Miten auringonkukansiemeniä tai pellavarouhetta käytetään?
Nämä mitkään siemenet eivät maistu oikeastaan paljoa millekään, olen laittanut puuroon päälliseksi, tai sitten sekoitan sinne puuron sekaan.
Auringonkukan siemenistä voi tehdä tahnaa, jos on joku blenderi, mutta helpommalla pääsee kun ostaa valmista maapähkinävoita, saa tahnaa.
Pellavansiemen nimenomaan rouheena, joko valmis rouhe tai sitten rouhii itse esim. puhtaalla kahvimyllyllä karkeaksi rouheeksi. Koska omega3 imeytyy vain rikotusta siemenestä, muuten siemen tulee kokonaisena läpi.
Pellavansiemeniä käytetään myös kananmunankorvikkeena leivonnassa. Esim. jos tarvitaan vain se 1 muna, niin se on helppo korvata 1rkl rouhe+2 rkl vettä muodostuvalla geelillä.
Mut siemenissä on muutenkin se, että niitä "saa" syödä sen ruokaviraston suosituksen takia vain 2 rkl päivässä joten en jaksa niist ikinä ns. tehdä mitään. laitan vain puuroon. Mutta ei se haittaa, koska pellavansiemen sisältää jo omegat, jos on niistä huolissaan varsinkin, joten helppo vain ottaa puuron kanssa.
Taateleita en ole ikinä edes maistanut, voisi olla että käy kuten ton päiväysvanhaksi menneen kikhernepussin. Mulla ei ole pientäkään hajua mihin kikherneitä voi käyttää ja miten. Pussin kyljessä on kyl joku yleisohje että pitää liottaa vuorokausi ennen valmistamista ja ettei liotusvettä saa käyttää.
Taateli on yhtä makeaa, kuin karamelli. Se on tosi kätevä.
Kikherne:Jos keität vaikka riisit tai makaronit, voit laittaa kypsiä kikherneitä vaan sekaan. Ensin tietenkin vain vähän kerrallaan, että tottuuko vatsa.
Mun mielestä K-Marketeissakin on jopa eurolla purkki ollut valmiiksi kypsiä kikherneitä tölkissä, joten voi olla helpompi kokeilla niistä, onko ne sellainen ruoka mitä alkaa syömään. Itse tykkään kikherneistä, koska niissä on tosi mahtava rakenne ja suutuntuma. Avattuna säilyy vain pari päivää, joten kannattaa heti käyttää tai pakastaa loput kun aukaisee purkin. Jos pitää testata ensin muutama, että kestääkö vatsa, niin pakkasesta voi otta sit loput.
Toi maapähkinävoi kuulostaa sille, et jos maistuu lähellekkään nutellalle menee purkillinen sitä välipalana.
Maapähkinävoin tuoteseloste kannattaa katsoa, joissakin on sokeria + suolaa, on lyhyt matka nutellaksi vaikkapa lisäämällä kaakaojauhetta.
Pähkinävoita kun maistaa, niin ei saa vähään aikaan sanotuksi mitään, sen verran komea elämys, varsinkin jos siinä on suolaa seassa. Niitä on paahdettuja ja paahtamattomia, paahdetuissa on runsaampi maku mutta paahtamaton saattaa olla pitemmän päälle terveellisempi. Mutta eihän kaikkien herkkujen ole pakko aina olla terveellisiäkään.
Joskus ostin punaisia linssejä kokeeksi.Kokeiluksi jäi, kun muistin ne siinä kohti kun tili oli pakkasella ja oikein mitään muutakaan ollut, keitin sitten niitä linssejä miedosti suolattuna. No, tuli kallis ja hassun näköinen "hernari" loppu paketti taisi kestää yli vuoden.
Punaiset linssit on kuorittuja linssejä, jotka on samoja kuin vihreät, mutta kiehuu nopeampaa kuin vihreät linssit. Siksi ne on tosi hyviä ja käteviä, ja jotkut keittävät niitä puuron sekaan. Ovat palkokasvi, joten niissäkin kannattaa vähitellen totutella jos ei ole ennen syönyt, ja itse käyttäisin näin tottuneena ehkä 1-2 dl päivässä, vaikka ei ne mitään vaarallisia olisi vaikka söisi koko paketin. On vaan taas proteiinipitoisempi ruoka, joten tarvitaan aina vähempi, kuten lihaakin aina. Ja se, että palkokasvit+ vatsa, miten kelläkin on tilanne.Linssit voi laittaa kiehumaan ensin veteen, sitten kypsyneinä maustaa vaikkapa kuten spagettikastike, ja lisätä purkki paseerattua tomaattia. Valmis 10 -15 minuutin kastike, jos linssit kiehuu yleensä just n. 10-15 min. Mausteita voi laittaa vaikka ketsuppia ja valmiita mausteita muutenkin, niin saa parempaa.
Samoin on käynyt noiden hirssi yms hiutaleiden, avattu paketti pyörii kuiva-ainekaapissa lähes täytenä ja koskemattomana ja joskus kuukausien päästä sen tulee heittäneeksi pois ihan sillä, ettei sinne kaappiin pesiydy öttiäisiä.
Hirssi muuten maistuu ihan samalle kuin sahanpuru ja mun äly ja taidot ei vaan riitä maustamaan sitä minkään muun makuiseksi. (jep, joskus kakara tuli sahanpuruakin vahingossa maistettua)
Hirssistä en minäkään hirveästi piittaa, mutta sen tiedän että se kannattaa huuhtoa, ja keittää niin kuivaksi ettei nestettä jäisi. Se neste maistuu. Menee mulla riisinä, ja sekaan voi laittaa esim pakastemaissia ja tölkistä kidneypapuja, ja kaikenlaisia kastikkeita kuten tomaattikastike + pavut, ja mausteita sen hirssin kanssa. Hirssi on hyvä riisin tilalle, mutta itsekin olen vähän vaiheessa hirssin suhteen.
Ja sekin, mä en jotenkin ole thän ikään oppinut tehdä ruokaa ennenkuin on oikeesti nälkä ja kun nälkä iskee sitä tietysti tekee mieluiten jotain minkä tietää osaavansa ja on nopea tekoinen.
Just aamupäivällä tuli k ryhmältä sähköpostia ja kurkkasin linkin taakse kun oli ohjeita miten sillä airfryerillä voi kokata.
Mjoo, pyttäri 45min ja kaikki ainekset piti erikseen paistaa plus että juureksia piti olla 5min välein hölskyttämässä että kypsyy tasaseen.
Mun pyttärin tekee 15-20min riippuen siitä onko perunat kypsiä vai raakoja ja kuinka paljon on pilkkomista.
Näin se on. Mun mielestä suoraansanoen se airfryeri ei auta mitään, se vain vähän ehkä säästää sähköä kun ei tarvitse vaikkapa uunia lämmittää yhdelle hengelle sapuskaa tehdessä. Sitä markkinoidaan niin kätevänä ja mahtavana, mutta ostaisin itse mieluummin (ja ostankin) riisinkeittimiä, haudutuspataa, mikroa ja vedenkeittimiä, jos keittiö koneista haluan apua. Ei mikään vehje ole kuitenkaan muuta, kuin kuumennus laite joka toimii sähkövirralla. Saahan niille antaa eri nimiä toki markkinataloudessa

Ja jos tekee hirmu kasan ruokaa aamulla, on siinäkin homma että laittaa kaiken ja säilyttää. Eli varmaan just kaikki mikä tulee vartissa, tai helppo kaataa kiehumaan kuten kilo perunoita, on se ratkaisu. Tölkkipavut on siitäkin käteviä, kun se tunnin keittoaika vaihtuu minuutin/sekunnin kaatoajaksi, kun peurnat on tehty. Puoli purkkia jo riittää, että saa melko hyvin kastikkeeseen tai keittoon sattumia, ja koko purkki jos tekee isomman ruuan.Käyttääkö pavuista nesteet vai ei, riippuu jälleen vatsan tottumisesta. Joillain on nimenomana että pitäisi kaataa neste pois, itse käytän nesteet.
Hmmh, vertailuksi meidän lähikaupan hintoja...
Ihan perus k marketti tossa lähimpänä, k superi ja ässä löytyy reilun kilometrin päästä ja se pari kilsaa kotoa olis lidli.
Jos prismaan tai cittariin mielisi pitäisi lähteä tonne 30km päähän ja matkustaa pikavuorolla, lippu on kait 10-15e suunta.
Ainahan sitä voisi tilata kotiinkin kassillisen ruokaa, se ei vain jotenkin tunnu viisaalta, kun se lähikauppa on tossa noin 200m päässä.
En nyt lähtenyt lueskelemaan tuoteselosteita sen kummemmin, kaikki hinnat on niistä jotka ekana vastaan tuli k ryhmän verkkosivuilla.
Tuon perusteella tulee itsellä ainakin olo, että vaikka siinä jotain säästäisikin lähtemällä markettiin, niin ei se hirveästi hyödytä jos on bussilippu ostettava tai jos ei ole mitään kantoapua että kannattaa tuoda pitkäksi aikaa samalla reissulla.
Meillä maksaisi kotiinkuljetus jotain yli 10, viimeksi oli yli 14 euroa, joten totesin että sillä rahalla saa varmaan ne viikon aamupalat vähintään lähikaupasta, vaikka ostaisi kalliimpiakin marjoja oikein, ja laatumerkkiäkin kaikki.
Itse kun ole kolunnut tätä vegepuolta jo pitkään, niin saan varmaan 30 eurolla -35 eurolla lähikaupastakin viikon ruuat, sieltä saa jopa tofua ja välillä on lähikaupoissakin esim K-Marketissa juurestarjouksia, nehän ei siis kaloreita ollut mutta eurolla pussi porkkanaa ei pahitteeksi silti ole. Ja itse käytän paljon just lidliä ja markettia, mutta joskus lähikauppaan kun menee, huomaa ettei varsinkaan joku paseerattu tomaatti tai joku omena/banaani siellä sen enempää kustanna, ainakaan mitenkään hirmuisesti. Jotenkin sieltä lähikaupastakin aina löytyy se halvin, jos ei halpa. Mutta suhteessa mikä on aina edullisin. Esim isossa marketissa voi saada alle eurolla riisikilon, sama halpamerkkinä maksaa 1,30 ehkä lähikaupassa, mutta välimatka tekisi kaiken säästön tyhjäksi kuitenkin.