilkeästi kirjoitit. Mitä se kertoo sinusta. Saisit hävetä.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Luftis » 19.01.2024 09:28

Mikä on misogyninen?
Jos sille on olemassa joku selite, niin mikä se on?
Ruuasta ei ilmeisesti ole kyse.

(Pidän erittäin paljon ihmisistä jotka käyttää hienoja sivistyssanoja, harmi, että juuri heiltä tahtoo jäädä ymmärtämättä ja siten käyttämättä sanat "kiitos" ja "anteeksi".)

...

Täytyypä lainata itseäni, "Harvemmin miehet käyttäytyy yhtä juonittelevasti tai on heti puukottamassa henkisesti selkään kun on mahdollisuus.
Tai jos näin käyttäytyvät, on epiltävä perustavanlaatuista luonnevikaa. " = ikäväkseni ne miehet jotka on käyttäytyneet näin mua ja muitakin kohtaan, ovat jossain vaiheessa kehuneet päin naamaa kuinka heillä on persoonallisuushäiriöitä ja varsinkin kehuneet sillä että heidät on diagnosoitu epäsosiaalisiksi persoonaltaan. Kaikista maaliman miehistä en voi tietää onko sama kyseessä, mutta noita on ollut ihan riittävästi liehittelemässä ympärillä.

Kaikki ei ole kultaa mikä kiiltää ja kaikki kehut ei tule puhtaasta sydämestä.

...

Epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö Terveyskirjaston mukaan:

Aikuisiällä diagnosoitava epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö alkaa käytöshäiriöinä jo ennen 15 vuoden ikää. Ominaista on välinpitämättömyys toisten oikeuksia kohtaan ja kyvyttömyys tai haluttomuus huomioida toisia ihmisiä. Henkilö ei kaihda riskejä, on impulsiivinen, vilpillinen, ärtyy helposti, syyllistyy toistuvasti lainrikkomuksiin eikä kadu tekojaan.

Epäsosiaalisella henkilöllä on usein niin sanottuja psykopaattisia piirteitä (tunnekylmyys, myötäelämisen kyvyn heikkous, itsekeskeisyys, pinnallinen viehätysvoima ja lipevyys, katumuksen, häpeän ja syyllisyydentunteen puute sekä muiden henkilöiden hyväksikäyttö). Tällöin kyseessä on "epäsosiaalinen persoonallisuus psykopaattisin piirtein".
Luftis

ViestiKirjoittaja Ninni » 19.01.2024 10:02

Kirjoittajalla myös podcast-jaksoja eri aiheista. Jos joku ei huomannut. En ole itse kuunnellut mutta niistä saa ehkä vielä enemmän irti, kirjoittajasta itsestään?

Mä ensialkuun fanitin ja otin seurantaan sen takia, kun oli joku juttu hänellä mistä olin samaa mieltä, ja ajattelin että vitsi miten upeeta että joku yhdistää graafikontaidot ja selkeän jäsentelyn, ja alkaa käyttää taitojaan eläinten hyväksi.

Hänellä on varmasti paljon asioita, joista olen edelleen samaa mieltä ja soisin, että nuo sivustot pysyisi koirankoulutuksesta n. 1400 metrin päässä, ei vetoaisi "tutkittuun tietoon" ja kampanjoisi koko koira-asiasta enää yhtään.

Koiramaailma on menossa niin SEKAISIN, vaikka toisaalta on hyvä että meitä vahtii jotkut haukansilmät jotka näkee kaikki koiranpieksennät ja ottaa niistä valokuvat jopa. Mutta se kun ne alkaa poistelemaan kaikkia koulutusvälineitä myynnistä tajuamatta edes mitä niillä tehdään, ja kampanjoimaan siitä miten koiria tulisi kouluttaa ja tuloksena voi olla ja varmaan on valtava määrä inhimillistä ja koirallista kärsimystä sen takia välillisesti. Tätä mieltä olen ja harmittaa, kun aina menee se lapsi pesuveden mukana joka käänteessä. Siis en tarkkaan enää puhu pelkästään aloituksen sivustosta, vaan kokonaisuudesta.

Mutta sehän on tuttua. Kun jotkut keksii jonkun hyvän propagandan aiheen ja osaa käyttää taitavasti markkinoinnin keinoja, on tosi vaikea ihmisten erottaa tieteellinen huuhaasta, mielipiteet faktoista yms. Joka asiassa. Pahinta on että osa on totta, osa ei. Lähdekriittisyys kunniaan. Esim. joku tai jotkut vois tehdä sivuston jossa markkinoidaan näin tunnistat narsistin, ja kohta on narsisti jokaisella työpaikalla. Onko näin käynytkin? Mahdollisesti.
Ninni

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.01.2024 14:11

msk kirjoitti:Vieras: Tuliko nyt hyvä mieli? Todella ilkeästi kirjoitit. Mitä se kertoo sinusta. Saisit hävetä.

Mitä ihmettä? Hän itse kirjoittaa olevansa nainen, ja että naiset ovat luonnostaan, eli biologialtaan tuollaisia kuin hän ITSE kirjoitti. Minä sanoin että nuo liittyvät henkilökohtaisiin luonteenpiirteisiin eikä naisiin sukupuolena. En kehoita sinua häpeämään, vaan vain miettimään uudestaan, ja ihan ajatuksen kanssa. Ehkä huomaat että se on ihan joku muu jonka tulisi hävetä kirjoituksiaan.
Ei myöskään ihmetytä että noin kirjoittava ei edes tiedä mitä misogynia on.
Vieras

ViestiKirjoittaja msk » 19.01.2024 14:19

Vieras. Kirjoitit hänelle: "Se että sinä olet toisia naisia kohtaan juonitteleva ja selkäänpuukottava riivinrauta joka keksii kaikenlaista kahinaa naisten välille mustasukkaisuuksissaaan, ja lisäksi tyhjäpää joka räjähtelee itsestään ei toki tarkoita sitä että muut naiset tällaisia olisivat"

ja Älä viitsi selittää omaa huonoa luonnettasi sillä että olet nainen."

Aika ilkeästi sanottu.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Mella M » 19.01.2024 14:31

Mulle tulee näistä Vieraan kommenteista lähinnä mieleen joku tyyppi, joka haluaa tehdä pilaa niistä ihmisistä, jotka taistelee näkyvästi naisten oikeuksien puolesta ja misogyniaa vastaan. Näin tökeröllä tavalla kommentoimalla hän saa nimenomaan nämä ihmiset näyttämään huonoilta, ikään kuin he reagois noin Luftiksen tyyppisiin kirjoituksiin.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.01.2024 14:54

msk kirjoitti:Vieras. Kirjoitit hänelle: "Se että sinä olet toisia naisia kohtaan juonitteleva ja selkäänpuukottava riivinrauta joka keksii kaikenlaista kahinaa naisten välille mustasukkaisuuksissaaan, ja lisäksi tyhjäpää joka räjähtelee itsestään ei toki tarkoita sitä että muut naiset tällaisia olisivat"

ja Älä viitsi selittää omaa huonoa luonnettasi sillä että olet nainen."

Aika ilkeästi sanottu.

Noinhan hän itse kirjoitti naisista, eli itsestään. Sekö ei ole ilkeää tai suorastaan paikkansapitämätöntä? Totesin ettei naiset ole tuollaisia siksi kun ovat naisia vaan käytöksensä johtuu muusta kuin sukupuolesta. Oletko siis eri mieltä asiasta, vai miksi sillä on väliä kuka naisesta kirjoittaa tuollaista?
Ja mellalle kysymys että millä tavoin se on naisten puolesta taistelua että kuvailee heitä, ja täten myös itseään kuten luftis kuvailee?
Vieras

ViestiKirjoittaja Luftis » 19.01.2024 16:25

Kolahtiko kalikka?

Misogynia onkin uusi haukkumasana mitä musta on käytetty, harmi ei pääse edes top 10, ehkä top 100 listalle ja vain typeryytensä vuoksi.
Piti ihan googlettaa tuo termi, google kertoi että on naisten harjoittamaa naisvihaa, mutta se ei selvinnyt, itseäänkö vai muitakin naisia kohtaan...
Luftis

ViestiKirjoittaja Vieras X » 19.01.2024 18:30

Kyllä minäkin hieman hymähdi tuolle Luftiksen tekstille. Eläimiä kuvaillaan vanhoiksi akoiksi, riivinraudoiksi ja diivoiksi. Menee ehkä enemmän eläimen inhimillistämisen alle.
En kuvailisi yhtäkään lemmikkiäni tuollain. Vaikka niillä on sukupuoli ja hormoonit, niin paljolti käytökset ovat johtuneet rodusta, luonteesta ja kasvatuksesta. Myös iästä ja esimerkiksi sen tuomista aistin heikentymisistä ja mahdollisista kivuista.
Pitää myös muistaa, että usein eläimet havannoivat ympäristöään eri tavalla kuin ihminen, joten eläimet käytös voi tuntua esim "v*ttuiluna", jos ihminen ei aisti samaa mitä eläin.

Myöskään itseäni tai lähipiiriäni en tunnista tekstistä. Jos joku on käyttäytynyt järjenvastaisesti, niin usein takana ollut esim. mielenterveysongelmat, läheisen kuolema tai vaikka työstressi. Nämä eivät ole sukupuolisidonnaisia.
Muutenkaan en tykkää näistä miehet ovat marsista ja naiset venuksesta -jutuista.

hmisillä voisi myös sanoa, että seura tekee kaltaisekseen, että metsästysharrastus periytyy isältä pojalle tai joku hankkii tietynlaisen koiran, kun fanituksen kohteella olevalla julkkiksella on samanlainen. Eli myös ihmisen halu kuulua johonkin ryhmään tai ilmentää omaa persoonallisuuttaan vaikuttaa.

Voi olla, että tulevan sukupolven "vanhojen akkojen" jutut ovat erilaisia kuin nykypäivän iäkkäiden naisten (tai ukkojen), he ovat kuitenkin kasvaneet eri ajassa ja ovat oman aikansa tuotteita. Tämä jää nähtäväksi.
Vieras X

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 19.01.2024 21:08

TlGER kirjoitti:Joo, Suomessa koirat on naisten ja homojen harrastus ja täällä pidetään outoina ja neitimäisinä ihan yhtä lailla koiran kuin kissan omistavia miehiä :mrgreen:

Ellei ne miehet asu jossain itä/pohjois-suomessa ja omista metsästyskoiraa ja metsästä.

Ja voisin väittää, että jos katsotte vanhempien naisten käytöstä julkisissa paikoissa, on niilläkin näitä "vanhojen akkojen" kotkotuksia, mitä kullakin ja joillain enempi. Erot on huomattavissa jo esiteini/teini-ikäisissä, pojat laumautuu ihan eritavalla, tytöt alkaa keksimään kaikenlaista keskinäistä kahinaa ja tiedän lukemattomia tapauksia, joissa kahden tytön ihastuminen samaan poikaan on katkaissut niiltä välit ikuisesti (juonitellaan ja puukotellaan toisiaan selkiin mitä tyhmemmistä syistä).

Mun mielestä Luftiksella oli ihan valideja pointteja, vaikkakin yleistäen, niin ei se tee hänestä misogynistä. Ja Luftis ei tässä puhu itsestään vaan yleisesti, passiivissa. Ja vaikka Luftiksella (tai jollain toisella täällä) olisikin jotain omakohtaisia kokemuksia, ei se oikeuta jotain tuntematonta haukkumaan häntä. Eikä tässä mun mielestä esitetä asioita faktana vaan pitkälti yleiseen oletukseen, tuntemukseen pohjautuvia ajatuksia siitä, että nartut ovat vähän kieroja ja urokset putkiaivoja. Olivat ne sitten mitä eläinlajia tahansa.
Se on jännä miten aina tällaisissa avoimissa keskustelufoorumeissa, joku joka ei ihan ymmärrä lukemaansa, tai tajua pointtia, alkaa huutelemaan puskista kaikenlaisia syytöksiä.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 19.01.2024 21:13

Tuli tuosta tekstistä mieleen oman ala-aste ajat miten jo silloin meillä tytöillä oli ihan omituisia riidan aiheita, juurikin erilaista juonittelua, "ei olla ton kanssa", "se sano sitä ja tätä" "se ja se varati sitä ja sitä". Joukossa oli yksi pari vuotta vanhempi tyttö joka tais ihan huvikseen välillä aiheuttaa eripuraa meidän muiden kesken. Oli syytöksiä jos vaikka mistä. Ei sentään pojista vielä silloin. Kun tuo tyttö poistui toisiin piireihin (perhe muutti) ei ongelmia enää ollut niin paljon. Ja ehkä mekin kasvettiin, vaikka oltiin vielä vahvasti teinejä.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Luftis » 19.01.2024 21:45

Onhan tuo nyt hiukan huvittavaa, että toisen omiin kokemuksiin pohjautuva kirjoitus teilataan paskapuheina, vain koska itsellä ei ole samanlaisia kokemuksia.

Ja mä puhun ja kirjoitan sanoilla jotka itse ymmärrän, en voi sille mitään ettei mulla ole tuon parempia sanoja kuin "riivinrauta, tyhjäpää, juonitteleva" kuvaamaan niitä asioita joita kuvasin. Joku varmaan keksisi paljon paremmat ja salonkikelpoisemmat sanat, jos löytyy ilman että asia muuttuu liikaa. Mun mielestä noi sanat on kyl riittävän kuvaavia, olisin voinut tietysti käyttää sanaparia "vähän herkkä" mutta sekin olisi vaatinut tuon auki kirjoittamista ja todennäkösesti olisin käyttänyt kuitenkin samoja sanoja. Enkä mielestäni inhimillistänyt eläimiä, noi sanat nyt vaan omasta mielestäni kuvaa parhaiten niitä vähemmän mukavia luonneominaisuuksia.
Ja KYLLÄ niitä nyt vain on.
Elämä nyt ei vaan ole pelkkää hattaraa ja auringonpaistetta, toisilla on tapauskohtaisesti ikäväksikin koettuja tuntemuksia, toisilla ne on kiinni luonteessa.

Tää alkaa mennä jo aika komeasti sivuraiteille.
Luftis

ViestiKirjoittaja Biarritz » 20.01.2024 00:23

Mullekin on näin naisena vähän vierasta tuo, että menkkojen aikaan kiukuttaisi tai räjähtelisi. Tosin olen kuullut joidenkin miestenkin suusta, että olen siinä harvinainen tapaus naiseksi, joten uskon että monilla ihmisillä voi myös olla sellaiset kokemukset että moni nainen kiukuttelee menkkojen aikana.

Ja itse vierastin/pelkäsin teininä ja täysi-ikäisyyden kynnyksellä nimenomaan miehiä, koska juuri pojat olivat haukkuneet eniten ulkonäköäni yläaste- ja lukioiässä. Ehkä joskus 20-25-vuotiaana vasta opin, että oli olemassa mukavia ja reilujakin miehiä, ja tuossa iässä miehistä alkoikin löytyä jopa parempia kavereita/ystäviä kuin naisista.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Umac » 20.01.2024 04:15

Ninni kirjoitti:Mä ensialkuun fanitin ja otin seurantaan sen takia, kun oli joku juttu hänellä mistä olin samaa mieltä, ja ajattelin että vitsi miten upeeta että joku yhdistää graafikontaidot ja selkeän jäsentelyn, ja alkaa käyttää taitojaan eläinten hyväksi.

Hänellä on varmasti paljon asioita, joista olen edelleen samaa mieltä ja soisin, että nuo sivustot pysyisi koirankoulutuksesta n. 1400 metrin päässä, ei vetoaisi "tutkittuun tietoon" ja kampanjoisi koko koira-asiasta enää yhtään.

Koiramaailma on menossa niin SEKAISIN, vaikka toisaalta on hyvä että meitä vahtii jotkut haukansilmät jotka näkee kaikki koiranpieksennät ja ottaa niistä valokuvat jopa. Mutta se kun ne alkaa poistelemaan kaikkia koulutusvälineitä myynnistä tajuamatta edes mitä niillä tehdään, ja kampanjoimaan siitä miten koiria tulisi kouluttaa ja tuloksena voi olla ja varmaan on valtava määrä inhimillistä ja koirallista kärsimystä sen takia välillisesti. Tätä mieltä olen ja harmittaa, kun aina menee se lapsi pesuveden mukana joka käänteessä. Siis en tarkkaan enää puhu pelkästään aloituksen sivustosta, vaan kokonaisuudesta.

Okei, en tosiaan tunne kirjoittajan tuotoksia.

Mitä tulee kaikkeen mitä nykypäivänä on, itse tykkään katsella ja kuunnella juttuja. Siis näitä eläinmaailman "uutuksia" tai millä nyt haluaa niitä kuvailla. Taidan silti ollla omassa elämässä ja oman koiran kanssa hyvinkin osin perinteisissä jutuissa kiinni, arki rullaa ja ei ole syytä vaihtaa tiettyjä omia valintoja.
Itse kun olen IG:ssä niin mm. @viettijavaisto-sivusto kyseenalaistaa tätä nykymenoa perustellen asiat. Hyviä nostoja siellä ollutkin.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 20.01.2024 11:38

Mun mahaa kääntää, kun joku nainen kertoo naisten olevan juonittelevia tuhjäpäitä, ja täysin hormonien vietävissä olevia hirviöitä.

Surullista vihata omaa sukupuoltaan ja myös itseään noin. :shock:

Puhuisi sitten vaikka vaan itsestään, anteeksi vaan. Ja ei, mä en tunne yhtään hormonihirviötä kiukuttelijaa. Kamalan surullista jos puolet ihmisistä ja eläimistä joita joku tapaa, on tuollaisia hulluja.

P.S. kun kaikki ei tunnista itseään tai tuntemiaan naisia minään selkäänpuukottaja-kuspäinä, niin voisiko sittenkin kyse olla enemmän kulttuurista, koulutuksesta jne. Tuon hormonihirviön liittäisin itäiseen perinteeseen ja alempaan koulutustasoon, ehkä sosiaalisiin ongelmiinkin. Omassa koulutetussa läntisessä kulttuurissa katsottaisiin jotakin kiukuttelua lähinnä hämmästyen, työpaikalta saisi siirron vilttiketjuun.

Tuo että miehet olisi jotenkin reilumpia tai rationaalisempia on ihan tutkitusti huuhaata, miehet osaavat työpaikkakiusata ja juoruta, heillä on keskinäinen pieni kilpailu ja nokittelu normaalia myös ystävien kesken.
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja Luftis » 20.01.2024 13:12

Miten on sitten mahdollista noin niinkuin lajiin katsomatta:

Naisten tapellessa joo revitään tukka päästä ja tapelleet naiset on ikuisesti vihaisia toisilleen (eläinmaailmassa lähtee helposti siltä toiselta henkikin kun ei anneta periksi sitä ennen). Tiedän monta narttukoiraa jotka ei vaan tule kokoon katsomatta toisten sukukypsien narttujen kanssa toimeen kuin riittävän pitkän välimatkan päässä, hihnassa, ohi kuljettuna, jos sitäkään.

Miesten tapellessa noin suurinpiirtein vedetään puolin ja toisin turpiin ja sovitaan sen jälkeen ja jatketaan ystävinä (uros-uros tappelut eläinmaailmassa lähinnä laumaa johtavan uroksen kukistamisyrityksiä). Näin lapsena kahden sukulaisen uroskoirien yhteenoton, kesti hetken ja sen jälkeen käytiin paikkaamassa ne vahingot mitä tuli, eläinlääkärikäynnin jälkeen olivat kuin eivät olisi ikinä yhteen ottaneetkaan.

Niin että miten tuon selittää muuten kuin sukupuolien eroilla?
Ei ihminen sen kummempi ole, ihn samat vaistot ja käytös on pohjalla kuin millä tahansa muullakin nisäkkäällä.

Voi tietysti olla, että mun ajatusmaailmaa vääristää +30v. avaran luonnon katselua ja se, että mut on osittain kasvattanut perheen ulkopuolinen nainen jonka mielestä en olisi saanut kasvaa naiseksi, saatikka olla naisellinen millään tavalla, mutten olisi saanut olla poikatyttökään.
Kai sitä sitten vihaa vain niin paljon itseään, että se näyttäytyy ulospäin yleistyneenä naisvihana, tiedä tuota.

Menneisyydelle jos voisin jotain, jos olisi keino palata aikaan 9kk ennen syntymääni, valitsisin vanhempani viisaammin jostain yläluokkaisesta akateemikko perheestä.
Harmi, synnyin duunarin lapseksi jota ei akateeminen ura jaksanut kiinnostaa edes sen vertaa että olisin pyrkinyt lukioon. En vain voinut kuvitellakkaan istuvani työpäivän mittaa tekemättä käytännössä muuta, kuin istua ja pyöritellä papereita jossain konttorissa jakkupuku päällä.
Kai se tekee musta sitten huonon ja vääränlaisen ihmisen, puuttuu kirjaviisaus ja sivistys.
Maalaisjärjellä ja omien aivojen käytöllä kun ei tunnu olevan sijaa nykymaailmassa.
Mutta se nyt on tullut aikoja sitten selväksi että mun ajatukset, puheet, teot ja kirjoitukset on kaikilla tavoin vääriä, kun ne edustaa kaikkea muuta, kuin yleisesti hyväksyttyä yleistä mielipidettä. Eikä pelkästään netissä, vaan myös ihan oikeassa elämässä.
Mä olen harmikseni oppinut että keskustelua syntyy vain jos on pari erilaista näkökantaa ja mielipidettä jostain asiasta. Kai olen oppinut sitten väärin.
Luftis

ViestiKirjoittaja TlGER » 20.01.2024 16:12

Luftis kirjoitti:Miten on sitten mahdollista noin niinkuin lajiin katsomatta:

Naisten tapellessa joo revitään tukka päästä ja tapelleet naiset on ikuisesti vihaisia toisilleen (eläinmaailmassa lähtee helposti siltä toiselta henkikin kun ei anneta periksi sitä ennen). Tiedän monta narttukoiraa jotka ei vaan tule kokoon katsomatta toisten sukukypsien narttujen kanssa toimeen kuin riittävän pitkän välimatkan päässä, hihnassa, ohi kuljettuna, jos sitäkään.

Miesten tapellessa noin suurinpiirtein vedetään puolin ja toisin turpiin ja sovitaan sen jälkeen ja jatketaan ystävinä (uros-uros tappelut eläinmaailmassa lähinnä laumaa johtavan uroksen kukistamisyrityksiä). Näin lapsena kahden sukulaisen uroskoirien yhteenoton, kesti hetken ja sen jälkeen käytiin paikkaamassa ne vahingot mitä tuli, eläinlääkärikäynnin jälkeen olivat kuin eivät olisi ikinä yhteen ottaneetkaan.

Niin että miten tuon selittää muuten kuin sukupuolien eroilla?

No vaikka ihan yksilöiden välisillä eroilla.

Minä olen elämäni aikana tavannut uroskoiria, jotka eivät siedä muita uroksia, narttukoiria, jotka eivät siedä muita narttuja, uroksia sekä narttuja, jotka eivät siedä minkään sukupuolisia koiria, sekä uroksia ja narttuja, jotka tulevat toimeen kaikkien kanssa. Että mitäköhän tästä sitten pitäisi päätellä...
TlGER

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.01.2024 16:52

Kissimyyr yhä vaan kirjoitti:Mun mahaa kääntää, kun joku nainen kertoo naisten olevan juonittelevia tuhjäpäitä, ja täysin hormonien vietävissä olevia hirviöitä.

Surullista vihata omaa sukupuoltaan ja myös itseään noin. :shock:

Puhuisi sitten vaikka vaan itsestään, anteeksi vaan. Ja ei, mä en tunne yhtään hormonihirviötä kiukuttelijaa. Kamalan surullista jos puolet ihmisistä ja eläimistä joita joku tapaa, on tuollaisia hulluja.

P.S. kun kaikki ei tunnista itseään tai tuntemiaan naisia minään selkäänpuukottaja-kuspäinä, niin voisiko sittenkin kyse olla enemmän kulttuurista, koulutuksesta jne. Tuon hormonihirviön liittäisin itäiseen perinteeseen ja alempaan koulutustasoon, ehkä sosiaalisiin ongelmiinkin. Omassa koulutetussa läntisessä kulttuurissa katsottaisiin jotakin kiukuttelua lähinnä hämmästyen, työpaikalta saisi siirron vilttiketjuun.

Tuo että miehet olisi jotenkin reilumpia tai rationaalisempia on ihan tutkitusti huuhaata, miehet osaavat työpaikkakiusata ja juoruta, heillä on keskinäinen pieni kilpailu ja nokittelu normaalia myös ystävien kesken.

Samaa mieltä.
Vieras

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät