Mites teillä pakkanen sujuu?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Mites teillä pakkanen sujuu?

ViestiKirjoittaja Vieras » 04.01.2024 07:58

Pitäis lähteä tuolla 30 asteen pakkasessa ajelemaan 5h matka. Vähän jänskättää hyytyykö auto välille. Autoa sopii lämmitellä jonnin aikaa.
Vieras

Re: Mites teillä pakkanen sujuu?

ViestiKirjoittaja Mea » 04.01.2024 08:11

Sitikkaa ei pikkupakkanen haittaa! :mrgreen: Tosin sitä oli vain -20, ajoin 200 km eestaas. Enemmän haittasi se että motari oli peilijäätä. Ja se että kun lähti parkkihallista, niin siinä oli jyrkkä ylämäki peilijäätä sekin, vähän hirvitti että tullaanko takaperin liukuen alas. Ei sentään.

Mutta monta autoa oli tienvarrella ja yksi täysperävaunurekka ojassakin.
Mea

ViestiKirjoittaja Umac » 04.01.2024 08:11

Mun auto seissyt koko viikon, ajetaan toisella autolla ne ajot mitä tarvitsee. Toistaiseksi se on toiminut moitteetta *kopkop* Dieselrouskuja molemmat, niissä webastot.
Hellaa ja takkaa lämmitellään, koira pääsee lyhyesti lenkille ja pihalle, siinä se. Ensi viikolla sitten ollaan reippaammin ulkona kun lauhtuu.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja smörgen » 04.01.2024 08:26

Joo autoja näkyi tien poskessa yllättävän monta tuossa muutaman kilsan matkalla. Käytiin siis viikoittainen kauppareissu äsken. Oma auto ei nikotellut, pakkasta -20.
Pysytellään sisätiloissa mahdollisimman paljon, onneksi ei osu toimistopäiviä tälle viikolle. Kissoilla on kaikki lämpöpeitot koko ajan päällä.
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 04.01.2024 08:32

Täällä pyörii pakkanen parissakymmenissä, eli ei sen paremmin emäntä kuin katitkaan viitsi paljoa ulkona käydä. Koska pörssisähkö, on nyt päivällä kaikki sähköpatterit + lattialämpö kiinni ja tuli takassa, ilppi puhaltamassa sen lämmön laajemmalle kämppään (jossei riitä niin sitten patterit päälle taas illemmalla...). Biojätekompostoriin olen raijannut päivittäin pari kuumavesikanisteria lämmikkeksi ettei mene ihan umpijäähän.
Mä en ole talvi-ihminen ja kaikki alle nollan lämpötilat on melkein yhtä inhoja, ja toki pohjoisempana on ihan oikeastikin kylmää, mutta kakaranakin tämmöinen parikymmentä astetta pakkasta oli kuitenkin vielä ihan normaali talvikeli, nyt tuntuu että se on jo lähes maailmanloppu noin uutisoinnin mukaan.
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja aunet » 04.01.2024 08:42

Voi kun olisikin vain -20! Kolomekymmentä vuorokausi toisensa jälkeen aiheuttaa monta ongelmaa. Sitä ei etelän immeinen ymmärrä.
aunet

ViestiKirjoittaja Vieras » 04.01.2024 08:46

Täällä siis -30 astetta, tuntuu kuin -40. Ei tosiaan ole sama kuin -20 :D
Auto ei ole koskaan sanonut pakkasesta mitään, mutta en ole tällaisilla pakkasilla ajellut pitkää matkaa. Juuri tuo pelottaa ett jää johonkin tien poskeen.
Vieras

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 04.01.2024 08:49

mä olen lomalla ja pari kertaa olen ajellut lyhyttä matkaa. onneks ei tartte töihin mennä, sielläkin on kyllä tolppa, mutta silti olis saanut jännittää, että lähdetäänkö töistä vai ei.
mun mittari näytti aamulla kanssa -30, töissä on yleensä 3 asetetta enemmän. eilen näkyi lyhyellä matkalla yksi hyytynyt auto ja vaikka omakin oli piuhassa ja lähti käyntiin, niin hieman kankeasti se startti kävi.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 04.01.2024 09:05

Niin kuin sanoin niin toki monin paikoin on nyt oikeasti kylmää siis se kolmisenkymmentä tai enemmänkin miinusta, ja on niistäkin omaa kokemusta. Mutta tosiaan tuntuu että tämä "normaali" parikymmentäkin on monelle jo ihan hirmupakkanen. (Joskin omallekin kermapepulle noin ulkoilusäänä jo se parikymmentä alkaa olla turhan paljon ja on sit jo ihan sama onko se kaks vai kolmekymmentä, joka tapauksessa joutuu toppamaan itsensä michelinukoksi niin ettei enää taivu mihinkään).
Mut putkia tuntuu nyt jostain syystä monessa paikassa jäätyvän "vaikkei ikinä ennen".
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Fran » 04.01.2024 09:14

-23 näytti auton mittari, kun töihin lähdin. Aika rauhassa on saanut ajella :D 23km matkalla tuli ensimmäinen auto vastaan, kun matkaa oli jäljellä vajaa kilsa... Toki voi vaikuttaa sekin, että porukat lomailee vielä tämän viikon. Täällä päin ei ole hyytyneitäkään autoja näkynyt.

Kissa haluaa ulos, ja kolmen minuutin päästä takaisin sisään. Kummasti sille on alkanut hiekkalaatikko kelpaamaan :mrgreen:
Kotona sisällä sentään on mukavan lämmin, ja töissäkin tarkenee, niin eipä tässä valittamista ole :)
Fran

ViestiKirjoittaja Avokaado » 04.01.2024 10:11

Titaanijäärä kirjoitti: Mä en ole talvi-ihminen ja kaikki alle nollan lämpötilat on melkein yhtä inhoja, ja toki pohjoisempana on ihan oikeastikin kylmää, mutta kakaranakin tämmöinen parikymmentä astetta pakkasta oli kuitenkin vielä ihan normaali talvikeli, nyt tuntuu että se on jo lähes maailmanloppu noin uutisoinnin mukaan.

Mä en myös ole talvesta lainkaan pitävä. Vaikka tällä hetkellä on "vain" -18, niin täällä meren rannalla on aina sen verran tuulta, että tuntuu kylmemmältä kuin mittarilukema on.
Ja mies ihmettelee samaa, että ennen normaalit pakkaset saavat nykyään sen tuntuvan juuri tuolta "maailmanlopulta", kun joka tuutista toitetaan, ettei mikään suju pakkasilla.

Kerrostalossa ei ole kylmää ja onneksi ulkoilemaan ei tarvitse näillä säillä mennä. Autoa eilen tarvittiin ja se oli piuhassa pari tuntia ennen ja reissusta selvittiin. Odotan kyllä pakkassään loppumista!
Avokaado

ViestiKirjoittaja Vieras » 04.01.2024 12:16

Pakkasta on -31 astetta ja kauppaan pitäisi lähteä. Ei olla ulkoiltu moneen päivään, koska henkeen ottaa vaikkei mitään astmaa olekaan.
Vieras

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 04.01.2024 12:43

Nyt - 21 C, huomenna pitäis olla enää -16 C.

Talvi on minusta (näin kesän lapsena) ihan ok JOS se kestää vain sen oman aikansa ja JOS ei ole tulipalopakkasia.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Vieras » 04.01.2024 13:47

Täällä merenrannalla on -29, ja on paljon kylmempi kuin -19
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 04.01.2024 13:51

Syksy- ja talvi-ihmiselle, joka inhoaa kuumuutta, tämä passaa. :) Toki täällä on vain -19 eikä kolmekymppisiä tulekaan.

Ajattelin kyllä lähteä vähän lenkittämään partista, takki päälle ja menoksi. Ei mitään hirmumatkaa mutta jotain.
Mea

ViestiKirjoittaja Mella M » 04.01.2024 14:04

Mulla on auto seissyt 2 kuukatta ulkona käyttämättömänä. Muutaman kerran ollut kaverin kanss puhetta, että hän kävis ajamassa sillä välillä pienen lenkin, mutta aina on sitten sattunut nämä hirmupakkaset ja ei sitä nyt kannata yrittää käyntiin. Pikkuisen olisi ehkä semmoista toivoa, että ensi viikolla pääsen itsekin jo ajamaan, mutta katsotaan miten jalka tästä vetristyy. Ikävä kyllä lauhtuminen tarkoittaa sit mahdollisesti taas jotain pääkallokeliä.

Eilen luin jostain somesta jonkun äidin juttua, että kuinka lapset kiipee seinille, kun ulkoilu ei nyt onnistu, kun on niin kylmä. Olin ihan että mitä hittoa!? Kun mä olin muksu, niin me asuttiin Lapissa ja silloin oli usein 30 asteen tai jopa kylmempiä päiviä. Joka päivä oltiin ulkona, kuljettiin kävellen kouluun jne. Lapset kyllä tarkenee, kun vaan laittaa tarpeeksi päälle. Ne kuitenkin liikkuu niin paljon tuolla lumessa leikkien, ettei siinä ehdi kylmä tulla. Mutta ilmeisesti mielummin ollaan koko päivä sisällä ja sitten valitetaan someen, kuinka illat on yhtä huutoa ja kiljumista ja lapsille on vaikea keksiä tekemistä.

Ja siis mä olen kesäihminen, enkä pidä näin kylmästä yhtään, mutta kyllä tänäänkin ajattelin mennä vähän tekemään kävelyharjoittelua ulos. Mittari näyttää -22. Pahimmillaan päiväsaikaan on ollut -27.
Mella M

ViestiKirjoittaja Rigge » 04.01.2024 14:43

Peruin suunnitelman käydä lähitöissä tällä viikolla ja jäin koko viikoksi etätöihin. Autossani ei ole lohkolämmitintä eikä webastoa, joten en viitsi kiusata sitä nyt ollenkaan. Lämmin talli on varattu miehen autolle, koska hänellä etämahdollisuutta ei ole.

Kotona ollaan joka päivä lämmitetty varaavaa takkaa, saunassa on käyty useammin ja tänään tehtiin ruokaa puuhellalla, niin saadaan taloon mukavaa lisälämpöä ilpin lisäksi.

Koira on ollut hyvin järkyttynyt vallitsevasta säätilasta. Olen pukenut sille kaksinkertaiset vaatteet ulkoiluun, eli alle haalarit, sen päälle takki jossa on pitkä huppu, joka suojaa korvat, ja vielä tossut. Varpu vihaa haalareita ja tossuja, mutta alkujärkytyksen jälkeen on saanut kyllä asiansa tehtyä.

Varastosta on tullut kaivettua käyttöön lämpimimpiä talvivaatteita, mitä esimerkiksi viime talvena ei tarvinnut käyttää ollenkaan.

Koiran patjoja on tuuletettu ulkona pakkasessa. Tarkoitus olisi sulattaa vielä pakastin.
Rigge

ViestiKirjoittaja TlGER » 04.01.2024 16:00

Enkkujen kanssa ulkoilu on livennyt farssin puolelle. Niitä ei saa raahattua kuin muutaman metrin ovelta pitkin kadunvartta ja takaisin, kaiken huippu on, kun ne yrittävät kääntyä takaisin jo heti ovelta, ennen kusellakäyntiä :roll: Nämä on ainoita hetkiä elämässä, jolloin toivoisin omistavani jonkun karvaisemman elukan.
TlGER

ViestiKirjoittaja aunet » 04.01.2024 17:01

Eipä ne karvatkaan sen enempää kuin takkikaan borzoitten jalkoja suojaa. Eniten veetuttaa just nuo koirat, varpaat napsahtaa alta aikayksikön jäähän -30:ssä. Lenkille ei toivoakaan, onneks on sentään piha. Mitkään töppöset ei jalassa pysy. En tiijä miten ennen selvittiin ennen kuin koirille takit keksittiin.
aunet

ViestiKirjoittaja Dacrest » 04.01.2024 17:19

Mella M kirjoitti:Eilen luin jostain somesta jonkun äidin juttua, että kuinka lapset kiipee seinille, kun ulkoilu ei nyt onnistu, kun on niin kylmä. Olin ihan että mitä hittoa!? Kun mä olin muksu, niin me asuttiin Lapissa ja silloin oli usein 30 asteen tai jopa kylmempiä päiviä. Joka päivä oltiin ulkona, kuljettiin kävellen kouluun jne. Lapset kyllä tarkenee, kun vaan laittaa tarpeeksi päälle. Ne kuitenkin liikkuu niin paljon tuolla lumessa leikkien, ettei siinä ehdi kylmä tulla. Mutta ilmeisesti mielummin ollaan koko päivä sisällä ja sitten valitetaan someen, kuinka illat on yhtä huutoa ja kiljumista ja lapsille on vaikea keksiä tekemistä.

Riippuu vähän alueesta. Rannikolla -30 ja siihen päälle kostea merituuli, niin meinaa jäätyä pystyyn vaikka olisi monta kerrosta talvivaatteita päällä.
Sama pakkanen sisämaassa on pirtsakka ulkoilukeli.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Qppa » 04.01.2024 17:30

Ulkoilut minimissä, ei vaan pysty. Itsellä kolmoishermo, polvet, lonkat ja kädet kiukustuu kylmästä, eikä koiratkaan varsinaisesti tuolla viihdy, joten nopeita piipahduksia tiukasti topattuina. -20°C taulussa, ihan riittävän vilpoinen tämäkin.
Poistoilmapumppukin sekoilee taas pakkasten kunniaksi. Ylikuumenemissuoja oli paukahtanut ja eilen sitten veti lattiat ja käyttöveden aika vilpoiseksi ja koko illan aparaatin kanssa tappelin ja sähköä paloi.. Lopputulemana katkennut ylikuumenemisnamiska (ohjekirjassa käskettiin työntää talttapäisellä meisselillä voimakkaasti, sen tein, hyvä ettei silmään lentänyt se nappulanpuolikas..) Hetken siinä otti sykkeen päälle, jumankauta jos se ei enää lämpiä ollenkaan niin sitten ollaan lirissä.. mutta luojan kiitos lämmöt lähti nousemaan, mut pitänee taas vaihteeks tilailla korjaajaa varaosineen paikalle. Prkl.
Takkaa olen ahkerasti lämmitellyt pari kertaa päivässä ja pikkuista puurakenteista kanalaa olen parhaani mukaan tilkinnyt ties millä virityksillä etteivät muutu pakastebroilereiksi. Molemmat putkilämmittimet huutaa hoosiannaa ja päivittäin oon heille vienyt lämpimän aterian. Orrella lämpötila pysytellyt nollan yläpuolella, eikä ne pieneen pakkaseenkaan kuole kunhan suojassa ovat, mut kyllä silti haluais että niillä ois ees mukavat olosuhteet. Ainakaan ei ole tuntunut vastenmielisen kylmältä siellä käydä, eli hyvin pärjäilevät. Vesikuppi oli pohjasta toisessa nurkassa jäässä (ikkunan ja tuloilmaräppänän vieressä) muttei sentään ihan kokonaan, virittelin vähän softshelliä ikkunan ja räppänän eteen, liekö mitään apua. Yläkerrassa ruokintapöydällä vesi pysyy kauttaaltaan sulana että eivät yhden kupin varassa sentään ole.

Isäntä ollut 1,5 viikkoa työreissussa. Huomenna sen pitäis palata kotio. Klonksvaageni ollut huoltoaseman parkkiksella koko tämän ajan, saapi nähdä tuleeko miäs taksilla kotio. :mrgreen:
Qppa

ViestiKirjoittaja MJK » 04.01.2024 17:53

Meillä ollut n.-30 muutaman päivän ja ei onneksi ole ollut mitään ongelmia. Mun auto lämpimässä tallissa, töihin 50km, siellä wepasto lämmittänyt. Miehen paku oli meinannut ekana päivänä vähän nikotella käyntiin lähdön kanssa kun oli seissyt useamman päivän ennen sitä.

Lenkillä käyty kahden arktisen (toki ovat sisällä asustavia) koiran kanssa aika normaalisti, parina päivänä potkurilla ja tänään koirametsässä tunti. Hyvin ollaan liikkeessä tarettu. Oma äitini ollut mukana ja hänelläkään ei mitään ongelmaa lenkkeillä noin pakkasessa vaikka ikää piirun verran vajaa 80.
Saadaan varmaan kiittää terveitä hengityselimiä ja varmaan myös se vaikuttaa, että ollaan aina lenkkeilty joka säässä.

Kotona maalämpö ja varaava takka, ei ongelmia.

Niin ja rannikolla ollaan...
MJK

ViestiKirjoittaja Mella M » 04.01.2024 18:04

Dacrest kirjoitti:
Mella M kirjoitti:Eilen luin jostain somesta jonkun äidin juttua, että kuinka lapset kiipee seinille, kun ulkoilu ei nyt onnistu, kun on niin kylmä. Olin ihan että mitä hittoa!? Kun mä olin muksu, niin me asuttiin Lapissa ja silloin oli usein 30 asteen tai jopa kylmempiä päiviä. Joka päivä oltiin ulkona, kuljettiin kävellen kouluun jne. Lapset kyllä tarkenee, kun vaan laittaa tarpeeksi päälle. Ne kuitenkin liikkuu niin paljon tuolla lumessa leikkien, ettei siinä ehdi kylmä tulla. Mutta ilmeisesti mielummin ollaan koko päivä sisällä ja sitten valitetaan someen, kuinka illat on yhtä huutoa ja kiljumista ja lapsille on vaikea keksiä tekemistä.

Riippuu vähän alueesta. Rannikolla -30 ja siihen päälle kostea merituuli, niin meinaa jäätyä pystyyn vaikka olisi monta kerrosta talvivaatteita päällä.
Sama pakkanen sisämaassa on pirtsakka ulkoilukeli.

Tähän pakko sanoa, että rannikolla kyllä harvoin on se - 30 jos tyyliin koskaan. Näistä pakkasista Hesarissa meteorologi kommentoi mm. näin
"Maan länsiosissa päivän ylimmät lämpötilat ovat harvinaisen kylmiä, Viljamaa sanoo. Esimerkiksi Turussa vuorokauden ylin lämpötila on Forecan ennusteiden mukaan -17 astetta ja kylmin -20 astetta."
Mella M

ViestiKirjoittaja TlGER » 04.01.2024 18:12

aunet kirjoitti:Eipä ne karvatkaan sen enempää kuin takkikaan borzoitten jalkoja suojaa. Eniten veetuttaa just nuo koirat, varpaat napsahtaa alta aikayksikön jäähän -30:ssä. Lenkille ei toivoakaan, onneks on sentään piha. Mitkään töppöset ei jalassa pysy. En tiijä miten ennen selvittiin ennen kuin koirille takit keksittiin.

Silloin kun mulla oli borzoi, niin ei kyllä koskaan ollut niin kylmä, etteikö se olisi halunnut lenkille. Se oikein heräsi eloon heti kun oli lunta ja pakkasta. -30 ei tainnut tosin olla kertaakaan sen elämän aikana. Mahtava talvilenkkeilykaveri, hieman toista kuin enkut, joiden mielestä talvella ei tarvitsisi mennä ollenkaan ulos :mrgreen:
TlGER

ViestiKirjoittaja aunet » 04.01.2024 18:12

Paitsi jos se rannikko on ihan pohjosessa, meri se on sielläkin!
aunet

ViestiKirjoittaja aunet » 04.01.2024 18:15

Niin TIGER normaalipakkasessa ei hätiä, mutta -30 keittää yli. Nuorempi lähtis silti, opetellu kolmen jalan kakkimis- ja pissimistyylin, siis narttu.
aunet

ViestiKirjoittaja MJK » 04.01.2024 18:16

Tähän pakko sanoa, että rannikolla kyllä harvoin on se - 30 jos tyyliin koskaan.

Mulla meri tuossa parin kilometrin päässä ja kolme päivää jo ainakin ollut -30 astetta pakkasta.
MJK

ViestiKirjoittaja Darre » 04.01.2024 18:38

Lähdin toissa-aamuna ajamaan joululomalta Keski-Suomesta kotiin Lahteen. Lähtiessä oli -30, mutta auto lähti käyntiin eikä matkalla ollut ongelmia. Auto on nyt seissyt pihassa ja odotan jännityksellä lähteekö se käyntiin sunnuntaina kun pitäisi mennä kaverikoiravierailulle :D Tällä viikolla olen mennyt aamulla bussilla töihin ja kävellyt vain iltapäivällä kotiin, bussilla mennessä ei voita yhtään ajassa mutta eipä ole tarvinnut kävellä niin paljon tuolla kylmässä. Koirien kanssa on tehty normaalia huomattavasti lyhyempiä lenkkejä, niin Pessi-vanhuskin on pärjännyt hyvin. Hukkakaan ei ole protestoinut vähentynyttä ulkoilua kun on sitten sisällä puuhailtu nose work-harjoituksia ym. Toivottavasti tämä on talven ainoa kova pakkasjakso, ei olisi väliksi olla näin kylmää.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Dacrest » 04.01.2024 18:38

Rannikolla olen asunut lähes koko ikäni (kaakkois-Suomessa) ja kyllä niitä noin kolmenkympin pakkasia on ollut. Erityisesti tällä vuosituhannella.
Nyt on pari päivää ollut max -22.
Meri alkaa tontin rajalta ja aika vilpoista on jos yhtään tuulee.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Mella M » 04.01.2024 19:06

Voi jeesus tätä saivartelun määrää, mutta tämähän on lähes odotettavissa kun ollaan netissä. Pointti oli kylläkin se, että nykyään tuntuu, että osa lapsista kasvatetaan aikamoisessa pumpulissa. Ikävää jos tämä näkemys tuntuu inhottavalta. Luin eilen myös jonkun päivityksen missä tuore äiti oli ollut vauvan kanssa vaunulenkillä ja siihen oli sitten tullut paljon kauhistelua siitä, että miten noin pienen vauvan kanssa voi mennä tuollaiseen pakkaseen ja sitten se äiti selitti, että miten se vaunukoppa suojaa tuulelta ja miten paljon vauvalla oli päällä ja missä pusseissa se oli ja kuinka se vauvan hengitysilmakin lämpenee siellä kopassa, kun se on hyvin suojattu. Tuntuu, että Suomessa, missä talvi on joka vuosi ja aika usein koviakin pakkasia, ihmiset ei aina tiedä, että miten sen kanssa voi pärjätä. Sen mä ymmärrän, että autot jäätyy ja joskus ne vesiputketkin, mutta sitä en ihan tajua, että miten muka ulkona on niin kylmä ettei sinne voi mennä. Ja huom. Mä en pidä yhtään kylmästä, mutta osaan kyllä pukea niin, että voin mennä ulos. Kylmähän siellä on, ei sitä kukaan kiellä. Ja ainakin mun Facen seinä on ollut täynnä kuvia ympäri Suomea ulkoilevista lapsista vaikka on kuinka kylmä.

Ja muuten, mä olen elämästäni asunut vuosia Helsingissä ja aina meren äärellä, olen asunut Itä-Uudenmaalla rannikolla ja Länsi-Uudellamaalla meren rannassa. Että kyllä se rannikoilmakin on ihan tuttua. Nyt asun vain suuren järven rannalla, missä muuten kesäisin tuulee koko ajan aivan liikaa. Nyt kovilla pakkasilla on ollut tosi tyyntä.
Mella M

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät