Vegaanikeskustelu jatkuu täällä

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja Luftis » 04.01.2024 16:28

Miten auringonkukansiemeniä tai pellavarouhetta käytetään? Taateleita en ole ikinä edes maistanut, voisi olla että käy kuten ton päiväysvanhaksi menneen kikhernepussin. Mulla ei ole pientäkään hajua mihin kikherneitä voi käyttää ja miten. Pussin kyljessä on kyl joku yleisohje että pitää liottaa vuorokausi ennen valmistamista ja ettei liotusvettä saa käyttää. Toi maapähkinävoi kuulostaa sille, et jos maistuu lähellekkään nutellalle menee purkillinen sitä välipalana. Joskus ostin punaisia linssejä kokeeksi. Kokeiluksi jäi, kun muistin ne siinä kohti kun tili oli pakkasella ja oikein mitään muutakaan ollut, keitin sitten niitä linssejä miedosti suolattuna. No, tuli kallis ja hassun näköinen "hernari" loppu paketti taisi kestää yli vuoden. Samoin on käynyt noiden hirssi yms hiutaleiden, avattu paketti pyörii kuiva-ainekaapissa lähes täytenä ja koskemattomana ja joskus kuukausien päästä sen tulee heittäneeksi pois ihan sillä, ettei sinne kaappiin pesiydy öttiäisiä.
Hirssi muuten maistuu ihan samalle kuin sahanpuru ja mun äly ja taidot ei vaan riitä maustamaan sitä minkään muun makuiseksi. (jep, joskus kakara tuli sahanpuruakin vahingossa maistettua)

Ja sekin, mä en jotenkin ole thän ikään oppinut tehdä ruokaa ennenkuin on oikeesti nälkä ja kun nälkä iskee sitä tietysti tekee mieluiten jotain minkä tietää osaavansa ja on nopea tekoinen.
Just aamupäivällä tuli k ryhmältä sähköpostia ja kurkkasin linkin taakse kun oli ohjeita miten sillä airfryerillä voi kokata.
Mjoo, pyttäri 45min ja kaikki ainekset piti erikseen paistaa plus että juureksia piti olla 5min välein hölskyttämässä että kypsyy tasaseen.
Mun pyttärin tekee 15-20min riippuen siitä onko perunat kypsiä vai raakoja ja kuinka paljon on pilkkomista.

Tiedän olevani mahdottoman hankala tän asian kanssa.
Onneks ei oo allergioita ilmennyt tähän ikään.
Just kaivelin kylmästä jonkun einespastan, jos ei olis vieläkin nälkä olis jäänyt syömättä, en ymmärrä miten kotimainen ruokafirma onnistuu tekemään noinkin mautonta.
Varsinkin kun mainostavat tekevänsä laadukkaista annoksista maistuvia eineksiä.
Sama se sen veteen keitetyn kaurapuuron kanssa, kai sitä söis jos se maistuis jollekkin.

Hmmh, vertailuksi meidän lähikaupan hintoja...
Ihan perus k marketti tossa lähimpänä, k superi ja ässä löytyy reilun kilometrin päästä ja se pari kilsaa kotoa olis lidli.
Jos prismaan tai cittariin mielisi pitäisi lähteä tonne 30km päähän ja matkustaa pikavuorolla, lippu on kait 10-15e suunta.
Ainahan sitä voisi tilata kotiinkin kassillisen ruokaa, se ei vain jotenkin tunnu viisaalta, kun se lähikauppa on tossa noin 200m päässä.
En nyt lähtenyt lueskelemaan tuoteselosteita sen kummemmin, kaikki hinnat on niistä jotka ekana vastaan tuli k ryhmän verkkosivuilla.

Kaurahiutale (pirkka) 1,49e/1kg
Maapähkinävoi 350g 3,19e
Auringonkukansiemen 180g 1,49e
Taatelit 200g 2,25e tai 250g 1,55e (kivetön, puristettu)
Soijarouhe 500g 4,49e
Banaani (pirkka) 1,75e/kg tai 2,29e/kg (luomu)
Pakaste puolukka 200g 1,25e (plussa tarjous 2kpl 2,20e)
Ruislimppu 700g 2,69e/kpl
Pellavansiemen 400g 1,65e

Tästä puuttuu vielä taatelit ja banaanit, summa 16,25e, 19,59e tulis halvemmilla ja 20,79e jos ottais kalliimmat taatelit ja banaanit.

(tosiasiassa noihin hintoihin voi lisätä sen 10-20% kun ollaan kaukana sivistyksestä ja täällä on aina se ns. paikallislisä hinnoissa)
Hymyile, voit pilata sillä jonkun toisenkin päivän!
Luftis

ViestiKirjoittaja Ninni » 04.01.2024 16:58

Miten auringonkukansiemeniä tai pellavarouhetta käytetään?

Nämä mitkään siemenet eivät maistu oikeastaan paljoa millekään, olen laittanut puuroon päälliseksi, tai sitten sekoitan sinne puuron sekaan.
Auringonkukan siemenistä voi tehdä tahnaa, jos on joku blenderi, mutta helpommalla pääsee kun ostaa valmista maapähkinävoita, saa tahnaa.
Pellavansiemen nimenomaan rouheena, joko valmis rouhe tai sitten rouhii itse esim. puhtaalla kahvimyllyllä karkeaksi rouheeksi. Koska omega3 imeytyy vain rikotusta siemenestä, muuten siemen tulee kokonaisena läpi.
Pellavansiemeniä käytetään myös kananmunankorvikkeena leivonnassa. Esim. jos tarvitaan vain se 1 muna, niin se on helppo korvata 1rkl rouhe+2 rkl vettä muodostuvalla geelillä.
Mut siemenissä on muutenkin se, että niitä "saa" syödä sen ruokaviraston suosituksen takia vain 2 rkl päivässä joten en jaksa niist ikinä ns. tehdä mitään. laitan vain puuroon. Mutta ei se haittaa, koska pellavansiemen sisältää jo omegat, jos on niistä huolissaan varsinkin, joten helppo vain ottaa puuron kanssa.

Taateleita en ole ikinä edes maistanut, voisi olla että käy kuten ton päiväysvanhaksi menneen kikhernepussin. Mulla ei ole pientäkään hajua mihin kikherneitä voi käyttää ja miten. Pussin kyljessä on kyl joku yleisohje että pitää liottaa vuorokausi ennen valmistamista ja ettei liotusvettä saa käyttää.

Taateli on yhtä makeaa, kuin karamelli. Se on tosi kätevä.
Kikherne:Jos keität vaikka riisit tai makaronit, voit laittaa kypsiä kikherneitä vaan sekaan. Ensin tietenkin vain vähän kerrallaan, että tottuuko vatsa.
Mun mielestä K-Marketeissakin on jopa eurolla purkki ollut valmiiksi kypsiä kikherneitä tölkissä, joten voi olla helpompi kokeilla niistä, onko ne sellainen ruoka mitä alkaa syömään. Itse tykkään kikherneistä, koska niissä on tosi mahtava rakenne ja suutuntuma. Avattuna säilyy vain pari päivää, joten kannattaa heti käyttää tai pakastaa loput kun aukaisee purkin. Jos pitää testata ensin muutama, että kestääkö vatsa, niin pakkasesta voi otta sit loput.

Toi maapähkinävoi kuulostaa sille, et jos maistuu lähellekkään nutellalle menee purkillinen sitä välipalana.

Maapähkinävoin tuoteseloste kannattaa katsoa, joissakin on sokeria + suolaa, on lyhyt matka nutellaksi vaikkapa lisäämällä kaakaojauhetta.
Pähkinävoita kun maistaa, niin ei saa vähään aikaan sanotuksi mitään, sen verran komea elämys, varsinkin jos siinä on suolaa seassa. Niitä on paahdettuja ja paahtamattomia, paahdetuissa on runsaampi maku mutta paahtamaton saattaa olla pitemmän päälle terveellisempi. Mutta eihän kaikkien herkkujen ole pakko aina olla terveellisiäkään.

Joskus ostin punaisia linssejä kokeeksi.Kokeiluksi jäi, kun muistin ne siinä kohti kun tili oli pakkasella ja oikein mitään muutakaan ollut, keitin sitten niitä linssejä miedosti suolattuna. No, tuli kallis ja hassun näköinen "hernari" loppu paketti taisi kestää yli vuoden.

Punaiset linssit on kuorittuja linssejä, jotka on samoja kuin vihreät, mutta kiehuu nopeampaa kuin vihreät linssit. Siksi ne on tosi hyviä ja käteviä, ja jotkut keittävät niitä puuron sekaan. Ovat palkokasvi, joten niissäkin kannattaa vähitellen totutella jos ei ole ennen syönyt, ja itse käyttäisin näin tottuneena ehkä 1-2 dl päivässä, vaikka ei ne mitään vaarallisia olisi vaikka söisi koko paketin. On vaan taas proteiinipitoisempi ruoka, joten tarvitaan aina vähempi, kuten lihaakin aina. Ja se, että palkokasvit+ vatsa, miten kelläkin on tilanne.Linssit voi laittaa kiehumaan ensin veteen, sitten kypsyneinä maustaa vaikkapa kuten spagettikastike, ja lisätä purkki paseerattua tomaattia. Valmis 10 -15 minuutin kastike, jos linssit kiehuu yleensä just n. 10-15 min. Mausteita voi laittaa vaikka ketsuppia ja valmiita mausteita muutenkin, niin saa parempaa.

Samoin on käynyt noiden hirssi yms hiutaleiden, avattu paketti pyörii kuiva-ainekaapissa lähes täytenä ja koskemattomana ja joskus kuukausien päästä sen tulee heittäneeksi pois ihan sillä, ettei sinne kaappiin pesiydy öttiäisiä.
Hirssi muuten maistuu ihan samalle kuin sahanpuru ja mun äly ja taidot ei vaan riitä maustamaan sitä minkään muun makuiseksi. (jep, joskus kakara tuli sahanpuruakin vahingossa maistettua)

Hirssistä en minäkään hirveästi piittaa, mutta sen tiedän että se kannattaa huuhtoa, ja keittää niin kuivaksi ettei nestettä jäisi. Se neste maistuu. Menee mulla riisinä, ja sekaan voi laittaa esim pakastemaissia ja tölkistä kidneypapuja, ja kaikenlaisia kastikkeita kuten tomaattikastike + pavut, ja mausteita sen hirssin kanssa. Hirssi on hyvä riisin tilalle, mutta itsekin olen vähän vaiheessa hirssin suhteen. :)
Ja sekin, mä en jotenkin ole thän ikään oppinut tehdä ruokaa ennenkuin on oikeesti nälkä ja kun nälkä iskee sitä tietysti tekee mieluiten jotain minkä tietää osaavansa ja on nopea tekoinen.
Just aamupäivällä tuli k ryhmältä sähköpostia ja kurkkasin linkin taakse kun oli ohjeita miten sillä airfryerillä voi kokata.
Mjoo, pyttäri 45min ja kaikki ainekset piti erikseen paistaa plus että juureksia piti olla 5min välein hölskyttämässä että kypsyy tasaseen.
Mun pyttärin tekee 15-20min riippuen siitä onko perunat kypsiä vai raakoja ja kuinka paljon on pilkkomista.

Näin se on. Mun mielestä suoraansanoen se airfryeri ei auta mitään, se vain vähän ehkä säästää sähköä kun ei tarvitse vaikkapa uunia lämmittää yhdelle hengelle sapuskaa tehdessä. Sitä markkinoidaan niin kätevänä ja mahtavana, mutta ostaisin itse mieluummin (ja ostankin) riisinkeittimiä, haudutuspataa, mikroa ja vedenkeittimiä, jos keittiö koneista haluan apua. Ei mikään vehje ole kuitenkaan muuta, kuin kuumennus laite joka toimii sähkövirralla. Saahan niille antaa eri nimiä toki markkinataloudessa :lol: Ja jos tekee hirmu kasan ruokaa aamulla, on siinäkin homma että laittaa kaiken ja säilyttää. Eli varmaan just kaikki mikä tulee vartissa, tai helppo kaataa kiehumaan kuten kilo perunoita, on se ratkaisu. Tölkkipavut on siitäkin käteviä, kun se tunnin keittoaika vaihtuu minuutin/sekunnin kaatoajaksi, kun peurnat on tehty. Puoli purkkia jo riittää, että saa melko hyvin kastikkeeseen tai keittoon sattumia, ja koko purkki jos tekee isomman ruuan.Käyttääkö pavuista nesteet vai ei, riippuu jälleen vatsan tottumisesta. Joillain on nimenomana että pitäisi kaataa neste pois, itse käytän nesteet.

Hmmh, vertailuksi meidän lähikaupan hintoja...
Ihan perus k marketti tossa lähimpänä, k superi ja ässä löytyy reilun kilometrin päästä ja se pari kilsaa kotoa olis lidli.
Jos prismaan tai cittariin mielisi pitäisi lähteä tonne 30km päähän ja matkustaa pikavuorolla, lippu on kait 10-15e suunta.
Ainahan sitä voisi tilata kotiinkin kassillisen ruokaa, se ei vain jotenkin tunnu viisaalta, kun se lähikauppa on tossa noin 200m päässä.
En nyt lähtenyt lueskelemaan tuoteselosteita sen kummemmin, kaikki hinnat on niistä jotka ekana vastaan tuli k ryhmän verkkosivuilla.

Tuon perusteella tulee itsellä ainakin olo, että vaikka siinä jotain säästäisikin lähtemällä markettiin, niin ei se hirveästi hyödytä jos on bussilippu ostettava tai jos ei ole mitään kantoapua että kannattaa tuoda pitkäksi aikaa samalla reissulla.
Meillä maksaisi kotiinkuljetus jotain yli 10, viimeksi oli yli 14 euroa, joten totesin että sillä rahalla saa varmaan ne viikon aamupalat vähintään lähikaupasta, vaikka ostaisi kalliimpiakin marjoja oikein, ja laatumerkkiäkin kaikki.
Itse kun ole kolunnut tätä vegepuolta jo pitkään, niin saan varmaan 30 eurolla -35 eurolla lähikaupastakin viikon ruuat, sieltä saa jopa tofua ja välillä on lähikaupoissakin esim K-Marketissa juurestarjouksia, nehän ei siis kaloreita ollut mutta eurolla pussi porkkanaa ei pahitteeksi silti ole. Ja itse käytän paljon just lidliä ja markettia, mutta joskus lähikauppaan kun menee, huomaa ettei varsinkaan joku paseerattu tomaatti tai joku omena/banaani siellä sen enempää kustanna, ainakaan mitenkään hirmuisesti. Jotenkin sieltä lähikaupastakin aina löytyy se halvin, jos ei halpa. Mutta suhteessa mikä on aina edullisin. Esim isossa marketissa voi saada alle eurolla riisikilon, sama halpamerkkinä maksaa 1,30 ehkä lähikaupassa, mutta välimatka tekisi kaiken säästön tyhjäksi kuitenkin.
Viimeksi muokannut Ninni päivämäärä 04.01.2024 17:07, muokattu yhteensä 1 kerran
Ninni

ViestiKirjoittaja Dacrest » 04.01.2024 17:06

^^Pellavarouhetta voi lisätä melkein mihin vaan, vaikka puuroon tai salaattiin - sisältää paljon kuitua ja Omega-3.
Auringonkukansiemeniä voi syödä sellaisenaan ja paahdettuna ne ovat herkullinen lisä vaikka salaattiin tai kasvissosekeiton päälle.

Kikherneitä voi laittaa proteiinin lähteeksi esim patoihin. Niitä saa myös kypsänä, ei tarvi liotella ja keitellä. Kikherneet sopivat hyvin kasvispihveihin ja niistä voi tehdä hummusta tai falafelia - tosin etenkin hummusta saa aika halvalla kaupasta.

Punaiset linssit on yksi mun perusraaka-aineista, mutta ne vaativat paseerattua tomaattia jotta maistuisivat jollekin. Esim linssikeitto on superhelppo, hyvä, halpa ja terveellinen: vettä, suolaa ja pippuria, punaisia linssejä, paseerattua tomaattia ja valkoisia papuja tomaattikastikkeessa. Keitetään kypsäksi, lopuksi voi lisätä kermaa, kookoskerma tai jotain juustovalmistetta (esim sulatejuusto).
Nopeiten kypsyy jos keittää vedessä ja lisää paseeratun tomaatin vasta loppuvaiheessa.

Linssipata on idiottivarma "pyttipannuruoka": vettä, mausteita, linssejä, tomaattia (paseerattu/murska). Sekaan voi heittää mitä kaapista löytyy: vihanneksia, kanaa, kalaa, lihaa, juuston jämät...
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Ninni » 04.01.2024 17:24

Hyvä vinkki taateleista on vielä, että liota tilkkaan vettä sitä puristetaatelia, jos veitsellä ym. saa lohkottua, pidä vaikka jääkaapissa yön yli ja kaada aamulla puuron kastikkeeksi. Makeuttaa niin mojovasti, että hyvä ettei ole tippa silmässäkin liikutuksesta, kun siihen vielä lataa maapähkinävoit kylkeen.

Jos taateli pääsee kuivahtamaan, sen voi vedessä liottaa, mutta kannattaa ilmatiiviisti aina pakata, kuivuessaan kivettyy niin kovaksi.

Lis. Marketeista vielä, että jos lähikaupasta ostaa ostokset, niin voihan marketissa ja lidlissä käydä ikäänkuin tutkimusreissun,
ja ostaa kaikkea mukavaa mitä lähikaupasta ei saa. Eli mitä nyt voisi kuvitella..erilaisia hedelmiä, jotain kuivattuja herkkuja, vegaanista tai tummaa suklaata tai karkkeja, tai muuta mitä ei ole maistanut. Sen takia, ettei tarvitse kantaa tai stressata, että sen on oltava nyt The ostosreissu.
Lidlin mustikat on 9euroa kilo, lähikaupan puolukat 12-14 mitkä vaan marjat kilo.
Eli kun lähtee patikoimaan, niin tuo niitä marjoja Lidlistä, marjojen hinta kiusaa minua ehkä lähikaupassa aina eniten. Vaikka siis tiedänkin, että säästän hiluja siinäkin, jos ajattelee kokonaisuutta.
Ninni

ViestiKirjoittaja Ninni » 04.01.2024 17:50

Kaurahiutale (pirkka) 1,49e/1kg
Maapähkinävoi 350g 3,19e
Auringonkukansiemen 180g 1,49e
Taatelit 200g 2,25e tai 250g 1,55e (kivetön, puristettu)
Soijarouhe 500g 4,49e
Banaani (pirkka) 1,75e/kg tai 2,29e/kg (luomu)
Pakaste puolukka 200g 1,25e (plussa tarjous 2kpl 2,20e)
Ruislimppu 700g 2,69e/kpl
Pellavansiemen 400g 1,65e

Hyvältä näyttää.
Laitoin oman lähikaupan K-Markettin, on tuossa Salekin siis. Mutta nämä on K-Marketin ostoskorista.
Otin samat 17 kpl banaania ja 5 pakettia kaurahiutaleita, soijaakin kaksi pussia jotka riittää pitkään eli turha oikeasti kahta hakea kerralla mutta laitoin nyt :lol: siemenet ensin unohtui:

Pirkka auringonkukansiemenet 180g
1
kpl
1,59 €

Pirkka banaani n. 0,175 kg/kpl 17kpl
n. 5,62 €

Soyappétit Vaalea soijarouhe 500 g 2kpl 10,58 €, tässä oli ehkä suurin hintaero, prismassa maksoi 3 euroa/pussi, K-Marketissa yli vitosen.

Pirkka Crunchy Peanut Butter maapähkinävoi 350g3kpl 10,47 €

Taateli 250g kivetön puristettu2kpl 3,38 €

Pirkka suomalainen kaurahiutale 1kg, 1
75/kpl 5 kpl 8,75 €

Pirkka suomalainen puolukka 200 g pakaste
2kpl
3,30 €
Tuotteet yhteensä 42,10 €

Summa muuttui 43,69 €
, kun lopetin sekoilun riveissä ja tuotteissa. :?
Ja taas, kun muistin sen ruisleivänkin lisätä:
45,88 €

Vaasan Ruispalat 660 g 12 kpl täysjyväruisleipä
1kpl 2,19 €

Eli taas se 8-10 egeä tulisi verrattuna marketteihin, mutta 10 euroa menisi sitten busseihin helposti.
Ja tässähän on kerralla ostettu enemmän, joten parempi just hakea 1 pakkaus kerralla j amiettiä sitten. En itsekään yleensä osta kolmea purkkia pähkinävoita kerralla, hah.
Ninni

Vegaanikeskustelu jatkuu täällä

ViestiKirjoittaja Biarritz » 04.01.2024 22:42

Tänne jatkossa kaikki vegaaniaiheiset väännöt. Yritän vielä ohjata vanhasta ketjusta tätä asiaa koskevat viestit tänne, jos suinkin vain osaan ja hallintapaneelista sellainen asetus löytyy.

Muoks: Kiesus, klikkasin kaikkien sivujen vegaaniaiheiset viestit siitä aiemmasta keskustelusta, eikä tämä lähettänyt niistä tänne kuin 10 ensimmäistä! :evil: Pakko vissiin tehdä sivu sivulta... Menee siis jonkin aikaa ennen kuin kaikki on täällä!
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

Re: Vegaanikeskustelu jatkuu täällä

ViestiKirjoittaja Umac » 05.01.2024 01:16

Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Avokaado » 08.01.2024 13:18

Voi kiesus sentään, luin vegenakin ainesluettelon ja enpä vakuuttunut tuotteen syöntikelpoisuudesta edes kokeilumielessä. Mm. härkäpapua ja hernettä. Tuskin noista ja kaikesta muusta saa lähellekään nakkia muistuttavaa.
Herneet herneinä ja härkäpavut härkäpapuina menevät joissan ruuissa mutta "nakkeina" - tuskinpa vaan.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Fran » 08.01.2024 13:45

Kannattaa lukea sen tavallisenkin nakin tuoteseloste :D Tsekkasin niitä K-Ruoasta, ja yhdessä oli lihaprosentti 15, toisessa 68 ja monessa sitä ei oltu mainittu ollenkaan. Sitten oli "kunnon" nakkeja, joissa possua, jonka mä koen olevan nakin perusraaka-aine, olikin vähemmän kuin kanaa ja kalkkunaa... Musta sellaista pitäisi myydä kana/kalkkunanakkina, ei kunnon nakkina.

Sana nakki kertoo ennemminkin sen minkä muotoinen tuote on, mahdollinen etuliite tarkennuksen sen sisällöstä tai ominaisuuksista.
Fran

ViestiKirjoittaja Dacrest » 08.01.2024 14:45

Avokaado kirjoitti:Voi kiesus sentään, luin vegenakin ainesluettelon ja enpä vakuuttunut tuotteen syöntikelpoisuudesta edes kokeilumielessä. Mm. härkäpapua ja hernettä. Tuskin noista ja kaikesta muusta saa lähellekään nakkia muistuttavaa.
Herneet herneinä ja härkäpavut härkäpapuina menevät joissan ruuissa mutta "nakkeina" - tuskinpa vaan.

Jotkut lihankorvikkeet on niin pahan makuisia, ettei niitä ole syöneet kaikkiruokaiset koiratkaan. Just nää nakit ja pihvit.

Kasvispainotteisena sekasyöjänä en edes kaipaa lihan korvikkeita. Useimmiten teen kasvisruokaa, jossa proteiini tulee esim linsseistä ja pavuista. Silloin harvoin kun tekee mieli lihaa (noin parin viikon välein), ostan sitä.

Kun tää vegaani-buumi alkoi, ajattelin että hienoa kun ravintoloihin ja pikaruokapaikkoihinkin tulee kasvisvaihtoehtoja. Mutta ne on usein niin mitättömän makuisia, että tilaan mieluummin kana- tai lihaversion.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.01.2024 18:00

Eilen söin vegaanisen muffinssi/kuppikakun, sellainen suklainen joka oli vuoassa, ja päällä kuorrute. Maku oli ihan ok siinä itse kakussa, mutta tekstuuri oli öljyinen, ja siitä jäi rasva suuhun pyörimään. Kuorrute ei ollut hyvää vaan maistui teolliselle, sekä jollekin tekokermalle, ehkä kaura? Ja kysyinkin sitten että onkohan tämä vegaaninen tuote. Olihan se. Mieluimmin olen ilman kuin söisin tuollaista. En siis tiennyt vegaanisuudesta etukäteen, maku paljasti.
Soijarouhe on kamalaa, sitä ei voi syödä ollenkaan. Härkistän olen kokeillut, ja semmoisia kinkkutyyppisiä suikaleita, ja jotain minkä piti olla ihan kuin kanaa. Samoin toki vegenakit ja juuston ja pihvit olen maistanut myös. En ole tykännyt yhdestäkään lihankorvike tuotteesta enkä niitä ostaisi, vaikka pitkin hampain voinkin noita syödä. Ja siis kokeilen aina kyllä kaikki uudet vege-kasvisjutut, joten sen yhden kerran ostan.
Sen sijaan rakastan juures/kasvispihvejä, falafelia, curryjä, kasvispastoja, keittoja, patoja, maissinugetteja jne.
Syön todella vähän punaista lihaa/kanaa, mutta paljon taas maitotuotteita kuten erilaisia juustoja, ja kananmunia, kalaa silloin tällöin.
Vieras

ViestiKirjoittaja Ninni » 09.01.2024 08:16

Eipä se pelkkä vegaanimerkintä takaa, että ruoka olisi aina hyvää. Myöskään vegaanimerkinnän puuttuminen ei takaa, etteikö tuote olisi vegaaninen. Esimerkkinä vaikkapa mama-nuudelit ja oreo-keksit. ( ainakaan ennen ei ollut merkintää, en tiedä miten nyt)
Ei ole takuuta aina lihatuotteissakaan että olisi hyvää, tai leivoinnaisissa joissa on muna.
Muna tai edes voi eivät itsessään maistu leivoksissa, joten periaatteessa sama, mitä eri munkkeihin ja muffinsseihin sidosaineena käytetään, kunhan se on samalla tapaa neutraalia kuin muna. Omenasose ym.
Öljy vai meijerivoi sitten rasvana, on oikeastaan sama kumpaa käyttää: Neste on nestettä, voi sulaa nesteeksi ja öljy on valmiiksi nestemäistä. Monesta reseptistä voi vähentää rasvan määrää, ja korvata nesteellä.
Erona voissa ja öljyssä on yleensä kovan rasvan osuus. Kova rasva on kiinteää huoneenlämmössä tai jääkaapissa, kun taas öljy pysyy juoksevana. Voikin sulaa silti leivokseen, eli on siinä vaiheessa juoksevaa kun se leivotaan. Nypittävät murutaikinat tietty on erikseen, niissä tekoprosessissa rasva yritetään pitää kovana leipomisen ajan. Perustuneeko silti muuhun, kuin rasvan ja jauhojen yhdistymiseen?
Voi ei maistuisi välttämättä paljoa miltään, jos siitä ottaa suolan pois, esim leivän päälle on sama laittaako paputahnaa jossa on suolaa, vai voita jossa on suolaa. Paputahna ei sula kielen päälle ja aiheuta räjähtävää makukokemusta, joten ei välttämättä tule syötyä yhdeksäätoista voileipää, mutta leipä on silti hyvää. Joku 6-10 iltapalaleipää riittää usein hyvin telkkarin ääressä :lol: Eikä silleen lihomisvaaraakaan tule, jos pysyy valmislevitteistä erossa.

Liha sellaisenaan ei hirveästi maistu myöskään, mutta jotkin kasvikset voivat maistuakin. En ole itse koittanut tehdä, mutta vegenakkien väsääminen on varmaan enemmän kiinni, mitä mausteita siinä on, ja millä ne saa pysymään koossa. Kovaksi rasvaksi, jota on eläinkunnan tuotteissa, laitetaan vegaanista kovaa rasvaa (palmu, kookos) joka on yleensä myös epäterveellistä ihan, kuten eläinperäinenkin kova rasva. Epäterveellisemmästä rasvakoostumuksestakaan huolimatta vegaanista nakkia ei ole luokiteltu WHO:n toimesta karsinogeeniksi, https://yle.fi/a/3-8408172 toisin kuin prosessoitu punainen liha, joihin luokitellaan yleensä siis valmiit nakit ja makkarat.
Runsas prosessoitu ruokahan ei ole se paras valinta, olipa sekaani vai vegaani. Herkkupaloiksi sitten kun valitsee epäterveellisempiä, niin paras ollakin hyvää koska turha syödä tavallaan epäterveellistä ruokaa, joka ei ole hyvää.
Muffinssit jotka eivät maistu hyvältä, ei niihin kannata käyttää energiaa vaan käydä sylkäisemässä vaikka roskiin. :lol:
Ninni

ViestiKirjoittaja Vieras » 09.01.2024 09:10

Tulen maistelemaan erilaisia ruokia enkä tarvitse siihen neuvoja keneltäkään. Voi ja öljy eivät todellakaan maistu samalta kuin pahvisuun suussa. Veikkaan että ninni on yksi iso syy siihen miksi vegaaneista ei kaikki tykkää. Jatkuvaa neuvomista ja pätemistä, ja vieläpä ihan typerien väittämistä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Ninni » 09.01.2024 09:18

No voi sori, jos jotenkin loukkasin.
Et tuntunut jotenkin tajuavan, ettei se muffinssin maistuvuus siitä vegaanisuudesta ole kiinni, vaan ruoka voi olla hyvää tai pahaa riippumatta vegaanisuudesta. Jos et tarvitse neuvoja niin hienoa, mut miksi toisaalta on tarvetta levittää mitään omia negaatioitasi vegaanisuudesta sen perusteella, että joku muffinssi ei ollut mielestäsi hyvää? Mutta ei se mitään, kaikkiahan ei voi miellyttää joka kerta muutenkaan.
Pääsit siinä purkamaan mieltäsi vegaanisuutta kohtaan, johon vastineeksi kerron mihin asiat perustuu. Keskustelupalsta on sellainen, että joskus tulee annettua neuvoja kaikkiviisaillekin. Olemalla kaikkiviisas.

Muok. Siitä näkee, että todella ilmeisesti loukkasin, kun alat turvautua hieman epäreiluun peliin väitteissäsi. Eli vetoaminen siihen, että yhden ihmisen mielipiteet vetävät muutkin tai koko ihmisryhmän nimeltä vegaanit lokaan, on tyypillistä lapsellisessa tavassa riidellä. Sama, kuin minä sanoisin että sinun viestisi perusteella voi kuvitella, miten monet eivät tykkää sekasyöjistä. Toisin päin kääntäminen paljastaa joskus mikä on mielipide ja argumentti, ja mikä on pelkkää vihaista pään puremista irti koska itseä ärsyttää.
Ninni

ViestiKirjoittaja Fran » 09.01.2024 12:31

Kun argumentit loppuu, mennään henkilöön.

Tuo on ihan totta, ettei ruuan maku ole kiinni siitä onko se vegaanista vai ei vaan kaikesta muusta. Sama vegaaninen tai ei-vegaaninen reseptikin voi tuottaa hyvän tai pahan lopputuloksen, jopa samalla kokilla, joten on typerää väittää että pelkästään vegaanisuus tekee ruuasta pahaa.

Ihan yhtä typerää on pistää Ninnin piikkiin se, että vegaaneista ei tykätä. Ninnihän kertoo faktoja harvinaisen perustellusti, tuputtamatta. Tai ainakaan mä en ole huomannut hänen yrittäneen käännyttää ketään. Ymmärrän hyvin, että tulee halu ja tarve kertoa asioista, kun "vastapuolelta" tulee kommentteja mutuun ja oletuksiin perustuen.
Fran

ViestiKirjoittaja Mella M » 09.01.2024 12:46

Tällä hetkellä tuntuu olevan meneillään tosi voimakas hyökkäys vegaaneja kohtaan, siis ihan yleisesti. Ilmeisesti jotkut pelkää, että heidän elinaikanaan liha loppuu maailmasta tai jotain, en tiedä. Aina keskusteluihin tulee ihmisiä, jotka muka tunnistavat vegaanisen ruuan vaikka silmät kiinni vaikka suurin osa näistä ihmisistä on hyvällä ruokahaulla syöny monia kertoja vegaanisia ruokia, mutta eivät vain ole tienneet sitä. Kummasti ne kasvisöljyt ei yhtään häiritse ranskalaisissa, friteeratuissa sipulirenkaissa, sipseissä, munkeissa tms. mutta kun on kyse jostakin muusta, niin sitten se yhtäkkiä jääkin kitalakeen kiinni.

Monet vegaanitkaan ei muuten suosittele vegaaniruokien maistelun aloittamista jostain soijanakeista, koska moni vegaanikaan ei syö niitä. Mä itsekin tykkään mielummin tofusta, linsseistä, pavuista ja myös soijarouheesta ja soijasuikaleista, kuin noista ns. lihankorvikkeista.
Viimeksi muokannut Mella M päivämäärä 09.01.2024 12:53, muokattu yhteensä 1 kerran
Mella M

ViestiKirjoittaja Fran » 09.01.2024 12:51

Mä just huomasin, että Estrellan Herkku-sipsipussissa on vegaanimerkki. Ilmankos ne maistuikin ihan kamalalta!

Eiku... Koko pussi katosi aika nopesti :roll:
Fran

ViestiKirjoittaja msk » 09.01.2024 13:16

Alkaisin mielelläni vegaaniksi ihan siitä syystä että olen eläinrakas.
En kuitenkaan jaksa alkaa selvittämään että miten voisin olla ketovegaani niin että verensokerini eivät nousisi.
Niiden vuoksi kun nimenomaan olen ketogeenisella ruokavaliolla.
Ehkä jonain päivänä vaikka eläkkeellä jos ei ole muutakaan tekemistä. Onhan nyt jo kirjoja ja oppaita, en vaan ole saanut aikaiseksi perehtyä, kokeilla ja mittailla verensokereita kun nykysyömisillä se on niin helppoa kun tiedän.

Ei kiinnosta mitkään "vuustot" tai muut teolliset ruoat, kuten eivät nykyään muutenkaan. Vegenakit sun muut "vegelihat" vielä vähemmän.
Olen jo aiemmin kertonut, että miehellä on yksi todella herkullinen Thai-wokki tyyppinen vegaaninen ruoka. Voisin syödä sitä vaikka joka päivä ihan maun vuoksi.
Ikävä kyllä en kuitenkaan voi kun nostaa verensokereita.

Kasviksia syön nyt jo todella paljon mutta niiden kanssa eläinperäistä rasvaa ja lhaa jonkin verran.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Vieras » 09.01.2024 13:17

Mitään tuollaistahan ei sanottukaan, vaan listattiin vegaanisia tuotteita jotka ovat henkilön mielestä pahoja, ja sitten vegaanisia ruokia jotka ovat hyviä. Luulisi että vegaanius aatteeena kestäisi tämän mutta ei näköjään.
Mutta sitähän nykypäivä on monessakin suhteessa että oman mielipiteen sanominen koetaan lokkaavana, ja sitä ei saisi esittää. Ei mitään uutta auringon alla :D
Vieras

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 09.01.2024 14:31

Mä olen perussekasyöjä ja todennäköisesti sellaisena pysynkin jos nyt ei jotain mullistavaa tapahdu. Kasvisten osuutta toki aina lisätä voisi ruoassa, eikä vegaaneita vastaan minullakaan ole mitään niin kauan kun se ei mene sen tuputtamisen ja/tai moralisoinnin puolelle. Päinvastoin ihan hyvä jos joku siihen on valmis ryhtymään oli syy sitten eettinen tai ilmastopoliittinen tai joku muu, mutta just noihin vegenakkeihin ja vönereihin sun muihin "ihan kuin lihaa" tuotteisiin myös suhtaudun jonkunlaisella varauksella. Kerran vähän vahingossa tuli tilattua hampurilainen jossa oli semmoinen mukalihapihvi, ei sen maussa sinänsä mitään vikaa mutta koostumus oli sen verran inhaa tahnaa joka liisteröityi hampaisiin, että tuskinpa tulee toiste syötyä. Mielummin tosiaan sitten ihan rehellinen kasvispihvi jossa on vähän rakennettakin.
(Ja voilla leivottu kakku/muffinssi ei kyllä mitenkään päin maistu samalle kuin margariini/öljypohjainen, vaikka jälkimmäinen terveellisempi olisiskin, mutta kukin makunsa mukaan. Enkä yhtään epäile etteikö joku ajatuksella tehty vegaanileivoskin voisi ihan hyvältä maistua, ei vaan ole noita tullut juurikaan testailtua. :P )

Kaikki ei sovi kaikille ja yksilöitä ollaan, mutta nuo "veriryhmäruokavaliot" kyllä tietääkseni on ihan huuhaata, en todellakaan jaksa uskoa että veriryhmägeenit ja ruoansulatus, johon taatusti vaikuttaa aika runsas geenikombinaatio eri koromosomeissa, jotenkin muuttumattomana könttänä periytyisi sukupolvelta toiselle (t: 0 veriryhmäläinen jolla ei ole mitään ongelmia kasvisten ja hedelmien pupeltamisen ja sulattamisen kanssa)
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja smörgen » 09.01.2024 14:59

Mun vegaaniuden esteenä on enimmäkseen laiskuus ja mies, joka haluaa syödä lihaa. En jaksa tutkia tuoteselosteita sillä intensiteetillä, että voisin vakuuttua ettei tuotteessa ole mitää eläinperäistä. Ja ennen kuin joku älähtää, en tarkoita eineksiä vaan esim. salaatinkastikkeita, maustetöhniä, ym. joissa käytetään usein esim. hunajaa. Lisäksi tykkään käyttää nahkaisia laukkuja muovisten sijaan.

Kasvissyöjäksi voisin ryhtyä vaikka heti omasta puolestani, mutta mies ei vielä ole lämmennyt ajatukselle. Ja tässä tulee taas se laiskuus, ei viitsi tehdä kahdelle ihmiselle kahta eri ruokaa. Tofua haluaisin oppia valmistamaan niin, että se olisi oikeasti hyvää.

Vegaaniset lihankorvikkeet ei mua häiritse. Itse en niistä välitä, mutta niille löytyy varmaan muita ostajia, koska valikoima tuntuu kasvavan. Positiivinen juttuhan se vain on, eikä kukaan niitä pakota syömään, jos ei halua. Mikään pakkohan niitä ei ole vegaaninkaan syödä, ennenkin on pärjätty ilman. Toki kivaa, että on vaihtoehtoja.
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja Ninni » 09.01.2024 15:10

Muistin juuri yhden seikan, taisi olla vegaanihaasteen ravitsemusluennossa ainakin mainittu, ja varmaan muuallakin:
Vegaaniset lihatuotteita vastaavat korviketuotteet ovat tärkeitä hieman yllättävästä syystä, eli koska ne lieventää joukosta erottautumista.
En itse tullut koskaan tätä ajatelleeksi, mutta nyt se tuntuu aika järkevältä.
Jos vaikka pitää juhlat tai on joku grillijuttu, tai lapset kokoontuu. Niin on erikoista jos yhden lautasella on pelkkää perunaa, ja muut joutuvat ihmettelemään ja kokemaan myötätuntoa, kun jollekin ei ole syötävää. Tai jopa kiusaamaan ja mikä tahansa onkaan se lopputulos sosiaalisessa mielessä sillä, että joku syö eri ruokaa.
Musta esim allergiat tuntuu hankalalta juuri sen takia, että vaikka haluaisi miten matalaa profiilia pitää jossain sosiaalisesti, tai ihan vaan kerrankin saada olla aivan rauhassa, niin joutuu syömätilanteessa tekemään itsestään "numeron". Vegaani myös, ja vielä jos sattuu oleman sekä että. Mutta kun voi ottaa joko vegaanisen tai tavallisen nakin, niin kukaan ei ihmettele mikä nakki sulla on.
En voi puhua kaikkien allergisten puolesta, mutta mulla ainakin käy tämä järkeen. Jokuhan voi siihen todeta, ettei pidä välittää mitä muut ajattelee, ja pitää rohkeasti olla oma itsensä ja julistaa joka paikassa olevansa se mikä on, rehellisesti. Mutta voi olla joskus oikeasti liikaa pyydetty se liika joukosta erottuminen.
Joissakin sosiaalisissa tilanteissa jo vegaaniruokavalion mainitseminen tavallaan voidaan kokea yrityksenä tehdä joku julistus, käännyttää tai olla jotenkin erityinen, joten joskus voi päästä helpommalla kun pitelee kädessään jäätelöä tai nakkia siinä missä muutkin. Epäterveellisiäkin ne herkut voi olla, koska kokeeko moni sitten terveellisyyteen pyrkimisenkin luotaantyöntävänä. Jos sellainen vaara on, niin ei aina maksa vaivaa esittäytyä vegaaniksi, puhumattakaan että korostaisi prosessoimatonta ruokaa ja ottaisi pelkkää porkkanaa pöydästä.

Muoks. Luettuani tuon kirjoittamani, aloin miettiä että tähänkö on tosiaan tultu? Ensin oli että kaikkien pitää saada syödä mitä haluaa, mutta ei se siis oikeasti niin vissiin ole. Vai olenko itse liian syvällisesti miettinyt tämän?
Varmaan riippuu tilanteesta?
Ninni

ViestiKirjoittaja Vieras » 09.01.2024 15:32

Itse olen mieltänyt että korvikkeiden myynnillä on tarkoitus tehdä puhtaasti rahaa. Ne myös ehkä madaltavat kynnystä kokeilla lihattomuutta koska ei tarvitse vaihtaa tutusta reseptistä kuin se liha lihankorvikkeeseen. Mielestäni tuo on oikein hyvä asia, vaikka omaan suuhun ne pahoja onkin. Tyttäreni on ollut kasvissyöjä reilu 20 vuotta, mutta ovo-lakto sellainen, ja kasvisruuat ja vegaaniset ruuat on hyvin tuttuja.
Vieras

ViestiKirjoittaja Ninni » 09.01.2024 15:39

Hyvä pointti, raha tietysti on syynä myös. Siksihän kaupassa myydään yhtään mitään, eli joku tienaa.
Mut ei koske erityisesti vegetuotteita, vaan rahaa niistä muistakin saa? Totta kai vegaaniseet tuotteet yleistyy kysynnän siirtyessä niihin, mutta samaa rahaa kai se on.
Se on muuten yksi argumentti mitä joskus kuulee, että lihaa ja maitoa pitäisi syödä koska arvostaa suomalaisia tuottajia. Voin kuvitella, että jollain tulee jopa huono omatunto, jos ei osta karjatilallisen tuotteita ja jos niillä menee jotenkin huonosti niillä tiloilla. Mutta siihen voi sanoa, että jokainen tuote on jonkun tuottama, oli se kasvis tai muu. Tukemalla kasvisten tuotantoa, tekee kasviksien tuottajan iloiseksi. Suomessa on alettu viljellä jopa kvinoaa, joten jos huolettaa että ulkomaisia kasviksia tukee, niin joka tapauksessa kasvistuotteiden kysyntä tällä hetkellä tulee lisäämään niiden kotimaistakin tuotantoa, kunhan ensin nähdään että markkinat on olemassa.
Ninni

ViestiKirjoittaja Luftis » 10.01.2024 10:04

On muuten metka, paikallisessa ruoka-avussa loppuu ensimmäisenä kaikki eläinperäistä sisältävä, varsinkin leivänpäällismakkarat ja grillimakkarat.
Useimmiten kaikki vege tuotteet jotka on olevinaan lihan korvikkeita, ne ei tunnu kelpaavan. Ei vissiin ole ihmisillä sitten oikeasti nälkä kun ei kelpaa mikä vain jolla siirtää nälkää?

Keskustelussa on vilissyt termejä "käännyttäminen" ja "vakaamus".
Kai teistä jokainen on tietoinen perustuslaillisista oikeuksista uskonrauhaan?
Eli kristitty ei saisi yrittää vakuuttaa muslimille tai ortodoksille että kristinusko on vaan parempi ja nopeampi keino siihen omaan "taivaspaikkaan".
Tämän tuon julki siksi, että näissä vegaanikeskusteluissa tuntuu olevan sama henki kuin ristinritareilla, joko uskot kuten käsketään tai kuolet.
Ja jos vegaanius on vakaamus ja vegaaniksi voi käännyttää, silloinhan se on yhdensortin uskonto.
Olisko tuossa yksi syy sille miksi perus sekasyöjät kokee niin kovin vastustusta, heitähän selkeästi koitetaan käännyttää uskontoon nimeltä vegaanius.
Ja vegaanit kokee tarvetta käännyttää ja marttyyreinä itkee kuinka sekasyöjät tuhoaa maapallon lihansyönnillään ja muita eläinperäisiä tuotteita käyttämällä, kananmunista maitotuotteisiin ja lopulta siihen eläimen nahan hyötykäyttöön. Vegaanit/kasvissyöjät ei edes ole mikään uusi juttu, niitä on ollut aina.
Hymyile, voit pilata sillä jonkun toisenkin päivän!
Luftis

ViestiKirjoittaja kuvatus » 10.01.2024 11:23

Se etu erilaisissa ruokarajoitteissa on ollut, että se on lisännyt Suomessa kasvatettavien kasvien valikoimaa. Nykyään saa esim. kotimaista tattaria ja härkäpapua. Aiemmin vegaaninen proteiini perustui kai enimmäkseen (geenimanipuloituun) ulkomaiseen soijaan, jota moni ei useistakaan syistä halua käyttää. Kotimainen härkäpapu, herne ja kaura ovat miellyttävämpiä vaihtoehtoja, vaikka niistä valmistetut einekset (tai einekset ylipäätään) epäilyttävätkin. Haluaisin tietää mitä raaka-aineille jalostusprosessissa tapahtuu, mutta sitä tietoa lienee turha odottaa :) Mieluiten ostan ihan puhtaita raaka-aineita ja teen ruuan niistä (kesää ja satokautta odotellen).
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja kuvatus » 10.01.2024 11:32

msk kirjoitti:Olen jo aiemmin kertonut, että miehellä on yksi todella herkullinen Thai-wokki tyyppinen vegaaninen ruoka. Voisin syödä sitä vaikka joka päivä ihan maun vuoksi.

Nyt kyllä uteliaisuus kasvaa. Olisiko mahdollista saada tuohon reseptiä?
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja MikkoP » 10.01.2024 11:40

Mä olen usein ihmetellyt miksi vegaanit heräättää niin paljon negatiivisia tunteita muissa sekasyöjissä. Ja usein olen törmännyt vitseihin näkemystään tyrkyttävistä vegaaneista, kuin sitten itse näkemystään tyrkyttävään vegaaniin...en muista.

Mutta sitten törmäsin tänään tähän. Vika onkin ilmeisesti minussa :D

Vegaani herättää raivoa ja paheksuntaa, koska hän koettelee syömiseen liittyviä sosiaalisia tottumuksia

Kun tutkimuksessa koehenkilö makkaraa syötyään näkee toisen kieltäytyvän makkarasta, moraalisista syistä kieltäytyminen saa aikaan stressireaktion ja tilanne koetaan uhkaavana. Tätä ei kuitenkaan samalla lailla tapahdu, jos toinen kieltäytyy makkarasta muista syistä. Vaikka ei itse pitäisi makkaran syömistä moraalisena kysymyksenä, aiheuttaa toisen kieltäytyminen moraalisen vertailun asetelman.

Minulta puuttuu stressireaktio.
Vasenkätisten Kansanrintama
MikkoP

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 10.01.2024 11:44

smörgen kirjoitti:Mun vegaaniuden esteenä on enimmäkseen laiskuus ja mies, joka haluaa syödä lihaa.

Njoo, vaikka itsekin lihasta pidän niin etenkin tuo äijäke meilläkin on vielä enemmän tyyppiä "ruoka = lihaa + perunaa", jolloin se kasvisten osuuden lisääminen on välillä vähän työn takana, vaikka kyllä se niitä rehujakin sitten suht sujuvasti mättää jos niitä tarjolla on :mrgreen:
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja msk » 10.01.2024 11:46

Niin multakin.
Tuntuisi hullulta, että jos olisin vegaani (ja olisi sitä nimenomaan siksi että olen eläinrakas) ja kertoisin jossain että en syö lihaa siitä syystä niin joku pitäisi sitä jotenkin kannanottona omaan lihansyöntiinsä.
Ihan omituista.
Saattaa jotua siitä että omassa lähipiirissä on vuosien ajan ollut samassa ruokapöydässä lihansyöjät ja vegaanit ja kaikki siltä väliltä.
Jokainen syö sitä minkä itselleen parhaaksi kokee syystä tai toisesta. Ei se ole mitenkään keneltäkään pois.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät